H φύση και η οικολογική καταστροφή στα υφαντά τοπία της Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου

H φύση και η οικολογική καταστροφή στα υφαντά τοπία της Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου Facebook Twitter
Kruz River |Courtesy Alexandra Kehayoglou
0

Η Αλεξάνδρα Κεχαγιόγλου εδώ και χρόνια δημιουργεί τέχνη με τα χαλιά της, τοπία, λίμνες, δάση και λιβάδια. Γεννημένη στην Αργεντινή με παππούδες Έλληνες μετανάστες, Μικρασιάτες, τεχνίτες στην παραδοσιακή τέχνη της δημιουργίας χαλιών έκανε καλλιτεχνικές σπουδές, αλλά αξιοποίησε τις γνώσεις και την ανησυχία της, μέσα στην οικογενειακή επιχείρηση ανακυκλώνοντας στην αρχή τα ξέφτια και τα μικρά κομμάτια από τα χαλιά για να φτιάξει τα δικά της φανταστικά τοπία, με ανάγλυφη υφή, αξιοποιώντας μια παράδοση ετών και συνδέοντάς την με τη φύση και τα προβλήματά της.

Κάθε κομμάτι είναι ένα θραύσμα αναμνήσεων από τα τοπία της πατρίδας της, συστάδες δέντρων και ποτάμια που κόβουν στη μέση τα υφαντά της και στενεύουν μαρτυρώντας την υποχώρηση των υδάτινων οδών και των αλλαγών στα λιβάδια της Αργεντινής.

Με τη μοναδική της τεχνοτροπία μέσα στην καραντίνα είδε το τρόπο με τον οποίο η κλιματική αλλαγή έχει επηρεάσει τη ζωή των ανθρώπων, είδε την απογύμνωση της φύσης καθώς ζει σε μια ήπειρο που αποψιλώνεται διαρκώς με τα δάση να εξαφανίζονται. Χρησιμοποιώντας πάντα περισσεύματα παραγωγής τα νέα της έργα απεικονίζουν ίχνη ζώων και φυτικά χαρακτηριστικά των υγρότοπων Parana που βρίσκονται 50 χιλιόμετρα από το Μπουένος Άιρες.

Η βιοποικιλότητα της περιοχής έχει αποδεκατιστεί από την εκτός ελέγχου ανάπτυξη των βιομηχανιών επεξεργασίας ξύλου και παραγωγής χαρτιού, ενώ οι πυρκαγιές στα δάση του 2020 κατέστρεψαν τεράστιες εκτάσεις. Η Κεχαγιόγλου παρατήρησε ότι μέσα σε ένα σκηνικό καταστροφής κατάφεραν και επιβίωσαν είδη του ζωικού και φυτικού βασιλείου, γαϊδουράγκαθα και ζαρκάδια, έντομα και ζωύφια. Τα χαλιά της τα αντιμετωπίζει σαν χώρους ακτιβισμού, μια μικροαφήγηση που αφήνει μια ανοιχτή πόρτα που τεκμηριώνει τις μικρές πτυχές της γης βοηθώντας να δούμε την μεγάλη εικόνα της οικολογικής καταστροφής.

H φύση και η οικολογική καταστροφή στα υφαντά τοπία της Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου Facebook Twitter
“Santa Cruz River II”. Courtesy Alexandra Kehayoglou
H φύση και η οικολογική καταστροφή στα υφαντά τοπία της Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου Facebook Twitter
Το ανάγλυφο της φύσης στα χαλιά της Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου |Courtesy Alexandra Kehayoglou
H φύση και η οικολογική καταστροφή στα υφαντά τοπία της Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου Facebook Twitter
Τοπίο με βρύα και χαμηλή βλάστηση |Courtesy Alexandra Kehayoglou
H φύση και η οικολογική καταστροφή στα υφαντά τοπία της Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου Facebook Twitter
Το εργαστήριο της Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου | Courtesy Alexandra Kehayoglou
H φύση και η οικολογική καταστροφή στα υφαντά τοπία της Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου Facebook Twitter
Οι ποταμοί στενεύουν λόγω της κλιματικής αλλαγής | Courtesy Alexandra Kehayoglou
H φύση και η οικολογική καταστροφή στα υφαντά τοπία της Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου Facebook Twitter
Courtesy Alexandra Kehayoglou
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ