Σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για τη διακρίβωση των συνθηκών και αιτίων της συντριβής του MIRAGE-2000-5, εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου, που είχε ως αποτέλεσμα το θανάσιμο τραυματισμό κατά την εκτέλεση του καθήκοντος, του σμηναγού Γεωργίου Μπαλταδώρου.

 

Στην περιοχή βρίσκονται τα μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που συλλέγουν στοιχεία,όπως επίσης και τα εξειδικευμένα σε θέματα καταδύσεων σε μεγάλα βάθη, στελέχη της Κινητής Ομάδας Συντήρησης Υποβρυχίων Θαλασσίων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ) της Πολεμικής Αεροπορίας, που υποστηρίζουν το έργο της. Ανάμεσα στις αποστολές της ΚΟΣΥΘΕ είναι και η ανέλκυση αεροσκαφών από το βυθό.

 

Για την ώρα οι έρευνες επικεντρώνονται στον εντοπισμό του αεροσκάφους και κατ' επέκταση του καταγραφέα πτήσης που υπάρχει σε αυτό και στα στοιχεία πτήσης του δευτέρου Mirage 2000-5.

 

Την ώρα που οι έρευνες στο σημείο της συντριβής συνεχίζονται για τον εντοπισμό του καταγραφέα πτήσης, στη διάθεση της επιτροπής διερεύνησης βρίσκεται ήδη ένα ντοκουμέντο στο οποίο καταγράφονται μερικές από τις τελευταίες σκηνές της τραγωδίας.

 

Σύμφωνα με πληροφορίες του onalert.gr πρόκειται για την καταγραφή της πτήσης του σχηματισμού των μαχητικών αεροσκαφών, που έχει γίνει από την κάμερα του δεύτερου Mirage 2000-5 που βιντεοσκοπούσε καθ' όλη τη διάρκεια και αποτελεί βασικό στοιχείο των εν εξελίξει ερευνών.

 

Δεν είναι ακόμη σαφές αν το βίντεο προσφέρει σημαντικές πληροφορίες που θα βοηθήσουν στην έρευνα, αλλά το υλικό θεωρείται σημαντικό για να φωτίσει την πορεία του Μιράζ.

 

Κομβική για την διακρίβωση των αιτίων της τραγωδίας είναι και η ολοκληρωμένη κατάθεση του πιλότου του δεύτερου μαχητικού του σχηματισμού των Mirage 2000-5. Όπως έχει γίνει γνωστό στη θόλωση που είχε δημιουργηθεί από τις μετεωρολογικές συνθήκες, τα δυο Mirage 2000-5 εισήλθαν μαζί ως ανοιχτός και όχι ως κλειστός σχηματισμός. Πραγματοποίησαν μαζί τη βύθιση στη νέφωση η οποία ήταν χαμηλή, κάτω και από τα 300 μέτρα.

 

Όταν ο δεύτερος πιλότος διαπίστωσε την απώλεια του αρχηγού του σχηματισμού, φέρεται να ενημέρωσε ακαριαία ότι "έχασα τον 1". Εν συνεχεία, και ακολουθώντας την προβλεπόμενη διαδικασία απαγκιστρώθηκε από τον σχηματισμό χαράσσοντας ανοδική πορεία.

 

Το σενάριο για το vertigo

 

Εξίσου σημαντικά είναι και τα δεδομένα που βρίσκονται στον καταγραφέα της πτήσης. Μέσω αυτών θα μπορέσει να "φωτιστούν" οι περισσότερες πτυχές της "βουτιάς θανάτου" που έκανε το Mirage2000-5 ενώ προσέγγιζε την αεροπορική βάση της 135 Σμηναρχίας Μάχης. Όπως έγραψε το OnAlert ως επικρατέστερο μέχρι στιγμής θεωρείται το σενάριο του χωρικού αποπροσανατολισμού ή αλλιώς του vertigo.

 

Το μοιραίο Mirage 2000-5 πετούσε σε αρκετά χαμηλό ύψος, κάτω των 6000 ποδών ή των 2000 μέτρων καθώς όταν προσέγγισε την 135 Σμηναρχία της Σκύρου στην περιοχή επικρατούσε υψηλής πυκνότητας υγρασία που περιόριζε δραστικά την ορατότητα. Αυτό φέρεται να δυσχέρανε σημαντικά τα δεδομένα της πτήσης και να προκάλεσε στον εμπειρότατο σμηναγό ένα είδος παραίσθησης αναφορικά με την πραγματική θέση του αεροσκάφους.

 

Ο λεγόμενος «χωρικός αποπροσανατολισμός» είναι άλλωστε όπως τόνιζαν στο OnAlert.gr έμπειροι διερευνητές, ο μεγαλύτερος κίνδυνος που παραμονεύει για τους πιλότους και δη αυτούς των μαχητικών αεροσκαφών.

 

Όπως ανέφεραν εάν η "βουτιά θανάτου" που διέγραψε το μαχητικό της πολεμικής μας αεροπορίας, οφειλόταν στο επονομαζόμενο «Vertigo» και την παραίσθηση που αυτό δημιουργεί, τότε ο 34χρονος σμηναγός λόγω αυτής νόμιζε ότι η κατεύθυνση που ακολουθούσε με βάση τα όργανα πλοήγησης δεν ήταν η σωστή και «διόρθωσε» την δήθεν λανθασμένη πορεία, με αποτέλεσμα να συντριβεί.

 

Όπως εξηγούν εξαιτίας του vertigo μπορεί ο πιλότος της Πολεμικής μας Αεροπορίας να απώλεσε το λεγόμενο σημείο αναφοράς στο χώρο. Αυτό μπορεί να τον οδήγησε στην αντικατάσταση της πραγματικότητας με μια παραίσθηση για το που βρίσκεται αλλά κυρίως για το που πηγαίνει. Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά, το φαινόμενο συνήθως δημιουργείται είτε ύστερα από απότομες στροφές με μεγάλη ταχύτητα και ευδοκιμεί σε πτήσεις με χαμηλή ορατότητα, νυχτερινές ή μέσα σε νέφωση.

 

Tα τελευταία λόγια του σμηναγού με τον πιλότο του άλλου Μirage

 

«Φως» στα αίτια της μοιραίας πτώσης του Mirage 2000-5 ίσως δώσει και η περιγραφεί του πιλότου του δεύτερου μαχητικού, ο οποίος σώθηκε την τελευταία στιγμή.

 

Σύμφωνα με όσα μετέδωσε το δελτίο του  «Ε», ο πιλότος του δεύτερου Mirage επέστρεψε στην 135 Σμηναρχία Μάχης έντονα ταραγμένος και εξετάστηκε αμέσως από τον γιατρό της βάσης.

 

Ωστόσο αποκάλυψε σε συναδέλφους του τον τελευταίο διάλογο που είχε με τον αρχηγό της αποστολής, τον Γιώργο Μπαλταδώρο.

 

«Νο 1 εδώ, ακολούθα με να βγούμε από την ομίχλη», φέρεται να του είπε ο 34χρονος σμηναγός. Και εκείνος του απάντησε: «Βλέπω από το όργανο ότι είμαστε κοντά στη θάλασσα. Εγώ ανεβαίνω».

 

Μετά, έχασε την επαφή με τον Γιώργο Μπαλταδώρο, ο οποίος «κάρφωσε» στη θάλασσα όπως όλα δείχνουν. Η απόφασή του δεύτερου πιλότου να κάνει ανάβαση, ήταν εκείνη που, την τελευταία στιγμή, του έσωσε τη ζωή.

 

Ακολούθησαν άμεσα έρευνες για τον εντοπισμό και την διάσωση του πιλότου ωστόσο ελικόπτερο Super Puma εντοπίσε τα συντρίμμια και τη σορό του Γιώργου Μπαλταδώρου.

 

Mε C-130 η σορός του σμηναγού στην Καρδίτσα

 

Αύριο στις 2 το μεσημέρι θα διεξαχθεί η κηδεία του κυβερνήτη του MIRΑGE 2000-5 σμηναγού Γεωργίου Μπαλταδώρου, που έχασε χθες την ζωή του όταν το αεροσκάφος του συνετρίβη 9 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου.

 

Η κηδεία θα διεξαχθεί στην ιδιαίτερη πατρίδα του σμηναγού στο Μορφοβούνι Καρδίτσας ενώ η σορός θα μεταφερθεί με μεταγωγικό αεροσκάφος C-130.

 

Στην κηδεία αναμένεται να παρευρεθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην κηδεία του θα παραστεί και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος καθώς και ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Άδωνις Γεωργιάδης που περιοδεύει από χθες στη Θεσσαλία.

 

Σήμερα ο αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας, αντιπτέραρχος Χρήστος Χριστοδούλου επισκέφθηκε το σπίτι του άτυχου σμηναγού στην Αθήνα και εξέφρασε τα συλλυπητήρια στους οικείους του.