ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Άραγε, τι χρειάζονται οι ποιητές σε μικρόψυχους καιρούς;

ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ Facebook Twitter
Στην Ακαδημία Αθηνών μάλλον υπέθεσαν ότι είναι πιο πλούσιο το συγγραφικό έργο του Προκόπη Παυλόπουλου… Εικονογράφηση: Ατελιέ/LiFO
0

ΑΡΑΓΕ, ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ οι ποιητές σε μικρόψυχους καιρούς, αναρωτιόνταν ο ρομαντικός Γερμανός ποιητής Φρίντριχ Χέλντερλιν. Πιθανόν η Ακαδημία Αθηνών να απαντούσε ότι ίσως και να μη χρειάζονται σε τίποτα. Αντιθέτως, πολιτικοί ταγοί που οδήγησαν τη χώρα στην καταστροφή κρίνονται πιο σημαντικοί για να κοσμούν τα έδρανα στις επιβλητικές αίθουσες της.

Η Ακαδημία Αθηνών εξέλεξε ως τακτικό μέλος της τον Προκόπη Παυλόπουλο. Ναι, ο άνθρωπος που βρέθηκε σε θέσεις εξουσίας και έχει τεράστιες ευθύνες για τη χρεoκοπία της χώρας είναι πλέον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.

Αναμφίβολα, πρόκειται για μια εκλογή που προκαλεί πολλές απορίες. Ως προς την αιτιολογία της εκλογής, διαβάζουμε: «Με την όλη ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία, το πλούσιο και υψηλού επιπέδου συγγραφικό και διδακτικό του έργο, αναδείχθηκε, χωρίς αμφιβολία, σε εξέχοντα επιστήμονα του Δημοσίου Δικαίου». 

Την ίδια στιγμή σε μια παρόμοια ψηφοφορία οι υποψηφιότητες τριών κορυφαίων εκπροσώπων των γραμμάτων και των τεχνών, όπως είναι ο Τίτος Πατρίκιος, ο Μιχάλης Γκανάς και ο Νάσος Βαγενάς, απορρίφθηκαν και κρίθηκαν «άγονες». 

Από το σκεπτικό της Ακαδημίας αντιλαμβανόμαστε ότι ο Προκόπης Παυλόπουλος εκλέχθηκε επειδή ήταν ο μοναδικός υποψήφιος, ενώ οι τρεις ποιητές δεν τα κατάφεραν επειδή μοιράστηκαν οι ψήφοι στις τρεις μυστικές ψηφοφορίες.  

H Ακαδημία Αθηνών, κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της 13ης Οκτωβρίου 2022, εξέλεξε τον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας και Επίτιμο Καθηγητή της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Προκόπιο Παυλόπουλο ως Τακτικό Μέλος της, στην προκηρυχθείσα έδρα Δημοσίου Δικαίου (Διοικητικού Δικαίου-Συνταγματικού Δικαίου) στη Γ’ Τάξη των Ηθικών και Πολιτικών Επιστημών.

Αυτό που δεν αναγράφεται είναι ότι ήταν η μοναδική υποψηφιότητα που κατατέθηκε. Ουσιαστικά, δηλαδή, μόνο ένας συνταγματολόγος έσπευσε να καταθέσει την υποψηφιότητά του προκειμένου να εκλεγεί μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Αντιθέτως, όσον αφορά την ψηφοφορία για την έδρα της ποίησης, η οποία και έχει μείνει κενή μετά τον θάνατο της Κικής Δημουλά, απορρίφθηκαν και οι τρεις υποψηφιότητες των γνωστών διανοουμένων.  

Συγκεκριμένα, ο Τίτος Πατρίκιος έλαβε μόλις 13 ψήφους, ενώ απαιτούνταν 19. Στην Ακαδημία Αθηνών προκειμένου να εκλεγείς μέλος χρειάζεσαι το 50+1% των ψήφων των μελών της. Έτσι, με βάση τα αποτελέσματα που προέκυψαν, η ψηφοφορία ανακηρύχθηκε άκυρη. Σε επικοινωνία που είχα με τον Τίτο Πατρίκιο δεν θέλησε να κάνει κάποιο σχόλιο για το αποτέλεσμα. Λογικό.

Από την άλλη πλευρά, ο Γενικός Γραμματέας της Ακαδημίας Αθηνών Χρήστος Ζερεφός με διαβεβαίωσε ότι η Ακαδημία Αθηνών μετά την ψηφοφορία που κρίθηκε «άγονη» έχει σκοπό να επανέλθει πολύ σύντομα. Επίσης, διευκρίνισε ότι η ψηφοφορία είναι μυστική και καθεμία έχει και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. «Δεν έχει καμία σχέση η μια εκλογή με την άλλη», επισήμανε στη συνομιλία μας και πρόσθεσε ότι «τα μέλη της Ακαδημίας καλούνται να επιλέξουν τους νέους συναδέλφους με ακαδημαϊκά κριτήρια».

Από το σκεπτικό της Ακαδημίας αντιλαμβανόμαστε ότι ο Προκόπης Παυλόπουλος εκλέχθηκε επειδή ήταν ο μοναδικός υποψήφιος, ενώ οι τρεις ποιητές δεν τα κατάφεραν επειδή μοιράστηκαν οι ψήφοι στις τρεις μυστικές ψηφοφορίες.  

Θα σταθώ βέβαια στη φράση της ανακοίνωσης που αφορά τον Προκόπη Παυλόπουλο ότι «είναι άξια μνείας η πολιτική του σταδιοδρομία». Και αντιγράφω από ανάρτηση που έκανε στο Facebook ο γραμματέας οργανωτικού του ΚΙΝΑΛ Στέφανος Παραστατίδης: «Αναζητώ –δια της τεκμηρίωσης– το συμβολισμό της είδησης και δυσκολεύομαι. Στα δικά μου μάτια ο Προκόπης Παυλόπουλος συμβολίζει τη διαπλοκή (βασικός μέτοχος), τη διαφθορά (γαλάζια συνέντευξη), το πελατειακό κράτος (στέιτζ), τον παλαιοκομματισμό, τη σπατάλη (διπλασιασμός των δαπανών στον Δ.Τ.) και συνοψίζοντας, την οικονομική (και ηθική) χρεοκοπία της χώρας το 2009. Η πρώτη επιβράβευσή του ήρθε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με την πολιτική στη χώρα το 2015 να έχει απολέσει κάθε θεσμική διάσταση κ να ορίζεται από τακτικισμούς και μόνο. Έτσι, σε μία σιωπηρή και ανίερη συμμαχία της "αριστεράς" με την καραμανλική πτέρυγα, επιβραβεύτηκαν τα πρόσωπα και οι πολιτικές που χρεοκόπησαν τη χώρα. Η δεύτερη επιβράβευση έρχεται από την Ακαδημία Αθηνών το 2022, θυμίζοντάς μας τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα συνεχίζει να μην τα καταφέρνει. Και εις ανώτερα».

Δεν μπορώ να βρω εύκολα κάποιον που μπορεί να διαφωνήσει με όσα γράφει ο κ. Παραστατίδης. Ειδικότερα, θα μπορούσαν πολλοί να πουν ότι η εκλογή Παυλόπουλου στην Ακαδημία Αθηνών ήταν μια τιμητική διάκριση για το ρεκόρ διορισμών που έκανε στο Δημόσιο, την πλήρη διάλυση της πρωτεύουσας στα επεισόδια του 2008, τη συστράτευσή του με το εθνολαϊκιστικό αντιμνημονιακό μέτωπο, και ας είχε ψηφίσει κανονικά το μνημόνιο κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης Σαμαρά, τα εθνικιστικά παραληρήματα για τη Μακεδονία, την πλήρη γελοιοποίησή του κατά τη συνάντησή του με τον Τούρκο Πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν, την παράνομη πρόσβαση της ιδιαιτέρας γραμματέως του στο email του γραφείου της σημερινής Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, ή για τη «βολική» και «ακίνητη», όπως είχε χαρακτηρίσει τη στάση του η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη όταν η ίδια και η Ρένα Δούρου δέχθηκαν επίθεση από τον Ηλία Κασιδιάρη στο τηλεοπτικό πλατό του ANT1. Άλλωστε, μια φράση που τον ακολουθεί από τότε είναι το «έμεινε Παυλόπουλος». 

Ο Προκόπης Παυλόπουλος μπορεί να μην είναι πια Πρόεδρος της Δημοκρατίας και να μη δέχθηκε ποτέ την ήττα του, αλλά θεωρεί ότι μέσω της Ακαδημίας Αθηνών ο εθνικός ρόλος που οραματίζεται θα έχει συνέχεια, όπως και οι πολιτικές του σκοπιμότητες.   

Ωστόσο, αξίζει να θυμίσουμε ότι πριν μερικά χρόνια ο Τίτος Πατρίκιος είχε λάβει από την Ακαδημία Αθηνών το βραβείο ποίησης για το σύνολο του έργου του. Αυτές τις μέρες, όμως, δεν κρίθηκε εφικτό να γίνει μέλος της όπως και οι Μιχάλης Γκανάς και Νάσος Βαγενάς.

Πιθανόν, για τα υπόλοιπα μέλη της δεν κρίθηκε ως πρώτιστο το γεγονός ότι ειδικά ο Τίτος Πατρίκιος, που θεωρείται ο κορυφαίος εν ζωή Έλληνας ποιητής, έχει δώσει τα καλύτερα ποιήματα εξορίας διεθνώς, έχει μετατρέψει σε λέξεις τις εμφυλιοπολεμικές εμπειρίες του και έχει εκφράσει την ανθρώπινη κατάσταση μέσα από την πολιτική ποίηση. Μάλλον υπέθεσαν ότι είναι πιο πλούσιο το συγγραφικό έργο του Προκόπη Παυλόπουλου…

Οπτική Γωνία
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

κικη δημουλα

Βιβλίο / Kική Δημουλά: Ο ποιητής είναι σαν συναγερμός

Είκοσι οκτώ πεζά κείμενα της Κικής Δημουλά, που μπορεί να διαβαστούν σαν ένας αυτοβιογραφικός οδηγός στο έργο της. Η κόρη της Έλση Δημουλά, που επιμελήθηκε τη συλλογή, τα χαρακτηρίζει «ποιητικά χρονογραφήματα».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ