Πέθανε ο Richard M. Barancik, ο τελευταίος εν ζωή «Monuments Man»

Πέθανε ο Richard M. Barancik, ο τελευταίος εν ζωή «Monuments Man» Facebook Twitter
0

Έφυγε από τη ζωή ο Richard M. Barancik, το τελευταίο εν ζωή μέλος των «Monuments Men and Women of the Second World War», μίας ομάδας, περίπου 350 ατόμων, που προστάτευαν και ανακτούσαν έργα τέχνης που είχαν κλέψει οι ναζί κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ο Richard Barancik πέθανε σε νοσοκομείο του Σικάγο στις 14 Ιουλίου και ο θάνατός του επιβεβαιώθηκε από την κόρη του Jill. Ήταν 98 ετών.

Ποιος ήταν ο Richard Barancik

Ο τελευταίος εν ζωή «Monuments Man» γεννήθηκε στο Σικάγο στις 19 Οκτωβρίου 1924. Κατατάχθηκε στον στρατό στα 17 του και άρχισε να σπουδάζει μηχανικός στο Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα για μια σύντομη περίοδο πριν μετακομίσει στην Ευρώπη για να βοηθήσει στον πόλεμο. 

«Πρέπει να ομολογήσω ότι ήμουν πολύ κακός μαθητής στο γυμνάσιο. Αλλά περνούσα τον χρόνο μου διαβάζοντας και πάντα με ενδιέφερε η Τέχνη και το σχέδιο», είχε αναφέρει ο ίδιος σε συνέντευξή του που δημοσιεύτηκε μόλις πέρυσι. «Αντίθετα, οι σπουδές μου στη μηχανική πήγαν καλά γιατί βρήκα κάτι που μου άρεσε πραγματικά και είχα κλίση σε αυτό. Και τότε ήταν που ασχολήθηκα σοβαρά με τις σπουδές μου. Δυστυχώς, ο χρόνος μου στο Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα μειώθηκε όταν κληθήκαμε να ενταχθούμε στις ένοπλες δυνάμεις πριν από την αποφοίτηση, επειδή, εκείνη την εποχή, ο Χίτλερ έπαιζε το τελευταίο του χαρτί και ο αμερικανικός στρατός είχε λειψανδρία στο πεζικό.

Πέθανε ο Richard M. Barancik, ο τελευταίος εν ζωή «Monuments Man» Facebook Twitter
Φωτό: Monuments Men and Women Foundation Collection, courtesy of the Barancik family

Ως στρατιώτης πρώτης γραμμής, ο Richard Barancik πήγε στην Αγγλία το 1944. Την παραμονή των Χριστουγέννων εκείνης της χρονιάς, επέβαινε σε ένα πλοίο που διέσχιζε τη Μάγχη προς τη Μάχη του Bulge, όταν ένα πλοίο συνοδείας, το SS Léopoldville, βυθίστηκε από γερμανικές τορπίλες, με τουλάχιστον 800 Αμερικανούς στρατιώτες να χάνουν τη ζωή τους. Τότε το πλοίο του Barancik είχε αλλάξει  κατεύθυνση για να γλιτώσει το πλήρωμά του.

Η ένταξη του Barancik στους «Monuments Men»

Μετά την παράδοση της Γερμανίας, ο Barancik εστάλη στην Αυστρία, όπου έμαθε για πρώτη φορά για το πρόγραμμα «Monuments, Fine Arts and Archives» των Συμμάχων, που ονομάζεται επίσης «Monuments Men and Women» (Οι Άνδρες και οι Γυναίκες των Μνημείων).

«Όταν έφτασα στο Σάλτσμπουργκ, δεν συγκλονίστηκα μόνο από την ομορφιά της πόλης, αλλά και από την ποιότητα των ανδρών στο Τμήμα. Ήταν μεγαλύτεροι και πολύ καλλιεργημένη σε ό,τι είχε να κάνει με τις Καλές Τέχνες», ανέφερε στην ίδια συνέντευξη.

Ο Richard Barancik αμέσως εντάχθηκε ως εθελοντής στους «Monuments Men», δουλεύοντας για τρεις μήνες ως οδηγός και φύλακας. Βοήθησε στον εντοπισμό αντικειμένων και έργων τέχνης, τα οποία μετέφερε στο κεντρικό σημείο συλλογής του Βισμπάντεν, ένα από τα δύο κύρια σημεία συλλογής που χρησιμοποιούσε η ομάδα. Υπηρέτησε επίσης ως φρουρός στα αυστριακά αλατωρυχεία, στα οποία φυλάσσονταν περίπου 6.500 έργα τέχνης που είχαν κλαπεί από τους ναζί.

Μεγάλο μέρος των έργων που φρουρούσε ο Barancik βρισκόταν σε σφραγισμένα κιβώτια, εκείνη την εποχή, επομένως δεν μπορούσε να δει πολλά από αυτά που προστάτευε. «Κάποιος μπορεί να έλεγε: "Υπάρχει εκεί μέσα ένας Βερμεέρ" και ήξερε ότι ήταν κάτι σημαντικό ή πολύτιμο», δήλωσε στους New York Times ο Robert M. Edsel, ιδρυτής και πρόεδρος του Monuments Men and Women Foundation και συγγραφέας του βιβλίου «The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves, and the Greatest Treasure Hunt in History».

Και φυσικά, μιλάμε για το βιβλίο που αποτέλεσε και τη βάση της διάσημης ταινίας του 2014, με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Τζορτζ Κλούνεϊ.

Η στροφή καριέρας και η αναγνώριση

Μετά το χρόνο που πέρασε ως «άνδρας των μνημείων», ο Richard Barancik ξεκίνησε τις σπουδές του ως αρχιτέκτονας, κάτι που στη συνέχεια έγινε και το κύριο επάγγελμά του.

Παρέμεινε στο εξωτερικό στο Πανεπιστήμιο του Cambridge και στην École des Beaux-Arts στο Παρίσι πριν επιστρέψει στις ΗΠΑ για να πάρει το πτυχίο του στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις Urbana-Champaign. Στη συνέχεια άνοιξε το αρχιτεκτονικό γραφείο Barancik, Conte & Associates το 1950 και συνέχισε να εργάζεται μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 1993.

Πέθανε ο Richard M. Barancik, ο τελευταίος εν ζωή «Monuments Man» Facebook Twitter
Φωτό: Monuments Men and Women Foundation Collection, courtesy of the Barancik family

Το 2015, ο Barancik και τρία άλλα μέλη των «Monuments Men and Women» ταξίδεψαν στην Ουάσιγκτον για να λάβουν το Χρυσό Μετάλλιο του Κογκρέσου, το υψηλότερο βραβείο που μπορεί να δοθεί σε έναν πολίτη. «Οι Αμερικανοί νοιάζονταν για τις πολιτιστικές παραδόσεις της Ευρώπης», δήλωσε τότε στους Los Angeles Times. «Κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να σώσουμε αυτά που είχαν κλέψει οι ναζί. Είναι το καλύτερο που μπορούσαμε να κάνουμε».

Η κόρη του Jill ανέφερε στους New York Times ότι ο Barancik «ντράπηκε πολύ για την προσοχή που έλαβε» αφού έλαβε το Χρυσό Μετάλλιο του Κογκρέσου. «Δεν ένιωθε ήρωας», είπε. «Έλεγε, "ήμουν παιδί, ήμουν εκεί για τρεις μήνες. Είναι λάθος να παίρνω εγώ τα εύσημα". Αλλά του έλεγα, "Ήσουν αυτόπτης μάρτυρας σε ό,τι γινόταν και εκπροσωπείς τους ανθρώπους που δεν είναι πια μαζί μας"». 

Παράλληλα, η κόρη του προσέθεσε ότι ένα θετικό από την αυξανόμενη προσοχή που τύγχανε ο Barancik ήταν τα πάρα πολλά γράμματα που λάμβανε. «Έπαιρνε γράμματα από θαυμαστές και, μία φορά την εβδομάδα, ένα αίτημα για αυτόγραφο», είπε η κόρη του. «Λάμβανε επίσης πολλά γράμματα από μαθητές, με εκείνον να προσπαθεί αν τους εμφυσήσει την αγάπη του για την τέχνη».

ΠΗΓΗ: The Art Newspaper

 
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM