Σε τροχιά κινητοποιήσεων εισέρχονται οι ιδιοκτήτες συνεργείων αυτοκινήτων, οι οποίοι απειλούν με απεργία διαρκείας από τη Δευτέρα 1η Ιουλίου, διαμαρτυρόμενοι για την υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου που επιβάλλεται από την ΑΑΔΕ.
Το μέτρο αφορά συνεργεία, φανοποιεία, πλυντήρια αυτοκινήτων, καταστήματα τοποθέτησης συναγερμών, ηχοσυστημάτων, ακόμη και επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων. Προβλέπει την υποχρεωτική καταγραφή κάθε οχήματος που εισέρχεται για οποιαδήποτε εργασία, από μία απλή αλλαγή λαδιών έως εκτεταμένες επισκευές.
Όπως τονίζουν επαγγελματίες του χώρου, η διαδικασία της καταχώρησης θεωρείται χρονοβόρα και στην πράξη θα οδηγήσει στην πρόσληψη επιπλέον προσωπικού, κάτι που μεταφράζεται σε αυξημένο λειτουργικό κόστος.
Πώς λειτουργεί το νέο σύστημα
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, η διαδικασία είναι απλή: σκανάρεται η πινακίδα του οχήματος, καταχωρίζονται τα στοιχεία του πελάτη και περιγράφεται η εργασία που πρόκειται να γίνει. Στο τέλος, επισυνάπτονται τα σχετικά παραστατικά (απόδειξη ή τιμολόγιο), μαζί με την ημερομηνία και την ώρα.
Η πλατφόρμα δίνει έτσι τη δυνατότητα στην ΑΑΔΕ να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τις συναλλαγές και να εντοπίζει εύκολα επιχειρήσεις που αποκλίνουν από τις υποχρεώσεις τους.
Μείωση της φοροδιαφυγής ο στόχος
Η υποχρεωτική εφαρμογή του συστήματος στοχεύει κυρίως στη μείωση της φοροδιαφυγής. Σύμφωνα με τα πρώτα ευρήματα της πιλοτικής φάσης, το 67% των συνεργείων παρουσίαζε αποκλίσεις στην τιμολόγηση, ενώ αντίστοιχα ποσοστά καταγράφηκαν και σε πλυντήρια αυτοκινήτων (60%) και parking (41%).
Η ΑΑΔΕ έχει ξεκαθαρίσει πως δεν πρόκειται να υπάρξει νέα παράταση, και πως από τη 1η Ιουλίου, οι παραβάσεις θα επισύρουν πρόστιμο 100 ευρώ ανά περίπτωση.
Οι εξαιρέσεις
Εξαιρέσεις από την υποχρέωση καταγραφής ισχύουν για πολύ περιορισμένες περιπτώσεις, όπως επιχειρήσεις leasing ή πολύ εξειδικευμένες υπηρεσίες, ωστόσο η πλειονότητα των επαγγελματιών του κλάδου καλύπτεται από το νέο καθεστώς.