ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Γουέιν Κρέιμερ: Καμιά φορά είναι καλύτερο να αργοσβήσεις παρά να καείς

Γουέιν Κρέιμερ: Καμιά φορά είναι καλύτερο να αργοσβήσεις παρά να καείς Facebook Twitter
Ο Γουέιν Κρέιμερ επί σκηνής το 1969 με τους MC5.
0

Ο ΓΟΥΕΙΝ ΚΡΕΪΜΕΡ ΠΟΥ ΠΕΘΑΝΕ προχθές στα 75 του μπορεί να μην ήταν ακριβώς διάσημος ως ροκ σταρ, ήταν όμως μυθικός, όπως και το συγκρότημά του, οι MC5 από το μαρτυρικό Ντιτρόιτ, που έδρασαν στο καυτό μεταίχμιο μεταξύ ‘60s και ‘70s και κάηκαν μαζί με τις ψευδαισθήσεις και τις ουτοπίες της ριζοσπαστικής αντικουλτούρας, με μόνη την προτροπή του πιο διάσημου κομματιού τους (Kick Out The Jams motherfuckers!) να απηχεί έντονα στις δεκαετίες που ακολούθησαν, παρασύροντας εκατομμύρια νεανικές ψυχές που διψούσαν και διψούν για λίγη ή πολλή εξέγερση. Έστω και μέσω της ντοπαμίνης που διαρκεί όσο ένα σύντομο αλλά διηνεκώς εκρηκτικό ροκ κομμάτι.

Και ο ίδιος ήταν, μέχρι προχθές, ένας μυθικός επιζών που τα είχε δει όλα στη ζωή του και είχε γλιτώσει από του Χάρου τα δόντια ουκ ολίγες φορές, πριν καν πατήσει τα τριάντα, σε σημείο που η διαδρομή του, μέχρι να ξαναπιάσει από την αρχή το νήμα στη μέση ηλικία, μοιάζει περισσότερο με ευφάνταστη μυθοπλασία, με παραβολή ή με θρίλερ – πολιτικό αρχικά και αστυνομικό στη συνέχεια.

Στα 17 του ήδη είχε αλλάξει επίσημα το επίθετό του σε Κρέιμερ, επειδή έμοιαζε σαρκαστικά με όνομα αμερικανικού καταναλωτικού προϊόντος μαζικής παραγωγής αλλά και για να εκδικηθεί τον πατέρα του που τους είχε εγκαταλείψει όταν ο ίδιος ήταν μικρός.

«Ήμασταν κατά του κατεστημένου με κάθε έννοια. Μετά από λίγο όμως άρχισε να γίνεται σαφές ότι όταν ασπάζεσαι τη βία χρησιμοποιώντας το σύμβολο του όπλου, οι αρχές θα χρησιμοποιήσουν ό,τι έχουν εναντίον σου. Και φυσικά έχουν πολύ περισσότερα όπλα από σένα».

Οι πολύνεκρες ταραχές που σημάδεψαν το Ντιτρόιτ αλλά και τη χώρα ολόκληρη το καλοκαίρι του 1967 ήταν το στοιχείο που, όπως θα έλεγε αργότερα στη βιογραφία του, «άνοιξε την πόρτα σε κάποια από τα πιο ριζοσπαστικά και αντικοινωνικά μου ένστικτα».

Το όπλο του ήταν η κιθάρα αλλά η συνάντηση του γκρουπ με τον ποιητή, συγγραφέα και μαοϊκό αγκιτάτορα Τζον Σινκλέρ, που θα γινόταν μάνατζερ και μέντορας τους, ήταν εκείνη που τους έδωσε έντονο ιδεολογικό στίγμα, καθιερώνοντάς τους ως το επίσημο συγκρότημα του Κόμματος των Λευκών Πανθήρων που είχε ιδρύσει ο Σινκλέρ, τοποθετώντας τον εικοσάχρονο Γουέιν Κρέιμερ στο πόστο του «Υπουργού Πολιτισμού».  

Γουέιν Κρέιμερ: Καμιά φορά είναι καλύτερο να αργοσβήσεις παρά να καείς Facebook Twitter
Κόμμα των Λευκών Πανθήρων: Από αριστερά, Λόρενς «Παν» Πλάμοντον («Υπουργός Άμυνας»), Τζον Σινκλέρ («Υπουργός Πληροφοριών») και Γουέιν Κρέιμερ («Υπουργός Πολιτισμού»).

Όπως ήταν όμως αναμενόμενο, το φλερτ της οργάνωσης και της μπάντας με την επανάσταση και τον ένοπλο αγώνα προκάλεσε την έντονη προσοχή των αρχών, και σε συνδυασμό με άλλους διαβρωτικούς παράγοντες, όπως το ακόμα πιο έντονο φλερτ των μελών των MC5 με όλο και πιο πολλά και όλο πιο σκληρά ναρκωτικά, οδήγησαν στη ρήξη με τον Σινκλέρ και σταδιακά στη διάλυσή τους.

Συν τοις άλλοις, ο Τζον Σινκλέρ καταδικάστηκε το 1968 σε δεκαετή κάθειρξη επειδή βρέθηκαν στην κατοχή του δύο (2!) τσιγαριλίκια. Τελικά αποφυλακίστηκε τα Χριστούγεννα του 1971, το συγκρότημα όμως ήδη βρισκόταν στα τελευταία του. «Ήθελαν να γίνουν μεγαλύτεροι από τους Beatles», θα μονολογούσε αργότερα ο Σινκλέρ, ο οποίος είναι 82 και ζει μόνιμα εδώ και δύο δεκαετίες στο Άμστερνταμ, «εγώ όμως ήθελα να γίνουν μεγαλύτεροι από τον Μάο».

Μετά τη διάλυση του γκρουπ, ο Γουέιν Κρέιμερ, που ήταν ήδη πρεζάκι, ξέπεσε στη ζωή του μικροκακοποιού με φαντασιώσεις γκάγκστερ, που θα τον οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια είτε στο χώμα είτε στη φυλακή. Τελικά κατέληξε στη δεύτερη, εκτίοντας τρία χρόνια για εμπορία ναρκωτικών.

Η δεκαετία του ’80 τον βρήκε να κάνει δουλειές του ποδαριού για τα προς το ζην, σταδιακά όμως επέστρεψε στη μουσική και δοκίμασε με επιτυχία τόσο τη νηφαλιότητα όσο και την οικογενειακή ζωή, με αποτέλεσμα να επανέλθει στο προσκήνιο ως δημιουργός, παραγωγός αλλά και συνθέτης σάουντρακ σε ταινίες και σειρές.

Πριν από πέντε χρόνια κυκλοφόρησε και η γλαφυρή αυτοβιογραφία του με τον χαρακτηριστικό τίτλο The Hard Stuff: Dope, Crime, the MC5 and My Life of Impossibilities, όπου έγραφε για τα χρόνια της φωτιάς: «Υπό μια έννοια, όλο αυτό ήταν κάτι σαν agitprop θέατρο. Το τελευταίο πράγμα που ήμασταν ήταν μια σοβαρή, επαναστατική πολιτική οργάνωση. Αλλά οι προθέσεις μας ήταν ειλικρινείς. Ήμασταν κατά του κατεστημένου με κάθε έννοια. Μετά από λίγο όμως άρχισε να γίνεται σαφές ότι όταν ασπάζεσαι τη βία χρησιμοποιώντας το σύμβολο του όπλου, οι αρχές θα χρησιμοποιήσουν ό,τι έχουν εναντίον σου. Και φυσικά έχουν πολύ περισσότερα όπλα από σένα».

Daily
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ