«Passing»: Ένα κινηματογραφικό κομψοτέχνημα σε λευκό και μαύρο

Passing: Ένα κινηματογραφικό κομψοτέχνημα σε λευκό και μαύρο Facebook Twitter
Η Ρουθ Νέγκα στον ρόλο της Κλερ.
0

Έχουμε δει κατά καιρούς κάποιες ιδιαιτέρως φιλόδοξες «καλλιτεχνικά» παραγωγές και συμπαραγωγές του Netflix να καίγονται στην πλατφόρμα χωρίς να κερδίσουν το πρεστίζ που αναζητούν και πριν προλάβουν να αγαπηθούν, είτε από το ευρύ είτε από το απαιτητικό κοινό.

Το «Passing» είναι κάτι άλλο. Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της ηθοποιού Ρεμπέκα Χολ είναι μια αποκάλυψη, ένα κοινωνικό (και ρομαντικό) δράμα εποχής με διαχρονικές προεκτάσεις, ένα κομψοτέχνημα δαντελωτής υφής λουσμένο σε μια σειρά από αποχρώσεις και τονικότητες του λευκού και του μαύρου, μια ιστορία που έχει να κάνει με προσμονές, προκαταλήψεις και προσχήματα και ξετυλίγεται σαν γλυκόπικρο όνειρο που το στοιχειώνει μια υποβόσκουσα θλίψη και η επιθυμία της λύτρωσης. 

Συναισθήματα δηλαδή και ευαισθησίες που όλοι μπορούν να νιώσουν, ασχέτως φύλου, φυλής και τάξης, ασχέτως αν ζουν στο σήμερα ή στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του 1920, όπως οι χαρακτήρες της ταινίας, η οποία βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο που είχε γράψει εκείνη την εποχή η Αφροαμερικανή (ανοιχτόχρωμη όμως, όπως οι δύο πρωταγωνίστριές της) συγγραφέας Νέλα Λάρσεν, εξέχον μέλος της λογοτεχνικής και καλλιτεχνικής σκηνής που είχε συνδεθεί με την «αναγέννηση του Χάρλεμ» κατά την περίοδο του μεσοπολέμου. 

Το «Passing» είναι ένα υπέρκομψο μελόδραμα βλεμμάτων, ψιθύρων και αισθήσεων που σε κάνει να νιώθεις σα να σου μεταδίδεται με τον πιο υποδόριο και αποτελεσματικό τρόπο η ουσία ενός βιβλίου ή μιας ιδέας, σαν ένα κρυστάλλινο όνειρο που έχει αρχή, μέση και τέλος, δεν περιέχει όμως οριστικές απαντήσεις ούτε κραυγαλέα διδάγματα. 

Να είσαι μαύρος ή μαύρη αλλά το ανοιχτό δέρμα σου να σου επιτρέπει «να περνάς» (“passing”) ως λευκός ή λευκή, με όλα τα προνόμια που αυτό τότε προϋπέθετε και εν μέρει ακόμα προϋποθέτει: αυτό είναι το κεντρικό αφηγηματικό μοτίβο της ιστορίας με ηρωίδες δύο γυναίκες που θα μπορούσαν να «περάσουν» για λευκές, μόνο η μία όμως το έκανε σβήνοντας έτσι όχι μόνο το παρελθόν της αλλά και την ίδια της την ταυτότητα, την ίδια της την υπόσταση.

Passing: Ένα κινηματογραφικό κομψοτέχνημα σε λευκό και μαύρο Facebook Twitter
Η Ρεμπέκα Χολ στα γυρίσματα της ταινίας.

Η μεσοαστή Αϊρίν (Τέσα Τόμσον), σύζυγος γιατρού (πάντα εξαιρετικός ο Άντρε Χόλαντ που είχαμε θαυμάσει και στο βραχύβιο, δυστυχώς, The Knick) και μητέρα δύο αγοριών, συναντά ξαφνικά μετά από χρόνια μια παλιά της γνώριμη από το Χάρλεμ, την Κλερ (Ρουθ Νέγκα), η οποία έχει πείσει τον ρατσιστή σύζυγό της (Αλεξάντερ Σκάσγκαρντ) και τον κοινωνικό της περίγυρο ότι είναι λευκή.

Κάπως έτσι ξεκινά η ιστορία, μια καυτή καλοκαιρινή μέρα και τελειώνει με το δράμα να κορυφώνεται μια χιονισμένη νύχτα του χειμώνα.

Πέρα όμως από μια εξαιρετική σπουδή χαρακτήρων, οι οποίοι δοκιμάζονται από δυσμενείς συνθήκες και από έντονες κρίσεις ταυτότητας (φυλετικής, ταξικής, έμφυλης), η ταινία, η οποία προβάλλεται σε τετράγωνο κάδρο για να τονιστεί ίσως έτσι το περίκλειστο προαύλιο των ψευδαισθήσεών τους, προλαβαίνει με τον λεπτό, αιθέριο, εξπρεσιονιστικό και ονειρικό της τρόπο να εξερευνήσει κι ένα σωρό άλλες συναισθηματικές πτυχές: την ισχύ της επιθυμίας αλλά και της ζήλιας, τις αποφάσεις που μας κρατούν δέσμιους για πάντα, τον παραλογισμό των περιστάσεων που μπορούν να συντρίψουν ακόμα και την πιο συγκροτημένη προσωπικότητα.

Το «Passing» είναι ένα υπέρκομψο μελόδραμα βλεμμάτων, ψιθύρων και αισθήσεων που σε κάνει να νιώθεις σα να σου μεταδίδεται με τον πιο υποδόριο και αποτελεσματικό τρόπο η ουσία ενός βιβλίου ή μιας ιδέας, σαν ένα κρυστάλλινο όνειρο που έχει αρχή, μέση και τέλος, δεν περιέχει όμως οριστικές απαντήσεις ούτε κραυγαλέα διδάγματα. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ