Ο Γιώργος Βάλαρης σκηνοθετεί την «Όμορφη Πόλη» του Μίκη Θεοδωράκη

Ο Γιώργος Βάλαρης σκηνοθετεί την «Όμορφη Πόλη» του Μίκη Θεοδωράκη Facebook Twitter
Όραμά μου είναι να αφήσει και αυτή η παράσταση το στίγμα της στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου ως αντάξια συνέχεια της θρυλικής παράστασης του 1962. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO
0

Η Όμορφη Πόλη είναι ένας τίτλος που σε κάνει να ανατριχιάζεις στο άκουσμά του και μόνο. Η θρυλική παράσταση του Μίκη Θεοδωράκη, που ανέβηκε το καλοκαίρι του 1962, έγραψε την ιστορία μιας ολόκληρης εποχής μέσα από τραγούδια που παραμένουν μέχρι σήμερα κομμάτι του μουσικού μας πολιτιστικού πλούτου. Ο σκηνοθέτης Γιώργος Βάλαρης αναβιώνει την παράσταση αυτή, μεταφέροντας στο 2020 την Όμορφη Πόλη του μεγάλου μας καλλιτέχνη μέσα από μια θεατρική-μουσική υπερπαραγωγή-ωδή στον Θεοδωράκη. Εκτός αυτού, όμως, είναι και μια υπενθύμιση της μουσικής και στιχουργικής αυθεντικότητας άλλων εποχών που μιλά ακόμα και στα πιο βαθιά μας συναισθήματα. Ο Γιώργος Βάλαρης απαντά στις ερωτήσεις μας, δίνοντας μια μικρή αίσθηση του τι θα δούμε στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών από τις 17 έως τις 30 Ιανουαρίου.

— Κύριε Βάλαρη, η «Όμορφη Πόλη» μπορεί να γίνει ο συνδετικός κρίκος για διαφορετικές γενιές; Είναι αυτός ένας από τους στόχους της παράστασης;

Μοιραία γίνεται η σύνδεση, μια και ο θρυλικός τίτλος επικαιροποιείται μέσω της νέας προσέγγισης του διαχρονικού αυτού έργου, με θεατρανθρώπους και ερμηνευτές αγαπητούς και στη νέα γενιά, με μια αισθητική σύγχρονη που περιλαμβάνει μέσα όπως το video art, αλλά και γενικότερα με το ύφος της παράστασης, που απευθύνεται σε όλες τις γενιές.


— Πόσος χρόνος χρειάστηκε για να ολοκληρωθεί μια τέτοια παράσταση και τι είναι εκείνο που σας σημάδεψε περισσότερο κατά τη διάρκεια της ετοιμασίας;

Αισίως τον Φεβρουάριο κλείνω έναν χρόνο εντατικής προετοιμασίας, μελέτης και προβών. Πρόκειται για μια παραγωγή στην οποία αφοσιώθηκα και για τις ανάγκες της μελέτησα διεξοδικά μέγιστο μέρος του έργου του Μίκη Θεοδωράκη, βιογραφιών και μελετών σχετικών με αυτόν. Αυτό που με σημάδεψε και θα με συντροφεύει πάντα είναι η γνωριμία και η στενή σχέση που απέκτησα μαζί του αυτή την περίοδο.

Η σύγχρονη παράσταση δεν είναι επιθεώρηση όπως τότε, αλλά μια σύγχρονη σπονδυλωτή λαϊκή τραγωδία, με πρωταρχικό ρόλο στα τραγούδια, στην ποίηση του Μίκη Θεοδωράκη για πρώτη φορά στη σκηνή και τον χορό επί σκηνής με θέματα διαχρονικά και επίκαιρα.


— Μιλήστε μας γι' αυτήν τη συνάντηση. Τι συμβολίζει για εσάς ο Μίκης Θεοδωράκης;

Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι για μένα ένας μύθος συνώνυμος με την Ελλάδα και τον πολιτισμό της. Στην πρώτη συνάντηση μαζί του τον Μάρτιο, στο σπίτι του, στην Ακρόπολη, είχα μεγάλο τρακ και αγωνία, αλλά με αγκάλιασε εξαρχής με μεγάλη αγάπη και ζεστασιά και τον ευχαριστώ θερμά γι' αυτό. Είχα μπροστά μου μια τόσο ισχυρή προσωπικότητα, με ακτινοβολία μεταφυσική. Στις αρκετές συναντήσεις που έχουμε κάνει έκτοτε νιώθω οικειότητα, εμπιστοσύνη και γενναιοδωρία ψυχής και πνεύματος, που εκφράστηκε δημόσια για μένα με το σύγχρονο έργο της Όμορφης Πόλης. Ήταν κάτι που με συγκίνησε βαθύτατα. Οι διηγήσεις του από ιστορικά γεγονότα που έζησε στην εξορία και στο εξωτερικό και παράλληλα αυτή η δύναμή του για την Ελλάδα με έχουν εντυπωσιάσει βαθύτατα. Μου είπε χαρακτηριστικά σε μια πρόσφατη επίσκεψή μου: «Εγώ δεν ήθελα απλώς να βάψω με μερικές σταγόνες χρώματος ένα ποτήρι. Ήθελα να βάψω το Αιγαίο με το έργο μου». Κάθε μου συνάντηση μαζί του είναι δώρο ζωής. Είμαι, επίσης, στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω πως κάνουμε σχέδια για το επόμενο έργο μας.

Ο Γιώργος Βάλαρης σκηνοθετεί την «Όμορφη Πόλη» του Μίκη Θεοδωράκη Facebook Twitter
Γιώργος Βάλαρης, Γιώργος Κιμούλης, Λήδα Πρωτοψάλτη, Κώστας Καζάκος


— Σε τι διαφέρει η «Όμορφη Πόλη» του 2020 από την «Όμορφη Πόλη» του 1962;

Η σύγχρονη παράσταση δεν είναι επιθεώρηση όπως τότε, αλλά μια σύγχρονη σπονδυλωτή λαϊκή τραγωδία, με πρωταρχικό ρόλο στα τραγούδια, στην ποίηση του Μίκη Θεοδωράκη για πρώτη φορά στη σκηνή και τον χορό επί σκηνής με θέματα διαχρονικά και επίκαιρα (έρωτας, θάνατος, ξενιτιά, επανάσταση και άξιον εστί).


— Ποιο είναι το όραμά σας γι' αυτή την παράσταση αλλά και για τον θεατρικό χώρο γενικότερα;

Όραμά μου είναι να αφήσει και αυτή η παράσταση το στίγμα της στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου ως αντάξια συνέχεια της θρυλικής παράστασης του 1962. Γι' αυτό μοχθώ έναν χρόνο τώρα, ώστε να δικαιώσω τον Μίκη για την εμπιστοσύνη και τη γενναιοδωρία του.

Όμορφη Πόλη

Μουσική - Ποίηση: Μίκης Θεοδωράκης

Σύνθεση έργου - Σκηνοθεσία: Γιώργος Βάλαρης

Πεζά κείμενα: Γιώργος Βάλαρης, Στέλιος Παπαδόπουλος

Μουσική διεύθυνση - Ενορχήστρωση: Θανάσης Βασιλάς

Τραγουδούν: Γιάννης Κότσιρας, Δημήτρης Μπάσης, Σαλίνα Γαβαλά

Παίζουν: Κώστας Καζάκος, Γιώργος Κιμούλης, Πέγκυ Σταθακοπούλου, Κωνσταντίνος Καζάκος, Ελισάβετ Μουτάφη, Γιώργος Βάλαρης, Αιμίλιος Ράφτης, Άκης Σιδέρης και η Λήδα Πρωτοψάλτη

Προσκεκλημένοι καλλιτέχνες (αλφαβητικά): Μελίνα Ασλανίδου (22-23/1), Γιώτα Νέγκα (17/1), Μπάμπης Στόκας (30/1), Ελένη Τσαλιγοπούλου (29-30/1)

Με τη Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης»

17-30 Ιανουρίου 2020

Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

Εισιτήρια: 210 7282333, www.megaron.gr

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ