Το τσίρκο των Τσάπλιν στο Sani Festival

Το τσίρκο των Τσάπλιν στο Sani Festival Facebook Twitter
Το «Αόρατο Τσίρκο» της Βικτόρια Τσάπλιν, πάντα με συμπαραστάτη τον Ζαν Μπατίστ, έρχεται στην Ελλάδα για δύο παραστάσεις στο Sani Festival, την Παρασκευή 26 και το Σάββατο 27 Ιουλίου, στον λόφο.
0

Όταν κυκλοφόρησαν τα άπαντα του Τσάρλι Τσάπλιν για πρώτη φορά σε DVD, μου έτυχε ένα μοναδικό δώρο: να ταξιδέψω ως την κατοικία του μεγάλου Βρετανού δημιουργού και να συναντήσω την οικογένειά του! Όταν ο Τσάπλιν άκουσε τα νέα της ανάκλησης της αμερικανικής βίζας του, εν πλω προς την Ευρώπη, όπου μετέβαινε για να προωθήσει τα Φώτα της Ράμπας, αποφάσισε να ψάξει νέο τόπο διαμονής. Ο αδελφός του, ο Σίντνεϊ, του πρότεινε ένα υπέροχο σημείο στην Ελβετία, ο Τσάρλι το ερωτεύτηκε αμέσως και πριν ακόμα φέρει την οικογένειά του από τη Σάντα Μόνικα ξεκίνησε την ανακαίνιση του ήδη υπάρχοντος οικήματος.

Το Manoir de Ban χτίστηκε το 1840 και ο Τσάπλιν διατήρησε τις βασικές νεοκλασικές του γραμμές, και φυσικά τον περιβάλλοντα χώρο, που κόβει την ανάσα. Μόλις έφτασα στο Βεβέ, έξω από τη Γενεύη, θυμήθηκα αμέσως τη μακάβρια ιστορία από τον Μάρτιο του 1978, όταν δύο τύποι μιμήθηκαν τα ανδραγαθήματα Ιταλών εκβιαστών και έκλεψαν το φέρετρο του Τσάπλιν με το λείψανό του, ζητώντας λύτρα από τη χήρα του, την Ούνα. Εκείνη αρνιόταν πεισματικά να τους δώσει έστω και μέρος του ποσού, υποστηρίζοντας πως ο «Σαρλό» θα έβρισκε το θέμα τελείως γελοίο και θα απέρριπτε το αίτημα.

Οι εναλλαγές των κοστουμιών και η ευρηματικότητα των δημιουργών κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον και την προσοχή του κοινού, καθώς ακόμα και ένα απλό βλεφάρισμα θεωρείται σπατάλη εικόνας και εμπειρίας.


Στον λόφο του χωριού Κορσιέ δέσποζε το οικόπεδο της οικογένειας, μεγαλοπρεπές και απροσποίητο: μεγάλη έκταση, σοφά περιστοιχισμένη από πράσινο και δέντρα, με τη λίμνη πιάτο και θέα στις Άλπεις από την πίσω πλευρά. Σε αυτόν τον μαγικό τόπο ο «Αλήτης» ημέρεψε, έζησε τα πιο ευτυχισμένα (25) χρόνια της ζωής του, έκανε κι άλλα παιδιά με την αγαπημένη του και ανέμελες βόλτες στο κοντινό χωριουδάκι, δουλεύοντας ασταμάτητα πάνω στη μουσική των βωβών ταινιών του, όταν δεν διόρθωνε τεχνικές ατέλειες των υπολοίπων. Μετά την τελευταία του, την Κόμισσα του Χονγκ Κονγκ, σχεδίαζε το κύκνειο άσμα του, τη μοναδική ταινία του που θα άγγιζε το φανταστικό. Λεγόταν The Freak και είχε ως ηρωίδα μια κοπέλα που έβγαζε από θαύμα φτερά στους ώμους. Τρεις ήταν οι λόγοι που εμπόδισαν την υλοποίηση του φιλμ. Τα χρήματα, η κακή υγεία του Τσάπλιν και η ξαφνική απόφαση της πρωταγωνίστριας να το σκάσει από το σπίτι, και από το πρότζεκτ!

Το τσίρκο των Τσάπλιν στο Sani Festival Facebook Twitter
Αφού εμφανίστηκε στους «Κλόουν» του Φεντερίκο Φελίνι το 1970, μαζί με τον Τιερέ, η Βικτόρια σχημάτισε ένα ιδιότυπο τσίρκο μαζί του, το Cirque Bonjour.


Η σταρ του Freak επρόκειτο να είναι η Βικτόρια Τσάπλιν, το τέταρτο από τα 8 παιδιά του, η οποία είχε παίξει ως έφηβη έναν μικρό ρόλο σε ταινία του και πρόβαρε εντατικά τον πρώτο πρωταγωνιστικό της ρόλο – μάλιστα, υπάρχουν φωτογραφίες και κάποια πλάνα στο επίσημο αρχείο του estate. Όταν όμως η Βικτόρια γνώρισε τον Γάλλο περφόρμερ Ζαν Μπατίστ Τιερέ, ο έρωτας ήταν κεραυνοβόλος, οι αντιδράσεις της οικογένειας κάθετα αρνητικές και η απόφαση να κλεφτούν μονόδρομος. Ως έναν βαθμό, η ιστορία επαναλαμβανόταν, καθώς ο Τσάρλι Τσάπλιν γνώρισε την Ούνα όταν αυτός ήταν 54 ετών και εκείνη μόλις 18. Ο πατέρας της, ο διακεκριμένος πολυβραβευμένος θεατρικός συγγραφέας Ευγένιος Ο'Νιλ εξέφρασε δημόσια τις σοβαρότατες αντιρρήσεις του, δεν ευλόγησε ποτέ την ένωση και κατηγόρησε τη μητέρα της Ούνα πως εξώθησε την κόρη τους στην ελαφριά κοσμική ζωή προς άγραν διάσημου συζύγου, αρνούμενος να την ξαναδεί.

Αφού εμφανίστηκε στους Κλόουν του Φεντερίκο Φελίνι το 1970, μαζί με τον Τιερέ, η Βικτόρια σχημάτισε ένα ιδιότυπο τσίρκο μαζί του, το Cirque Bonjour. Έγιναν αμέσως δεκτοί στο περίβλεπτο Φεστιβάλ της Αβινιόν και ο θίασός τους λίγο αργότερα μετονομάστηκε σε Cirque Imaginaire – το 1990 βαφτίστηκε οριστικά Cirque Invisible. Τα δυο παιδιά τους έγιναν κι αυτά περφόρμερ και το ζευγάρι δεν σταμάτησε να κάνει περιοδείες και να παρουσιάζει στο κοινό ένα πνευματώδες, ανθρώπινο θέαμα, με εκπλήξεις και πρωτότυπα συστατικά, που έχει επαινεθεί από τους κριτικούς, όχι απαραίτητα φιλικούς σε τέτοιου είδους shows.


Τα παιδιά που ξεχύθηκαν από την πύλη και υποδέχτηκαν τους δημοσιογράφους εκείνο το απόγευμα της παρουσίασης των DVD, από την Τζεραλντίν, την πρεσβύτερη και διασημότερη όλων, μούσα του Κάρλος Σάουρα και ηθοποιό που συνδέθηκε με τα ατίθασα '60s, μέχρι τον βενιαμίν Κρίστοφερ Τζέιμς, μαζί με πολλά από τα δικά τους παιδιά, μας ξενάγησαν στους άψογα, λιτά, αλά παλαιά διακοσμημένους εσωτερικούς χώρους που απέπνεαν αριστοκρατικότητα και αρμονία και μας επέτρεψαν να φωτογραφηθούμε στην πρασιά όπου κάποτε έπαιζαν, με τον πατέρα τους να παιδιαρίζει για να τα κάνει να γελάσουν, περιχαρής, σε στιγμιότυπα που ευτυχώς έχουν απαθανατιστεί σε σύντομα, έγχρωμα home videos.

Εκεί ο Τσάπλιν υποδεχόταν καλλιτέχνες, επιστήμονες και ηγέτες απ' όλον τον κόσμο, σε ένα απέριττα κομψό ησυχαστήριο, λίγο πριν από την οριστική επανεκτίμηση της απροσμέτρητης συνεισφοράς του στο σινεμά από εκείνους που κάποτε τον έδιωξαν με περισσή αχαριστία – το τιμητικό Όσκαρ του 1972 και το Όσκαρ Μουσικής την επόμενη χρονιά ήταν το λιγότερο που μπορούσαν να του προσφέρουν. Η υπέροχη αυτή έπαυλη έχει πλέον περάσει στη διαχείριση ενός οργανισμού που το διαμόρφωσε στο Μουσείο Τσάπλιν, οι επισκέπτες του οποίου έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τη διαδρομή και τα επιτεύγματά του, ωστόσο η μορφή του εσωτερικού χώρου άλλαξε διά παντός. Πρόλαβα να το δω όπως ήταν. Η Βικτόρια δεν ήταν παρούσα, προφανώς γιατί δεν επιθυμούσε να σχετίζεται με τα της οικογένειας.


Το Αόρατο Τσίρκο της, πάντα με συμπαραστάτη τον Ζαν Μπατίστ, έρχεται στην Ελλάδα για δύο παραστάσεις στο Sani Festival, την Παρασκευή 26 και το Σάββατο 27 Ιουλίου, στον λόφο. Η απόλυτη ανοησία του Tιερέ, με την ακανόνιστη κόμη, το διαπεραστικό χαμόγελο και τα σουρεαλιστικά κόλπα μαγείας, συναντιέται δημιουργικά και αντιφατικά με την ντελικάτη παρουσία της Τσάπλιν και τις περίτεχνες μεταμορφώσεις της επί σκηνής. Λένε πως η παράσταση αυτή οδηγείται κάθε λεπτό σε μια νέα κορύφωση. Οι εναλλαγές των κοστουμιών και η ευρηματικότητα των δημιουργών κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον και την προσοχή του κοινού, καθώς ακόμα και ένα απλό βλεφάρισμα θεωρείται σπατάλη εικόνας και εμπειρίας.


Πολλά χρόνια μετά θα έχω την ευκαιρία να δω και να γνωρίσω, στο δικό της «γήπεδο», τη Βικτόρια, που αυτονομήθηκε απότομα και νωρίς, την κόρη του ανθρώπου που, 90 χρόνια πριν, μας χάρισε ένα από τα σπουδαιότερα αριστουργήματα του βωβού, το Τσίρκο.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ