«Passing»: Ένα κινηματογραφικό κομψοτέχνημα σε λευκό και μαύρο

Passing: Ένα κινηματογραφικό κομψοτέχνημα σε λευκό και μαύρο Facebook Twitter
Η Ρουθ Νέγκα στον ρόλο της Κλερ.
0

Έχουμε δει κατά καιρούς κάποιες ιδιαιτέρως φιλόδοξες «καλλιτεχνικά» παραγωγές και συμπαραγωγές του Netflix να καίγονται στην πλατφόρμα χωρίς να κερδίσουν το πρεστίζ που αναζητούν και πριν προλάβουν να αγαπηθούν, είτε από το ευρύ είτε από το απαιτητικό κοινό.

Το «Passing» είναι κάτι άλλο. Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της ηθοποιού Ρεμπέκα Χολ είναι μια αποκάλυψη, ένα κοινωνικό (και ρομαντικό) δράμα εποχής με διαχρονικές προεκτάσεις, ένα κομψοτέχνημα δαντελωτής υφής λουσμένο σε μια σειρά από αποχρώσεις και τονικότητες του λευκού και του μαύρου, μια ιστορία που έχει να κάνει με προσμονές, προκαταλήψεις και προσχήματα και ξετυλίγεται σαν γλυκόπικρο όνειρο που το στοιχειώνει μια υποβόσκουσα θλίψη και η επιθυμία της λύτρωσης. 

Συναισθήματα δηλαδή και ευαισθησίες που όλοι μπορούν να νιώσουν, ασχέτως φύλου, φυλής και τάξης, ασχέτως αν ζουν στο σήμερα ή στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του 1920, όπως οι χαρακτήρες της ταινίας, η οποία βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο που είχε γράψει εκείνη την εποχή η Αφροαμερικανή (ανοιχτόχρωμη όμως, όπως οι δύο πρωταγωνίστριές της) συγγραφέας Νέλα Λάρσεν, εξέχον μέλος της λογοτεχνικής και καλλιτεχνικής σκηνής που είχε συνδεθεί με την «αναγέννηση του Χάρλεμ» κατά την περίοδο του μεσοπολέμου. 

Το «Passing» είναι ένα υπέρκομψο μελόδραμα βλεμμάτων, ψιθύρων και αισθήσεων που σε κάνει να νιώθεις σα να σου μεταδίδεται με τον πιο υποδόριο και αποτελεσματικό τρόπο η ουσία ενός βιβλίου ή μιας ιδέας, σαν ένα κρυστάλλινο όνειρο που έχει αρχή, μέση και τέλος, δεν περιέχει όμως οριστικές απαντήσεις ούτε κραυγαλέα διδάγματα. 

Να είσαι μαύρος ή μαύρη αλλά το ανοιχτό δέρμα σου να σου επιτρέπει «να περνάς» (“passing”) ως λευκός ή λευκή, με όλα τα προνόμια που αυτό τότε προϋπέθετε και εν μέρει ακόμα προϋποθέτει: αυτό είναι το κεντρικό αφηγηματικό μοτίβο της ιστορίας με ηρωίδες δύο γυναίκες που θα μπορούσαν να «περάσουν» για λευκές, μόνο η μία όμως το έκανε σβήνοντας έτσι όχι μόνο το παρελθόν της αλλά και την ίδια της την ταυτότητα, την ίδια της την υπόσταση.

Passing: Ένα κινηματογραφικό κομψοτέχνημα σε λευκό και μαύρο Facebook Twitter
Η Ρεμπέκα Χολ στα γυρίσματα της ταινίας.

Η μεσοαστή Αϊρίν (Τέσα Τόμσον), σύζυγος γιατρού (πάντα εξαιρετικός ο Άντρε Χόλαντ που είχαμε θαυμάσει και στο βραχύβιο, δυστυχώς, The Knick) και μητέρα δύο αγοριών, συναντά ξαφνικά μετά από χρόνια μια παλιά της γνώριμη από το Χάρλεμ, την Κλερ (Ρουθ Νέγκα), η οποία έχει πείσει τον ρατσιστή σύζυγό της (Αλεξάντερ Σκάσγκαρντ) και τον κοινωνικό της περίγυρο ότι είναι λευκή.

Κάπως έτσι ξεκινά η ιστορία, μια καυτή καλοκαιρινή μέρα και τελειώνει με το δράμα να κορυφώνεται μια χιονισμένη νύχτα του χειμώνα.

Πέρα όμως από μια εξαιρετική σπουδή χαρακτήρων, οι οποίοι δοκιμάζονται από δυσμενείς συνθήκες και από έντονες κρίσεις ταυτότητας (φυλετικής, ταξικής, έμφυλης), η ταινία, η οποία προβάλλεται σε τετράγωνο κάδρο για να τονιστεί ίσως έτσι το περίκλειστο προαύλιο των ψευδαισθήσεών τους, προλαβαίνει με τον λεπτό, αιθέριο, εξπρεσιονιστικό και ονειρικό της τρόπο να εξερευνήσει κι ένα σωρό άλλες συναισθηματικές πτυχές: την ισχύ της επιθυμίας αλλά και της ζήλιας, τις αποφάσεις που μας κρατούν δέσμιους για πάντα, τον παραλογισμό των περιστάσεων που μπορούν να συντρίψουν ακόμα και την πιο συγκροτημένη προσωπικότητα.

Το «Passing» είναι ένα υπέρκομψο μελόδραμα βλεμμάτων, ψιθύρων και αισθήσεων που σε κάνει να νιώθεις σα να σου μεταδίδεται με τον πιο υποδόριο και αποτελεσματικό τρόπο η ουσία ενός βιβλίου ή μιας ιδέας, σαν ένα κρυστάλλινο όνειρο που έχει αρχή, μέση και τέλος, δεν περιέχει όμως οριστικές απαντήσεις ούτε κραυγαλέα διδάγματα. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ