Ο γνωστός αρχιτέκτονας Norman Foster μπήκε, όπως ήταν αναμενόμενο, στο διεθνή διαγωνισμό για τον καθεδρικό ναό της Παναγίας των Παρισίων, προτείνοντας μία σκεπή φτιαγμένη από γυαλί και χάλυβα ως αντικατάσταση της κατεστραμμένης από την πρόσφατη πυρκαγιά.

 

Σε συνέντευξη που δημοσιεύτηκε στην αγγλική έκδοση των «The Times», ο Foster παρουσίασε το όραμά του για μία «φωτεινή και ευάερη» οροφή σε αντικατάσταση εκείνης που καταστράφηκε ολοσχερώς από την πυρκαγιά.

 

Η προηγούμενη κατασκευή της στέγης χρονολογούνταν από τον 12μ.Χ αιώνα και ήταν γνωστή ως «Το Δάσος» καθώς ο «θόλος» της σχηματιζόταν από ένα σύμπλεγμα ξυλείας με 1300 κουφώματα, το καθένα μοναδικά κατασκευασμένο από σπάνια δρυ. Η τεράστια αυτή ποσότητα ξυλείας ήταν και αυτό που τροφοδότησε την καταστρεπτική πυρκαγιά.

 

Το όραμα του Foster για την στέγη του καθεδρικού ναού κάνει λόγο για μία γυάλινη οροφή, αψιδωτή ώστε να μιμείται την αυθεντική, ενισχυμένη με υποστηρίγματα από χάλυβα ελαφρού βάρους.

 

Το νέο κωδωνοστάσιο θα κατασκευαστεί επίσης από γυαλί και χάλυβα και θα έχει δυνητικά στη βάση του και ένα παρατηρητήριο.

 

«Σε κάθε περίπτωση, στην πρόταση αντικατάστασης έγινε χρήση των πιο τεχνολογικά προηγμένων κατασκευαστικών υλικών του αιώνα» είπε ο Foster στον Guardian.

 


«Δεν αντιγράφει σε καμία περίπτωση το πρωτότυπο. Στον καθεδρικό ναό του Chartres, η ξυλεία του 12ου αιώνα αντικαταστάθηκε τον 19ο αιώνα από μια νέα δομή χυτοσιδήρου και χαλκού. Η απόφαση να διεξαχθεί ένας διαγωνισμός για την ανοικοδόμηση της Παναγίας των Παρισίων πρέπει σε κάθε περίπτωση να χαιρετιστεί γιατί λειτουργεί ως αναγνώριση αυτής της παράδοσης των νέων παρεμβάσεων», πρόσθεσε.

 

Το σχέδιο του εκσυγχρονισμού της Παναγίας των Παρισίων έφερε και την άμεση αντίδραση στο διαδίκτυο, με τους χρήστες των κοινωνικών μέσων να συγκρίνουν τον ανανεωμένο καθεδρικό ναό με το κατάστημα της Apple που κατασκευάστηκε από τον Foster ή τον γυάλινο θόλο του Reichstag στο Βερολίνο.

 

Πολλοί χρήστες επεσήμαναν ότι το σχέδιο του διάσημου αρχιτέκτονα να πλημμυρίσει με φως το εσωτερικό του ναού από την οροφή θα εξοστρακίσει την γοητεία του φωτός που έμπαινε από ιστορικά βιτρώ-παράθυρα.

 

Φυσικά, ο Foster δεν είναι ο μοναδικός αρχιτέκτονας που προτείνει μια ριζική αναμόρφωση της σκεπής του 19ου αιώνα. Ο Βέλγος καλλιτέχνης Wim Delvoye, γνωστός για τα νεο-γοτθικά γλυπτά κατασκευασμένα από χάλυβα κομμένο με λέιζερ , ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα συμμετέχει στον διαγωνισμό.

 

Από τότε που ανακοινώθηκε ο διεθνής διαγωνισμός, πολλοί είναι εκείνοι που έχουν μπει σε δημιουργική διαδικασία επινόησης σχεδίων «προσαρμοστικής επαναχρησιμοποίησης» που δίνουν στον ιστορικό καθεδρικό ναό μια ήπια, μοντέρνα γενική αναθεώρηση χωρίς να λαμβάνουν υπόψη το περιβάλλον του.

 

Ακόμα κι κάποια από αυτά έγιναν για πλάκα, κατάφεραν να έρθουν πολύ κοντά σε αυτό που προτείνει ο Foster.



 

Σημειώνεται ότι η Foster + Partners έχει διευκρινίσει ότι η εικονογράφηση που συνοδεύει το άρθρο αυτό δεν έχει παραχθεί από τον Norman Foster ή την εταιρεία.