Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
15.08.2018
Ένα έγκλημα στο βυθό της Σαντορίνης: Το Sea Diamond σαπίζει στην...
ΕΛΛΑΔΑ

Ένα έγκλημα στο βυθό της Σαντορίνης: Το Sea Diamond σαπίζει στην Καλντέρα και οι ερευνητές ανησυχούν

To κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond την Πέμπτη 5 Απριλίου 2007. (ΑΠΕ-ΜΠΕ/STR)
To κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond την Πέμπτη 5 Απριλίου 2007. (ΑΠΕ-ΜΠΕ/STR)

'Eχουν περάσει 11 χρόνια από τη μέρα που το Sea Diamond βυθίστηκε κι εγκαταλείφθηκε στον βυθό της Καλντέρας στη Σαντορίνη. Και σήμερα η εικόνα παραμένει αποκαρδιωτική με τις συνέπειες της μη ανέλκυσης του ναυαγίου να γίνονται ολοένα και πιο επικίνδυνες.

 

«Είναι παγκοσμίως γνωστό και επιβεβαιώνεται από την νομοθεσία, πως ένα ναυάγιο συνιστά τοξικό απόβλητο, καθώς αποτελείται από πολλών ειδών υλικά. Γιατί εδώ δεν γίνεται ποτέ κάτι σωστά; Η κυβέρνηση δεν πράττει το αυτονόητο, να εφαρμόσει το νόμο περί ανέλκυσης ναυαγίων. Δυστυχώς το Sea Diamond συνεχίζει να αναβλύζει πετρέλαια και να διαλύεται», λέει στο LIFO.gr, ο Θοδωρής Τσιμπίδης, Διευθυντής του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος».

 

Σε ένα ναυάγιο εκτός από τα πετρελαιοειδή, υπάρχει επίσης διαρροή τοξικών και επικίνδυνων ουσιών στα θαλάσσια οικοσυστήματα. Και καθώς το κουφάρι του πλοίου διαβρώνεται, ο ρυθμός ρύπανσης αναμένεται να αυξάνεται συνεχώς.

 

Στις 5 Απριλίου 2007 και ώρα 16.00, ενώ ο πλοίαρχος πραγματοποιούσε χειρισμούς κατάπλου, προσέκρουσε σε "ξέρα" δίπλα σε "τσαμαδούρα". (ΑΠΕ-ΜΠΕ/STR)
Στις 5 Απριλίου 2007 και ώρα 16.00, ενώ ο πλοίαρχος πραγματοποιούσε χειρισμούς κατάπλου, προσέκρουσε σε "ξέρα" δίπλα σε "τσαμαδούρα". (ΑΠΕ-ΜΠΕ/STR)

 

Επιβάτες του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond επιβιβάζονται στα σωστικά μέσα. Στο πλοίο μετά από πρόσκρουση του σε "ξέρα", που πιθανότατα να μην ήταν χαρτογραφημένη, δημιουργήθηκε ρήγμα στα ύφαλα με αποτέλεσμα να εισρεύσει νερό. (Eurokinissi)
Επιβάτες του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond επιβιβάζονται στα σωστικά μέσα. Στο πλοίο μετά από πρόσκρουση του σε "ξέρα", που πιθανότατα να μην ήταν χαρτογραφημένη, δημιουργήθηκε ρήγμα στα ύφαλα με αποτέλεσμα να εισρεύσει νερό. (Eurokinissi)

 

Την προηγούμενη εβδομάδα ολοκληρώθηκε στη Σαντορίνη ένας νέος κύκλος δειγματοληψιών από το «Αρχιπέλαγος» στην περιοχή του ναυαγίου του Sea Diamond με στόχο την εκτίμηση του βαθμού συσσώρευσης τοξικών ρύπων στα οικοσυστήματα της περιοχής. Η δειγματοληψία έγινε σε συνεργασία με τη «Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond» και με το Πολυτεχνείο Κρήτης (Σχολή Μηχανικών Περιβάλλοντος, Εργαστήριο Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων).

 

«Εμείς εξετάζουμε τον βαθμό τοξικότητας της ρύπανσης, η πετρελαϊκή φαίνεται. Χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της Λεπιδοχρονολόγησης (lepidochronology), αφαιρούμε κάποιο λέπι για να διαπιστώσουμε ποια χρονιά δημιουργήθηκε και πώς εξελίχθηκε», λέει ο κ. Τσιμπίδης.

 

Βιντεοσκόπηση ΑΝΤΕΝΝΑ TV που δείχνει τη μάσκα και σωσίβια από το κρουαζιερόπλοιο SEA DIAMOND την ώρα που βυθίζεται στην Καλντέρα της Σαντορίνης την Παρασκευή 6 Απριλίου 2007. (EPA/ANTENNA TV EPA)
Βιντεοσκόπηση ΑΝΤΕΝΝΑ TV που δείχνει τη μάσκα και σωσίβια από το κρουαζιερόπλοιο SEA DIAMOND την ώρα που βυθίζεται στην Καλντέρα της Σαντορίνης την Παρασκευή 6 Απριλίου 2007. (EPA/ANTENNA TV EPA)

 

Η υπόθεση έχει προκαλέσει αναπόφευκτα την αγανάκτηση και των κατοίκων της Σαντορίνης, καθώς πρόκειται για μια ανοιχτή πληγή στον βυθό ενός νησιού, του οποίου τα έσοδα από τον τουρισμό αποτελούν το το 1% του ΑΕΠ της Ελλάδας.

 

«Οι κάτοικοι έχουν αγανακτήσει. Το ναυάγιο του Sea Diamond έχει φτάσει να είναι κάτι σαν επετειακό γεγονός και μόνο, αφού το θυμόμαστε κάθε χρόνο, βγάζουμε ένα δελτίο τύπου και πάμε παραπέρα. Και η προκήρυξη για τον διαγωνισμό έγινε για τα μάτια του κόσμου. Δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί ποτέ», καταγγέλλει ο κ. Τσιμπίδης.

 

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην πλατεία Συντάγματος από κατοίκους της Σαντορίνης για την ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND τον Οκτώβριο του 2010. (EUROKINISSI-ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ)
Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην πλατεία Συντάγματος από κατοίκους της Σαντορίνης για την ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND τον Οκτώβριο του 2010. (EUROKINISSI-ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ)

 

Το «Αρχιπέλαγος» βρέθηκε στην περιοχή αμέσως μετά τη βύθιση και έκτοτε παρακολουθεί στενά το ζήτημα, έχοντας εξ' αρχής επισημάνει τον κίνδυνο της αναπόφευκτης τοξικής ρύπανσης σε περίπτωση μη-ανέλκυσης, ενώ εκπρόσωποι του Ινστιτούτου έχουν κληθεί να καταθέσουν ως μάρτυρες σε πολυάριθμες δίκες για το ζήτημα αυτό.

 

Το παράδοξο δε, είναι πως χρειάστηκαν 9 χρόνια για να ολοκληρωθεί η δίκη για τις ποινικές ευθύνες του ναυαγίου του Sea Diamond, όπου και αποφασίστηκε τελεσίδικα η ενοχή του Πλοιάρχου και των πλοιοκτητών. Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει πρακτικά απολύτως τίποτα.

 

Απορύπανση στην περιοχή του ναυαγίου του SEA DIAMOND τον Απρίλιο του 2007. (Eurokinissi)
Απορύπανση στην περιοχή του ναυαγίου του SEA DIAMOND τον Απρίλιο του 2007. (Eurokinissi)

 

«Το Sea Diamond έδωσε την αφορμή σε όποιον θέλει να βυθίσει ένα πλοίο στην Ελλάδα να το κάνει ανενόχλητος, αφού θα γλιτώσει τις νομικές συνέπειες και το κόστος. Με το να μην γίνεται τίποτα, απλώς δημιουργούνται οι τέλειες συνθήκες για το επόμενο ναυάγιο», σημειώνει ο Θοδωρής Τσιμπίδης.

 

Ερωτηθείς σχετικά με το πόσο βλαβερό είναι για την ανθρώπινη υγεία, εμφανίζεται καθησυχαστικός σε επίπεδο κολύμβησης, εξηγώντας πως ενδεχομένως «οι βαριές ουσίες δεν περνούν στο δέρμα», ωστόσο σπεύδει να τονίσει πως το ναυάγιο επηρεάζει άμεσα και σε πολύ επικίνδυνο βαθμό την τροφική αλυσίδα, δημιουργώντας τεράστια πρόβλημα σε βρώσιμα προϊόντα, όπως τα ψάρια.

 

Το βυθισμένο σκαρί του κρουαζιερόπλοιου SEA DIAMOND στα ανοικτά της Σαντορίνης βιντεοσκοπείται από τηλεχειριζόμενο υποβρύχιο του ωκεανογραφικού σκάφους Φιλία, Τετάρτη 11 Απριλίου 2007. (EPA/THANASSIS STAVRAKIS)
Το βυθισμένο σκαρί του κρουαζιερόπλοιου SEA DIAMOND στα ανοικτά της Σαντορίνης βιντεοσκοπείται από τηλεχειριζόμενο υποβρύχιο του ωκεανογραφικού σκάφους Φιλία, Τετάρτη 11 Απριλίου 2007. (EPA/THANASSIS STAVRAKIS)

 

Το «Αρχιπέλαγος» ως μέτρο σύγκρισης για τη διαχείριση του ναυαγίου σε ένα ευνομούμενο κράτος αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia το 2012 στην Ιταλία. Στην περίπτωση αυτή, οι ιταλικές αρχές τηρώντας απαράκλητα όλους τους κανόνες αποφυγής πρόκλησης ρύπανσης, υποχρέωσαν την πλοιοκτήτρια εταιρεία να ανελκύσει το ναυάγιο μέσα σε 14 μήνες και να πληρώσει περισσότερο από 1 δισ. ευρώ έως και την ανακύκλωσή του σε ναυπηγείo της Γένοβα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
7 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
asmilon asmilon 16.5.2018 | 13:54
"Το παράδοξο δε, είναι πως χρειάστηκαν 9 χρόνια για να ολοκληρωθεί η δίκη για τις ποινικές ευθύνες του ναυαγίου του Sea Diamond, όπου και αποφασίστηκε τελεσίδικα η ενοχή του Πλοιάρχου και των πλοιοκτητών."

To παραδοξο που ειναι; Μπορει και να ειναι γρηγορα με βαση τα ελληνικα δεδομενα...
Μισό λεπτό. Δηλαδή πλήρωσαν όντως οι καταδικασθέντες εφοπλιστές πρόστιμο μεγαλύτερο του τριψήφιου αριθμού; Μα τότε βρισκόμαστε σχεδόν σε προεπαναστατική περίοδο...
Αν είχε δε οδηγηθεί στη φυλακή εφοπλιστής, έστω και για 15λεπτο, αυτό θα σήμαινε ότι θα είχε αρχίσει η επανάσταση.
Γιατί ο εφοπλισμός είναι ένα από τα ιερά και άγια του γένους μας, μαζί με την ασυδοσία του κλήρου και τα αυθαίρετα...
Μισό λεπτό.
Ο εφοπλιστής γιατί να πάει φυλακή?
Αυτός φταίει που ο καπετάνιος δε ξέρει να διαβάζει χάρτες?
avatar pane 16.5.2018 | 14:22
γιατί, εκτός της εκκλησίας, κράτος εν κράτει είναι και οι εφοπλιστές
kosko kosko 16.5.2018 | 14:47
"οι ιταλικές αρχές τηρώντας απαράκλητα όλους τους κανόνες αποφυγής πρόκλησης ρύπανσης, υποχρέωσαν την πλοιοκτήτρια εταιρεία να ανελκύσει το ναυάγιο μέσα σε 14 μήνες "
εκει ειναι ευρωπαικο κρατος, εδω ειναι το κρατος-μπανανια του τζατζικισταν...
avatar ΕΛΠΟ 16.5.2018 | 21:32
Εγώ πάλι θα σταθώ και υπενθυμίσω τον πολιτικό λόγο του γίγαντα Κουρουμπλή, την επόμενη του ναυαγίου του σλεπιού στην Σαλαμίνα.

"Θα γίνουν άμεσα ανελκύσεις των ναυαγίων που μολύνουν", λέγοντάς το μάλιστα με τρόπο και ύφος σαν κάποιους να απειλούσε και που αυτός θα τους ξεσκέπαζε,

Πάντα αξιόπιστος.
avatar eri85 21.5.2018 | 20:06
Θυμάμαι τότε κάτι που μας είχε πει ένας καθηγητής στο Πανεπιστήμιο, ότι για να πληρωθει όλη η αποζημίωση από την ασφαλιστική, πρέπει όλα τα φουγάρα του πλοίου να είναι κάτω από το νερό και να υπάρχει τουλάχιστον ένας νεκρός.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση έσυραν το πλοίο προς τα μέσα ώστε να βυθιστεί και είπαν πως αγνοούνται 2 γάλλοι, πατέρας και γιος. Η συζηγος/μητέρα έφυγε από τη Σαντορίνη 2 μέρες μετά χωρίς να έχει απάντηση αν ζουν οι δικοί της η όχι. Αργότερα ειπώθηκαν υπερβολικά πολλά για το κατά πόσο έχασαν τη ζωή τους η όχι..
Επίσης όπως μου είχε εξηγήσει τότε ο πατέρας μου (ναυτικός στο επαγγελμα) όλα τα πλοία έχουν συστήματα που διαβάζουν το βάθος της θάλασσας, δεν χρησιμοποιούνται χάρτες στις μέρες μας.. Η δικαιολογία τότε που ακούστηκε για τον λόγο που το πλοίο ήταν τόσο κοντά στη στεριά και όχι στην κανονική του πορεία, είναι ότι οι ταξιδιώτες ζήτησαν από τον καπετάνιο να πάει πιο κοντά στα βράχια να βγάλουν φωτογραφίες! Εκτος του οτι η εισοδος στη γεφυρα του καπετανιου απαγορευεται απο τους ταξιδιωτες, νομίζω ότι και ο ίδιος ο Θεός να το ζητούσε απο τον καπετάνιο αυτό το πράγμα, θα τον αγνοούσε για την ασφάλεια του πλοιου!
Άρα τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια?
Προηγούμενα 1 Επόμενα

ΕΙΔΗΣΕΙΣ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ/ΠΡΟΣΦΑΤΑ