Η νύχτα και η Μύκονος

Η νύχτα και η Μύκονος Facebook Twitter
Οι αναθυμιάσεις της διαφθοράς, του high end υπερτουρισμού, της τσιμεντοποίησης και των ξεχειλισμένων το καλοκαίρι αποχετεύσεων από το «νησί των ανέμων» μπορεί να φτάσουν μέχρι τη Δήλο. 
0

ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΚΑΝΕΙΣ να μην ασχολείται με το νοσηρό και θορυβώδες καθεστώς της Μυκόνου, αλλά είναι αδύνατο να σε αφήσει να ησυχάσεις αυτό το καθαρτήριο ασυδοσίας και η κραυγαλέα του ύπαρξη, ακόμα και στην off season περίοδο.

Η κατάσταση μοιάζει να έχει ξεφύγει τελείως μετά τον πρόσφατο ξυλοδαρμό του αρχαιολόγου Μανώλη Ψαρρού, ελάχιστοι όμως άνθρωποι εκλαμβάνουν ως πραγματικές ειδήσεις ή ως κάτι πρωτοφανές και συνταρακτικό όλα αυτά τα άρθρα και τα ρεπορτάζ για τις μαφίες και τις αυθαιρεσίες και το όργιο απληστίας που πνίγει το ήδη υπερχειλισμένο νησί.

Είχα αναζητήσει κι εγώ, τις λίγες φορές που είχα επισκεφτεί το νησί κατά την τελευταία δεκαετία του περασμένου αιώνα, εκείνη την «άλλη Μύκονο» που κάποιοι μας έλεγαν ότι εξακολουθεί να υπάρχει, αλλά ήταν ήδη πολύ αργά μάλλον, όλα τα καλά και τα παλιά και τα ωραία είχαν τελειώσει μαζί με τα ‘80s.

Οι περισσότεροι συμπολίτες μας άλλωστε μοιάζουν να βρίσκονται καθηλωμένοι σε μόνιμο mode συγκατάβασης και ψύχραιμης (όσο είναι δυνατόν) απόγνωσης εδώ και καιρό, μια έντονη δυσθυμία που εξαπλώνεται σαν μετάσταση στο κοινωνικό σώμα, ειδικά ενόψει των επικείμενων εκλογών.

Μόνο η κυβέρνηση μοιάζει να σοκάρεται (για άλλη μια φορά, καθώς αυτός είναι ο default μηχανισμός που φαίνεται να έχει επιλέξει για κάθε περίσταση) για όλα αυτά που συμβαίνουν στη Μύκονο, λες και πρόκειται για ανταπόκριση από τον Άρη, λες και δεν ξέρουμε όλοι ποια είναι τα πραγματικά «άβατα» σ’ αυτή τη χώρα. Τα είχε προαναγγείλει άλλωστε όλα αυτά ο Χρόνης Εξαρχάκος με μια φευγαλέα ατάκα στην «Παριζιάνα» πριν από μισό αιώνα και βάλε: «Δεν πάμε στη Μύκονο για να παραθερίσουμε, αλλά για να θερίσουμε παρά».   

Είχα αναζητήσει κι εγώ, τις λίγες φορές που είχα επισκεφτεί το νησί κατά την τελευταία δεκαετία του περασμένου αιώνα, εκείνη την «άλλη Μύκονο» που κάποιοι μας έλεγαν ότι εξακολουθεί να υπάρχει, αλλά ήταν ήδη πολύ αργά μάλλον, όλα τα καλά και τα παλιά και τα ωραία είχαν τελειώσει μαζί με τα ‘80s.

Ακόμα και στο πιο απόμερο σημείο, υπήρχε κάτι απροσδιόριστα δυσοίωνο και συνθετικό στην ατμόσφαιρα. Κάποιες ευχάριστες και υπερβατικές (του μέρους) στιγμές με αγαπημένους ανθρώπους, αλλά μέχρι εκεί.

Και βέβαια η Δήλος, που είναι πραγματικά ένα ιδιαίτερος τόπος, ένα πεδίο απόκοσμης ενέργειας και σύνδεσης με το αρχαίο και με το αιώνιο, ένα μέρος όμως που μπορείς να το επισκεφτείς μόνο μέσω Μυκόνου και όσο να ‘ναι η σχέση αυτή προκαλεί ανησυχίες για την τύχη του. Οι αναθυμιάσεις της διαφθοράς, του high end υπερτουρισμού, της τσιμεντοποίησης και των ξεχειλισμένων το καλοκαίρι αποχετεύσεων από το «νησί των ανέμων» μπορεί να φτάσουν μέχρι εκεί. 

Έναν τέτοιο, υπαρξιακό σχεδόν, φόβο άφηνε να εκδηλωθεί ο Παντελής Μπουκάλας στη στήλη του στην «Καθημερινή», μετά την πρόσφατη επίσκεψή του στο νησί: «Μια γρήγορη ξενάγηση με αυτοκίνητο πλήγωσε τα μάτια και την ψυχή. Παντού αυθαίρετο τσιμέντο. Γυρνώντας το νησί, συναντούσαμε συνεχώς μπετονιέρες και φορτηγάκια που μετέφεραν εργάτες – αλλοδαπούς, τι άλλο, με "σίγουρα" δικαιώματα. Οι τσιμεντορίχτες, επενδυτές, λέει, έχουν κόψει το εικοσιτετράωρο σε τρία οχτάωρα. "Για να προλάβουν τη σεζόν". Πάνω-κάτω το ίδιο γίνεται κάθε χειμώνα σε όλα τα κυκλαδονήσια, μεγάλα και μικρά. Μήπως να φοβηθούμε πια ακόμα και για τη Δήλο;»

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Αθανασούλης: «Οι αρχαιολόγοι έχουν διασώσει ό,τι πολυτιμότερο προβάλλουμε σήμερα ως χώρα»

Portraits 2023 / Δημήτρης Αθανασούλης: «Οι αρχαιολόγοι έχουν διασώσει ό,τι πολυτιμότερο προβάλλουμε σήμερα ως χώρα»

Ο σημαντικός Έλληνας αρχαιολόγος και διευθυντής της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων είναι ο άνθρωπος που οραματίστηκε την επαναλειτουργία του ναού της Επισκοπής στη Σίκινο, του σπάνιου αρχιτεκτονήματος που χάρη στη μοναδικότητά του έλαβε το βραβείο Ευρωπαϊκής Πολιτισμικής Κληρονομιάς «Europa Nostra 2022».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ