Η υψωμένη γροθιά και το «μαχαίρι στο κόκκαλο»

Η υψωμένη γροθιά και το «μαχαίρι στο κόκκαλο» Facebook Twitter
Ο Κώστας Γαλανόπουλος πέτυχε το νικητήριο τέρμα και το πανηγύρισε με υψωμένη τη γροθιά του στην οποία κρατούσε σφιχτά το πένθιμο περιβραχιόνιο που φορούσαν οι παίκτες της ομάδας στη μνήμη του δολοφονημένου οπαδού. Φωτ.: EUROKINISSI
0

ΜΙΑ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΜΕΤΑ τον ναζιστικό (φαινομενικά τουλάχιστον) χαιρετισμό του τότε ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ Γιώργου Κατίδη στον αγώνα με τη Βέροια τον Μάρτιο του 2013 (αμέσως μετά θα έλεγε ότι δεν είχε ιδέα ότι θα «ερμηνευτεί» έτσι το τεντωμένο του χέρι προς την εξέδρα και όσοι γνώριζαν τον ίδιον και τη συγκλονιστική αφέλεια και άγνοια που τον διέκρινε, συμφώνησαν) ήρθε προχθές το βράδυ το υψωμένο χέρι ενός άλλου παίκτη της ομάδας για να μεταφέρει έναν εντελώς αντίθετο, και πολύ πιο ισχυρό, συμβολισμό

Η ΑΕΚ ξεκίνησε τον αγώνα με τη Ντινάμο Ζάγκρεμπ υπό τη σκιά μιας τραγωδίας και χωρίς ούτε έναν Έλληνα παίκτη στην αρχική της σύνθεση, στοιχείο πάντα θλιβερό και δυσοίωνο που αφαιρεί από κάθε ομάδα τον όποιο τοπικό χαρακτήρα της και την κάνει να μοιάζει με μισθοφορικό θίασο.

Στο τέλος όμως ήταν ο Κώστας Γαλανόπουλος αυτός που πέτυχε το νικητήριο τέρμα και το πανηγύρισε με υψωμένη τη γροθιά του στην οποία κρατούσε σφιχτά το πένθιμο περιβραχιόνιο που φορούσαν οι παίκτες της ομάδας στη μνήμη του δολοφονημένου οπαδού.

«Η υψωμένη μας γροθιά θα σας αγγίζει πάντα», έγραψε στο instagram του ο ποδοσφαιριστής κάτω από την φωτογραφία που τον δείχνει να υψώνει το μαύρο περιβραχιόνιο προς τον ουρανό (ή προς τους νεοναζί ultras της Ντινάμο Ζάγκρεμπ).

Ασχέτως του χάους (ιδεολογικού και μη) που επικρατεί στις παραφυάδες του οργανωμένου οπαδισμού και των απανταχού “ultras” –όποιος συμμετέχει σε ξεκαθαρίσματα λογαριασμών και σε «ραντεβού θανάτου» δεν δικαιούται να επικαλείται ιδεολογικό άλλοθι–  τέτοιες συμβολικές χειρονομίες που διασπείρονται μέσω της εικόνας σε εκατομμύρια αποδέκτες μπορούν να έχουν ανεκτίμητη αξία σε μια εποχή που ο φασισμός τριγυρνά αμολητός και με αφρούς στο στόμα ανά την Ευρώπη.

«Η υψωμένη μας γροθιά θα σας αγγίζει πάντα», έγραψε στο instagram του ο ποδοσφαιριστής κάτω από την φωτογραφία που τον δείχνει να υψώνει το μαύρο περιβραχιόνιο προς τον ουρανό (ή προς τους νεοναζί ultras της Ντινάμο Ζάγκρεμπ). Λίγη σημασία έχει αν είχε στο μυαλό του ή όχι τον στίχο «Η υψωμένη σας γροθιά θα μας αγγίζει πάντα» από το κομμάτι «Γέννημα θρέμμα» του ράπερ Εθισμός, που αναφέρεται στη Μάγδα Φύσσα. Η ισχύς του συμβολισμού είναι ξεκάθαρη όσο και υπερβατική. Δεν επιτεύχθηκε προφανώς κάποιο θανάσιμο πλήγμα στον φασισμό με την χειρονομία του Γαλανόπουλου, καμιά φορά όμως η συμβολική τάξη μπορεί να διαμορφώσει την ίδια την πραγματικότητα.

Μια μέρα μετά ο πρωθυπουργός, επιχειρώντας να βάλει κι αυτός (ξανά) «το μαχαίρι στο κόκκαλο» ανακοίνωσε τα ίδια αφηρημένα και ανεφάρμοστα ημίμετρα που έχουμε ακούσει τόσες φορές στο παρελθόν σε ποικίλες βερσιόν, όλες τους προσβλητικές για τη νοημοσύνη ενός μέσου φιλάθλου-οπαδού. Στο χθεσινό έργο, τον πλαισίωναν οι ολιγάρχες των μεγάλων ΠΑΕ αλλά και ο πρόεδρος της UEFA, Αλεξάντερ Τσέφεριν ο οποίος είχε έρθει για το Σούπερ Καπ ανάμεσα στη Μάντσεστερ Σίτι και τη Σεβίλη που διεξήχθη στο γήπεδο του Ολυμπιακού, αλλά λόγω των δραματικών περιστάσεων είπε κι αυτός τα κοινότοπά του περί της χουλιγκανικής βίας ως «καρκίνο του ποδοσφαίρου».

Πολύ πιο σαφής και εύστοχος υπήρξε στις σχετικές δηλώσεις του ο κορυφαίος (και ο πιο ακριβοπληρωμένος) εν ενεργεία προπονητής στον κόσμο, Πεπ Γκουαρντιόλα λίγο πριν από το ματς στο Καραϊσκάκη: «Δεν είναι πρόβλημα του ποδοσφαίρου, είναι κοινωνικό. Ο ρατσισμός είναι παντού, η βία είναι παντού. Γιατί; Γιατί η διαφορά του πλούσιου με τον φτωχό είναι πολύ μεγάλη. Δεν υπάρχει η μεσαία τάξη για να ισορροπήσει την κατάσταση. … Όσα συνέβησαν στην Ελλάδα, συμβαίνουν και σε άλλες χώρες. Είναι θέμα κουλτούρας, παιδείας. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αμείβονται καλύτερα, όσοι εργάζονται στον τομέα της υγείας πρέπει να πληρώνονται καλύτερα, αλλά τελικά όσοι είναι στην εξουσία, κλέβουν τα πάντα κι έτσι δυσκολεύει η κατάσταση».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ