«Αφού πληρώνω, ό,τι θέλω κάνω»

hands money Facebook Twitter
Δεν «αγοράζουμε» τον άλλον άνθρωπο όταν καταναλώνουμε την υπηρεσία που προσφέρει. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

Η ΑΓΕΝΕΙΑ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ δεν είναι σπάνια. Σε βρίσκει και σε κυκλώνει από παντού. Από την ώρα που θα πας να πάρεις καφέ. Θα υπάρξει ο άνθρωπος που θα θελήσει να κάνει τη ζωή ενός άλλου ανθρώπου δύσκολη στις έξι το πρωί, για δύο ευρώ. Θα θέλει κάποιον πολύ συγκεκριμένο λάτε και κάποιον επιδέξιο τρόπο παραγωγής του.

Η πανδημία έχει δημιουργήσει νέους τρόπους να είσαι αγενής. Η αγένεια στον δημόσιο χώρο τρέπεται εύκολα σε αντικοινωνική συμπεριφορά, ακόμα και επιθετικότητα. Μπορείς να επιτεθείς με απλές κινήσεις, όπως, για παράδειγμα, όταν είναι Σάββατο και θες, όρθιος και συνωστισμένος ανάμεσα σε ορθίους, χωρίς μάσκα, να παραγγείλεις «στο παιδί» σχεδόν ακουμπώντας στο πρόσωπό του και φτύνοντας.

Φυσικά, υπάρχει μια βολική οικονομική θεωρία και για σένα, όπως και για όλους: «Αν δεν καταναλώναμε εμείς, θα έκλειναν». Που ουσιαστικά υπονοεί ότι επειδή χρηματοδοτείς έμμεσα την εργασία κάποιου άλλου, καταναλώνοντας, μπορείς να φέρεσαι όπως σου ’ρθει, όση ώρα διαρκεί η κατανάλωση.

Καθόμουν σ’ ένα καφέ τις προάλλες και διάβαζα. Η κοπέλα που σέρβιρε είχε άλλα σχέδια, δεν έκανε αυτό που λέμε «το όνειρό της». Βρέθηκε να ψάχνει δουλειά σε μια οικονομία υπηρεσιών. Όπως τόσες και τόσες γραμματείς, πωλήτριες, σερβιτόρες, ταξιθέτριες και υπάλληλοι στο σούπερ-μάρκετ, περνάει ώρες όρθια, έκθετη στο ανδρικό βλέμμα και στο ενδεχόμενο οι θαμώνες να θέλουν να την αγγίξουν, να της πάρουν τον αριθμό του τηλέφωνο, να της πουν κάτι προσβλητικό ή να την εμπαίξουν. Μια μόνιμη διακινδύνευση.

Δεν «αγοράζουμε» τον άλλον άνθρωπο όταν καταναλώνουμε την υπηρεσία που προσφέρει. Δεν αγοράζεται το δικαίωμα να φέρεσαι απαίσια, αν και προφανώς πιστεύουμε ότι αγοράζεται κάθε φορά που αφήνουμε άλλους να μας πληρώνουν, για να μας κάνουν απαίσια πράγματα, ή κάθε φορά που ενεργούμε με βάση το δόγμα «πληρώνω, κάνω όπως μου ’ρθει». 

Παρακολουθούσα πώς οι πελάτες την επιβάρυναν διαρκώς με το μίζερο καθήκον της αστυνόμευσής τους. Ένας μεγαλόσωμος ανεμβολίαστος άντρας, μάλιστα, απαιτούσε να μάθει γιατί δεν μπορεί να πιει κάτι στα γρήγορα και να φύγει. Η κοπέλα τού απαγόρευσε την είσοδο, νιώθοντας φανερά αμήχανα και καταβάλλοντας συναισθηματική εργασία που δεν της αναλογούσε ‒ του είπε ότι τον κατανοεί.

Χωρίς να το παραδεχόμαστε, πιστεύουμε ότι είναι κι αυτό δουλειά αυτών των ανθρώπων που μας υπηρετούν για δύο ώρες όταν καταναλώνουμε: πρέπει να μας κατανοούν, να φοράνε μάσκα όταν εμείς δεν φοράμε, να αναλαμβάνουν αυτοί, ολομόναχοι το βάρος της περιφρούρησης της υγείας όλων και να νουθετούν διαρκώς και ευγενικά τα αγενή, υπερμεγέθη μωρά. Σαν η κατανάλωση να σου δίνει κι άλλες, κρυφές εξουσίες πάνω στους άλλους που βρέθηκαν να πουλάνε τις υπηρεσίες τους.

Πιστεύω ότι οι υποχρεώσεις μας δεν περιλαμβάνουν μόνο τον εμβολιασμό αλλά και τον έλεγχο της συμπεριφοράς μας κατά τρόπο που να μην επιβαρύνει αφόρητα τους άλλους, ειδικά στην εργασία τους, όπου αλληλεπιδρούν μαζί μας χωρίς επιλογή.

Από το καλοκαίρι ήδη παρατηρούσα πόσες φορές έπρεπε σε ένα μόνο βράδυ ο σερβιτόρος να κάνει τον δάσκαλο στο δημοτικό και να πει στα παιδάκια να μη σηκώνονται.

Ας το σκεφτούμε λίγο. Κάποιος άνθρωπος πληρώνεται για να περνάει την ώρα του κάνοντας τη δουλειά του σκαναρίσματος των πιστοποιητικών και του ελέγχου τήρησης των μέτρων, παράλληλα με την κανονική δουλειά του, που είναι το μπαρ ή οι καφέδες. Κι εμείς είμαστε εκεί, με ψεύτικα πιστοποιητικά, με απόψεις, χωρίς μάσκα, με όρεξη για χορό, για να του κάνουμε τη ζωή ακόμα πιο δύσκολη, αναγκάζοντάς τον να πει χίλιες φορές το ίδιο πράγμα σαν τιμωρία, μέχρι να βουίξει το κεφάλι του, να σιχαθεί τον ίδιο του τον εαυτό και να μην μπορεί να κάνει τίποτε άλλο παρά να κοιμάται και να πηγαίνει σ’ αυτήν τη δουλειά.

Γι’ αυτό δεν έχει καμία επαναστατικότητα η γαϊδουροσύνη. Η διασκέδαση που εκθέτει καθημερινά έναν χαμηλόμισθο εργάτη ή μια υποαμειβόμενη υπάλληλο στον ιό, σε αχρείαστο άγχος, στην επίπληξη ή στην απόλυση είναι διασκέδαση σε βάρος τους. Δεν «αγοράζουμε» τον άλλον άνθρωπο όταν καταναλώνουμε την υπηρεσία που προσφέρει. Δεν αγοράζεται το δικαίωμα να φέρεσαι απαίσια, αν και προφανώς πιστεύουμε ότι αγοράζεται κάθε φορά που αφήνουμε άλλους να μας πληρώνουν, για να μας κάνουν απαίσια πράγματα, ή κάθε φορά που ενεργούμε με βάση το δόγμα «πληρώνω, κάνω όπως μου ’ρθει».

Δεν πλήττεται κανένα κατεστημένο όταν αρρωσταίνει αυτός ή αυτή που φτιάχνει καφέδες, επειδή «πνίγεται» το μωρό αν βάλει τη μάσκα για να πάει τουαλέτα ή επειδή καταπιέζεται, αν δεν σηκωθεί να μιλήσει φωναχτά όρθιο. Μπορούμε όλοι και όλες να φανταστούμε τι ιατρική περίθαλψη έχει αυτός που σφουγγαρίζει τα μπαρ τα Σάββατα ή αυτή που σκανάρει πιστοποιητικά στο σινεμά.  

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ξενάγηση στο νέο Ωνάσειο, στο πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Υγεία / Νέο Ωνάσειο: Το πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό μιλούν στη LiFO για τη λειτουργία του καινούργιου κέντρου με τα υβριδικά χειρουργεία, την υπερσύγχρονη παιδιατρική μονάδα, τα ρομποτικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας αλλά και το «Δωμάτιο Δύναμης», έναν διαφορετικό χώρο αναμονής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Κλιματική Αλλαγή / «Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Με αφορμή την COP30 που φιλοξενείται φέτος στην καρδιά του Αμαζονίου, συνομιλούμε με τον Γιώργο Δικαίο, κύριο ερευνητή της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία (ΕΚΠΑ) και του ΕΛΙΑΜΕΠ, για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ