Ραμπί Μρουέ: Από την πλατεία Μαρτύρων της Βηρυτού στη Στέγη

0

Ο Λιβανέζος καλλιτέχνης Ραμπί Μρουέ ζει στο Βερολίνο, προτού όμως βρεθεί ξανά στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για να παρουσιάσει την παγκόσμια πρεμιέρα του νέου του έργου με τίτλο «You Should Have Seen Me Dancing Waltz», που θα ανεβεί από τις 8 έως τις 10 Νοεμβρίου στην Κεντρική Σκηνή, μαζί με το παλιότερο δικό του «Elephant», ταξίδεψε στη γενέτειρά του, τη Βηρυτό, σε μια χρονική συγκυρία που η πρωτεύουσα του Λιβάνου βράζει.

«Χαίρομαι που συμμετέχω σε όσα συμβαίνουν στη Βηρυτό τώρα, γιατί πρόκειται για κάτι σπάνιο στην ιστορία της χώρας μας. Και ελπίζω ότι θα φέρει αλλαγές. Υπάρχει ένα κίνημα διαμαρτυρίας παντού. Το αποκαλούμε επανάσταση, μια ειρηνική επανάσταση. Είναι η πρώτη φορά που εμείς, οι Λιβανέζοι, είμαστε όλοι μαζί στους δρόμους, σε όλο τον Λίβανο, απαιτώντας αυτή η τάξη, αυτοί οι πολιτικοί, αυτοί οι ηγέτες να αποχωρήσουν, να φύγουν από τη χώρα. Αυτός που έχει τώρα την εξουσία βρίσκεται σε αυτήν τη θέση εδώ και 20, 25 χρόνια. Και άλλοι ήταν για πάνω από 30 ή 40 χρόνια σε θέσεις εξουσίας. Δεν πιστεύω ότι θα είναι εύκολο να πέσουν, να παραιτηθούν. Πρόκειται πραγματικά για έναν μεγάλο αγώνα. Και πιστεύω ότι αυτή είναι η αρχή. Είναι μόνο η αρχή» περιγράφει στο παραπάνω βίντεο που η Στέγη παραχώρησε αποκλειστικά στο LIFO.gr λίγο πριν από την αθηναϊκή πρεμιέρα των έργων του.

Ξαφνικά, αυτό που συμβαίνει εδώ και δέκα μέρες είναι ότι εμείς, οι Λιβανέζοι, εκπλήξαμε τους εαυτούς μας. Ότι μπορούμε να κάνουμε κάτι, ότι ακόμα ελπίζουμε. Η ελπίδα υπήρχε σε λανθάνουσα κατάσταση. Κανείς δεν σκέφτεται τι θα συμβεί, γιατί όλοι ξέρουμε ότι μάλλον θα αποτύχουμε. Μάλλον. Αλλά τι πειράζει; Έχουμε αποτύχει ξανά.

Αυτή την περίοδο στον Λίβανο όλες οι θρησκείες είναι στον δρόμο, μουσουλμάνοι και χριστιανοί, όλες οι τάξεις είναι μαζί σε αυτό τον τεράστιο ξεσηκωμό για την πάταξη της διαφθοράς και το γενικότερο αίτημα για αλλαγή του απαρχαιωμένου Συντάγματος: από μικροπωλητές έως κυρίες που φορούν υψηλή ραπτική συμμετέχουν στις ειρηνικές διαδηλώσεις.

Ραμπί Μρουέ: Από την πλατεία Μαρτύρων της Βηρυτού στη Στέγη Facebook Twitter
Ο Ραμπί Μρουέ. Φωτο: Χρήστος Σαρρής

Ο Ραμπί Μρουέ ονοματίζει την ελπίδα ως συνδετικό κρίκο αυτής της αναπάντεχης σύμπνοιας: «Δεν ξέρω αν φοβάμαι. Ήμουν πολύ απαισιόδοξος δέκα μέρες πριν, και παλιότερα. Έφυγα από τη χώρα, γιατί δεν θέλω πλέον να είμαι σε αυτήν τη χώρα. Γιατί δεν βλέπω καμιά ελπίδα. Και ξαφνικά, αυτό που συμβαίνει εδώ και δέκα μέρες είναι ότι εμείς, οι Λιβανέζοι, εκπλήξαμε τους εαυτούς μας. Ότι μπορούμε να κάνουμε κάτι, ότι ακόμα ελπίζουμε. Η ελπίδα υπήρχε σε λανθάνουσα κατάσταση. Κανείς δεν σκέφτεται τι θα συμβεί, γιατί όλοι ξέρουμε ότι μάλλον θα αποτύχουμε. Μάλλον. Αλλά τι πειράζει; Έχουμε αποτύχει ξανά. Δεν θα είναι κάτι καινούριο. Αξίζει να προσπαθήσουμε, να συνεχίσουμε και να δούμε τι θα γίνει. Επομένως, το μέλλον είναι πραγματικά άγνωστο.

»Φοβόμαστε. Αυτό που συνέβη στην Ελλάδα είναι στο μυαλό μας. Είναι διαρκώς παρόν στο μυαλό μας. Και αυτό που συνέβη στη Συρία είναι, επίσης, στο μυαλό μας. Και αυτό που συνέβη στην Αίγυπτο και σε όλους τους γείτονές μας, στις χώρες γύρω μας. Ξέρουμε ότι δεν είναι εύκολο. Υπάρχουν πάντα οι άνθρωποι που κατέχουν θέσεις εξουσίας. Κι έχουν τον τρόπο να εκμεταλλεύονται καταστάσεις προς όφελός τους» καταλήγει, μην παραλείποντας να αναφερθεί στις αναλογίες που υπάρχουν ανάμεσα στην πολιτική κατάσταση στη χώρα του και την Ελλάδα, αναλογίες και συσχετισμούς –καλλιτεχνικούς, κοινωνικούς και πολιτικούς– που το έργο της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση αναζητά διαρκώς, διατηρώντας στενή σχέση με τη γειτονική χώρα της Μεσογείου και την καλλιτεχνική της δραστηριότητα.

«Το "Elephant" είναι ένα έργο εμπνευσμένο από σχέδια που έχω φτιάξει τα τελευταία χρόνια» εξηγεί ο Μρουέ –παλιός γνώριμος της Στέγης από το πρώτο Fast Forward Festival του 2014–, αναφερόμενος στο ένα εκ των δύο κομματιών του διπτύχου που θα παρουσιάσει με το Dance On Ensemble στην Αθήνα. Πρόκειται για ένα έργο για την ανθρώπινη φύση, το οποίο ο καλλιτέχνης έκτισε πάνω σε μια συλλογή από εκατοντάδες σχέδια νεκρών σωμάτων που ζωγράφιζε επί έναν χρόνο – ένα κάθε μέρα.

«Βασικά, η ιδέα ξεκίνησε σχεδιάζοντας τις σκιές των νεκρών στη διάρκεια αυτής της παγκόσμιας κρίσης. Ειδικά στη Συρία. Οι άνθρωποι στη Συρία, το καθεστώς που τους σκότωσε, όλοι αυτοί που συνεργάζονται με το καθεστώς, από τους Ρώσους έως το Ιράν, τη Χεζμπολάχ, την Τουρκία, όλοι. Άρα, ήταν σαν να προσπαθώ να σχεδιάσω τις σκιές, και μετά άρχισα να φτιάχνω τα σκίτσα των νεκρών. Υπάρχουν δύο χορευτές σε αυτό το έργο. Κατά κάποιον τρόπο αναζητούν ο ένας τον άλλο, κυνηγούν ο ένας τον άλλο, είναι σε έναν λαβύρινθο, δεν μπορούν να βρουν ο ένας τον άλλο, δεν υπάρχει συνάντηση, θέλουν να συναντηθούν, αλλά δεν υπάρχει τρόπος. Μεταφορικά, υπάρχουν χιλιάδες νεκροί ανάμεσά τους».

Ραμπί Μρουέ: Από την πλατεία Μαρτύρων της Βηρυτού στη Στέγη Facebook Twitter
Elephant. Φωτο: Jubal Battisti

Το άλλο έργο λέγεται «You Should Have Seen Me Dancing Waltz» και ερευνά τον τρόπο που αντιδρούν τα σώματα τεσσάρων χορευτών σε ειδήσεις καθημερινής βίας, φυσικών καταστροφών και πολιτικής. «Σε αυτό το έργο ήθελα να αντιμετωπίσω δύο μέσα μαζί: Το μέσο του χορού, που είναι αφηρημένο μέσο, μια αφαιρετική μορφή έκφρασης, και τις εφημερίδες. Η επικαιρότητα που αντίκειται στην αφαιρετικότητα. Για την ακρίβεια, αποτελείται από πολύ ξεκάθαρες, μερικές φορές πολύ απλοποιημένες, διχοτομήσεις, μαύρο-άσπρο, καλό-κακό και λοιπά.

»Ξέρουμε ότι όλες αυτές οι τέχνες, ο χορός, το θέατρο, η περφόρμανς, η μουσική, είναι όλες πολιτικές. Δεν υπάρχει τρόπος να ξεφύγεις από την πολιτική. Η τέχνη είναι κατ' ουσίαν πολιτική. Αλλά το ερώτημα μου εδώ είναι πώς μπορεί να ασχοληθεί με όσα συμβαίνουν σήμερα. Πώς μπορούμε να το κάνουμε χωρίς να υπεισέλθουμε στην πολιτική, με την περιορισμένη έννοια που έχει για τους δημοσιογράφους και τον Τύπο. Αυτό είναι το θέμα. Γι' αυτό, διατήρησα την αφαιρετικότητα του μέσου του χορού και πρόσθεσα το στοιχείο της επικαιρότητας, για να δω πώς αυτά τα δύο θα αντιμετωπίσουν το ένα το άλλο».

«Η τέχνη δεν πρέπει να είναι ακτιβιστική» καταλήγει ο Μρουέ. «Η τέχνη είναι μια πλατφόρμα για να σκεφτόμαστε. Μια πλατφόρμα για να αμφιβάλλουμε, για να αμφισβητούμε τις πεποιθήσεις μας. Δεν είναι για να παράγει συμπεράσματα, αλλά για να εκφράζει αμφιβολίες, αμφιβολίες για τις σκέψεις μας, για τις ιδέες μας. Είναι για να προσφέρει στο κοινό ανολοκλήρωτες προτάσεις, ιδέες, σκέψεις και λοιπά. Για να δημιουργεί διάλογο, συζητήσεις».

Ραμπί Μρουέ: Από την πλατεία Μαρτύρων της Βηρυτού στη Στέγη Facebook Twitter
Από τις πρόβες του «You Should Have Seen Me Dancing Waltz». Φωτο: Jubal Battisti

Info

Rabih Mroué & Dance On Ensemble - Elephant & You Should Have Seen Me Dancing Waltz

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Κεντρική Σκηνή (Συγγρού 107)

8-10 Νοεμβρίου, 20:30

Εισ.: 5-18 €

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ