Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
H Ευαγγελία Μπίζα έχει συνεργαστεί με διακεκριμένους εικαστικούς καλλιτέχνες, φωτογράφους, γραφίστες και δημιουργικά γραφεία.
0

Στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας παρουσιάζει τη δουλειά της η βιβλιοδέτρια Ευαγγελία Μπίζα με τίτλο «Ξεδιπλώνοντας».

Η έκθεση αυτή, η πρώτη του είδους που πραγματοποιείται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, είναι αφιερωμένη στο έργο της, το οποίο ενώ τυπικά κατατάσσεται στο πεδίο της καλλιτεχνικής βιβλιοδεσίας, εδώ και κάποια χρόνια έχει μετακινηθεί στον ευρύτερο κόσμο της εικαστικής δημιουργίας.

Οργανώθηκε με πολλή αγάπη από ανθρώπους, μέσα και έξω από την ΕΒΕ, που εκτιμούν πολύ τη δουλειά της και ορισμένοι μάλιστα έχουν μαθητεύσει κοντά της. Οι εφαρμοσμένες τέχνες, στις οποίες κατατάσσεται και η τέχνη της βιβλιοδεσίας, απαιτούν μια αυτοπειθαρχία που συχνά δεν συμπορεύεται με την καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία.

Η Μπίζα απέδειξε ότι μπορεί να συνδυάσει και τα δύο, από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε στο βιβλιοδετικό πεδίο. Οι εργασίες της στα τέλη της δεκαετίας του ’80, λίγο μετά το τέλος των βασικών της σπουδών, ενώ τηρούν αυστηρά την τεχνική και τους κανόνες της κλασικής βιβλιοδεσίας εμπεριέχουν συγχρόνως τα σπέρματα που θα αναπτύξει και θα επικρατήσουν στις επόμενες εργασίες της.

Πειραματίζεται με τεχνικές, κατασκευάζει απολύτως λειτουργικά βιβλία με νέες δομές, εργάζεται πάντα με γνώμονα την προσέγγιση της τελειότητας στην εκτέλεση. Υπηρετώντας το κλασικό και ταυτόχρονα  με σαφή ροπή προς τον νεωτερισμό, έχει πηγαία δημιουργήσει από νωρίς προσωπικό ύφος, χωρίς στην πορεία του χρόνου να επαναλαμβάνεται.

Το έργο της Ευαγγελίας Μπίζα χαρακτηρίζεται από ποικίλες και ενίοτε αντικρουόμενες παραδοχές, γεγονός που την καθιστά μια sui generis βιβλιοδέτρια, που έχει δικαιολογημένα τραβήξει την προσοχή, όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο.

Με γερές βάσεις στη συντήρηση, βαθιά γνώση των κανόνων που διέπουν την τέχνη και απόλυτο σεβασμό προς αυτούς, αλλά ταυτόχρονα με ευρηματικότητα και καινοτομία, δεν έχει φοβηθεί να παρακάμψει την πεπατημένη. Πειραματίζεται με τεχνικές, κατασκευάζει απολύτως λειτουργικά βιβλία με νέες δομές, εργάζεται πάντα με γνώμονα την προσέγγιση της τελειότητας στην εκτέλεση. Υπηρετώντας το κλασικό και ταυτόχρονα  με σαφή ροπή προς τον νεωτερισμό, έχει πηγαία δημιουργήσει από νωρίς προσωπικό ύφος, χωρίς στην πορεία του χρόνου να επαναλαμβάνεται.

Τα τελευταία χρόνια έχει εγκαταλείψει σχεδόν τη βιβλιοδέτηση λογοτεχνικών βιβλίων. Η δημιουργική της φλέβα την οδηγεί αποκλειστικά στα δικά της βιβλία-κατασκευές, όπου αισθάνεται ότι έχει να καταθέσει νέες προτάσεις, καινοτόμες λύσεις, πρωτότυπες ιδέες.

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
H Ευαγγελία Μπίζα στο εργαστήριό της.

Η Ευαγγελία Μπίζα γεννήθηκε το 1963 στην Αθήνα. Φοίτησε στη σχολή Βιβλιοδεσίας Τέχνης του ΕΟΜΜΕΧ και μετεκπαιδεύτηκε στο Centro de Bel Libro στην Ασκόνα της Ελβετίας, με υποτροφία του ΕΟΜΜΕΧ και του Ιδρύματος Ωνάση, με αντικείμενο τη βιβλιοδεσία και τη συντήρηση βιβλίου. Στη συνέχεια εργάστηκε ως βιβλιοδέτρια-συντηρήτρια στο Ιστορικό Αρχείο Κέρκυρας (ΓΑΚ Κέρκυρας). Το 2000 ίδρυσε το εργαστήριο καλλιτεχνικής βιβλιοδεσίας στην οδό Καλλιδρομίου στα Εξάρχεια.

Έχει πολλές φορές παρουσιάσει έργα της σε ατομικές εκθέσεις αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς βιβλιοδεσίας, με συμμετοχές σε περισσότερες από 50 ομαδικές διεθνείς εκθέσεις σε όλο τον κόσμο. Βιβλία της βρίσκονται στις συλλογές: MIT Library/Special Collections, (Cambridge, MΑ, USA), Topeka and Shawnee County Public Library Special Collections, (Kansas, USA), John Rylands Library, (Μάντσεστερ, Αγγλία), Neale M. Albert (Grolier Club, Νέα Υόρκη), Δήμος Macerata, (Ιταλία), Μανόλη Αναγνωστάκη (παραγγελία έργου), Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, (Αθήνα).

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια  έχει εγκαταλείψει σχεδόν την βιβλιοδέτηση λογοτεχνικών βιβλίων.

Σημαντική υπήρξε η συνεργασία της με το Εργαστήριο Γραφικών Τεχνών, Τυπογραφίας και Τέχνης του Βιβλίου, της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Έχει συνεργαστεί με διακεκριμένους εικαστικούς καλλιτέχνες, φωτογράφους, γραφίστες και δημιουργικά γραφεία.

Πέρα από την δουλειά της στην καλλιτεχνική βιβλιοδεσία, σημαντικό μέρος της επαγγελματικής της δραστηριότητας καταλαμβάνει η συντήρηση αρχειακού και βιβλιακού υλικού. Στα 22 χρόνια λειτουργίας του εργαστηρίου συνεργάστηκε με σημαντικούς φορείς, όπως η Βουλή των Ελλήνων, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και πολλά άλλα.

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Δείγμα από τη δουλειά της Ευαγγελίας Μπίζα στην καλλιτεχνική βιβλιοδεσία.
Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Δημιουργεί δικά της βιβλία-κατασκευές, όπου αισθάνεται ότι έχει να καταθέσει νέες προτάσεις, καινοτόμες λύσεις, πρωτότυπες ιδέες.
Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Έργα της Ευαγγελίας Μπίζας παρουσιάζονται Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας στην έκθεση με τίτλο «Ξεδιπλώνοντας».

Έκθεση: Ευαγγελία Μπίζα - Ξεδιπλώνοντας
Διάρκεια έκθεσης: 08/05/2023 - 11/06/2023
Ωράριο λειτουργίας: Καθημερινά, 09.30 - 20.00
Αίθουσα Πολλαπλών Προβολών, 2ος όροφος
Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, ΚΠΙΣΝ
Είσοδος ελεύθερη

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Πολιτισμός / Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Μιλώντας στο podcast του δημοσιογράφου Λούι Θερού, ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός και σκηνοθέτης επεσήμανε ότι «ο κινηματογραφικός κατασκευαστής σταρ τελείωσε περίπου με την εποχή που εμφανίστηκε η Λόρενς»
LIFO NEWSROOM
Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Πολιτισμός / Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Τμήμα τοιχογραφίας του 1960 κατέρρευσε στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού παρουσία εκατοντάδων επισκεπτών - Το Υπουργείο Πολιτισμού ενημερώθηκε, η ανατολική πτέρυγα αποκλείστηκε για λόγους ασφαλείας.
LIFO NEWSROOM
Πέθανε σε ηλικία 89 ετών ο Τζο Ντον Μπέικερ – Ο πρώτος Αμερικανός «κακός» του Τζέιμς Μποντ και θρύλος του ‘Walking Tall’

Πολιτισμός / Πέθανε σε ηλικία 89 ετών ο Τζο Ντον Μπέικερ – Ο πρώτος Αμερικανός «κακός» του Τζέιμς Μποντ και θρύλος του ‘Walking Tall’

Η τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση έγινε το 2012 στην ταινία Mud του Τζεφ Νίκολς, πλάι στον Μάθιου Μακόναχι, για την οποία τιμήθηκε με το Robert Altman Award.
LIFO NEWSROOM
Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Ο Μπέντον υπήρξε κεντρικός εκπρόσωπος του αμερικανικού συναισθηματικού ρεαλισμού, δίνοντας έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις και στις λεπτές συγκρούσεις των χαρακτήρων
LIFO NEWSROOM
Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

Πολιτισμός / Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

«Η τέχνη είναι η αλήθεια. Η τέχνη αγκαλιάζει την ποικιλομορφία. Και γι’ αυτό αποτελεί απειλή για τους αυταρχικούς ηγέτες και τους φασίστες του κόσμου», δήλωσε παραλαμβάνοντας τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα από τον Λεονάρντο ντι Κάπριο
LIFO NEWSROOM