Μια έκθεση για την ιστορία της Νίκαιας στο κεμπαπτζίδικο «Αιγυπτιακόν»

Μια έκθεση για την ιστορία της Νίκαιας στο πρώτο κεμπαπτζίδικο «Αιγυπτιακόν» Facebook Twitter
Στις 18 Ιουνίου του 1923 μπαίνει ο θεμέλιος λίθος στην πόλη της Νίκαιας. Μια πόλη που φτιάχνεται για τους πρόσφυγες που φτάνουν μετά την ήττα στη Μικρασιατική Εκστρατεία.
0

Στον χώρο που στέγασε από το 1924 το κεμπαπτζίδικο «Αιγυπτιακόν» (Παναγή Τσαλδάρη και Αλατσάτων) στη Νίκαια, το Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών παρουσιάζει από τις 13 Ιουνίου έως τις 16 Ιουλίου 2023, μέσω του ερευνητικού προγράμματος 100memories,  την έκθεση «Ένας αιώνας μετακινήσεων. Μια πόλη μέσα στις πόλεις».

Στις 18 Ιουνίου του 1923 μπαίνει ο θεμέλιος λίθος στην πόλη της Νίκαιας. Μια πόλη που φτιάχνεται για τους πρόσφυγες που φτάνουν μετά την ήττα στη Μικρασιατική Εκστρατεία. Ακολουθεί η συνθήκη της Λοζάνης και η αναγκαστική ανταλλαγή των πληθυσμών.

Την ίδια περίοδο χτίζεται και η Νέα Ιωνία του Βόλου. Παράλληλα μετασχηματίζεται η Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης και η Νέα Χώρα των Χανίων: από αραιοκατοικημένες μουσουλμανικές γειτονιές γίνονται πυκνοκατοικημένες προσφυγουπόλεις. Τέσσερις πόλεις που μοιάζουν με  άλλες πόλεις με παρόμοιους μετασχηματισμούς.

Μια έκθεση για την ιστορία της Νίκαιας στο πρώτο κεμπαπτζίδικο «Αιγυπτιακόν» Facebook Twitter
Τι ιστορίες μπορεί να μας αφηγηθεί ένα καστρόπληκτο στη Θεσσαλονίκη, ένα τσαγκαράδικο στον Βόλο, μια αποβάθρα του λιμανιού των Χανίων, ένα καφενείο στη Νίκαια;

Ποιες ιστορίες αναδεικνύονται αν σκεφτούμε αυτόν τον αιώνα μέσα από αυτές τις τέσσερις πόλεις; Όχι μέσα από την ιστορία των μνημείων ή των εμβληματικών κτιρίων τους, αλλά μέσα από την πιο μικρή, την πιο ταπεινή κλίμακα του αστικού χώρου. Για παράδειγμα, τι ιστορίες μπορεί να μας αφηγηθεί ένα καστρόπληκτο στη Θεσσαλονίκη, ένα τσαγκαράδικο στον Βόλο, μια αποβάθρα του λιμανιού των Χανίων, ένα καφενείο στη Νίκαια;

Εκκινώντας από το 1922-1924 με κέντρο αυτές τις τέσσερις γειτονιές, ο 20ός αιώνας υφαίνεται ως μια διαδοχή αφίξεων και αναχωρήσεων: οι Μουσουλμάνοι που φεύγουν και οι Χριστιανοί που έρχονται τα χρόνια της Ανταλλαγής, ο εκτοπισμός των Εβραίων, οι εσωτερικοί μετανάστες από τα νησιά ή την ενδοχώρα, η μετανάστευση προς τη Γερμανία, το Βέλγιο, την Αυστραλία, η μετανάστευση από τα Βαλκάνια και την  Ανατολική Ευρώπη, η μετανάστευση από χώρες του Παγκόσμιου Νότου.

Άνθρωποι που ίσως δεν θα συναντηθούν ποτέ, αλλά συχνά κατοικούν στα ίδια σπίτια, περπατούν στους ίδιους δρόμους, εργάζονται σε παρόμοια επαγγέλματα, έχουν κοινές ιστορίες, ανησυχίες και όνειρα. Αν δούμε τις ιστορίες της μετανάστευσης κατακερματισμένα, η καθεμία αποτελεί μια διαφορετική συνθήκη και αντικατοπτρίζει μια διαφορετική περίοδο.

Μια έκθεση για την ιστορία της Νίκαιας στο πρώτο κεμπαπτζίδικο «Αιγυπτιακόν» Facebook Twitter
Άνθρωποι που ίσως δεν θα συναντηθούν ποτέ, αλλά συχνά κατοικούν στα ίδια σπίτια, περπατούν στους ίδιους δρόμους, εργάζονται σε παρόμοια επαγγέλματα, έχουν κοινές ιστορίες, ανησυχίες και όνειρα.

Αν τις δούμε, όμως, μέσα από το πρίσμα του αστικού χώρου, οι ιστορίες αυτές υφαίνουν ένα συνεχές πολλαπλών μετακινήσεων και μετασχηματισμών. Ένα συνεχές που σπάνια το αντιλαμβανόμαστε ως τέτοιο, ακόμα και όταν είμαστε και εμείς ένα μικρό μέρος του.

Ας σκεφτούμε, λοιπόν, τις πόλεις μας ως χώρους που υφαίνονται διαρκώς μέσα από τις διαδρομές, τις ιστορίες και τις εμπειρίες των κατοίκων τους, μέσα από συναντήσεις και συγκρούσεις, αποχωρισμούς και αφίξεις που πάντα αφήνουν ίχνη -περισσότερο ή λιγότερο- ορατά στον αστικό χώρο. Ξετυλίγοντας, αλλά και μπλέκοντας, αυτά τα νήματα μετακίνησης, κατοίκησης, εργασίας και καθημερινής ζωής υφαίνουμε εδώ τη νοερή «βιογραφία» μιας πόλης φτιαγμένης από πολλές πόλεις.

Μια έκθεση για την ιστορία της Νίκαιας στο πρώτο κεμπαπτζίδικο «Αιγυπτιακόν» Facebook Twitter
Ας σκεφτούμε τις πόλεις μας ως χώρους που υφαίνονται διαρκώς μέσα από τις διαδρομές, τις ιστορίες και τις εμπειρίες των κατοίκων τους.

Διάρκεια: Τρίτη 13 Ιουνίου έως Κυριακή 16 Ιουλίου 2023
Έναρξη έκθεσης: Τρίτη 13 Ιουνίου 2023, ώρα 19.30
Ώρες επίσκεψης: Τετάρτη έως Κυριακή, ώρες 10.00-14.00 & 17.30-21.30
Διεύθυνση: Παναγή Τσαλδάρη και Αλατσάτων, 18450 Νίκαια (πλησίον Δημαρχείου Νίκαιας – 100μ. από τον σταθμό του μετρό)

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

UNESCO: Τα Μινωικά Ανάκτορα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς

Πολιτισμός / UNESCO: Τα Μινωικά Ανάκτορα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς

Η εξέλιξη συνιστά τη διεθνή αναγνώριση της εξέχουσας οικουμενικής αξίας των έξι εξαιρετικά σημαντικών αρχαιολογικών χώρων της Κρήτης: της Κνωσού, της Φαιστού, των Μαλίων, της Ζάκρου, της Ζωμίνθου και της Κυδωνίας
LIFO NEWSROOM
Γλυπτά του Παρθενώνα: «Μυστική και εντατική εκστρατεία» για την επιστροφή τους, αποκαλύπτει επιστολή ακτιβιστών

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: «Μυστική και εντατική εκστρατεία» για την επιστροφή τους, αποκαλύπτει επιστολή ακτιβιστών

Η δεξιά βρετανική ομάδα εκφράζει μάλιστα «ανησυχία» πως μπορεί πράγματι, η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, να πραγματοποιηθεί στο προσεχές μέλλον και απειλεί με νομικές προσφυγές
LIFO NEWSROOM
Η Nan Goldin συγκλονίζει στην Aρλ: «Αυτό που συμβαίνει στη Γάζα είναι η πρώτη γενοκτονία σε live μετάδοση»

Πολιτισμός / Η Nan Goldin συγκλονίζει στην Aρλ: «Αυτό που συμβαίνει στη Γάζα είναι η πρώτη γενοκτονία σε live μετάδοση»

Την Τρίτη 8 Ιουλίου, στο Ρωμαϊκό Θέατρο της Αρλ, η Αμερικανίδα φωτογράφος Nan Goldin καταδίκασε τον πόλεμο στη Γάζα, προκαλώντας έντονη αντιπαράθεση με τους φιλοϊσραηλινούς θεατές.
LIFO NEWSROOM
Η Ρέινορ Γουιν απαντά στις κατηγορίες ότι επινόησε την ιστορία του best seller της

Πολιτισμός / Η Ρέινορ Γουιν απαντά στις κατηγορίες ότι επινόησε την ιστορία του best seller της

Η Ρέινορ Γουιν υπερασπίζεται τα απομνημονεύματά της, δημοσιεύει ιατρικά έγγραφα και καταγγέλλει «παραπλανητική και άδικη» δημοσίευση από την Observer – Η φιλανθρωπική οργάνωση PSPA τερμάτισε τη συνεργασία της
LIFO NEWSROOM
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ