Τα επίπεδα ορισμένων ατμοσφαιρικών ρύπων στην Κίνα επέστρεψαν στα περσινά όρια, μετά την άρση των μέτρων στη χώρα λόγω της πανδημίας, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα.

 

Η ανάκαμψη πιθανότατα οφείλεται στην επανεκκίνηση της βιομηχανικής δραστηριότητας, ανέφεραν οι ερευνητές.

 

Πρόσθεσαν δε ότι υπήρχαν ήδη ανησυχίες, ότι μετά από μήνες ασυνήθιστα χαμηλών επιπέδων ρύπανσης, λόγω του lockdown, η εκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των εκπομπών ρύπων.

 

«Υπάρχουν πρώιμες προειδοποιητικές ενδείξεις ότι η ανάκαμψη της Κίνας από την κρίση του COVID-19 αντιστρέφει τα «οφέλη» που είχαν καταγραφεί στην ποιότητα του αέρα», δήλωσε το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέριο (CREA) που εδρεύει στο Ελσίνκι.

 

Τα μέσα επίπεδα ορισμένων ατμοσφαιρικών ρύπων στην Κίνα μειώθηκαν το Φεβρουάριο σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περίοδο το 2019, καθώς με τα έκτακτα μέτρα κατά της διασποράς του κορωνοϊού έκλεισαν τα εργοστάσια, περιορίστηκε η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας και η χρήση των μεταφορικών μέσων καθώς μειώθηκε η μετακίνηση του πληθυσμού.

 

Ωστόσο, τα μέσα επίπεδα ορισμένων ρύπων από τότε ανέκαμψαν και κατέγραψαν υψηλότερα επίπεδα τις ημέρες από τη λήξη των περιορισμών, σύμφωνα με την CREA, που ανέλυσε δεδομένα από 1.500 σταθμούς παρακολούθησης της ποιότητας του αέρα στην Κίνα.

 

Αυτό ισχύει για το διοξείδιο του αζώτου, το διοξείδιο του θείου και τα λεπτά σωματίδια, γεγονός που υποδηλώνει ότι η ανάκαμψη στη βιομηχανική δραστηριότητα οδήγησε σε αυτή την αυξητική τάση, σύμφωνα με τη CREA.

 

Περιοχές με εργοστασιακές μονάδες κατέγραψαν μεγαλύτερες αυξήσεις στις εκπομπές διοξειδίου του αζώτου.

 

Από την άλλη, οι πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές, όπου οι εκπομπές αερίων προέρχονται κυρίως από οχήματα και όχι από εργοστάσια ή σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, παρουσίασαν μικρότερες αυξήσεις.

 

Μετά από μήνες καραντίνας, η Κίνα ανοίγει εκ νέου την οικονομία της καθώς η κρίση της πανδημίας βρίσκεται υπό έλεγχο.

 

Ωστόσο ορισμένες πόλεις, όπως η Shulan, στα βορειοανατολικά, έθεσαν εκ νέου σε εφαρμογή έκτακτα μέτρα μετά την αναφορά νέων μολύνσεων από τον κορωνοϊό.

 

Συνολικά, η χρήση των επιβατικών μεταφορών στην Κίνα παραμένει χαμηλότερη χρόνο με το χρόνο, αλλά η CREA υποστηρίζει ότι η έντονη ανησυχία σχετικά με τη διάδοση του κορωνοϊού οδήγησε τους ανθρώπους να επιλέξουν τη μετακίνηση με ιδιωτικά αυτοκίνητα έναντι των δημόσιων μεταφορών.

 

Στην Ευρώπη, πόλεις όπως το Λονδίνο, το Μιλάνο και οι Βρυξέλλες έχουν επεκτείνει τις ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας για να ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να επιλέξουν ποδήλατα για τη μετακίνησή τους και όχι αυτοκίνητα καθώς τα μέτρα περιορισμού αρχίζουν να αίρονται σταδιακά.

 

Οι υπεύθυνοι για τη δημόσια υγεία ανέφεραν ότι η μελέτη της Κίνας έδειξε ότι οι κυβερνήσεις θα πρέπει να λάβουν αυστηρότερα μέτρα για τον καθαρισμό των βιομηχανιών, προκειμένου να αποφευχθεί η συνεχής αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που βλάπτει την υγεία.

 

«Δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιστεύουμε ότι η επιστροφή στο φυσιολογικό δεν θα έχει τις ίδιες συνέπειες, δηλαδή, τα επίπεδα ρύπανσης που είχαμε πριν από την κρίση», δήλωσε ο Zoltan Massay-Kosubek, διευθυντής πολιτικής στη μη κερδοσκοπική Ευρωπαϊκή Συμμαχία Δημόσιας Υγείας.

 

«Το ερώτημα είναι τι θα είναι το νέο φυσιολογικό.»

 

Πριν από δύο μήνες ωστόσο, κατά την έναρξη της πανδημίας τα lockdowns ανά τον κόσμο επέφεραν πρωτοφανείς μειώσεις στα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε όλον τον κόσμο.

 

Οι εικόνες από τις πόλεις του πλανήτης ήταν διαφορετικές, από ό,τι είχε συνηθίζει ο σύγχρονος άνθρωπος.

 

Με πληροφορίες του Reuters