Ποιος θυμάται το BlackBerry; 

Ποιος θυμάται το BlackBerry;  Facebook Twitter
Ένα παραμύθι από «τα παλιά» αφηγείται μια από τις απολαυστικές (αλλά και καίριες, στο μελαγχολικό μήνυμα που αφήνει) ταινίες που κυκλοφόρησαν φέτος. Φωτ.: COURTESY OF IFC FILMS
0


ΘΥΜΑΣΤΕ ΤΟ BLACKBERRY,
το πρώτο smart phone με το τετράγωνο σχεδόν σχήμα και το vintage πληκτρολόγιο; Θυμάστε τις μέρες που τα δίκτυα τακτικά υπερφορτώνονταν εξαιτίας των πολλών χρηστών; Θυμάστε την εποχή που οι τεχνο-σπασίκλες της Silicon Valley έμοιαζαν αθώοι και ρομαντικοί οραματιστές; Δεν είναι και τόσο αρχαία όλα αυτά, μια εικοσαετία πίσω μόλις σε ανθρώπινα χρόνια, παλαιολιθική περίοδος όμως σε σχέση με τους ραγδαίους ρυθμούς ανάπτυξης της σύγχρονης τεχνολογίας.

Ένα τέτοιο παραμύθι από «τα παλιά» αφηγείται μια από τις απολαυστικές (αλλά και καίριες, στο μελαγχολικό μήνυμα που αφήνει) ταινίες που κυκλοφόρησαν φέτος. Πρόκειται για την άνοδο και την πτώση της εταιρείας Research In Motion που ίδρυσε ο (ελληνικής καταγωγής, φυσικά) Καναδός τεχνο-οραματιστής Μάικ Λαζαρίδης (τον υποδύεται ο ταλαντούχος Τζέι Μπάρουχελ), μαζί με τον κολλητό του Ντάγκλας Φέργκιν, τον οποίον ενσαρκώνει ο σκηνοθέτης της ταινίας Ματ Τζόνσον

«Αν μπορώ να το ονειρευτώ, μπορώ να το κάνω να συμβεί», δηλώνει με μεσσιανικό στόμφο ο Μπάλσιλι, και για ένα διάστημα το BlackBerry καθιερώνεται ως το απόλυτο τεχνολογικό status symbol και φετίχ, ως το πλέον απαραίτητο αξεσουάρ / πολυεργαλείο.

Ανεξαρτήτως των προσδοκιών που μπορεί να έχει κανείς από ένα τέτοιο “business biopic”, η ταινία, που στηρίζεται (χαλαρά) στο βιβλίο του 2015 «Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry», των Jacquie McNish και Sean Silcoff, είναι τόσο φρέσκια, τόσο καλοπαιγμένη, και τόσο πυρετωδώς συναρπαστική κατά τόπους, που φαίνεται να βρίσκεται πιο κοντά σε κάτι σαν το “The Wolf of Wall Street” (αν είχε σκηνοθετηθεί με τον νευρώδη και «χειροκίνητο» τρόπο σειρών εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους όπως το Succession ή το The Office) παρά στο “Social Network” (για τον Ζούκερμπεργκ) ή στο “Jobs” (για τον αείμνηστο Στιβ Τζομπς, το iPhone του οποίου υπήρξε ως γνωστόν η ταφόπλακα του BlackBerry). 

Ποιος θυμάται το BlackBerry;  Facebook Twitter
Ο Τζέι Μπάρουχελ και ο σκηνοθέτης/συν-σεναριογράφος της ταινίας Ματ Τζόνσον. Φωτ.: COURTESY OF IFC FILMS

Όπως πολλές δημιουργικές ιδιοφυΐες, ο Μάικ και ο Νταγκ στερούνται την αδίστακτη συμπεριφορά και την αργκό της αγοράς που χρειάζονται για να επιβιώσουν και να ευδοκιμήσουν σε ένα ξεσαλωμένο καπιταλιστικό σύστημα. Τότε είναι που εμφανίζεται δυναμικά στο κάδρο ο Τζιμ Μπάλσιλι (τον ερμηνεύει εξαιρετικά ο Γκλεν Χάουερτον, γνωστός σε όσους απολαμβάνουν εδώ και δεκαέξι κύκλους την σπαρταριστή σειρά It’s Always Sunny in Philadelphia), στερεοτυπικός γιάπης «καρχαρίας» με σαρκοβόρο επιχειρηματικό ένστικτο, που μυρίζει αίμα και χρήμα και αποφασίσει να επενδύσει στο φιλόδοξο πρότζεκτ τους (ένα κινητό τηλέφωνο που μπορεί να στέλνει e-mails!), με τον όρο να γίνει (συν)διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας του. 

«Αν μπορώ να το ονειρευτώ, μπορώ να το κάνω να συμβεί», δηλώνει με μεσσιανικό στόμφο ο Μπάλσιλι, και για ένα διάστημα το BlackBerry καθιερώνεται ως το απόλυτο τεχνολογικό status symbol και φετίχ, ως το πλέον απαραίτητο αξεσουάρ / πολυεργαλείο. Και μετά ήρθε η ύβρις, η απληστία, η πτώση. Η φίρμα BlackBerry επιβιώνει μέχρι σήμερα, παρέχοντας υπηρεσίες ασφάλειας λογισμικού σε επιχειρήσεις και κρατικούς φορείς, η ομώνυμη ταινία όμως αποτελεί μια γλυκόπικρη και διακριτικά νοσταλγική χρονοκάψουλα που σε μεταφέρει όχι τόσο στο κοντινό παρελθόν, όσο σ’ ένα παράλληλο σύμπαν, τόσο ίδιο με το δικό μας, αλλά και τόσο διαφορετικό.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι του επιζώντος

Daily / Το τραγούδι του επιζώντος

Είναι συγκινητικά απολαυστικό το βιογραφικό ντοκιμαντέρ «Personality Crisis: One night only» που γύρισε ο Μάρτιν Σκορσέζε για τον Ντέιβιντ Τζοχάνσεν, τον τραγουδιστή και ηγέτη των New York Dolls, και τη συναρπαστική διαδρομή του στη νεοϋορκέζικη μποεμία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Daily / Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Το αριστουργηματικό φινάλε της σειράς που τακτικά μας καθήλωνε κατά την τελευταία τραυματική και αλλοπρόσαλλη πενταετία συγκέντρωσε στη μιάμιση ώρα του όλα τα υποβλητικά και καίρια συστατικά της (SPOILER ALERT).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ