Λεπίς

Λεπίς Facebook Twitter
0

Η ιδέα που κινεί το UrbanDig Project-Ανασκαφή Φαντασμάτων Πολιτισμού στη Σύγχρονη Πόλη της ομάδας «Όχι παίζουμε» είναι σαφώς ενδιαφέρουσα: «ανακαλύπτει» σημεία της πόλης με εν πολλοίς άγνωστη ιστορία και τα παραδίδει εκ νέου στο κοινό μέσω επιτόπιων παραστάσεων/δράσεων. Η πρώτη παράσταση του Γιώργου Σαχίνη και του Χρήστου Κανελλόπουλου, που έδειξε ότι ένας χώρος με ιστορία μπορεί να γίνει ο ίδιος «πρωταγωνιστής» μοναδικής γοητείας μιας θεατρικής πράξης, ήταν το Καρδιά με Κόκαλα (2006) στην αυλή του ερειπωμένης οικίας του αυτόχειρα ποιητή Ναπολέοντα Λαπαθιώτη στα Εξάρχεια. Στη συνέχεια, το ενδιαφέρον της ομάδας για το in situ θέατρο ατόνησε. Επανήλθε πέρσι, μετά την απόσχιση από την ομάδα του εικαστικού Γιάννη Σκουρλέτη και του μουσικού Κώστα Δαλακούρα (που έφτιαξαν την ομάδα Βijoux de Kant), με την παράσταση Ελπίς στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50), όπου από το 1842 έως το 1971 λειτούργησε το πρώτο γενικό νοσοκομείο της Αθήνας, το Δημοτικό Γενικό Νοσοκομείο «Ελπίς».

Αναγραμματισμός της λέξης Ελπίς είναι η λέξη Λεπίς, τίτλος της νέας site-specific παράστασης του Γιώργου Σαχίνη και της Ειρήνης Αλεξίου. Ο υπό ανακάλυψιν χώρος είναι αυτήν τη φορά το Δημοτικό Βρεφοκομείο της Αθήνας, το όμορφο κτίριο στην πλατεία Κουμουνδούρου (Πειραιώς 51) που στέγασε το ίδρυμα για τα έκθετα βρέφη από το 1874 έως τη δεκαετία του 1970. Η ιστορία του ιδρύματος, που για δεκαετίες συνδέθηκε και με την πρώτη παιδιατρική κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι συγκλονιστική και πολυεπίπεδη. Αφορά τα πρώτα βήματα του νέου ελληνικού κράτους προς ένα κράτος πρόνοιας που μεριμνά για τους άπορους και ασθενείς, την ιστορία δηλαδή της μετά χιλίων εμποδίων, προβλημάτων, διαλειμμάτων, αστικής προόδου εν Ελλάδι.

Το κτιριακό ίχνος, επιπλέον, εμπεριέχει τη συγκινησιακή υπεραξία από τα αυθεντικά δράματα γονέων και παιδιών, όπως αυτά αποκαλύπτονται στην καταγεγραμμένη ιστορία του: ξέρουμε, ας πούμε, για γυναίκες που έφερναν στον κόσμο παιδιά (που εγκατέλειπαν) για να εξασφαλίσουν τα προς το ζην ως τροφοί σε εύπορες οικογένειες ή για άλλες που εγκατέλειπαν τα παιδιά τους και παρουσιαζόντουσαν εν συνεχεία ως θηλάστριες, ώστε και το παιδί τους να φροντίζουν και να πληρώνονται.

Η πρωτοτυπία του UrbanDig Project είναι αυτή: η περφόρμανς γίνεται μοχλός για να γνωρίσουμε, μέσα από την ιστορία του κτιρίου, την ιστορία του τόπου και των ανθρώπων του. Όχι χωρίς οφέλη για την ποιότητα της παραστατικής πράξης, αφού κανένα θέατρο δεν μπορεί να προσφέρει τη συγκινησιακή ενέργεια που ένα κτίριο, όπως το Βρεφοκομείο, μεταγγίζει στην καλλιτεχνική δημιουργία.

Αυτά στη θεωρία. Στην πράξη, όμως, τι διαπιστώνει κανείς; Αυτό το μοναδικό κτίριο, το Βρεφοκομείο Αθηνών, που σε οποιαδήποτε σοβαρή ευρωπαϊκή πρωτεύουσα θα είχε γίνει θεματικό μουσείο της βρεφικής και παιδικής ηλικίας, στην Αθήνα έγινε δημοτική πινακοθήκη. Που σημαίνει ότι απογυμνώθηκε απ’ ό,τι περιείχε και ως άδειο κέλυφος υποδέχτηκε τους πίνακες της συλλογής του Δήμου το 1982 - μέχρι την περσινή μεταφορά της στο ανακαινισμένο κτίριο του Χάνσεν, στο Μεταξουργείο.

Ως άδειο κέλυφος το κτίριο δεν πρόσφερε την καταλυτική ατμόσφαιρα κι ενέργεια που μπορεί να προσφέρει ένας τόσο ιδιαίτερος, μη-θεατρικός χώρος στο θεατρικό γεγονός και η περφόρμανς Λεπίς δεν λειτούργησε ως ζωντανή απόδειξη της αλληλεπίδρασης του ιστορικού και του «πραγματικού» παράγοντα στο καλλιτεχνικό έργο. Η περιδιάβαση στο κτίριο δεν «μιλούσε» - το έλλειμμα συγκινησιακής φόρτισης η σκηνοθεσία προσπάθησε να το καλύψει με τις ηχογραφημένες παιδικές φωνούλες που ακούγονταν σαν ηχητικά φαντάσματα στα άδεια δωμάτια. 

Ούτε και οι αποκομμένες φράσεις από το Σα θα γίνουμε άνθρωποι (1924) του Πέτρου Πικρού (μιας αμφιλεγόμενης προσωπικότητας της Αριστεράς και της λογοτεχνικής γενιάς του ’30, που θέλησε ν’ αποτυπώσει με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια τη ζωή των λούμπεν, υιοθετώντας μια γλώσσα κι ένα συντακτικό που ν’ αντανακλά τη βία και την εξαθλίωση της ζωής των ηρώων του) βοήθησαν πολύ. Πειραγμένα λαϊκά τραγούδια της εποχής και πρωτότυπη μουσική που έγραψαν οι Imam Baildi συνθέτουν το ηχητικό σενάριο μιας δράσης στην οποία ένας άνδρας, το έκθετο που μεγάλωσε, αναζητεί την απούσα μάνα του σε περιοχές της φαντασίας. Εικόνες κοριτσιών και γυναικών ζωντανεύουν (θολές, παραμορφωμένες, κινητικά δύσμορφες, με αυτοκτονικές συμπεριφορές) για να καλύψουν τα κενά της μνήμης. Η μητέρα ταυτίζεται με μια «ξεπατωμένη ρομβία» κι η ηθοποιός οπτικοποιεί τη μεταφορά, «φορώντας» το κουτί της ξαχαρβαλωμένης λατέρνας.

Εδώ εντοπίζω τη βασική μου αντίρρηση στο «θέατρο» που κάνει ο Γιώργος Σαχίνης: αισθητικοποιεί ό,τι επιλέγει κάθε φορά ως θέμα του. Δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το καθαυτό γεγονός (το δράμα του Λαπαθιώτη ή του παιδιού που εγκαταλείφθηκε στη βρεφοδόχο) παρά μόνο μέσα από την «ευγενή» καλλιτεχνική διαμεσολάβηση, ωραιοποιημένα δηλαδή. Αλλά ο πόνος, η ήττα, δεν εικονογραφούνται. Η «πραγματική» παρουσία τεσσάρων αστέγων σ’ ένα απάγκιο σημείο του Βρεφοκομείου έπρεπε, νομίζω, να είναι ο οδηγός στη δουλειά του. Αλλιώς, ό,τι προσπαθεί, βουλιάζει στο ψέμα αυτού που παριστάνει το αληθινό. 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ