Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος Facebook Twitter
O επίσημος λογαριασμός του Λευκού Οίκου στο X ανέβασε μια «Ghibli» εκδοχή της φωτογραφίας μιας γυναίκας από την Δομινικανή Δημοκρατία η οποία κλαίει με λυγμούς την ώρα που συλλαμβάνεται  με την κατηγορία της διακίνησης ναρκωτικών στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ από υπηρεσιακό όργανο. Φωτ.: X
0


ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ήδη ξεθυμάνει ως μανία, αν όχι ως τάση ακόμα, αλλά πριν καμιά εβδομάδα όταν επέστρεψα μετά από ένα υποχρεωτικό διάστημα αποχής, στο θαυμαστό και ψυχαναγκαστικό σύμπαν των social media, όλος ο κόσμος έμοιαζε να έχει μεταμορφωθεί σε γιαπωνέζικο καρτούν. Να έχει Ghibli-οποιηθεί, για την ακρίβεια, μέσω του Chat GTP 4.0 και της επιλογής που εμφανίστηκε μια μέρα ως διά μαγείας (είναι ένα είδος μαγείας άλλωστε, έστω και ευτελούς μορφής συχνά, η Τεχνητή Νοημοσύνη) επιτρέποντας στον απλό χρηστή να μεταμορφώσει τον εαυτό του, τον περίγυρό του ή όποια άλλη εικόνα επιθυμούσε σε κάτι που έμοιαζε να προέρχεται από ταινία του Μιγιαζάκι.

Ευτυχώς, όσο κι αν με συγκινεί αυτό το μαγεμένο σύμπαν το οποίο ανακάλυψα μάλλον μεγάλος, δεν έχω μαζί του αυτή τη σύνδεση που έχουν άλλοι και άλλες που δάγκωσαν τη λαμαρίνα με την αισθητική και τις ιστορίες του Studio Ghibli. Φαντάσου να έχει μεγαλώσει κανείς μ’ αυτές τις ιστορίες, τα παστέλ χρώματα, τις λεπτές γραμμές και τις χαρακτηριστικές φιγούρες και να βλέπει ξαφνικά τα χειροτεχνικά κομψοτεχνήματα που αγάπησε να γίνονται καύσιμο στη μηχανή ευτελισμού και κατάχρησης που καταλήγει να είναι σχεδόν πάντα το ίντερνετ, όσο περισσότερο θάρρος του δίνει κανείς.

Φαντάσου να έχει μεγαλώσει κανείς μ’ αυτές τις ιστορίες, τα παστέλ χρώματα, τις λεπτές γραμμές και τις χαρακτηριστικές φιγούρες και να βλέπει ξαφνικά τα χειροτεχνικά κομψοτεχνήματα που αγάπησε να γίνονται καύσιμο στη μηχανή ευτελισμού και κατάχρησης που καταλήγει να είναι σχεδόν πάντα το ίντερνετ.

Δεν ήθελε και πολύ για να φτάσει η τάση στο ναδίρ της, που φυσικά δεν είναι τα πορτρέτα των χρηστών που βρήκαν την ευκαιρία να φανταστούν τον εαυτό τους ως μέλος ενός πιο αθώου, πιο απρόσωπου (δηλαδή, λιγότερο ενοχοποιητικά «προσωπικού») και σίγουρα πιο παραμυθένιου κόσμου από τον δικό μας. Το ντροπιαστικό ναδίρ μπορεί να εντοπιστεί στην «αθώα» και «παιγνιώδη» χρήση του συγκεκριμένου εργαλείου από επίσημους και πανίσχυρους οργανισμούς και φορείς.

Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος Facebook Twitter
Η υπηρεσία Ενόπλων Δυνάμεων (ή Δυνάμεων «Άμυνας») του Ισραήλ, πιο γνωστή ως IDF, κάνοντας ένα μικρό διάλειμμα από τη γενοκτονία στη Γάζα, αποφάσισε να χαλαρώσει και να μπει κι αυτή στο «Ghilbi trend». Φωτ.: X

Όπως ο Λευκός Οίκος, ο επίσημος λογαριασμός του οποίου στο X ανέβασε μια «Ghibli» εκδοχή της φωτογραφίας μιας γυναίκας από την Δομινικανή Δημοκρατία η οποία κλαίει με λυγμούς την ώρα που συλλαμβάνεται  με την κατηγορία της διακίνησης ναρκωτικών στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ από υπηρεσιακό όργανο. Ή, ακόμα χειρότερα, όπως η υπηρεσία Ενόπλων Δυνάμεων (ή Δυνάμεων «Άμυνας») του Ισραήλ, πιο γνωστή ως IDF, η οποία κάνοντας ένα μικρό διάλειμμα από τη γενοκτονία στη Γάζα, αποφάσισε να χαλαρώσει και να μπει κι αυτή στο «Ghilbi trend», όπως δήλωνε η ίδια, δημοσιεύοντας τέσσερεις εικόνες που δείχνουν δυνάμεις του στρατού, της αεροπορίας και του ναυτικού της χώρας να έχουν μεταμορφωθεί σε αγγελικά καρτούν.    

Όπως όμως έγραφε πριν από μερικές μέρες σ’ ένα κείμενό του για τις διαστάσεις του φαινομένου, ο αρθρογράφος του New Yorker, Kyle Chyka, «το μαζικό κοπιάρισμα του ύφους του Studio Ghibli δεν έχει νόημα χωρίς το συλλογικό μας αίσθημα για την αισθητική του Μιγιαζάκι, ένα αίσθημα εμπνευσμένο από τις ταινίες του. Στην τωρινή μας στιγμή, ανησυχώ πολύ λιγότερο για τους καλλιτέχνες, παρά για το κοινό, που φαίνεται να αρκείται σε τόσες πολλές χλωμές απομιμήσεις. Η πιο πρόσφατη ταινία του Μιγιαζάκι με το Studio Ghibli, Το αγόρι και ο ερωδιός, είναι ένα sui-generis αμάλγαμα αυτοβιογραφίας, ιαπωνικής ιστορίας, ανιμισμού και σουρεαλισμού που διερευνά την ίδια την παρόρμηση του καλλιτέχνη να δημιουργήσει κάτι που θα τον ξεπεράσει. Η ενεργητική αφαίρεση της ταινίας –που επιταχύνει μέχρι να φτάσει στα βαθύτερα, ανείπωτα μέρη της ψυχής μας–  είναι ένας τρόπος με τον οποίο η τέχνη μπορεί να ανταποκριθεί στην πρόκληση της τεχνολογίας».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι είναι το Ghibli Style που έχει γίνει παγκόσμιο viral και γιατί προκαλεί αντιδράσεις

Διεθνή / Τι είναι το Ghibli Style που έχει γίνει παγκόσμιο viral και γιατί προκαλεί αντιδράσεις

Τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που παράγουν εικόνες, όπως αυτό του ChatGPT αλλά και το Midjourney, μπορούν να μιμηθούν το στυλ του Χαγιάο Μιγιαζάκι λαμβάνοντας μόνο μερικές οδηγίες και μία εικόνα αναφοράς από τον χρήστη
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ