Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ; Facebook Twitter
Παρότι σαφώς ελευθεριακής και αδέσμευτης προδιάθεσης, είχε δηλώσει σε μια μεγάλη συνέντευξη που είχε δώσει κάποτε στο Playboy ότι «ηθοποιός σημαίνει υποταγή στο θέλημα του σκηνοθέτη».
0

ΥΠΗΡΞΕ ΑΡΑΓΕ ΠΟΤΕ πιο αναπάντεχος σταρ και πιο πολυσχιδής καρατερίστας από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ; Υπήρξε φυσιογνωμία πιο αγαπητή στο ευρύ κοινό παρά τα περίεργα και ασύμμετρα χαρακτηριστικά του, και παρά το γεγονός ότι συχνά υποδυόταν χαρακτήρες στα όρια της παραφροσύνης ή και πέρα απ’ αυτά;

Ρητορικά ερωτήματα. Ό,τι κι αν έπαιζε σχεδόν –και έπαιξε τους πάντες και τα πάντα, με χαρακτηριστική άνεση– φιλτραριζόταν μέσα από κάτι βαθιά δικό του, σαν να απολαμβάνει ένα ιδιωτικό αστείο ή σαν να κρύβει επιτυχώς την υποψία ή τη βεβαιότητά του ότι κάτι έχει πάει πολύ στραβά (στον κόσμο).

Κι αυτή η φωνή… τόσο υποβλητική και υπνωτικά καθησυχαστική, ακόμα κι αν προερχόταν από απειλητικά λοξούς χαρακτήρες. Είναι τόσες οι ταινίες στις οποίες εμφανίζεται συγχρόνως τρομακτικός και αξιαγάπητος, τρυφερός και σαρδόνιος, ασεβής αλλά αφοσιωμένος, εκκεντρικός αλλά γήινος. Παντός καιρού και όλων των εποχών. Πάντα αξιόπιστος και πάντα απρόβλεπτος. Όπως χαρακτηριστικά γράφτηκε κάπου, «δεν εξαφανιζόταν ο ίδιος σ’ ένα ρόλο, ο ρόλος εξαφανιζόταν μέσα του».

Όπως είχε πει σε διάφορες συνεντεύξεις του, όταν μεγάλωνε στον Καναδά, είχε ρωτήσει τη μητέρα του αν είναι καθόλου ωραίος, κι εκείνη του είχε πει, «όχι, αλλά το πρόσωπο σου έχει πολύ χαρακτήρα». Θυμόταν επίσης ότι κάποτε τον είχε απορρίψει ένας παραγωγός για έναν ρόλο, λέγοντάς του: «Αυτός ο χαρακτήρας είναι ο τύπος της διπλανής πόρτας. Εσύ μοιάζεις σαν να μην έχεις μείνει στη διπλανή πόρτα κανενός».

«Μακάρι να μπορούσα να πω ευχαριστώ σε όλους τους χαρακτήρες που έπαιξα, και χρησιμοποίησα τις ζωές τους για να ενημερώσω τη δική μου».

Κι όμως, οι αποχρώσεις που ήταν ικανός να ξετυλίγει, μ’ αυτή την ήπια καυστικότητα που τον διέκρινε, τον έκαναν απολύτως πειστικό σε οποιονδήποτε ρόλο. Παρότι κατεξοχήν ηθοποιός χαρακτήρων όμως, ήταν γοητευτικός και ελκυστικός ως σταρ. Κι εγώ δεν ξέρω πόσες γυναίκες έχω ακούσει να τον εκθειάζουν –πάνω απ’ όλους, συχνά– μέσα στα χρόνια. Κατανοητό απολύτως, αν και όχι από όλους ίσως. Ο ίδιος είχε πει ότι μια φορά ένας δημοσιογράφος που του είχε πάρει συνέντευξη, του είπε στο τέλος της: «Ξέρετε, παντρεύομαι την επόμενη εβδομάδα. Έχω μια απορία. Η γυναίκα μου λέει ότι είστε πολύ ωραίος. Γιατί;».   

Παρότι σαφώς ελευθεριακής και αδέσμευτης προδιάθεσης, είχε δηλώσει σε μια μεγάλη συνέντευξη που είχε δώσει κάποτε στο Playboy ότι «ηθοποιός σημαίνει υποταγή στο θέλημα του σκηνοθέτη». Τρεις φορές παντρεύτηκε, και τις τρεις με ηθοποιούς, ενώ οι τρεις γιοι του από τον τρίτο και πιο στερεό γάμο του, με τη Φρανσίν Ρασέτ, έχουν ονόματα σκηνοθετών με τους οποίους συνεργάστηκε: Ροσίφ (από τον Γάλλο σκηνοθέτη Φρεντερίκ Ροσίφ), Ρεγκ (από τον Νίκολας Ρεγκ, σκηνοθέτη του αριστουργηματικού Don’ t Look Now) και Άνγκους Ρέντφορντ (από τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ, σκηνοθέτη του στο «Συνηθισμένοι άνθρωποι»).   

«Δεν την παρακολουθείς σαν ηδονοβλεψίας αυτήν τη σκηνή», είχε πει για την περιβόητη ερωτική του σκηνή με την Τζούλι Κρίστι στο Don’t Look Now («Μετά τα μεσάνυχτα» ελληνιστί). «Είναι μια σκηνή γαμήλιας οικειότητας. Δεν βλέπεις ανθρώπους να κάνουν έρωτα. Θυμάσαι τον εαυτό σου να κάνει έρωτα».

Σ’ ένα άλλο αριστούργημα της δεκαετίας του ’70 όπου έπαιξε, το Klute, οι ερωτικές του σκηνές με την Τζέιν Φόντα, είναι πολύ πιο διακριτικές, μαζί της όμως απέκτησε πραγματική ρομαντική σχέση, η οποία ενισχύθηκε από τις κοινές τους ριζοσπαστικές πεποιθήσεις (η δεύτερη σύζυγός του, και μητέρα του Κίφερ, Σίρλεϊ Ντάγκλας είχε συλληφθεί κάποτε ενώ επιχειρούσε να αγοράσει χειροβομβίδες για τους Μαύρους Πάνθηρες χρησιμοποιώντας προσωπική επιταγή).

Ως ζεύγος πλέον, διοργάνωσαν μια πολύ γενναία αντιπολεμική περιοδεία το 1972, ένα «πολιτικό βαριετέ» που τις περισσότερες νύχτες κατέληγε με τον Ντόναλντ Σάδερλαντ να διαβάζει αποσπάσματα από το Ο Τζόνι πήρε το όπλο του του Ντάλτον Τράμπο. Η περιοδεία είχε τίτλο F.T.A., που μπορούσε να σημαίνει Free Theatre Associates ή Free The Army ή... πιο ευρέως, Fuck The Army.

Μοιάζει εξωφρενικό το γεγονός ότι δεν κέρδισε ποτέ υποψηφιότητα για βραβείο Όσκαρ, αλλά δεν είναι ο μόνος ή η μόνη από τους σπουδαίους ερμηνευτές της οθόνης που ανήκει σ’ αυτή την κατηγορία. Είναι όμως ίσως η πιο κραυγαλέα περίπτωση. Πήρε εν τέλει ένα τιμητικό Όσκαρ το 2017, και παραλαμβάνοντάς το δήλωσε με αυθεντική ταπεινοφροσύνη (ήταν αδύνατο να εκλάβεις οτιδήποτε έλεγε, εντός και εκτός οθόνης, ως μη αυθεντικό): «Μακάρι να μπορούσα να πω ευχαριστώ σε όλους τους χαρακτήρες που έπαιξα, και χρησιμοποίησα τις ζωές τους για να ενημερώσω τη δική μου».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανούκ Εμέ (1932-2024): Η βασίλισσα του ματαιωμένου έρωτα

Σαν σήμερα / Ανούκ Εμέ: «Μπορείς να διακρίνεις την αληθινή ομορφιά σ' έναν άνθρωπο μόνο καθώς μεγαλώνει»

Σαν σήμερα το 1932 γεννιέται η απέριττη και αισθαντική ηθοποιός που έφυγε πέρυσι σε ηλικία 92 ετών. Η «Λόλα» των καμπαρέ, η Μανταλένα του «Dolce Vita», η Λουίζα του «8 1/2», η Αν του «Ένας Άνδρας, Μια Γυναίκα» διατήρησε μια διακριτική στάση σε όλα και δεν διεκδίκησε ποτέ τον θρόνο της στο γαλλικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ