Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα» Facebook Twitter
Αυτή ήταν για δεκαετίες η πιο αγαπημένη βόλτα από όλες.
0

ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΙΟ ΩΡΑΙΕΣ ταινίες που προβλήθηκαν στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα του φετινού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας ήταν μια (γαλλο)λιβανέζικη παραγωγή με τίτλο «Αν ο ήλιος πνιγόταν σ’ έναν ωκεανό από σύννεφα».

Κεντρικός χαρακτήρας είναι ένας ταλαίπωρος μεσήλικας σεκιουριτάς, ένας από τους πολλούς που τους έχει ανατεθεί το «καθήκον» να εμποδίζουν την πρόσβαση των κοινών θνητών στην παραλιακή της Βηρυτού στα σημεία (σχεδόν παντού δηλαδή) όπου διεξάγονται έργα «ανάπλασης» φαραωνικής κλίμακας.

Εξαιρούνται μόνο οι εκπρόσωποι των μεγάλων κατασκευαστικών και τα θηριώδη μαύρα SUV με τα φιμέ τζάμια που μεταφέρουν τους μελλοντικούς ενοίκους (και τους ακόμα πιο θηριώδεις άντρες της υπηρεσίας ασφαλείας τους) των ουρανοξυστών που αναγείρονται με γοργούς ρυθμούς καπελώνοντας τον ορίζοντα.

Είχα πάει το 2018 στη Βηρυτό και είδα από κοντά την ασύμμετρη απόπειρα «Ντουμπαϊοποίησης» της όμορφης και πολύπαθης πόλης σε πλήρη εξέλιξη, κάτι που βέβαια μοιάζει δευτερεύον συγκριτικά με τις δοκιμασίες που περνά αυτές τις μέρες το πάλαι πότε «Παρίσι της Ανατολής», για άλλη μια φορά.

Δεν ξέρω ποια ακριβώς θα είναι η μορφή που θα πάρει η παραλιακή όταν ολοκληρωθούν τα έργα, το βέβαιο όμως είναι ότι θα μου είναι πλέον σε μεγάλο βαθμό αγνώριστη.

Κάπου είχα διαβάσει μια συνέντευξη του δημιουργού της ταινίας Ουισάμ Σαράφ, όπου έλεγε με αρκετή δόση πικρού σαρκασμού, μήνες πριν ξεκινήσει ο τωρινός πόλεμος: «Το να έχεις μεγαλώσει στη διάρκεια ενός εμφυλίου πολέμου μπορεί να μοιάζει με κατάρα. Εν τέλει όμως, ως σινεφίλ, παρακολουθήσαμε μια ταινία τρόμου διάρκειας 17 ετών. Θα ήταν κακόγουστο να αποκαλέσω πηγή έμπνευσης αυτή την εμπειρία, ωστόσο είναι κάτι που σου δίνει μερικές ιδέες…».

Όπως μαρτυρά κι ο τίτλος, η ταινία γέρνει με διακριτικό τρόπο προς το όνειρο και την αλληγορία, η απεικόνιση όμως των γιγαντιαίων κατασκευών και των έργων ανάπλασης του παραλιακού μετώπου είναι απολύτως ρεαλιστική και προκαλεί έντονους και δυσοίωνους συνειρμούς με αυτό που συμβαίνει (και κυρίως αυτό που μπορεί να συμβεί) στη δική μας παραλιακή, την επονομαζόμενη και «Αθηναϊκή Ριβιέρα». Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους και όσες από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τέτοιου είδους ισοπεδωτική ανάπλαση ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.

Πείτε με μπούμερ (παρότι Gen X τεχνικά), ταγάρι, θύμα της νοσταλγίας, αλλά δεν μου κάνει καρδιά πλέον να περνάω από την παραλιακή –ειδικά μπροστά από το mega-project του Ελληνικού– και αυτό είναι κάτι που μου προκαλεί βαθιά λύπη, γιατί αυτή ήταν για δεκαετίες η πιο αγαπημένη βόλτα από όλες. Ήταν η βόλτα (με το αυτοκίνητο αλλά και χωρίς), η οικογενειακή βόλτα, η εφηβική βόλτα, η νεανική βόλτα. Ήταν η ανέμελη ζωή πριν από τις υποχρεώσεις και την διαβίωση στο κέντρο της πόλης.

Ακόμα και αργότερα όμως, ακόμα και πολύ πρόσφατα, αυτή ήταν πάντα η πρώτη επιλογή μιας ιδανικής κοπάνας –έστω και λίγων ωρών– από το κλείνον άστυ. Δεν ξέρω ποια ακριβώς θα είναι η μορφή που θα πάρει η παραλιακή όταν ολοκληρωθούν τα έργα (αν και γνωρίζουμε πλέον ότι άμα ξεκινήσει η διαδικασία «ανάπτυξης», δεν σταματάει ποτέ), το βέβαιο όμως είναι ότι θα μου είναι πλέον σε μεγάλο βαθμό αγνώριστη, και όχι φυσικά με την καλή έννοια.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ