Summer of Soul: Μια εκπληκτική ταινία και ένα μοναδικό ντοκουμέντο για το «Μαύρο Γούντστοκ»

Sly Stone Facebook Twitter
Ο Sly Stone στο Harlem Cultural Festival το 1969. Photo Courtesy of Searchlight Pictures. © 2021 20th Century Studios
0



ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 1969,
λιγότερο από διακόσια χιλιόμετρα μακριά από το Γούντστοκ, συνέβαινε ένα εξίσου (αν όχι πιο) σημαντικό – μουσικά, κοινωνικά, πολιτισμικά – φεστιβάλ το οποίο όμως ελάχιστοι συγκριτικά άνθρωποι στον πλανήτη γνώριζαν, μέχρι σήμερα. Πρόκειται για το Πολιτιστικό Φεστιβάλ του Χάρλεμ (Harlem Cultural Festival) που διεξήχθη εκείνο το καλοκαίρι στο πάρκο Mount Morris (πλέον ονομάζεται Marcus Garvey Park) της νεοϋρκέζικης συνοικίας που υπήρξε και εξακολουθεί να λειτουργεί ως λίκνο και ως ζωντανό μουσείο της αφρο-αμερικανικής κουλτούρας. 

Και μόνο κάποια από τα ονόματα που είχαν εμφανιστεί (σ΄ εκείνη μάλιστα την τόσο κρίσιμη καμπή της μουσικής κουλτούρας) στη διάρκεια του Φεστιβάλ προκαλούν σήμερα ρίγος και δέος: Stevie Wonder, Mahalia Jackson, Nina Simone, Sly and the Family Stone, B. B. King, Hugh Masekela, Gladys Knight & the Pips, Staples Singers… Κι όμως, αυτό το κοσμογονικό event που, αντίθετα από το νεανικό και σε μεγάλο βαθμό «καμένο» κοινό του Γούντστοκ, είχε ως ακροατήριο την ευρύτερη κοινότητα της περιοχής και ανθρώπους κάθε ηλικίας και ιδεολογικής προδιάθεσης, σβήστηκε σχεδόν από τα χρονικά και την δημόσια συνείδηση παρότι είχε κινηματογραφηθεί μεγάλο μέρος του. Οι δημιουργοί του αρχικού υλικού είχαν επιχειρήσει τότε να το διανείμουν ως το «Μαύρο Γούντστοκ», ουδείς όμως έμοιαζε να ενδιαφέρεται, με αποτέλεσμα να ξεμείνουν οι μαγνητοταινίες στο συρτάρι για πάνω από μισό αιώνα. 

Το “Summer of Soul” αποτελεί με το εκπληκτικό μοντάζ και τις συνεντεύξεις από ανθρώπους, επώνυμους κι ανώνυμους, που βρέθηκαν τότε εκεί, μια εναλλακτική ιστορία και ένα παράλληλο σύμπαν που δεν μας είχε αποκαλυφθεί ποτέ μέχρι τώρα σε όλο του το πολύχρωμο και πολυδύναμο μεγαλείο.

Μέχρι που ανακάλυψε πέρσι αυτό το ανεκτίμητο και απείρως συναρπαστικό και συγκινητικό υλικό ο συμπαθής σε όλους Ahmir Thompson, γνωστότερος ίσως ως Questlove –  μουσικός παραγωγός, d.j. (αυτός επιμελήθηκε την μουσική ζωντανά στον αέρα κατά την τελευταία τελετή απονομής των Όσκαρ), ιδρυτής των Roots, πολυμαθής και πολυσχιδής μουσικός και μουσικόφιλος – για να το χρησιμοποιήσει ως βάση για μία από τις πιο σημαντικές ταινίες της χρονιάς. Εκτός από ένα πολύτιμο ντοκουμέντο που συγκεντρώνει κάποιες από τις κορυφαίες μορφές του αμερικανικού μουσικού κανόνα, το “Summer of Soul” αποτελεί με το εκπληκτικό μοντάζ και τις συνεντεύξεις από ανθρώπους, επώνυμους κι ανώνυμους, που βρέθηκαν τότε εκεί, μια εναλλακτική ιστορία και ένα παράλληλο σύμπαν που δεν μας είχε αποκαλυφθεί ποτέ μέχρι τώρα σε όλο του το πολύχρωμο και πολυδύναμο μεγαλείο.    

Τhe Fifth Dimension Facebook Twitter
Tο συγκρότημα Τhe Fifth Dimension στο Harlem Cultural Festival το 1969. Photo Courtesy of Searchlight Pictures. © 2021 20th Century Studios
 

Ο εναλλακτικός τίτλος (“When The Revolution Could Not Be Televised”) αυτού του εκπληκτικού ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε πριν από μερικές μέρες σε επιλεγμένες κινηματογραφικές αίθουσες και είναι πλέον διαθέσιμο στην πλατφόρμα Hulu, εκφράζει τις πολιτικοκοινωνικές διαστάσεις (για το τότε αλλά και για το τώρα) που είχε εκ των συνθηκών λάβει το Φεστιβάλ στο Χάρλεμ εκείνο το καλοκαίρι του 1969, αλλά και το παράπονο για το γεγονός ότι κάτι τόσο σημαντικό και καίριο έμεινε θαμμένο για τόσα χρόνια. 

Εκτός από τους μουσικούς, εμφανίζονται επί σκηνής και διάφοροι πολιτικοί παράγοντες όπως ο Τζέσι Τζάκσον ή ο τότε δήμαρχος της Νέας Υόρκης Τζον Λίντσεϊ (ένας λευκός «προοδευτικός Ρεπουμπλικάνος», όταν ακόμα δεν είχε εξαφανιστεί αυτό το σπάνιο είδος), αυτό όμως που συγκλονίζει τον θεατή, πέρα από την δυναμική μιας κοινότητας που μόλις είχε αποκτήσει μια έντονη αίσθηση (ριζοσπαστική ή όχι) όχι μόνο αξιοπρέπειας και αυτοπεποίθησης αλλά και προσωπικότητας και μόδας και στυλ, είναι η Mουσική. 

Mavis Staples and Mahalia Jackson Facebook Twitter
H Mavis Staples με την Mahalia Jackson

Πραγματικά δεν ξέρει τι να πρωτοθαυμάσει κανείς (και τι να δει ξανά και ξανά): Τον 19χρονο Stevie Wonder να καταλαμβάνεται από υπερφυσικές δυνάμεις και να οργιάζει στα ντραμς και στα πλήκτρα; Την μεγάλη Mahalia Jackson να ιερουργεί μαζί με την Malvin Staples; Τη Nina Simone να παρασύρει το κοινό σε υπερβατικά πεδία αυτογνωσίας και αυτοσυνείδησης; Τους απίστευτους φωνητικούς και χορευτικούς συγχρονισμούς της Gladys Knight και των Pips; Την πρωτοποριακή, ριζοσπαστική, ψυχεδελική, τριπαρισμένη soul των Sly and the Family Stone, του πιο cool συγκροτήματος στον πλανήτη εκείνη την στιγμή; «Στην αρχή είχαμε μείνει με το στόμα ανοιχτό» αφηγείται ένας μάρτυρας της εντυπωσιακής εμφάνισής τους. «Μια γυναίκα παίζει τρομπέτα! Μια άλλη είναι στα πλήκτρα! Ο ντράμερ είναι λευκός! Πώς γίνεται ο ντράμερ να είναι λευκός! Με το που ξεκίνησαν βέβαια, μας πήραν μαζί τους. Την επόμενη μέρα είχαμε αλλάξει ρούχα, γούστα και συμπεριφορά».  

«Εκείνο το καλοκαίρι απελευθερωθήκαμε», λέει στην ταινία μια γυναίκα που ήταν 16 χρονών τότε. «Από τους γονείς μας», συμπληρώνει μετά από μια μικρή παύση, αποφεύγοντας να δώσει μεγαλύτερο πολιτικό βάρος σ’ ένα έτσι κι αλλιώς φορτισμένο από τις τότε συνθήκες και πλέον, από την ίδια την Ιστορία που κάνει κύκλους, όπως διαρκώς διαπιστώνουμε. Ή όπως λέει κάποιος άλλος ανακαλώντας στη μνήμη του εκείνες τις Κυριακές στο πάρκο: «Αυτές οι συναυλίες ήταν σα να φυτρώνουν τριαντάφυλλα στο τσιμέντο».  



 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αλληλογραφία μου με τη Melanie, τη γυναίκα που τραγούδησε πρώτη στο Woodstock

Σαν Σήμερα / Η αλληλογραφία μου με τη Melanie, τη γυναίκα που τραγούδησε πρώτη στο Woodstock

Σαν σήμερα, πριν 50 χρόνια, έγινε η εκκίνηση του θρυλικού φεστιβάλ του Γούντστοκ. Ο Αντώνης Μποσκοΐτης ανοίγει την αλληλογραφία του με την τραγουδοποιό Melanie Safka, ανασυνθέτοντας την ατμόσφαιρα ελευθερίας και χαράς μιας ολόκληρης εποχής
ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΤΩΝΗ ΜΠΟΣΚΟΪΤΗ
Αναζητώντας τη Δήμητρα της Λέσβου

Ελλάδα / Αναζητώντας τη Δήμητρα της Λέσβου

Ένα πολύ μοναχικό και πολύ ιδιαίτερο τρανς άτομο, με ψυχολογικά προβλήματα που οφείλονταν όχι στη φύση του αλλά και στη μακροχρόνια καταπίεσή του, που είχε γίνει τα τελευταία χρόνια ευρύτερα γνωστό μέσα από συνεντεύξεις και ρεπορτάζ σε ελληνικά και ξένα μέσα, αγνοείται από τις 6/4.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Daily / «Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Το ντοκιμαντέρ της Ρεμπέκα Μίλερ με τίτλο «Mr. Scorsese» είναι ένα πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτραίτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ