Μία νέα απειλή αντιμετωπίζει το παγκόσμιο εμπόριο καθώς περίπου 200.000 ναυτικοί που παραμένουν εγκλωβισμένοι στα πλοία λόγω των κλειστών λιμανιών και των αεροδρομίων ενδέχεται να αρνηθούν να συνεχίσουν να εργάζονται. 

 

Πολλοί ναυτικοί επέκτειναν τις συβάσεις εργασίας για αρκετούς μήνες ώστε να συνεχιστεί η προμήθεια τροφίμων, καυσίμων και φαρμάκων σε όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με ναυτιλιακές εταιρείες και συνδικάτα. Τα μπάρκα μεγάλου διαστήματος ωστόσο, χωρίς διάλειμμα, επιβαρύνουν τα πληρώματα. Πλέον η κόπωση και η ψυχική επιβάρυνση απειλούν την ασφάλεια ενώ πολλοί ναυτικοί θέλουν να φύγουν από τα πλοία τους.

 

Η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF), η οποία εκπροσωπεί περίπου τους μισούς ναυτικούς του κόσμου, ανακοίνωσε ότι οι έκτακτες συμβάσεις έληξαν την Τρίτη και πως τώρα θα βοηθήσει τα πληρώματα να ασκήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους για να σταματήσουν να εργάζονται και να επιστρέψουν στις πατρίδες τους. Σύμφωνα με τον οργανισμό, αν πολλοί από τους υψηλής ειδίκευσης ναυτικούς ζητήσουν μέτρα, ενδέχεται να προκληθεί αναχαίτιση του παγκόσμιου εμπορίου και να επηρεαστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού.

 

Σύμφωνα με τον ΟΗΕ περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται με πλοία. Η πανδημία προκάλεσε χάος στην παγκόσμια ναυτιλία. Η πρόσβαση στα λιμάνια έχει περιοριστεί και τα αεροπλάνα καθηλώνονται, καθιστώντας αδύνατη τη μετακίνηση εργαζομένων από το ένα μέρος του κόσμου αλλά και την αλλαγή πληρωμάτων. Ναυτιλιακές εταιρείες και τα σωματεία συμφώνησαν να αναστείλουν τις αλλαγές στα πληρώματα τον Μάρτιο αλλά αυτό προοριζόταν για βραχυπρόθεσμη λύση. 

 

«Πλωτές φυλακές»

 

Μιλώντας στο CNN, εκπρόσωπος της ITF ανέφερε πως πολλοί ναυτικοί έχουν παραμείνει στα πλοία για περισσότερο από έναν χρόνο ενώ κατά τη διάρκεια της πανδημίας τους απαγορεύτηκε από κατά τόπους λιμενικές αρχές ακόμα και να βγουν στη στεριά, στα λιμάνια που προσέγγιζαν τα πλοία τους ενώ τους αρνήθηκε επείγουσα ιατρική φροντίδα. Σύμφωνα με τον Dave Heindel οι ίδιοι οι ναυτικοί κάνουν λόγο για «πλωτές φυλακές». 

 

Η Maersk, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, αναφέρει ότι το 35% από τους περίπου 6.600 ναυτικούς που απασχολεί έχει παραμείνει στα πλοία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από όσο είχαν συμφωνήσει. Σύμφωνα με δηλώσεις εκπροσώπου της εταιρείας στο CNN πολλοί από τους ναυτικούς δεν γνωρίζουν πότε θα γυρίσουν σπίτι τους. «Η κόπωση και τα προβλήματα με την ψυχική υγεία αυξάνονται», ανέφερε ο Palle Laursen υπογραμμίζοντας πως «οι αλλαγές πληρώματος δεν μπορούν να αναβληθούν επ' αόριστον». 

«Δεν έχω δει ποτέ κάτι τέτοιο»


Από την πλευρά του ο Richard Barnes, πλοίαρχος ενός δεξαμενόπλοιου μεταφοράς χημικών, δήλωσε ότι είναι τυχερός που εργάζεται για μια «πολύ καλή» ευρωπαϊκή ναυτιλιακή εταιρεία, αναφέροντας ωστόσο πως οι συνθήκες και το κλίμα στα πλοία ποικίλει, ενώ τα πληρώματα μπορεί να υποφέρουν από μοναξιά εάν δεν αισθάνονται ότι μπορούν μιλήσουν στον καπετάνιο τους ή στο υπόλοιπο πλήρωμα. «Εάν δεν είστε σε καλό πλοίο, νομίζω ότι είναι πολύ εύκολο να πάθετε κατάθλιψη», δήλωσε στο CNN Business.

 

Ο Barnes, ναυτικός για 43 χρόνια, έπρεπε να παρατείνει το συμβόλαιό του κατά δύο μήνες επειδή δεν μπορούσε να πετάξει από τις ΗΠΑ. Πρόσφατα επέστρεψε στη Βρετανία μέσω Ρότερνταμ, αναφέροντας ωστόσο ότι είναι πολύ πιο δύσκολο για τους ναυτικούς από την Κίνα, το Βιετνάμ και τις Φιλιππίνες να επιστρέψουν στο σπίτι τους. «Δεν έχω δει ποτέ κάτι τέτοιο», πρόσθεσε.

 

Οι κυβερνήσεις αγνόησαν το πρόβλημα

 

«Οι πτήσεις πρέπει να ξεκινήσουν» ανέφερε ο Steve Cotton, γενικός γραμματέας της ITF. Ο ίδιος ανέφερε ότι δεν μπορεί να προβλέψει πόσοι ναυτικοί θα ξεμπαρκάρουν ή θα σταματήσουν να εργάζονται, αλλά πρόσθεσε ότι ο οργανισμός είχε δεχθεί «εκατοντάδες» κλήσεις και μηνύματα στα social media από ναυτικούς που ζητούν συμβουλές αυτή την εβδομάδα. «Οι ναυτικοί χρειάζονται (από εμάς) να λάβουμε μια σταθερή θέση για να καλέσουμε τις κυβερνήσεις σε δράση». 

 

Σύμφωνα με την ITF, οι κυβερνήσεις αγνόησα την «κλιμακούμενη κρίση» από το ζήτημα αλλαγής πληρωμάτων, καθώς έλαβαν ανεπαρκή δράση και δεν εξαίρεσαν τους ναυτικούς από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. 

 

Παράλληλα, ορισμένα λιμάνια δεν επιτρέπουν στα πληρώματα να αποβιβαστούν ή επιβάλουν καραντίνα 14 ημερών, καθιστώντας αδύνατη την αλλαγή. Ένα ακόμη μεγαλύτερο ζήτημα είναι ότι απλά δεν υπάρχουν πτήσεις ώστε τα πληρώματα να μεταφέρονται στα σπίτια τους ή να έρχονται αντικαταστάτες.

 

Ο Frank Coles, διευθύνων σύμβουλος της Wallem Group, μιας εταιρείας ναυτιλιακών υπηρεσιών που εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ ανέφερε ότι η ITF πραγματοποιεί «έκκληση για παύση της παγκόσμιας ναυτιλίας» και έκανε λόγο για αποτυχία των κυβερνήσεων να αντιμετωπίσουν την «ανθρωπιστική κρίση» στη ναυτιλία. Οι κυβερνήσεις ενδιαφέρονται περισσότερο να φέρουν τουρίστες στις χώρες παρά να θυμηθούν ποιος «εφοδίαζε τον κόσμο». 

 

Τον Μάιο δημοσιεύτηκαν πρωτόκολλα τα οποία εγκρίθηκαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, που διασφάλιζαν ότι θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν με ασφάλεια αλλαγές στο πλήρωμα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αλλά οι κυβερνήσεις καθυστέρησαν να τα εφαρμόσουν.

 

Από την πλευρά του ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, περίπου 200.000 ναυτικοί χρειάζεται να ξεμπαρκάρουν, και άλλοι τόσοι είναι σε αναμονή. Η Κίνα, οι Φιλιππίνες, η Ινδονησία, η Ρωσία και η Ουκρανία είναι οι χώρες με τους περισσότερους ναυτικούς. 

 

«Είναι επικίνδυνο»

 

«Δεν ζητάμε καν από τις κυβερνήσεις να βρουν ένα σχέδιο, το έχουμε ήδη κάνει. Απλώς τους ζητάμε να το υιοθετήσουν. Είναι ζήτημα πολιτικής βούλησης», δήλωσε ο Platten προσθέτοντας ότι η ολλανδική κυβέρνηση συνεργάστηκε με την KLM για να μεταφέρει πλήρωμα ανάμεσα στο Άμστερνταμ και στη Μανίλα. 


Παράλληλα κάλεσε τις κυβερνήσεις να άρουν τους περιορισμούς βίζας για τα πληρώματα ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή ροή του παγκόσμιου εμπορίου. «Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και ο Καναδάς έχουν δείξει ότι αυτό είναι δυνατό, αλλά και οι άλλοι πρέπει να κάνουν το ίδιο, καθώς αυτό είναι ένα παγκόσμιο ζήτημα», δήλωσε ο Platten.

 

Σύμφωνα με τις συμβάσεις, ένας ναυτικός επιτρέπεται να περάσει έως 11 μήνες στη θάλασσα, αλλά μερικοί ταξιδεύουν για περισσότερο από 15 μήνες λόγω της πανδημίας, δήλωσε ο Jim Scorer, γενικός γραμματέας της Παγκόσμιας Ένωσης Πλοιάρχων. «Είναι επικίνδυνο», δήλωσε το CNN Business. Οι καπετάνιοι των πλοίων μπορούν να θεωρηθούν ποινικά υπεύθυνοι εάν συμβούν ατυχήματα λόγω κόπωσης ή δυσλειτουργίας του εξοπλισμού, είπε.

 

Με πληροφορίες από CNN

 

Ακολουθήστε το LiFO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο LiFO.gr