Ένας νέος χώρος ανοίγει για να φιλοξενήσει μια πολυποίκιλη συλλογή

Ένας νέος χώρος ανοίγει για να φιλοξενήσει μια πολυποίκιλη συλλογή Facebook Twitter
Λητώ Κάττου (γεν. 1990), Πολεμιστής ΙΙΙ, 2017. Ατσάλι, χρώμα αυτοκινήτου, αλουμίνιο, ορυκτά, αλυσίδες, πλαστικό 188 × 157 × 76 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος
0

Με μια ομαδική έκθεση με έργα περισσότερων από 60 καλλιτεχνών εγκαινιάζεται η λειτουργία του χώρου της Συλλογής Ειρήνης Παναγοπούλου στη Βούλα, ο οποίος ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του στο κοινό.

Μέσα από την εναρκτήρια ομαδική έκθεση με τίτλο «Fernweh, ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους», που θα διαρκέσει από τις 12 Ιουνίου 2025 ως τις 27 Φεβρουαρίου 2026, παρουσιάζεται ένα αντιπροσωπευτικό μέρος της πολυποίκιλης συλλογής, η οποία εκτείνεται από τον 16ο αιώνα έως τη σύγχρονη εποχή και έχει διεθνή χαρακτήρα.

Η έκθεση αναδεικνύει το «συλλέγειν» ως μια σύνθετη διαδικασία που εμπεριέχει την έρευνα, την τεκμηρίωση, την αρχειοθέτηση, τη διατήρηση και τη διαφύλαξη των αντικειμένων.

Ένας νέος χώρος ανοίγει για να φιλοξενήσει μια πολυποίκιλη συλλογή Facebook Twitter
Christoph Keller (γεν. 1967), Σειρά φυτικής αρχαιολογίας (1-4), 2014. 1) Ηφαιστίωνας, 2) Θέατρο Επιδαύρου, 3) Ολυμπιείο, 4) Ποσειδώνας του Αρτεμισίου. Εκτύπωση με χρωστικές σε φωτογραφικό χαρτί 54 × 43 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος

Παράλληλα, επιχειρεί να αποκρυπτογραφήσει την κινητήριο δύναμη που έχει ωθήσει στη συγκρότηση της Συλλογής Ειρήνης Παναγοπούλου.

Νοσταλγία για άγνωστους τόπους

Αυτή η κινητήριος δύναμη μοιάζει να είναι μια διαρκής επιθυμία για εξερεύνηση με σκοπό την κατανόηση της πραγματικότητας αλλά και του ίδιου του εαυτού, μια ροπή προς την ανακάλυψη του άγνωστου, την οποία εκφράζει με ενάργεια ο γερμανικός όρος «Fernweh» [fern («μακριά») + weh («πόνος»)], που μπορεί να αποδοθεί ως «πόνος για μακρινά μέρη» ή πιο ελεύθερα «νοσταλγία για άγνωστους τόπους».

Η έννοια «Fernweh» υιοθετείται ως ποιητικός άξονας της έκθεσης, γύρω από τον οποίο ξεδιπλώνονται τα εκθέματα και οι ιστορίες τους, πραγματικές ή φαντασιακές. Μέσα από εικαστικά έργα, αντικείμενα λαϊκής τέχνης, αρχεία, βιβλία, χειρόγραφα, χάρτες, ιστορικά τεκμήρια και αντικείμενα εφαρμοσμένων τεχνών, οι επισκέπτες καλούνται να ανιχνεύσουν τα νήματα που υφαίνουν τη συλλογή.

Η έκθεση διαρθρώνεται σε πέντε ενότητες και η οργάνωσή της στον χώρο παραπέμπει στη δομή ενός βιβλίου, καθώς τα πάνελ αποθήκευσης των έργων λειτουργούν σαν τις σελίδες διαφορετικών κεφαλαίων ή σαν ένα σύστημα διακειμενικών αναφορών.

Στην πρώτη ενότητα, που ονομάζεται «Ρομαντισμός - Ελληνική Αρχαιότητα», παρουσιάζεται η εξιδανικευμένη αναζήτηση του ωραίου και του υψηλού, και η φαντασιακή προβολή της Ελλάδας ως το «λίκνο του δυτικού πολιτισμού» μέσα από το πρίσμα του ρομαντισμού, το φιλελληνικό κίνημα και τις σύγχρονες αναγνώσεις. Η ενότητα «Το ταξίδι της ύπαρξης» αφορά την πνευματική και υπαρξιακή διάσταση του φυσικού και πνευματικού ταξιδιού ως βαθιάς ανάγκης για αυτογνωσία, αυτονομία και προσωπική μεταμόρφωση. Στην ενότητα «Εξερευνήσεις και αποστολές» η ανθρώπινη περιέργεια πρωταγωνιστεί ως πρωτεύον κίνητρο επιστημονικής, γεωγραφικής και πολιτισμικής διεύρυνσης – από την Εποχή των Ανακαλύψεων μέχρι σήμερα.

Ένας νέος χώρος ανοίγει για να φιλοξενήσει μια πολυποίκιλη συλλογή Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Κωνσταντίνος Ξενάκης (1931-2020), Ευρωπαϊκή Ένωση, 1982. Ακρυλικό σε καμβά 100 × 100 εκ. Χρύσα Ρωμανού (1931-2004), Χάρτης – Λαβύρινθος, 1997. Ντεκολάζ από χάρτες σε πλεξιγκλάς 100 × 70 × 6 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος
Ένας νέος χώρος ανοίγει για να φιλοξενήσει μια πολυποίκιλη συλλογή Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Ράλλης Κοψίδης (1929-2010), Ο Ροβινσώνας Κρούσος στο νησί του, 1958. Τέμπερα σε χαρτόνι 18,2 × 12,7 εκ. Δαυίδ Σαμπεθάι (γεν. 1989), Ο Δον Κιχώτης ατενίζει τους φανταστικούς εχθρούς του / Η επιστροφή του ιππότη, 2017. Μελάνι σε χαρτί 46 × 31 εκ. Sidsel Meineche Hansen (γεν. 1981), Γκαλερί Πινόκιο, 2020. Κραγιόνια σε ξύλο 56 × 33 εκ. Ron Nagle (γεν. 1939), Paper Βysmal, 2012. Κεραμικό, πολυουρεθάνη, εποξική ρητίνη 18,5 × 16 × 7,5 εκ. Alix Vernet (γεν. 1991), Inspection Νotice, 2019. Ύφασμα, πλαστικά στηρίγματα 130 × 80 × 80 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος

Ακολουθεί η ενότητα «Συγκρούσεις και εκτοπισμοί» που παρουσιάζει τη βίαιη όψη του ταξιδιού: πόλεμοι, εκτοπισμοί, προσφυγικά ρεύματα και η διαρκής αναδιαπραγμάτευση της ταυτότητας σε νέα κοινωνικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα. Τέλος, η ενότητα «Ιδανικοί κόσμοι» αναφέρεται στους οραματισμούς και τις διεκδικήσεις ενός καλύτερου κόσμου, τις ουτοπίες και τις φυγές προς το φαντασιακό∙ μια ενότητα αφιερωμένη στην ελπίδα, την επιθυμία, τη δημιουργία και την κριτική των υπαρχόντων δομών.

Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Χατζή και συμμετέχουν οι: Μηνάς Αβραμίδης, Ανδρέας Αγγελιδάκης, Αλέξης Ακριθάκης, Σπύρος Βασιλείου, Ελένη Βερναδάκη, Νικόλαος Γύζης, Βλάσης Κανιάρης, Λητώ Κάττου, Ράλλης Κοψίδης, Μαρία Λοϊζίδου, Κώστας Μαλάμος, Τάκης Μάρθας, Κωνσταντίνος Ξενάκης, Γιώργος Παραλής, Καλλιρρόη Παρρέν, Άγγελος Πλέσσας, Γεώργιος Προκοπίου, Πολύκλειτος Ρέγκος, Χρύσα Ρωμανού, Δαυίδ Σαμπεθάι, Πάνος Τσαγκάρης, Γιάννης Τσαρούχης, Στέλιος Φαϊτάκης, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Francis Alÿs, Yüksel Arslan, Richard Artschwager, Kader Attia, Maja Bajević, Petrus Bertius, Selina Bracebridge, Louis-François Cassas, Étienne Chambaud, Salvador Dalí, Paul Alfred de Curzon, Alphonse de Neuville, Silvina Der-Meguerditchian, Ormond Gigli, Pegeen Vail Guggenheim, José Gutiérrez de la Vega, Ernst Haas, Thomas Hartley Cromek, William Heather, Christoph Keller, Bouchra Khalili, Alain Manesson Mallet, Sidsel Meineche Hansen, Ron Nagle, Adrian Paci, Charles Sandison, Wilhelm Sasnal, François-Louis Schmied, Sister Corita, Edward Steichen, Thomas Struth, Rosemarie Trockel, Alix Vernet, Vincentius Demetrios Volicius, Johann Jakob Wolfensberger, Francesca Woodman, Raed Yassin και ανώνυμοι καλλιτέχνες.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Επί Λέξει»: Το αγαπημένο βιβλιοπωλείο της οδού Ακαδημίας κατεβάζει ρολά

Πολιτισμός / «Επί Λέξει»: Το αγαπημένο βιβλιοπωλείο της οδού Ακαδημίας κλείνει οριστικά

«Παρά τις προσπάθειές μας, δεν καταφέραμε να μεταβιβάσουμε το βιβλιοπωλείο, αφού η απαίτηση των ιδιοκτητών του ακινήτου για υπερδιπλασιασμό του ενοικίου, είναι ο τοίχος που δεν μπορούμε να γκρεμίσουμε» αναφέρει στην ανακοίνωση του
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γουές Άντερσον, Τζέσικα Λανγκ και Ντέιβιντ Λιντς από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Γουές Άντερσον, Τζέσικα Λανγκ και Ντέιβιντ Λιντς από αύριο στους κινηματογράφους

Έντεκα (!) τίτλοι προστίθενται στο πρόγραμμα των αιθουσών αυτή την Πέμπτη, ανάμεσά τους και το «Phoenician Scheme», η πιο αστεία ταινία του Γουές Άντερσον από την εποχή του «Grand Budapest Hotel».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Τζαφάρ Παναχί επέστρεψε χωρίς επεισόδια στο Ιράν μετά το βραβείο στις Κάννες

Πολιτισμός / Ο Τζαφάρ Παναχί επέστρεψε «χωρίς επεισόδια» στο Ιράν μετά το βραβείο στις Κάννες

«Στη χειρότερη, θα με ξαναβάλουν φυλακή», δήλωσε προ ολίγων ημερών από τις Κάννες ο Ιρανός σκηνοθέτης, αποδεχόμενος τις επιπτώσεις της κινηματογραφικής του αντίστασης
LIFO NEWSROOM
Plásmata 3: Υπό τους ήχους του stegi.radio για τρεις εβδομάδες το Πεδίον του Άρεως

Πολιτισμός / Plásmata 3: Υπό τους ήχους του stegi.radio για τρεις εβδομάδες το Πεδίον του Άρεως

Από τις 27 Μαΐου έως τις 15 Ιουνίου, πάνω από 70 παραγωγοί του διαδικτυακού ραδιοφώνου της Στέγης εμφανίζονται σε ένα ειδικά διαμορφωμένο booth προσφέροντας στο κοινό μία πρωτόγνωρη εμπειρία.
LIFO NEWSROOM