O Μπρους Γουίλις έδειξε ότι οι ήρωες δεν χρειάζεται να είναι σμιλεμένοι από μάρμαρο

O Μπρους Γουίλις έδειξε ότι οι ήρωες δεν χρειάζεται να είναι σμιλεμένοι από μάρμαρο για να νικήσουν Facebook Twitter
Υπάρχει κάτι πολύ θλιβερό στο να αναφερόμαστε στον 69χρονο Γουίλις σε παρελθοντικό χρόνο. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Ο ΜΠΡΟΥΣ ΓΟΥΙΛΙΣ ΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΕ στο προσκήνιο το 1985 ως ένας επιθετικά γοητευτικός και ακάθεκτος στην ομιλία του ιδιωτικός ντετέκτιβ, ο οποίος με τις ατάκες του μπορούσε να ξεμπλέξει από κάθε μπελά. Πρωταγωνιστώντας για πέντε σεζόν απέναντι από τη Σίμπιλ Σέμπερντ στο τηλεοπτικό Moonlighting («Αυτός, αυτή και τα μυστήρια»), κατέστη σταρ εξαρχής, εκδηλώνοντας ένα ηλεκτρικό χιούμορ αλλά και μια ιδέα από τον ήρωα ταινιών δράσης στον οποίον θα μεταμορφωνόταν λίγα χρόνια αργότερα στο Die Hard («Πολύ σκληρός για να πεθάνει») του 1988.

Σε αντίθεση με τους συναδέλφους του, επιφανείς αστέρες της δράσης αλλά και συνεταίρους του στο franchise του Planet Hollywood, Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ και Σιλβέστερ Σταλόνε, ο Γουίλις παρουσίαζε αξιοθαύμαστο εύρος στους ρόλους του, συνδυάζοντας τα μπλοκμπάστερ με μια μεγάλη ποικιλία κωμικών και δραματικών αποχρώσεων σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Και τα έκανε όλα αυτά με ένα αναζωογονητικά ανθρώπινο «άγγιγμα». Όπως γράφει ο Sean O' Connell στο νέο του βιβλίο, Bruce Willis: Celebrating the Cinematic Legacy of an Unbreakable Hollywood Icon, ο Μπρους Γουίλις απέδειξε «ότι οι ήρωες δεν χρειάζεται να είναι σμιλεμένοι από μάρμαρο για να νικήσουν».

ρόκειται για μια συναρπαστική καριέρα στη διάρκεια της οποίας ο Γουίλις αναζητούσε ηθοποιούς και σκηνοθέτες με τους οποίους επιθυμούσε να συνεργαστεί, γνωρίζοντας συχνά ότι το όνομά του θα βοηθούσε να δοθεί το «πράσινο φως» σε ένα έργο.

Υπάρχει κάτι πολύ θλιβερό στο να αναφερόμαστε στον 69χρονο Γουίλις σε παρελθοντικό χρόνο, όπως επίσης και στην άφιξη ενός βιβλίου που λειτουργεί ως αναδρομή στην καριέρα του, δηλαδή ως ανάμνηση. Έτσι έχουν όμως τα πράγματα. Το 2022, ο ηθοποιός ανακοίνωσε ότι αποσύρεται από την υποκριτική αφού διεγνώσθη με αφασία, η οποία πέρυσι εξελίχθηκε σε μετωποκροταφική άνοια που του έχει πλέον στερήσει τη δυνατότητα επικοινωνίας και τελικά θα είναι αυτό που θα του στοιχίσει τη ζωή.

cover
Sean O' Connell, Bruce Willis: Celebrating the Cinematic Legacy of an Unbreakable Hollywood Icon

Είναι ένας τρομερά σκληρός τρόπος να φύγει κανείς και φαίνεται ακόμα χειρότερος αν αναλογιστεί κανείς το θαυμαστό χάρισμα του Γουίλις στο «μπούρου μπούρου», που λέμε, ακόμα κι αν μερικοί από τους καλύτερους ρόλους του –ο Μπουτς στο Pulp Fiction, ο Δρ. Κρόου στην Έκτη αίσθηση– ήταν μάλλον στωικοί. Ο συνάδελφός του Τζον Γκούντμαν, όπως αναφέρεται στο βιβλίο, γνώριζε τον Γουίλις όταν ο μελλοντικός σταρ ήταν μπάρμαν στη Νέα Υόρκη και ήταν από τότε σίγουρος ότι ο Γουίλις θα γινόταν ένας επιτυχημένος ηθοποιός μόνο και μόνο από τον τρόπο με τον οποίο έπιανε κουβέντα με τους πελάτες.

Είναι δύσκολο συνεπώς να μην εκλάβει κανείς αυτό το βιβλίο ως ένα είδος αποχαιρετισμού, αν και αποτελεί επίσης, όπως υποδηλώνει ο τίτλος του, έναν εορτασμό μιας θεαματικής διαδρομής. Ο συγγραφέας προσφέρει μια ανάλυση της καριέρας του Γουίλις ανά ταινία, χωρίζοντας το έργο του σε κατηγορίες (όπως κωμωδίες, ταινίες δράσης, επιστημονικής φαντασίας κ.λπ., με τη σειρά ταινιών «Die Hard» να κατέχει δικαιωματικά τη δική της ενότητα). Πρόκειται για μια συναρπαστική καριέρα στη διάρκεια της οποίας ο Γουίλις αναζητούσε ηθοποιούς και σκηνοθέτες με τους οποίους επιθυμούσε να συνεργαστεί, γνωρίζοντας συχνά ότι το όνομά του θα βοηθούσε να δοθεί το «πράσινο φως» σε ένα έργο.

Ο Κουέντιν Ταραντίνο δεν ήταν ακόμα ο γνωστός Κουέντιν Ταραντίνο όταν ο Γουίλις υπέγραψε για έναν δεύτερο ρόλο στο «Pulp Fiction» του 1994 (ο Γουίλις ήθελε να παίξει τον Βίνσεντ Βέγκα, τον ρόλο που πήρε ο Τζον Τραβόλτα, αλλά τελικά δήλωσε ευτυχής που έπαιξε τον Μπουτς, τον πυγμάχο με την παράξενη προσκόλληση σ’ ένα παλιό ρολόι). Όπως επισημαίνει ο O' Connell, ο ρόλος του στην ταινία είναι συχνά σιωπηλός αποδεικνύοντας ότι ο Γουίλις δεν χρειαζόταν να ανοίξει το στόμα του για να είναι μια ισχυρή παρουσία στην οθόνη.

Παρομοίως, ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν ήταν άγνωστος όταν ζήτησε τον ηθοποιό για την «Έκτη αίσθηση». Η ταινία υπήρξε τεράστια επιτυχία και έγινε η πιο κερδοφόρα στην καριέρα του Γουίλις, λόγω της ιδιοφυούς, όπως αποδείχτηκε, συμφωνίας που είχε κάνει: 17,5% μερίδιο τόσο από τα κέρδη της ταινίας όσο και από τα έσοδα του DVD. Η «Έκτη Αίσθηση» έκανε τον Γουίλις τον πρώτο ηθοποιό που κέρδισε πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια για μια μόνο ταινία.

Ακόμα κι ένα ξεφύλλισμα του βιβλίου είναι αρκετό για να υπενθυμίσει στον αναγνώστη τον εκλεκτικισμό που είχαν (τότε) οι επιλογές του Γουίλις. Προσθέστε στις ταινίες που αναφέρονται παραπάνω παραγωγές όπως το «Looper», οι «Δώδεκα Πίθηκοι», το «Πέμπτο Στοιχείο», «Ο θάνατος σου πάει πολύ» ή το «Moonrise Kingdom» μεταξύ άλλων, και έχετε μια μεγάλη καριέρα που συχνά έκανε ζιγκ όταν κανείς περίμενε να κάνει ζαγκ.

Υπάρχουν και κάποιες ταινίες που αναφέρονται ελάχιστα, και είναι οι τελευταίες που γύρισε, κυρίως ταινίες δράσης δεύτερης διαλογής, οι οποίες κυκλοφορούν με το σταγονόμετρο τα τελευταία χρόνια – οι περισσότερες από αυτές είναι πολύ κακές, και κάποιες δείχνουν σημάδια της γνωστικής του παρακμής. Δεν είναι αυτός ο τρόπος για να θυμάται κανείς έναν τόσο μοναδικό ηθοποιό και σταρ, και ο συγγραφέας σοφά θάβει αυτούς τους τίτλους στο πίσω μέρος του βιβλίου ή στο πίσω μέρος της μνήμης, όπου και θα πρέπει να παραμείνουν.

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ