Ένας σπάνιος, λεηλατημένος από τους Ναζί πίνακας, σε δημοπρασία

Ένας σπάνιος λεηλατημένος από τους Ναζί πίνακας σε δημοπρασία Facebook Twitter
Nicolas de Largillière, Portrait d'une femme, à mi-corps. Οι Monuments Men ανέκτησαν τον πίνακα, τον οποίο οι Ναζί έκλεψαν από τον βαρόνο Philippe de Rothschild το 1940, από ένα βαυαρικό κάστρο στο τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Φωτ.: Christie's Images Limited.
0

Ένας πίνακας του Γάλλου καλλιτέχνη του 17ου και του 18ου αιώνα Nicolas de Largillière (1656–1746), που λεηλατήθηκε από τους Ναζί και βρέθηκε στη διάσημη φωτογραφία των Monuments Men, βγαίνει σε δημοπρασία στον οίκο Christie’s στο Παρίσι.

Το έργο, με τίτλο Portrait d’une femme, à mi-corps, (Πορτρέτο μισού σώματος μιας γυναίκας) είναι ένας από τους τρεις πίνακες που φαίνονται σε μια ιστορική φωτογραφία του Απριλίου 1945 των Monuments Men στο Κάστρο Neuschwanstein της Γερμανίας. Ο James J. Rorimer, ένας επιμελητής μουσείου που έγινε αξιωματικός του στρατού, φαίνεται να επιβλέπει τους στρατιώτες των ΗΠΑ να ανακτούν μια κρύπτη με 5.000 πίνακες και 20.000 άλλα αντικείμενα που είχαν κρύψει οι Ναζί στην τοποθεσία που βρίσκεται στη Βαυαρία.

Μεγάλο μέρος αυτής των έργων τέχνης που βρέθηκαν είχε πουληθεί υπό εξαναγκασμό, αν δεν ήταν κλεμμένα, στις προσπάθειες των Ναζί να κατάσχουν όλα τα τιμαλφή που ανήκαν στους Εβραίους. Ο Rorimer, ο οποίος θα γινόταν αργότερα ο διευθυντής του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη μονάδα Army's Monuments Men, η οποία ήταν αφιερωμένη στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς και στην ανάκτηση και επιστροφή κλεμμένων έργων τέχνης και άλλων αντικειμένων. Δυστυχώς, σχεδόν 80 χρόνια μετά το τέλος του πολέμου, ορισμένες οικογένειες συνεχίζουν να αναζητούν την περιουσία τους.

Η φωτογραφία έγινε σύμβολο αυτού του έργου και εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του βιβλίου του 2009 The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves, and the Greatest Treasure Hunt in History, του Robert Edsel με τον Brett Witter. Ο Τζορτζ Κλούνεϊ σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε στην κινηματογραφική εκδοχή του βιβλίου το 2014.

Ένας σπάνιος λεηλατημένος από τους Ναζί πίνακας σε δημοπρασία Facebook Twitter
Ο αρχηγός των Monuments Men, λοχαγός James Rorimer και τρεις στρατιώτες μετά τη διάσωση έργων τέχνης από ένα γερμανικό κάστρο. Το πορτρέτο του Nicolas de Largillière βρίσκεται στα δεξιά. Φωτ.: courtesy of the U.S. National Archives and Records Administration.

«Οι φωτογραφίες των Monuments Men δίδαξαν τον κόσμο για τη λεηλασία των Ναζί», δήλωσε στους New York Times ο Marc Porter, πρόεδρος της Christie’s Americas. 

Ο πίνακας, ο οποίος προσφέρεται από έναν ανώνυμο συλλέκτη, έχει εκτιμώμενη τιμή από 50.000 έως 80.000 ευρώ και η δημοπρασία του έχει προγραμματιστεί για τις 21 Νοεμβρίου.

Στην αρχειακή φωτογραφία, ο λοχίας Antonio “Anthony” T. Valim από την Καλιφόρνια κρατά το έργο του Largillière. Οι Ναζί έκλεψαν το αριστούργημα από το θησαυροφυλάκιο της τράπεζας του βαρόνου Philippe de Rothschild το 1940. Για το μεγαλύτερο μέρος του πολέμου, οι Ναζί αποθήκευσαν τον πίνακα, μαζί με χιλιάδες άλλα λεηλατημένα έργα τέχνης, στο Jeu de Paume στο κατεχόμενο Παρίσι.

Ο επικεφαλής του μουσείου, Rose Valland, εργαζόταν ως κατάσκοπος των Συμμάχων, κρατώντας λεπτομερείς σημειώσεις για το πού μετέφερε το Τρίτο Ράιχ λεηλατημένη τέχνη—συμπεριλαμβανομένων 29 αποστολών στο Κάστρο Neuschwanstein. Αυτές οι σημειώσεις  ήταν καθοριστικής σημασίας στις προσπάθειες των Monuments Men, συμπεριλαμβανομένης της ανάκτησης του Portrait d'une femme.

Ένας σπάνιος λεηλατημένος από τους Ναζί πίνακας σε δημοπρασία Facebook Twitter
Αποθήκη του κάστρου Neuschwanstein γεμάτη με λεηλατημένα έργα τέχνης, Σεπτέμβριος 1945. Φωτ.: Thomas Carr Howe papers, Archives of American Art

Η γαλλική κυβέρνηση μετά την απελευθέρωση επέστρεψε τον πίνακα στην οικογένεια Rothschild τον Μάιο του 1946. (Ο βαρόνος επέζησε του πολέμου αφού διέφυγε στο Λονδίνο, αλλά η σύζυγός του, Élisabeth, πέθανε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης.) Παρέμεινε στη συλλογή τους μέχρι το 1978 οπότε και το αγόρασε σε δημοπρασία ο σημερινός ιδιοκτήτης.

Το ρεκόρ δημοπρασίας του καλλιτέχνη ανέρχεται σε 1,57 εκατομμύρια ευρώ που σημειώθηκε στον οίκο Christie’s στο Παρίσι το 2020, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων τιμών Artnet. Αλλά ένα άλλο έργο του de Largillière με ύποπτη προέλευση έγινε πρωτοσέλιδο το 2022, όταν πουλήθηκε για 1,23 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Sotheby's της Νέας Υόρκης.

Με πληροφορίες από artnet

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας πίνακας του Γκιστάβ Κουρμπέ στο Κέιμπριτζ λεηλατημένο έργο τέχνης από τους Ναζί;

Πολιτισμός / Ένας πίνακας του Γκιστάβ Κουρμπέ στο Κέιμπριτζ λεηλατημένο έργο τέχνης από τους Ναζί;

Ο Κουρμπέ έχει υπογράψει ένα από τα πιο προκλητικά έργα στην ιστορία της τέχνης, τον περίφημο πίνακα «L'Origine du Monde» (Η προέλευση του κόσμου) που απεικονίζει ένα αιδοίο, ο οποίος δεν είχε εκτεθεί δημοσίως μέχρι το Γαλλία έως το 1995 και σήμερα βρίσκεται στο μουσείο Ορσέ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Chanel μεταμόρφωσε έναν εγκαταλελειμμένο σταθμό του μετρό σε πασαρέλα στη Νέα Υόρκη

Πολιτισμός / Η Chanel μεταμόρφωσε έναν εγκαταλελειμμένο σταθμό του μετρό σε πασαρέλα στη Νέα Υόρκη

Η επίδειξη Métiers d’Art, που η Chanel παρουσιάζει κάθε Δεκέμβριο σε κάποιον εντυπωσιακό προορισμό, από την Ιαπωνία μέχρι τη Σενεγάλη, είναι αφιερωμένη στα ιστορικά ατελιέ που έχει εντάξει στο δυναμικό της για να διατηρήσει ζωντανή την παραδοσιακή τεχνική
LIFO NEWSROOM
Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Πολιτισμός / Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Η εξέλιξη της τέχνης από τον ιμπρεσιονισμό έως την ποπ αρτ ξεδιπλώνεται μέσα από έργα 45 κορυφαίων δημιουργών της νεότερης και σύγχρονης τέχνης, συνθέτοντας ένα μοναδικό και συναρπαστικό εικαστικό πανόραμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Μαλλουρής: An Evening Botanist

Πολιτισμός / An Evening Botanist: Θεραπεία, επιθυμία και απόλαυση σε μια έκθεση

Στην έκθεση An Evening Botanist ο Ανδρέας Μαλλουρής εξετάζει πώς διαφορετικές πρακτικές που συνδέονται με τη θεραπεία, τη σωματική επιθυμία και την απόλαυση, ενεργοποιούν υλικότητες και μέσω αυτών, το κοινωνικό σώμα. Η έκθεση αναπτύσσεται στο όριο ανάμεσα στο χειρουργικό και το ερωτικό, μεταφέροντας κλινικές διαδικασίες σε ένα γλυπτικό λεξιλόγιο.
LIFO NEWSROOM
Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» που αφήνει τους θεατές συγκλονισμένους, η τελευταία παράσταση του Μάικλ Κέιν και της Γκλέντα Τζάκσον, μια ελληνική διασκευή της «Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας» και μια ιρλανδική ιστορία ενηλικίωσης, υποψήφια για βραβείο LUX, στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Σταύρος Ξαρχάκος: Η δήλωσή του υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι αναφορικά με την περιοδεία αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι

Πολιτισμός / Σταύρος Ξαρχάκος: «Η συζήτηση για τις συναυλίες πρέπει να τελειώνει εδώ - Τα υπόλοιπα είναι απλώς κουτσομπολιό»

Η δήλωση του Σταύρου Ξαρχάκου υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι, ο οποίος αντιδρά νομικά στην περιοδεία-αφιέρωμα στον πατέρα του, χωρίς την άδειά του
LIFO NEWSROOM
11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Πολιτισμός / 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Με 77 ελληνικά και ξένα ντοκιμαντέρ, 32 ταινίες μικρού μήκους και μεγάλη προσέλευση κοινού ολοκληρώθηκε την Κυριακή στην Καλαμάτα το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου (21-30/11).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Πολιτισμός / Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Με τον τίτλο «Μουσεία και Ελπίδα», το πετυχημένο διεθνές συνέδριο θα διερευνήσει τον ρόλο των μουσείων στη διαμόρφωση ενός πιο συμπεριληπτικού, δημοκρατικού και με περισσότερη ενσυναίσθηση κόσμου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Σκάρλετ Γιόχανσον δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Πολιτισμός / Σκάρλετ Γιόχανσον: Δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Η Γιόχανσον ανέφερε ότι κατά τη φάση της προπαραγωγής ένας από τους χρηματοδότες της ταινίας απείλησε να αποσυρθεί, εκτός αν αφαιρούνταν τα στοιχεία της πλοκής που σχετίζονταν με το Ολοκαύτωμα
LIFO NEWSROOM