ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Τέκνα της απωλείας

Τέκνα της απωλείας  Facebook Twitter
Ο Τσάντλερ και τα «Φιλαράκια» σε σκηνή της δημοφιλούς σειράς.
0

ΔΥΟ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΙΟ ΒΑΡΙΕΣ ΑΠΩΛΕΙΕΣ «επωνύμων» για την χρονιά που τελειώνει, αν κρίνουμε από τις αντιδράσεις του «κοινού», ήταν αυτές του Μάθιου Πέρι και του Σέιν ΜακΓκάουαν, οι οποίοι έφυγαν προς το τέλος της χρονιάς και με διαφορά ενός μήνα περίπου.

Ο θάνατός τους κέντρισε μια βαθιά και συναισθηματική φλέβα παρότι και οι δύο –ειδικά ο δεύτερος– είχαν επανειλημμένως «προειδοποιήσει» για το μοιραίο, καταβεβλημένοι καθώς ήταν εδώ και χρόνια –με διαφορετικούς τρόπους και με διαφορετικές ουσίες ο καθένας– από τις καταχρήσεις και από τους εθισμούς. 

Ο «Τσάντλερ» ήταν και δεν ήταν εκεί σ’ εκείνο το άθλιο reunion του 2021 όπου μαζεύτηκαν τα «Φιλαράκια» για να εξαργυρώσουν για μια τελευταία φορά τους πολυπληθείς φαν της απόκοσμα σχεδόν δημοφιλούς σειράς.

Μερικούς μήνες πριν είχε κάνει πρεμιέρα το εξαιρετικό –και πολύ συγκινητικό αλλά διόλου ψυχοπονιάρικο– ντοκιμαντέρ του Τζούλιαν Τεμπλ, «Crock of Gold: A Few Rounds with Shane MacGowan», μια επική ωδή στον βίο και την πολιτεία του πανκ βάρδου, ηγέτη των Pogues και υπέρλαμπρου άστρου της ιρλανδέζικης διασποράς. Δεν ήταν λίγοι οι συμμετέχοντες στο ντοκιμαντέρ οι οποίοι εξέφραζαν την ίδια απορία: «Μα πώς καταφέρνει και ζει ακόμα;». Βλέποντάς τον ίδιον τον ΜακΓκάουαν στην ταινία μεταξύ τελειωτικής φθοράς και αιώνιας αφθαρσίας, συχνά ο θεατής είχε την ίδια απορία. 

Κακά τα ψέματα όμως. Όταν χάνονται σε τέτοια βάθη φθοράς οι άνθρωποι, μας λείπουν, ακόμα κι αν δεν έχουν χάσει τον εαυτό τους, ακόμα κι αν τους δεχόμαστε και τους αγαπάμε όπως (έχουν φτάσει να) είναι.

Η μόνη –αλλά κρίσιμη διαφορά τους– εκτός από το γεγονός ότι ο ένας από τους δύο αγαπήθηκε κυρίως ως ένας χαρακτήρας μυθοπλασίας (αλλά μήπως και τα τραγούδια του άλλου δεν ήταν ένα είδος αυτοβιογραφικής μυθοπλασίας;) ήταν ότι ο Μάθιου Πέρι έκανε ό,τι μπορούσε για να κρύψει την κατάστασή του ή να την μετατρέψει έστω σε ηθικό δίδαγμα, ενώ ο Σέιν ΜακΓκάουαν ήταν ο τελευταίος άνθρωπος στον κόσμο που θα προσπαθούσε να απολογηθεί για τα «χάλια» του. Μάλιστα, αντίθετα από τον Πέρι, και παρά την εικόνα που παρουσίαζε, αποδείκνυε στην ταινία ότι το πνεύμα του παρέμενε οξύτατο και οι παρατηρήσεις του κοφτερές σαν ξυράφι. Η κατάστασή του δεν ήταν δείγμα εκτεταμένης αυτοκαταστροφής αλλά ασφυκτικού εναγκαλισμού της ζωής, με κάθε κόστος.  

Κακά τα ψέματα όμως. Όταν χάνονται σε τέτοια βάθη φθοράς οι άνθρωποι, μας λείπουν, ακόμα κι αν δεν έχουν χάσει τον εαυτό τους, ακόμα κι αν τους δεχόμαστε και τους αγαπάμε όπως (έχουν φτάσει να) είναι.

«Ήταν στιγμές που ήταν τόσο συρρικνωμένος που μετά βίας λειτουργούσε και, ως φίλος του, ήταν σπαρακτικό να το βλέπω αυτό» γράφει ο Νικ Κέιβ σε μια σπέσιαλ νεκρολογία που δημοσιεύτηκε χθες στον Guardian, στο πλαίσιο του «εορταστικού» αφιερώματος της εφημερίδας στις μεγάλες απώλειες της χρονιάς.

«Υπάρχει ένας μύθος σύμφωνα με τον οποίον υπάρχουν κάποιοι πολύ "ιδιαίτεροι" άνθρωποι, που κάνουν τα πάντα σε βαθμό υπερβολής αλλά με κάποιο τρόπο συνεχίζουν να είναι δημιουργικοί, όμως αυτό δεν είναι αλήθεια. Ήταν λυπηρό να βλέπεις τον Σέιν να χάνει τα εξαιρετικά του χαρίσματα και να ελαχιστοποιείται τόσο πολύ με την πάροδο του χρόνου, αυτό όμως δεν σε εμποδίζει να αγαπάς κάποιον… Ανεξάρτητα, πάντως από την κατάσταση στην οποία βρισκόταν, είχε πάντα μια καλοσύνη πάνω του και ένα ανυπολόγιστο βάθος συναισθήματος για την ποιητική φύση της ανθρώπινης κατάστασης. Υπήρχε μια αλήθεια, μια διαύγεια ψυχής του πιο αγνού είδους. Κάτι τέτοιο δεν κρύβεται. Όλος ο κόσμος μπορούσε να το δει, γι' αυτό και αγαπήθηκε τόσο βαθιά από τόσους πολλούς ανθρώπους».

Daily
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ