Πέθανε η εμβληματική εκδότρια του φεμινιστικού οίκου Virago Press, Carmen Callil

Πέθανε η εμβληματική εκδότρια του φεμινιστικού οίκου Virago Press, Carmen Callil Facebook Twitter
«Οφείλεις να γίνεις δυσάρεστη, αν θέλεις ν' αλλάξεις τον κόσμο...»
0

 "Πάντα ήθελα να αλλάξω τον κόσμο", δήλωσε η Carmen Callil στο Hay Festival αυτό το καλοκαίρι, εξηγώντας γιατί ίδρυσε τον φεμινιστικό εκδοτικό οίκο Virago Press. "Απλώς δεν πίστευα ότι ήταν αρκετά καλό". Η ντόμπρα Αυστραλή υπήρξε πρωτοπόρος κατά την είσοδό της στον στεγανό κόσμο των βρετανικών εκδόσεων τη δεκαετία του 1960. Υπερασπιζόμενη την παράδοση σπουδαίων γυναικών συγγραφέων, η Virago άλλαξε πράγματι τις συνήθειες και τις προτιμήσεις πολλών γενεών αναγνωστών.

Στους συγγραφείς που εκτιμούσε -ανάμεσά τους η Ανίτα Μπρούκνερ, η μεγάλη της φίλη Άντζελα Κάρτερ, η Τόνι Μόρισον και η Άιρις Μέρντοχ- ήταν παθιασμένα πιστή- στους συναδέλφους και τους κριτικούς μπορούσε να είναι καυστική, μαχητική και επιθετική. Αλλά, όπως εκμυστηρεύτηκε το 2020, "μερικές φορές πρέπει να είσαι δυσάρεστος αν θέλεις να αλλάξεις τον κόσμο".

Η Κάλιλ γεννήθηκε στη Μελβούρνη της Αυστραλίας το 1938, το τρίτο από τέσσερα αδέλφια. Ο  βιβλιόφιλος πατέρας της - δικηγόρος και καθηγητής γαλλικών στο Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης - πέθανε όταν ήταν εννέα ετών, "το πρώτο τραύμα" της παιδικής της ηλικίας. "Σημαδεύτηκε" από την εκπαίδευσή της στο σχολείο του μοναστηριού Star of the Sea, ένα μέρος "αυστηρών κανόνων, λογοκρισίας και σιωπής".

Το 1960 έφθασε στην Αγγλία, με μια ομάδα Αυστραλών μεταναστών που περιελάμβανε τους Germaine Greer, Robert Hughes, Barry Humphries και Clive James. Έφεραν νέο πνευματικό σφρίγος σε μια χώρα που εξακολουθούσε να είναι καταπονημένη από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η Callil εργάστηκε στη διαφήμιση βιβλίων - "παραδοσιακή γυναικεία δουλειά στις εκδόσεις", όπως εξήγησε, αν και όξυνε την ευφυΐα της για το μάρκετινγκ- και περνούσε τα βράδια στην παμπ John Snow στην Carnaby Street.

Στην παμπ της ήρθε η ιδέα για έναν νέο εκδοτικό οίκο, ο οποίος θα ήταν "ο πρώτος εκδοτικός οίκος για το 52% του πληθυσμού - τις γυναίκες". Θα χρηματοδοτούνταν από "2.000 λίρες σε ένα κουτί παπουτσιών", μια κληρονομιά που η Callil είπε ότι έλαβε μέσω των μετοχών του εκλιπόντος πατέρα της στην Tripoli Electricity Company, και πήρε σάρκα και οστά το 1972, όταν ένωσε τις δυνάμεις της με τη Rosie Boycott και τη Marsha Rowe για να ιδρύσουν την Spare Rib Books. Ένα χρόνο αργότερα έγινε η Virago Press. "Ασέβεια και ηρωισμός, αυτό θέλαμε", δήλωσε η Callil για το όνομα. Στην Callil προστέθηκαν η Ursula Owen και η Harriet Spicer, μια τρομερή τριάδα που έχτισε την εταιρεία από ένα γραφείο του τέταρτου ορόφου στο Soho.

Από την αρχή, η Callil επέμενε ότι έπρεπε να βγάζει χρήματα, πράγμα όχι αυτονόητο στην εποχή των ριζοσπαστικών φεμινιστικών συνεταιρισμών. Η δημιουργία της Virago Modern Classics το 1978 δημιούργησε μια σειρά από μπεστ σέλερ, των οποίων οι κομψές σκουροπράσινες ράχες έκρυβαν την εικονοκλαστική τους πρόθεση: να ταρακουνήσουν τον λογοτεχνικό κανόνα και να αποκαταστήσουν τη φήμη ξεχασμένων γυναικών συγγραφέων. Ανάμεσά τους ήταν η Antonia White (το Frost in May ήταν το πρώτο βιβλίο της σειράς), η Vera Brittain, η Stevie Smith και η Rosamond Lehmann. "Συναντώ συνεχώς ανθρώπους που με ευχαριστούν για τους κλασικούς μου συγγραφείς", δήλωσε η Callil στους FT. "Τους έμαθα ότι είχαμε τη δική μας κουλτούρα, οι γυναίκες".

Τα απομνημονεύματα των πρώην συναδέλφων της Callil στη Virago δίνουν μια λιγότερο ρόδινη εικόνα της ζωής στον εκδοτικό οίκο- ο Owen έγραψε για την επιμονή της Callil να χρησιμοποιεί τη λέξη "εγώ" και όχι "εμείς". Η Lennie Goodings, η οποία εντάχθηκε στο γραφείο το 1978, παρομοίασε στα απομνημονεύματά της A Bite of the Apple την κατάσταση με το να είσαι σε "ένα πολύ αυστηρό σχολείο" - αλλά πρόσθεσε ότι ήταν η "έντονη ορμή του Callil που ενέπνευσε τους υπόλοιπους από εμάς και το κράτησε ζωντανό". Η Virago εξαγοράστηκε το 1982 από τον όμιλο Chatto, Bodley Head και Cape, με την Callil να γίνεται διευθύνουσα σύμβουλος της Chatto και να εκδίδει τα πρώτα μυθιστορήματα των Alan Hollinghurst και Hilary Mantel.

Αυτές ήταν οι μέρες των μεγάλων προκαταβολών και των μεγάλων εξαγορών - μια μεθυστική εποχή κατά τη διάρκεια της οποίας η Callil βοήθησε στην ίδρυση του Groucho Club - αλλά αργότερα κατηγόρησε την άνοδο των εκδοτικών ομίλων για το θάνατο του ρομαντισμού της επιχείρησης. Συμμετείχε στη διοικητική εξαγορά που κατέστησε τη Virago ανεξάρτητη το 1987 και τελικά έφυγε οκτώ χρόνια αργότερα.

Μοιράζοντας το χρόνο της μεταξύ Λονδίνου και Γαλλίας, η Callil εξακολούθησε να ασκεί επιρροή στη λογοτεχνική σκηνή. Κρίνοντας το International Booker το 2011, υπέστη αυτό που η ίδια περιέγραψε ως "κλονισμό ", παραιτούμενη από την επιτροπή αφού οι άλλοι δύο κριτές απένειμαν το βραβείο στον Philip Roth. Η νίκη του Ροθ μάλλον ξεχάστηκε στην καταιγίδα που ακολούθησε και η οποία έφερε στο προσκήνιο περισσότερα οργισμένα αποκόμματα και επιστολές για το φάκελο της Callil με την ένδειξη "Mad Men".

Πέρασε οκτώ χρόνια γράφοντας το Bad Faith, μια συναρπαστική μελέτη για τον συνεργάτη των Ναζί Λουί Νταρκίερ- το Oh Happy Day, που εκδόθηκε το 2020, αντλούσε από τη φτωχή ζωή των Άγγλων προγόνων της για να περιγράψει τη βαρβαρότητα της Βρετανίας του 19ου αιώνα. Εκείνο το βιβλίο γεννήθηκε από την οργή της κατά της αδικίας: την ίδια ποιότητα που, όπως έγραψε ο Γκούντινγκς, "τροφοδοτούσε την Κάρμεν, την έκανε τυφλή σε ορισμένα εμπόδια και της έδωσε το θάρρος και το σχεδόν μονομανές τσαγανό να τα ξεπεράσει".

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Cenci Family: Το ελληνικό θέατρο ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη 

Πολιτισμός / The Cenci Family: Το ελληνικό θέατρο ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη 

Μετά τη μεγάλη επιτυχία και το τριπλό sold out του πρότζεκτ «The Artaud Diptych» την περασμένη άνοιξη στο THE TANK THEATER της Νέας Υόρκης, η διεθνής Ελληνίδα σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη επιστρέφει με νέα παράσταση τον προσεχή Μάιο στο φημισμένο θέατρο του Μανχάταν, σκηνοθετώντας για πέμπτη συνεχή σεζόν στη σημαντικότερη θεατρική πόλη του κόσμου.
NEWSROOM
«Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»

Πολιτισμός / «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Η νέα μεγάλου μήκους ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ κάνει πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη

Στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Tribeca, και συγκεκριμένα στο τμήμα “Escape from Tribeca” που φιλοξενεί τις πιο ιδιαίτερες και αταξινόμητες δουλειές δημιουργών απ’ όλο τον κόσμο, θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ.
NEWSROOM
Γιορτή Βιβλίου 2024

Πολιτισμός / Η γιορτή Βιβλίου επιστρέφει στο Μουσείο Μπενάκη

Το bazaar βιβλίου θα πραγματοποιηθεί από την Παρασκευή 26 Απριλίου μέχρι και την Κυριακή 28 Απριλίου 2024 στο ισόγειο του κτιρίου Πειραιώς 138, μαζί με παρουσιάσεις βιβλίων και δωρεάν ξεναγήσεις στις εκθέσεις. Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα.
NEWSROOM
Η Βιτρίνα της Κριεζώτου. Ένας καλλιτέχνης προτείνει.

Πολιτισμός / Ένα οργιαστικό ανοιξιάτικο σκηνικό από την Ελένη Κανελλοπούλου στη Βιτρίνα της Κριεζώτου

Tην Πέμπτη 18 Απριλίου στις 19:00, το Πωλητήριο της Πινακοθήκης Γκίκα παρουσιάζει τριαντάφυλλα, παπαρούνες και λεμόνια που μπλέκουν με φυλλώματα πάνω στον πηλό στο πλαίσιο της σειράς παρουσιάσεων «Η Βιτρίνα της Κριεζώτου. Ένας καλλιτέχνης προτείνει».
NEWSROOM
Ο Πρόεδρος, μια ταινία-σκάνδαλο κι ένας εμφύλιος πόλεμος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ο Πρόεδρος, μια ταινία-σκάνδαλο κι ένας εμφύλιος πόλεμος από αύριο στους κινηματογράφους

Το πολυσυζητημένο Civil War του Άλεξ Γκάρλαντ, η νέα πρόκληση της Κατρίν Μπρεγιά και η βαμπιρομπαλαρίνα Abigail ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ