Eric’s Trip: Στοιχεία από την indie δεκαετία του ’90

Στοιχεία από την indie δεκαετία του ’90 Facebook Twitter
Eric’s Trip: Τρία αγόρια κι ένα κορίτσι που πήραν το όνομά τους από το τραγούδι των Sonic Youth.
0

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΕΠΙΦΑΝΗ μουσικά ντοκιμαντέρ που κυκλοφόρησαν την προηγούμενη χρονιά υπάρχει ελεύθερο στο Vimeo ένα «διαμαντάκι» που καταγράφει μέσα από παλιές VHS κασέτες την πορεία των Eric’s Trip, ενός όχι διάσημου αλλά αγαπητού συγκροτήματος, στις παρυφές της «εναλλακτικής» έκρηξης εκείνης της δεκαετίας.

Το 2021 ήταν αναμφισβήτητα η χρονιά που το μουσικό ντοκιμαντέρ ανέβηκε επίπεδο ως είδος, με ταινίες όπως το The Velvet Underground του Τοντ Χέινς ή το The Sparks Brothers του Έντγκαρ Ράιτ να ανήκουν δικαιωματικά στις ταινίες της χρονιάς, όπου επίσης ανήκει πανηγυρικά και το εξαίσιο και αποκαλυπτικό The Summer of Soul.

Εξαιρετικές ήταν επίσης διάφορες άλλες «μουσικές βιογραφίες» ευρείας αισθητικής και αφηγηματικής γκάμας που κυκλοφόρησαν τους προηγούμενους δώδεκα μήνες, από το Biggie: I Got a Story to Tell μέχρι τo Tina και το Karen Dalton: In My Own Time. Για να μην κάνουμε λόγο για τον οκτάωρο ογκόλιθο του Πίτερ Τζάκσον, The Beatles: Get Back.

Χαμένο κάπου ανάμεσα σε τέτοια μεγαθήρια υψηλού επαγγελματισμού και κύρους, ανακάλυψα κι ένα DIY «διαμαντάκι», που λέμε, του είδους, το οποίο μάλιστα κυκλοφορεί αγέρωχο κι ελεύθερο (και στην καλύτερη δυνατή ποιότητα) στο Vimeo, μακριά από συνδρομές ή πειρατείες.

Πρόκειται για την ταινία Eric’s Trip: 1990-1996 (2021 edit) που καταγράφει μέσω μιας χρονολογικής συρραφής αποσπασμάτων από παλιές, ερασιτεχνικές VHS κασέτες, την πορεία της ομώνυμης indie μπάντας από τον Καναδά στις παρυφές της  «εναλλακτικής» έκρηξης εκείνης της δεκαετίας.

Το 2021 ήταν αναμφισβήτητα η χρονιά που το μουσικό ντοκιμαντέρ ανέβηκε επίπεδο ως είδος, με ταινίες όπως το The Velvet Underground του Τοντ Χέινς ή το The Sparks Brothers του Έντγκαρ Ράιτ να ανήκουν δικαιωματικά στις ταινίες της χρονιάς, όπου επίσης ανήκει πανηγυρικά και το εξαίσιο και αποκαλυπτικό The Summer of Soul.

Τρία αγόρια κι ένα κορίτσι που πήραν το όνομά τους από το τραγούδι των Sonic Youth, στον ήχο τους όμως (αλλά και στη βραδυφλεγώς συνεσταλμένη πλην σαγηνευτικά θορυβώδη παρουσία τους επί σκηνής) φιλοξενούσαν κι άλλες ένδοξες επιρροές της εποχής: Pixies, Dinosaur Jr, My Bloody Valentine, Sebadoh…

Lo-fi αντίληψη και πανκ ρομαντισμός, αιθέριες μελωδίες και καθαρτική παραμόρφωση. Όσοι το έζησαν το έργο τότε στα φρέσκα νιάτα τους θα συγκινηθούν από την indie τελετουργία, όπως αποτυπώνεται χωρίς αφηγητή και σχόλια σ' αυτό το υλικό, το οποίο προϋπήρχε στο διαδίκτυο, πέρσι όμως το επιμελήθηκε με τη βοήθεια της τεχνολογίας, δημιουργώντας μια σαφώς ποιοτικότερη (σε εικόνα και ήχο) εκδοχή, ο ιδρυτής της μπάντας, Rick White, ο οποίος σημειώνει μεταξύ άλλων και τα εξής κάτω από το βίντεο στο Vimeo:

«Όλοι μεγαλώνουμε και παρότι πολλοί από εμάς εξακολουθούμε να παίζουμε μουσική, δεν είμαστε τα ίδια άτομα που ήμασταν στα είκοσι. Είναι δύσκολο να αναγνωρίσεις το μυαλό που κουβαλούσες κάποτε, ακόμα κι αν μπορείς να το αναλύσεις καλύτερα εκ των υστέρων. Τα πράγματα ήταν πιο ξεκάθαρα, έντονα, ζωτικά και ωμά σ’ εκείνη την ηλικία. Η μουσική είχε μια ισχύ κι ένα συναισθηματικό φορτίο που στην πραγματικότητα μπορεί να συμβεί μόνο στο τέλος της εφηβείας και για λίγα χρόνια μετά.

Το μοναδικό κίνητρο για να ξεκινήσουμε την μπάντα ήταν η επιθυμία να δημιουργήσουμε έναν συναρπαστικό θόρυβο μαζί και για τους κολλητούς μας. Λατρεύω να βλέπω αρχειακό υλικό από συγκροτήματα στην πρώιμη φάση τους. Εκεί καταγράφεται, αθώο και αιώνιο, αυτό που ήμασταν κάποτε. Σπουδαίο πράγμα.

Ένα πρόβλημα που έχω με το καλούπι των σύγχρονων βιογραφικών ντοκιμαντέρ είναι ότι είναι γεμάτα τωρινές συνεντεύξεις με ομιλούσες κεφαλές που αναπολούν τα παλιά, προσφέροντας στον θεατή μόνο κάποιες ματιές στο πολύτιμο πρωτότυπο υλικό που διαθέτουν. Εκεί όμως είναι που βρίσκεται η αληθινή μορφή της ιστορίας…»


 
Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

velvet underground

Daily / The Velvet Underground: Ένα έγκυρο ντοκιμαντέρ αλλά και μια μοναδική αισθητική εμπειρία

Η ταινία του Τοντ Χέινς είναι απολύτως αντάξια του μύθου, της αισθητικής και της αντίληψης όχι μόνο της θρυλικής μπάντας, αλλά και ολόκληρης της νεοϋορκέζικης πρωτοπορίας του ’60 απ’ όπου προήλθε, ως σαρξ εκ της σαρκός της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Get Back: Πόσο Beatles στα τελειώματά τους μπορεί να αντέξει κανείς;

Daily / «Get Back»: Πόσο Beatles στα τελειώματά τους μπορείς να αντέξεις;

Εξαρτάται από το πόσο έχει τη διάθεση να αφεθεί στην αβίαστη ροή και στην υποβλητική ισχύ του επικού ντοκιμαντέρ που συνέθεσε ο Πίτερ Τζάκσον για την περίεργη κατάσταση στην οποία βρίσκονταν οι Beatles στις αρχές του τέλους όχι μόνο των ‘60s αλλά και της ίδιας της θρυλικής μπάντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το Γούντστοκ του κυνισμού, της καταστροφής και της τοξικής αρρενωπότητας

Δημήτρης Πολιτάκης / Το Γούντστοκ του κυνισμού, της καταστροφής και της τοξικής αρρενωπότητας

Το ντοκιμαντέρ του HBO «Woodstock 99: Ειρήνη, Αγάπη και Οργή» ξετυλίγει το φιάσκο του ομώνυμου φεστιβάλ που έγινε τέτοιες μέρες το τελευταίο καλοκαίρι του 20ού αιώνα και πνίγηκε στην απληστία, στη βία και στο χάος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Daily / Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Η εξαιρετική ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη που μπορεί να δει κανείς από την πλατφόρμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, έχει ως κεντρικό χαρακτήρα έναν εγχώριο σταρ της (τ)ραπ σκηνής στα πρόθυρα νευρικής κατάρρευσης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Daily / KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Η νέα σειρά του Netflix είναι ένα μεθυστικό – και λίγο βαρύ ίσως – κοκτέιλ όπου συμπλέκονται γλυκά κι αυθαίρετα διάφοροι αρχαιοελληνικοί μύθοι, με ιδανικό πρωταγωνιστή τον Τζεφ Γκόλντμπλουμ στο ρόλο ενός σύγχρονου Δία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

Daily / Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

«Η ζωή γλιστράει ακόμη ένα σκαλοπάτι προς τη βαρβαρότητα…»: Η σπουδαία ποιήτρια αποκαλύπτει με ένα υπέροχο κείμενό της στο London Review Books ότι πάσχει από τη νόσο του Πάρκινσον.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα

Daily / Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα

Μεγάλη αρρώστια βγάζει τελικά στους εραστές της η «επίσημη αγαπημένη», όπως φάνηκε από τις αντιδράσεις για την εθνική μπάσκετ στους Ολυμπιακούς. Ευτυχώς υπάρχει ο Μίλτος Τεντόγλου για να μας επαναφέρει στην τάξη με τη συγκροτημένη χαλαρότητα και το ελεύθερο πνεύμα του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Daily / Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Πώς μπορεί κανείς να συγκεντρώνεται στο μικρό κάδρο ενός ανοιχτού βιβλίου, όταν υπάρχει το μεγάλο κάδρο –ο ουρανός, η θάλασσα, τα βράχια, το πολύτιμο τοπίο, οι άνθρωποι στα καλύτερά τους– που μπορείς να το χαρείς μόνο για ένα δραματικά περιορισμένο διάστημα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Daily / Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Ο φετιχισμός όμως και ο ψυχαναγκασμός με τον όρο καλά κρατούν. Σα να υπάρχει μια συλλογική άρνηση να κλείσει ένα κεφάλαιο που έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα αφηγηματικά του όρια και μοιάζει αυτές τις μέρες με περιφερόμενο μαυσωλείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Daily / Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Όταν βρεθεί κανείς σε μια οποιαδήποτε σχεδόν ήσυχη παραλία κατά το σούρουπο, τα ξεχνάει όλα, όχι επειδή γίνονται καπνός οι ευαισθησίες του, αλλά γιατί αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη όπου μπορεί να το κάνει.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ