Η πρεμιέρα μιας ταινίας που πραγματεύεται την ερωτική σχέση δύο ανδρών χορευτών, έχει προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων στη Γεωργία, με πολλούς να την αποκαλούν «ντροπή» και «απειλή» για τα χρηστά ήθη, κι άλλους να επιμένουν πως ανοίγει το δρόμο για την αλλαγή νοοτροπίας και την αναγνώριση των μειονοτήτων φύλου.

 

Οι διακρίσεις που αφορούν σεξουαλική ταυτότητα θεωρούνται παράνομες δια νόμου στη Γεωργία, ωστόσο στην πραγματικότητα η ομοφοβία είναι η κανονικότητα στην συντηρητική κοινωνία της χώρας. Και πολύ συχνά, οι γκέι γίνονται θύματα βίας - λεκτικής και σωματικής.

 

«Όταν είπα στη μητέρα μου πως ήμουν γκέι, μου είπε πως ευχόταν να ήμουν νεκρός ή να μην είχα γεννηθεί ποτέ. Προτιμότερο θα ήταν να μην έχουμε γιο, από το να έχουμε κάποιον σαν εσένα», παραδέχεται ο εικοσάρης Lasha που κάθεται με τον σύντροφό του Beka σε ένα ερημικό πάρκο του Τμπιλίσι. Ασφαλώς δεν πρόκειται για τα πραγματικά τους ονόματα, καθώς στη Γεωργία τα γκέι ζευγάρια φοβούνται για την ασφάλειά τους.

 

«Αν ντύνεσαι διαφορετικά, αρχίζουν να σε φωνάζουν 'παιδεραστή' - οπότε για να το αποφύγουμε πρέπει να κρυβόμαστε» εξηγεί ο Lasha, με το Beka να συμπληρώνει πως «πρέπει να ζούμε διπλή ζωή. Κρυβόμαστε κάθε μέρα για να μην προκαλέσουμε την επιθετικότητα των ανθρώπων».

 

Το φιλμ που καταδικάστηκε ως «προσβολή στη Γεωργία»

 

Με την ίδια αυτή επιθετικότητα υποδέχτηκαν την πρώτη ταινία για έναν γκέι έρωτα στην πρεμιέρα της. Ένα εξαγριωμένο πλήθος περίπου 500 ανδρών προσπάθησε να εισβάλει στο σινεμά, στο κέντρο της Τιφλίδας, για να διακόψει την προβολή της γεωργιανο-σουηδικής παραγωγής «And Then We Danced».

 

Οι άνθρωποι που επέλεξαν να παρακολουθήσουν την ταινία προπηλακίστηκαν ενώ δεν έλειψαν και οι σωματικές επιθέσεις - παρά την παρουσία αστυνομικών που με πλήρη εξάρτυση είχαν σχηματίσει μία αλυσίδα μεταξύ των διαδηλωτών και της εισόδου του κινηματογράφου.

 

 

«Ντροπή στη Γεωργία και την κυβέρνηση που επέτρεψαν την ιστορική αυτή ντροπή της αξιοπρέπειάς μας και των γεωργιανών παραδόσεων» τόνιζε ο Levan Vasadze, διαβόητος πολέμιος των δικαιωμάτων της LGBTQ κοινότητας. 

 

Στον αντίποδα, ο Giorgi Tabagari, ηγετική φυσιογνωμία στον αγώνα δικαιωμάτων των LGBTQ, επιμένει πως η ταινία ήδη βοηθά στην αλλαγή της παγιωμένης νοοτροπίας των πολιτών: «Μετά τους εγκληματίες και τους τοξικομανείς, βρισκόμαστε στο τέλος της λίστας κοινωνικής αποδοχής. Το φιλμ έχει τεράστια επίδραση στο γεωργιανό κοινό».

 

Η Γεωργιανή Ορδόδοξη εκκλησία, ο πιο επίσημος θεσμός κατά των , αναγκάστηκε να πάρει αποστάσεις από τα επεισόδια βίας. Ωστόσο, δεν παρέλειψε να τονίσει πως η ταινία ήταν μία προσπάθεια αλλαγής «συνείδησης» των Γεωργιανών και «νομιμοποίησης του αμαρτήματος της ομοφυλοφιλίας». Κι αυτό εν μέσω ενός νέου σκανδάλου που συνταράσσει την γεωργιανή Εκκλησία, μετά την αποκάλυψη πως ιερέας κατηγόρησε - και, μάλιστα, ζωντανά σε εκπομπή, ανώτατο κληρικό για «συμμετοχή σε ομοφυλοφιλικές πράξεις».

 

Με πληροφορίες από BBC