O Μπρους Γουίλις έδειξε ότι οι ήρωες δεν χρειάζεται να είναι σμιλεμένοι από μάρμαρο

O Μπρους Γουίλις έδειξε ότι οι ήρωες δεν χρειάζεται να είναι σμιλεμένοι από μάρμαρο για να νικήσουν Facebook Twitter
Υπάρχει κάτι πολύ θλιβερό στο να αναφερόμαστε στον 69χρονο Γουίλις σε παρελθοντικό χρόνο. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Ο ΜΠΡΟΥΣ ΓΟΥΙΛΙΣ ΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΕ στο προσκήνιο το 1985 ως ένας επιθετικά γοητευτικός και ακάθεκτος στην ομιλία του ιδιωτικός ντετέκτιβ, ο οποίος με τις ατάκες του μπορούσε να ξεμπλέξει από κάθε μπελά. Πρωταγωνιστώντας για πέντε σεζόν απέναντι από τη Σίμπιλ Σέμπερντ στο τηλεοπτικό Moonlighting («Αυτός, αυτή και τα μυστήρια»), κατέστη σταρ εξαρχής, εκδηλώνοντας ένα ηλεκτρικό χιούμορ αλλά και μια ιδέα από τον ήρωα ταινιών δράσης στον οποίον θα μεταμορφωνόταν λίγα χρόνια αργότερα στο Die Hard («Πολύ σκληρός για να πεθάνει») του 1988.

Σε αντίθεση με τους συναδέλφους του, επιφανείς αστέρες της δράσης αλλά και συνεταίρους του στο franchise του Planet Hollywood, Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ και Σιλβέστερ Σταλόνε, ο Γουίλις παρουσίαζε αξιοθαύμαστο εύρος στους ρόλους του, συνδυάζοντας τα μπλοκμπάστερ με μια μεγάλη ποικιλία κωμικών και δραματικών αποχρώσεων σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Και τα έκανε όλα αυτά με ένα αναζωογονητικά ανθρώπινο «άγγιγμα». Όπως γράφει ο Sean O' Connell στο νέο του βιβλίο, Bruce Willis: Celebrating the Cinematic Legacy of an Unbreakable Hollywood Icon, ο Μπρους Γουίλις απέδειξε «ότι οι ήρωες δεν χρειάζεται να είναι σμιλεμένοι από μάρμαρο για να νικήσουν».

ρόκειται για μια συναρπαστική καριέρα στη διάρκεια της οποίας ο Γουίλις αναζητούσε ηθοποιούς και σκηνοθέτες με τους οποίους επιθυμούσε να συνεργαστεί, γνωρίζοντας συχνά ότι το όνομά του θα βοηθούσε να δοθεί το «πράσινο φως» σε ένα έργο.

Υπάρχει κάτι πολύ θλιβερό στο να αναφερόμαστε στον 69χρονο Γουίλις σε παρελθοντικό χρόνο, όπως επίσης και στην άφιξη ενός βιβλίου που λειτουργεί ως αναδρομή στην καριέρα του, δηλαδή ως ανάμνηση. Έτσι έχουν όμως τα πράγματα. Το 2022, ο ηθοποιός ανακοίνωσε ότι αποσύρεται από την υποκριτική αφού διεγνώσθη με αφασία, η οποία πέρυσι εξελίχθηκε σε μετωποκροταφική άνοια που του έχει πλέον στερήσει τη δυνατότητα επικοινωνίας και τελικά θα είναι αυτό που θα του στοιχίσει τη ζωή.

cover
Sean O' Connell, Bruce Willis: Celebrating the Cinematic Legacy of an Unbreakable Hollywood Icon

Είναι ένας τρομερά σκληρός τρόπος να φύγει κανείς και φαίνεται ακόμα χειρότερος αν αναλογιστεί κανείς το θαυμαστό χάρισμα του Γουίλις στο «μπούρου μπούρου», που λέμε, ακόμα κι αν μερικοί από τους καλύτερους ρόλους του –ο Μπουτς στο Pulp Fiction, ο Δρ. Κρόου στην Έκτη αίσθηση– ήταν μάλλον στωικοί. Ο συνάδελφός του Τζον Γκούντμαν, όπως αναφέρεται στο βιβλίο, γνώριζε τον Γουίλις όταν ο μελλοντικός σταρ ήταν μπάρμαν στη Νέα Υόρκη και ήταν από τότε σίγουρος ότι ο Γουίλις θα γινόταν ένας επιτυχημένος ηθοποιός μόνο και μόνο από τον τρόπο με τον οποίο έπιανε κουβέντα με τους πελάτες.

Είναι δύσκολο συνεπώς να μην εκλάβει κανείς αυτό το βιβλίο ως ένα είδος αποχαιρετισμού, αν και αποτελεί επίσης, όπως υποδηλώνει ο τίτλος του, έναν εορτασμό μιας θεαματικής διαδρομής. Ο συγγραφέας προσφέρει μια ανάλυση της καριέρας του Γουίλις ανά ταινία, χωρίζοντας το έργο του σε κατηγορίες (όπως κωμωδίες, ταινίες δράσης, επιστημονικής φαντασίας κ.λπ., με τη σειρά ταινιών «Die Hard» να κατέχει δικαιωματικά τη δική της ενότητα). Πρόκειται για μια συναρπαστική καριέρα στη διάρκεια της οποίας ο Γουίλις αναζητούσε ηθοποιούς και σκηνοθέτες με τους οποίους επιθυμούσε να συνεργαστεί, γνωρίζοντας συχνά ότι το όνομά του θα βοηθούσε να δοθεί το «πράσινο φως» σε ένα έργο.

Ο Κουέντιν Ταραντίνο δεν ήταν ακόμα ο γνωστός Κουέντιν Ταραντίνο όταν ο Γουίλις υπέγραψε για έναν δεύτερο ρόλο στο «Pulp Fiction» του 1994 (ο Γουίλις ήθελε να παίξει τον Βίνσεντ Βέγκα, τον ρόλο που πήρε ο Τζον Τραβόλτα, αλλά τελικά δήλωσε ευτυχής που έπαιξε τον Μπουτς, τον πυγμάχο με την παράξενη προσκόλληση σ’ ένα παλιό ρολόι). Όπως επισημαίνει ο O' Connell, ο ρόλος του στην ταινία είναι συχνά σιωπηλός αποδεικνύοντας ότι ο Γουίλις δεν χρειαζόταν να ανοίξει το στόμα του για να είναι μια ισχυρή παρουσία στην οθόνη.

Παρομοίως, ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν ήταν άγνωστος όταν ζήτησε τον ηθοποιό για την «Έκτη αίσθηση». Η ταινία υπήρξε τεράστια επιτυχία και έγινε η πιο κερδοφόρα στην καριέρα του Γουίλις, λόγω της ιδιοφυούς, όπως αποδείχτηκε, συμφωνίας που είχε κάνει: 17,5% μερίδιο τόσο από τα κέρδη της ταινίας όσο και από τα έσοδα του DVD. Η «Έκτη Αίσθηση» έκανε τον Γουίλις τον πρώτο ηθοποιό που κέρδισε πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια για μια μόνο ταινία.

Ακόμα κι ένα ξεφύλλισμα του βιβλίου είναι αρκετό για να υπενθυμίσει στον αναγνώστη τον εκλεκτικισμό που είχαν (τότε) οι επιλογές του Γουίλις. Προσθέστε στις ταινίες που αναφέρονται παραπάνω παραγωγές όπως το «Looper», οι «Δώδεκα Πίθηκοι», το «Πέμπτο Στοιχείο», «Ο θάνατος σου πάει πολύ» ή το «Moonrise Kingdom» μεταξύ άλλων, και έχετε μια μεγάλη καριέρα που συχνά έκανε ζιγκ όταν κανείς περίμενε να κάνει ζαγκ.

Υπάρχουν και κάποιες ταινίες που αναφέρονται ελάχιστα, και είναι οι τελευταίες που γύρισε, κυρίως ταινίες δράσης δεύτερης διαλογής, οι οποίες κυκλοφορούν με το σταγονόμετρο τα τελευταία χρόνια – οι περισσότερες από αυτές είναι πολύ κακές, και κάποιες δείχνουν σημάδια της γνωστικής του παρακμής. Δεν είναι αυτός ο τρόπος για να θυμάται κανείς έναν τόσο μοναδικό ηθοποιό και σταρ, και ο συγγραφέας σοφά θάβει αυτούς τους τίτλους στο πίσω μέρος του βιβλίου ή στο πίσω μέρος της μνήμης, όπου και θα πρέπει να παραμείνουν.

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ