Η σημασία των δισκάδικων την εποχή του streaming

Η σημασία των δισκάδικων την εποχή του streaming Facebook Twitter
0
Η σημασία των δισκάδικων την εποχή του streaming Facebook Twitter
Οι λάτρεις του θα μιλήσουν για την «τελετουργία» της ακρόασης ενός δίσκου στο πικάπ που συγκεντρώνει όλη την προσοχή σου, για τον καλύτερο ποιοτικά ήχο που αποδίδει το συγκεκριμένο μέσο, για το εξώφυλλο που το συνοδεύει και αποτυπώνει πλήρως την αισθητική του καλλιτέχνη, λόγω του μεγέθους, και άλλα πολλά...

Το Σάββατο που μας πέρασε ήταν η Record Store Day και τα δισκοπωλεία της πόλης είχαν την τιμητική τους. Το Intersonik Net Radio έστησε ένα street party στην Ηπίτου ειδικά για την περίσταση, το six d.o.g.s, το οποίο έχει τη δική του δισκογραφική εταιρεία που κυκλοφορεί μόνο βινύλια, οργάνωσε ένα τεράστιο παζάρι με δίσκους και συναφή αντικείμενα και σχεδόν όλα τα δισκάδικα συμμετείχαν με ειδικές προσφορές και εκπτώσεις.


Και όχι, όλο αυτό δεν αφορά μόνο τους χίπστερ. Η μεγάλη συμμετοχή του κόσμου, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια και στην έτερη μεγάλη εκδήλωση του χώρου, το «Vinyl is back», δείχνει ότι αυτού του είδους τα events δεν τα παρακολουθεί αποκλειστικά ένα ειδικό κοινό. Αν πιστεύετε ότι το βινύλιο έχει πεθάνει πια στις μέρες μας, θα πρέπει να το ξανασκεφτείτε. Στην Αθήνα υπάρχουν 60 περίπου δισκοπωλεία. Μιλάμε για μικρά μαγαζιά που συνήθως ειδικεύονται σε κάποιο είδος μουσικής. Για παράδειγμα, στο Art Nouveau θα βρεις κυρίως Progressive και κλασικό ροκ, στο Dark Side Records goth και μέταλ, στο Imantas, low bap, στο Rock'n'Roll Circus κυρίως μαύρη μουσική, τζαζ, σόουλ και φανκ, στο Kasseta Record Shop ηλεκτρονική μουσική από edits, italo disco και Balearica μέχρι τις σκηνές του Ντιτρόιτ και του Σικάγο. Στο «Δισκάδικο», που μεταφέρθηκε πέρσι στο Μοναστηράκι από τους Αμπελόκηπους, υπάρχει μεγάλη ποικιλία, το ίδιο και στο Μουσικό Εργαστήρι, το πιο παλιό «εν ζωή» δισκάδικο της πόλης, ενώ μία από τις πιο νέες προσθήκες, το Homcore, πουλάει, εκτός από βινύλια, και συνθεσάιζερ, στο διπλανό δωμάτιο από το στούντιο του Leon Segka.

Στην εποχή του streaming, τι σημαίνει να έχεις το Νο 1 άλμπουμ;


Σύμφωνα με την εταιρεία Nielsen και την ετήσια έρευνά της για την αμερικανική αγορά, οι πωλήσεις βινυλίου έχουν εκτοξευθεί κατά 260% από το 2009. Μόνο το 2014 πουλήθηκαν 9,2 εκατ. δίσκοι βινυλίου. Μπορεί να μιλάμε μόλις για το 3% των πωλήσεων της παγκόσμιας αγοράς, όμως παρατηρείται σαφώς μια ανοδική τάση. Μένει να φανεί αν αυτό θα φτάσει στα όρια της «αναβίωσης» ή θα καταγραφεί απλώς ως μία ακόμα μόδα που θα περάσει. Ένα επιπλέον στοιχείο που ίσως να συνδυάζεται με το φαινόμενο είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της αμερικανικής μουσικής βιομηχανίας οι πωλήσεις των «άλμπουμ καταλόγου» (δηλαδή αυτών που βγήκαν σε κυκλοφορία τουλάχιστον 18 μήνες πριν) ξεπέρασαν αυτές των νέων άλμπουμ, και μάλιστα κατά 4,3 εκατ. αντίτυπα.

Η σημασία των δισκάδικων την εποχή του streaming Facebook Twitter
Αν πιστεύετε ότι το βινύλιο έχει πεθάνει πια στις μέρες μας, θα πρέπει να το ξανασκεφτείτε. Στην Αθήνα υπάρχουν 60 περίπου δισκοπωλεία...

Βέβαια, στην Αμερική, όπου καλώς ή κακώς γεννιούνται οι περισσότερες τάσεις στη μουσική βιομηχανία, έχει ξεκινήσει μια συζήτηση για το αν υφίστανται πια άλμπουμ όπως τα ξέραμε. Στην εποχή του streaming, τι σημαίνει να έχεις το Νο 1 άλμπουμ; Σίγουρα δεν είναι το άλμπουμ που έχουν αγοράσει οι περισσότεροι. Στο αμερικανικό billboard μετράνε πια, εκτός από τις φυσικές πωλήσεις, τα ψηφιακά downloading αλλά και τις φορές που ακούστηκε ένα άλμπουμ στις υπηρεσίες streaming, όπως το Spotify. Όμως αρκεί να ακουστεί μόνο ένα συγκεκριμένο κομμάτι αρκετές φορές (συγκεκριμένα 1.500 φορές) και κανένα άλλο από τα τραγούδια που το συνοδεύουν στον δίσκο και αυτό θα καταμετρηθεί ως «πώληση» ενός άλμπουμ. Το τελευταίο άλμπουμ του Kanye West, το «The Life of Pablo», είναι το πρώτο στην ιστορία που έφθασε στην πρώτη θέση του chart βασιζόμενο κατά 70% στις ακροάσεις των streaming υπηρεσιών.


Σε έναν τέτοιο κόσμο πώς μπορεί να σταθεί το βινύλιο; Οι λάτρεις του θα μιλήσουν για την «τελετουργία» της ακρόασης ενός δίσκου στο πικάπ που συγκεντρώνει όλη την προσοχή σου, για τον καλύτερο ποιοτικά ήχο που αποδίδει το συγκεκριμένο μέσο, για το εξώφυλλο που το συνοδεύει και αποτυπώνει πλήρως την αισθητική του καλλιτέχνη, λόγω του μεγέθους, και άλλα πολλά. Σίγουρα με την πρόοδο της τεχνολογίας η μουσική γίνεται πιο προσιτή σε όλους. Aπό το δωμάτιο του σπιτιού σου και με ελάχιστο κόστος μπορείς να αποκτήσεις τεράστιες μουσικές βιβλιοθήκες. Όμως αυτή η εξατομικευμένη εμπειρία δεν χτίζει κοινότητες και εδώ ακριβώς βρίσκεται η σημασία και ο ρόλος των δισκάδικων στην πόλη ως μικρών γωνιών πολιτισμού, μέσω των οποίων ο μουσικόφιλος μπορεί να μάθει κάτι που δεν θα το έχει επιλέξει.

 Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της LIFO.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM