ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο Κοέν στο μέτωπο του Σινά, ακριβώς πριν από πενήντα χρόνια 

Ο Κοέν στο μέτωπο του Σινά ακριβώς πριν από πενήντα χρόνια  Facebook Twitter
Ο 39χρονος τότε Λέοναρντ Κοέν βρέθηκε τότε στην πρώτη γραμμή, στην μπαρουτοκαπνισμένη έρημο του Σινά. Φωτ.: Courtesy of Keshet International
0

ΝΩΡΙΣ ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΤΗΣ 6ης Οκτωβρίου του 1973, ανήμερα του Γιομ Κιπούρ («Ημέρα της εξιλέωσης»), της πιο σημαντικής γιορτής του ιουδαϊσμού, οι σειρήνες ήχησαν εκκωφαντικά απ’ άκρη σ’ άκρη στην ισραηλινή επικράτεια που δεχόταν αιφνιδιαστική εισβολή από έναν συνασπισμό αραβικών κρατών, υπό την ηγεσία της Αιγύπτου και της Συρίας.

Η σύρραξη, που έμεινε στην ιστορία ως Πόλεμος του Γιομ Κιπούρ (ή Δ' Αραβοϊσραηλινός Πόλεμος) θα έληγε, μετά από σφοδρές συγκρούσεις και χιλιάδες νεκρούς, στο τέλος του μήνα με την επικράτηση του Ισραήλ.

Ειδικά όμως οι πρώτες μέρες ήταν εξαιρετικά κρίσιμες για την έκβαση του πολέμου και κανείς δεν περίμενε ότι θα εμφανιζόταν ξαφνικά από το πουθενά (συγκεκριμένα από το νησί της Ύδρας) στο μέτωπο, ένας ροκ σταρ, ένας βάρδος από το Μόντρεαλ, ακόμα κι αν ήταν εβραϊκής καταγωγής, όπως ο 39χρονος τότε Λέοναρντ Κοέν, ο οποίος βρέθηκε τότε στην πρώτη γραμμή, στην μπαρουτοκαπνισμένη έρημο του Σινά, χωρίς καν να ξέρει τι ακριβώς τον έφερε εκεί.

Ο ίδιος δεν έδωσε ποτέ εξηγήσεις όσο ζούσε, υποθέτει κανείς πάντως ότι, μεταξύ άλλων, ήταν μια ηρωική και απέλπιδα διέξοδος στο υπαρξιακό τέλμα που βίωνε εκείνη την περίοδο, τόσο στην καριέρα του όσο και στην προσωπική του ζωή.

Το ελικόπτερο προσγειώθηκε και οι στρατιώτες σπεύδουν κόντρα στον άνεμο να το ξεφορτώσουν. Είναι γεμάτο από βαριά τραυματίες. Με πιάνουν τα κλάματα. Νεαροί Εβραίοι που ψυχορραγούν. Τότε κάποιος μου διευκρινίζει ότι οι τραυματίες είναι Αιγύπτιοι. Η ανακούφιση που νιώθω στιγμιαία μου προκαλεί έκπληξη. Μισώ τον εαυτό μου και την ανακούφιση που ένιωσε. Αυτό είναι ασυγχώρητο. Είναι αίμα στα χέρια μας.

Εκτός από τα αυτοσχέδια «κονσέρτα» που έδινε από την πρώτη μέρα, ανάμεσα στους φαντάρους, τους οποίους ακολούθησε μέχρι την προέλασή τους στη διώρυγα του Σουέζ, έγραψε εκεί ένα από τα πιο γνωστά του κομμάτια, το “Lover Lover Lover” –ή μάλλον μια πρώτη εκδοχή του τραγουδιού, την οποία μετά ο ίδιος θα λογόκρινε– που ξεκινούσε με τους στίχους: "I went down to the desert to help my brothers fight / I knew that they weren’t wrong / I knew that they weren’t right” (Πήγα στην έρημο για να βοηθήσω τ’ αδέλφια μου που πολεμάνε / ήξερα ότι δεν είχαν άδικο / ήξερα ότι δεν είχαν δίκιο).

Ο Κοέν στο μέτωπο του Σινά ακριβώς πριν από πενήντα χρόνια  Facebook Twitter
Ο Λέοναρντ Κοέν στην έρημο του Σινά το 1973. Φωτ.: Ron Ilan/ IDF archives

Δεκαετίες αργότερα, μια εκσκαφή στα σημειωματάριά του από τον συγγραφέα του περσινού βιβλίου “Who By Fire: Leonard Cohen in the Sinai”, Matti Friedman, θα μαρτυρούσε ότι αρχικά είχε αντικαταστήσει τον στίχο “help my brothers” με τον στίχο “watch the children” (να δω τα παιδιά να πολεμάνε), αλλά τελικά αποφάσισε να σβήσει ολόκληρη τη στροφή.

Τρία χρόνια μετά τις μέρες του στο Σινά, σε μια συναυλία του στο Παρίσι, ο Κοέν θα δήλωνε στο κοινό, αφού είχε παίξει το “Lover Lover Lover” (χωρίς εκείνη την αρχική στροφή), ότι είχε γράψει το τραγούδι στον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ για τους Αιγύπτιους και τους Ισραηλινούς στρατιώτες (μ’ αυτή τη σειρά).

Στο ίδιο χειρόγραφο από τις μέρες εκείνες υπήρχε και το εξής σημείωμα: «Το ελικόπτερο προσγειώθηκε και οι στρατιώτες σπεύδουν κόντρα στον άνεμο να το ξεφορτώσουν. Είναι γεμάτο από βαριά τραυματίες. Με πιάνουν τα κλάματα. Νεαροί Εβραίοι που ψυχορραγούν. Τότε κάποιος μου διευκρινίζει ότι οι τραυματίες είναι Αιγύπτιοι. Η ανακούφιση που νιώθω στιγμιαία μου προκαλεί έκπληξη. Μισώ τον εαυτό μου και την ανακούφιση που ένιωσε. Αυτό είναι ασυγχώρητο. Είναι αίμα στα χέρια μας».

Μια δεκαετία αργότερα, σ’ ένα ποίημα από τη συλλογή του “The Book of Mercy”, ο Κοέν έγραφε: «Ισραήλ, και όλοι εσείς που αποκαλείστε Ισραήλ, η Εκκλησία που αποκαλείται Ισραήλ, η στάση που αποκαλείται Ισραήλ, και κάθε έθνος που επέλεξε να είναι έθνος – κανένας από τους τόπους αυτούς δεν είναι δικός σας, είστε όλοι κλέφτες της ιερότητας, είστε όλοι σε πόλεμο με το Έλεος».  

Daily
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

charmian clift nolan

Daily / «Ζώντας σ’ ένα νησί, κάποια στιγμή θα συναντήσεις τον εαυτό σου»

Μετά από πολλές δεκαετίες, επανακυκλοφορεί το βιβλίο που είχε γράψει το 1956 για την ζωή της στην Ύδρα η Τσάρμιαν Κλιφτ, η πιο κομβική αλλά και η πιο τραγική ίσως φιγούρα της μυθικής μποέμ κοινότητας του νησιού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Shortcut / Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Καταβεβλημένος από την κόπωση, τις ουσίες και την πίεση της εμφάνισής του στην ιερή πόλη, ο Λέοναρντ Κοέν σταμάτησε τη συναυλία στη μέση. Επανήλθε όμως στη σκηνή και ενάμιση χρόνο μετά επέστρεψε στο Ισραήλ ως «εθελοντής» στον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Λέοναρντ Κοέν: «Το αγαπημένο παιχνίδι»

Το πίσω ράφι / «Το αγαπημένο παιχνίδι»: Όταν ο Λέοναρντ Κοέν αναμετρήθηκε με την αυτοβιογραφία

Προτού αφοσιωθεί στο τραγούδι, ο Καναδός συνθέτης και τραγουδιστής δημοσίευσε έναν απολογισμό της μέχρι τότε ζωής του, εξιστορώντας την παιδική ηλικία, την εφηβεία και την ενηλικιώση του alter ego του, Λόρενς Μπρίβμαν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ