Έχουν ιδεολογία οι χούλιγκαν;

HOOLIGANS Facebook Twitter
Η χουλιγκάνικη συμπεριφορά και κουλτούρα δεν μπορεί παρά να είναι αντι-κοινωνική, απάνθρωπη και εν δυνάμει φονική. Επομένως, η συνάφειά της με νεοναζιστικές ή νεοφασιστικές ιδέες είναι βαθιά και οργανική. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0



ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ
 μπροστά σε πράξεις ακραίας και φονικής βίας που διαπράττονται μέσα σε μια ομαδική κατάσταση, σε μια συλλογική δράση, πέφτουμε πάνω σε ένα δίλημμα: τι είναι αυτό που εκδηλώνεται εδώ; Είναι η ψυχική διαταραχή κάποιων ατόμων, η αιώνια λογική του ‘όχλου’ που ψάχνει απλώς λεία, το αποτέλεσμα ενός (οποιουδήποτε) φανατισμού που πάει στα άκρα; Να, για παράδειγμα, αυτή η οργανωμένη επιδρομή των Κροατών χούλιγκαν ήταν μια ακόμα (στη νιοστή) έκφραση του σκληρού, πολυεθνικού χουλιγκανισμού ή είχε μια επιπλέον ιδεολογική διάσταση, έναν ξεκάθαρο νεοναζιστικό χαρακτήρα;

Από χρόνια δυσκολεύομαι να αποδεχτώ δυο θέσεις που έχουν, ωστόσο, πολλούς υποστηρικτές στη χώρα. Η πρώτη θέση, ας την πούμε φιλελεύθερη, δεν θεωρεί σημαντικό το ρόλο της ιδεολογίας ή έστω των ιδεών σε φαινόμενα ακραίας βίας, χουλιγκανισμού, ακόμα και στην τρομοκρατία. Τι ιδεολογία έχουν οι ληστές, οι φονιάδες, οι βάνδαλοι, λένε. Πρόκειται απλώς για «αρρωστάκια» του φανατισμού ή διαταραγμένες και αντικοινωνικές περσόνες που δανείζονται ό,τι ιδέα τους είναι πρόσφορη για να εκδηλώσουν την επιθετικότητά τους.

Η χουλιγκάνικη χορογραφία μπορεί να είναι συγχρόνως αλήτικη ή μηδενιστική «φάση» και ένας νεοναζιστικός ακτιβισμός. Όπως μπορεί να εκφράζει συγχρόνως και αστοιχείωτους μεθυσμένους ταραξίες και έναν λόγο με σαφή ιδεολογική προέλευση. Το ένα δεν αποκλείει το άλλο.

Η δεύτερη ιδέα, ας την πούμε αριστερή/ προοδευτική (αφού εκεί έχει το κυρίως κοινό της), είναι πολύ πρόθυμη να αναγνωρίσει τον ρόλο της ιδεολογίας και της πολιτικής παντού: στη δολοφονία μιας γυναίκας από τον άντρα της, σε μια επιδρομή χούλιγκαν, σε μια τρομοκρατική ενέργεια. Εδώ δεν υπάρχουν πια τρελά άτομα, αλήτικες φάσεις ή διαταραγμένοι μηδενιστές παρά διαφορετικοί ιδεολογικοί λόγοι που εκφράζονται με ποικίλους και συχνά ασυνείδητους τρόπους στην καθημερινότητα. 

Οι μεν παραγνωρίζουν αν δεν διακωμωδούν το ρόλο των ιδεών, ιδίως όταν τα εμπλεκόμενα πρόσωπα δεν ανταποκρίνονται στην εικόνα του ‘ιδεολόγου’ που έχει γνώσεις και επαρκή συνείδηση. Οι άλλοι έχουν τη τάση να δίνουν σημασία (υπερβολική συχνά) στην ιδεολογία απομονώνοντας όμως μόνο την ακροδεξιά και τον νεοφασισμό ως μοναδικά αίτια της ανθρωποκτόνου εξτρεμιστικής βίας.

Για παράδειγμα, σε σχέση με τις δολοφονίες που διαπράττουν νέοι στην Ευρώπη που έχουν ασπαστεί έναν ριζοσπαστικό Ισλαμισμό, πολλοί στην Αριστερά γίνονται με τη σειρά τους φιλελεύθεροι μιλώντας απλώς για ριζοσπαστικοποιημένο μηδενισμό ο οποίος δεν έχει σχέση με την ιδεολογία των νέων αυτών (ριζοσπαστικό Ισλάμ) παρά μόνο με οικεία κοινωνικά αδιέξοδα, προσωπικές εμπειρίες φτώχειας και καταπίεσης κλπ. Ενώ δηλαδή για την περίπτωση των νεοναζί χούλιγκαν τονίζεται -και σωστά- ο ρόλος της ιδεολογίας, στην περίπτωση ενός νέου τζιχαντιστή επιλέγεται συχνά το αντίθετο: η αποπολιτικοποίηση και μια γενική κοινωνιολογική διάγνωση γύρω από τις αιτίες που «δημιούργησαν» τον δράστη.

Παρά την περίπλοκη και πολυσυζητημένη (εύλογα) φύση αυτών των ζητημάτων, μπορούμε όμως να συμφωνήσουμε σε δυο υποθέσεις.

Πρώτον ότι η ιδεολογία μετράει στη δράση ακόμα και των πιο «αμόρφωτων» ή άσχετων με μια βιβλιακή κουλτούρα ατόμων. Ανεξάρτητα από το ψυχικό υπόστρωμα ή τις διαθέσεις κάποιου που μπορεί να τον ελκύει γενικά η βία (και ψάχνει τρόπους να εκτονώσει τη συγκεκριμένη ενόρμηση), οι νεοναζιστικές, ακροδεξιές ιδέες, επειδή έχουν στο κέντρο τους την ανισότητα και την ιεραρχική επιβολή είναι αυτοδύναμοι συντελεστές φονικής ακρότητας. Ο χουλιγκανισμός εδώ και δεκαετίες, με λίγες εξαιρέσεις, είναι κατά βάση ακροδεξιός, ρατσιστικός, αντιφεμινιστικός, μιλιταριστικός κλπ. Το ότι υπάρχουν αναρχικοί ή ακροαριστεροί βίαιοι οπαδοί και τυχόν συμμετοχή τους στις αντίστοιχες συγκρούσεις δεν είναι της ίδιας βαρύτητας. Βασικός στόχος των αναρχικών ή ακροαριστερών οπαδών ομάδων είναι κυρίως η Αστυνομία και όχι ο οποιοσδήποτε ανώνυμος οπαδός της αντίπαλης ομάδας. Το γήπεδο «επενδύεται» με άλλα λόγια ως αρένα για τη σύγκρουση με το Κράτος-Σύστημα και όχι ως τερέν μιας μαχητικής εθνικιστικής και ρατσιστικής ταυτότητας όπως στις περιπτώσεις που μας απασχολούν.

Δεύτερον, το ότι η ακροδεξιά, εθνικιστική/ ρατσιστική διάσταση είναι κυρίαρχη στον εν γένει χουλιγκανισμό και σε κάποιες ομάδες ιδιαιτέρως και με ιστορικό βάθος (όπως σε αυτή των συγκεκριμένων Κροατών) δεν σημαίνει ότι μπορούμε να καταλάβουμε ό,τι συνέβη στη Νέα Φιλαδέλφεια σαν ένα επιπλέον επεισόδιο στην πάλη μεταξύ φασισμού και αντιφασισμού. Έτσι και η αναζήτηση αντιφασιστικών οπαδικών φανατισμών ως εναλλακτικής στους χουλιγκανισμους δεν έχει σοβαρές πιθανότητες και είναι και αφελής. Η χουλιγκάνικη συμπεριφορά και κουλτούρα δεν μπορεί παρά να είναι αντι-κοινωνική, απάνθρωπη και εν δυνάμει φονική. Επομένως, η συνάφειά της με νεοναζιστικές ή νεοφασιστικές ιδέες είναι βαθιά και οργανική. Τα άτομα που προσελκύει μπορεί φυσικά να αλλάξουν και να βρουν κάποιο άλλο ιδεολογικό πλαίσιο για να επενδύσουν τη δράση τους. Αυτή καθαυτή όμως η πρακτική και τα συναισθήματα που κινητοποιεί τείνουν προς το ακραίο μίσος του άλλου και αυτό το μίσος συνδέεται στενά με διάθεση επιβολής, ταπείνωσης και εκδικητικό μένος.

Προφανώς, ίχνη αυτών των διαθέσεων και των παθών υπάρχουν σε όλες τις ιδεολογίες, μεταμφιεσμένα ή πιο απροκάλυπτα. Ωστόσο, στους νεοναζιστικούς και ακρο-εθνικιστικούς χώρους έχουν κεντρική θέση και τον πρώτο λόγο. Η χουλιγκάνικη χορογραφία μπορεί να είναι συγχρόνως αλήτικη ή μηδενιστική «φάση» και ένας νεοναζιστικός ακτιβισμός. Όπως μπορεί να εκφράζει συγχρόνως και αστοιχείωτους μεθυσμένους ταραξίες και έναν λόγο με σαφή ιδεολογική προέλευση. Το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Όταν μιλάμε για εστίες μαχητικού και οργανωμένου χουλιγκανισμού η βασική ιδεολογία είναι μια εθνο-ρατσιστική λατρεία της ιεραρχίας. Οι άνθρωποι που μετέχουν σε αυτό, μπορεί να μην αρθρώνουν πειστικά ή ικανοποιητικά μια πεποίθηση όμως στην περίπτωσή τους η ιδέα εγγράφεται στις πράξεις τους, τα λόγια μπορεί να είναι πέντε συνθήματα, το κήρυγμα να είναι ένα ποστ ή ένα πανό. Δεν χρειάζονται περισσότερα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τι κάνουν τελικά όλοι αυτοί οι αστυνομικοί;»

Οπτική Γωνία / «Τι κάνουν τελικά όλοι αυτοί οι αστυνομικοί;»

Η αιματηρή επίθεση χούλιγκαν στη Νέα Φιλαδέλφεια μας υπενθυμίζει πως δεν αρκούν οι πολυδιαφημιζόμενες προσλήψεις των αστυνομικών όταν δεν υπάρχει αποτελεσματικότητα, λογοδοσία και ασφάλεια.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
«Ήμουν τυχερός που επέζησα»: Όταν ο εφιάλτης με τους Κροάτες χούλιγκαν είχε επαναληφθεί στο Παγκράτι

Μαρτυρία / «Ήμουν τυχερός που επέζησα»: Όταν ο εφιάλτης με τους Κροάτες χούλιγκαν είχε επαναληφθεί στο Παγκράτι

Μια μαρτυρία του Ανδρέα Χασιώτη για τα γεγονότα της 16ης Σεπτεμβρίου του 2010, όταν έπεσε θύμα άγριου ξυλοδαρμού από ένα μάτσο χούλιγκαν της Hajduk Split.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ