Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s

Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s Facebook Twitter
Άντι Γουόρχολ (κατά το ήμισυ), Μπιάνκα Τζάγκερ, Πριγκίπισσα Diane de Beauvau-Craon, Νέα Υόρκη, 1980
0

Στις δεκαετίες του '70 κυρίως αλλά και του '80, ο Μπομπ Κολατσέλο σπανίως ήταν στο σπίτι του. Ήταν μάλιστα έξω τόσο συχνά που ξεκίνησε μια δημοσιογραφική στήλη με τον τίτλο "Out" στην οποία κατέγραφε τα νυχτοπερπατήματα και τις εμπειρίες του σε μερικά από τα πιο "exclusive" πάρτι εκείνης της εποχής – από το Studio 54 ως τον Λευκό Οίκο αλλά και την πρωθυπουργική κατοικία του τότε Γερμανού καγκελάριου Βίλι Μπραντ.

Βοηθούσε βεβαίως το γεγονός ότι δεν ήταν ένας τυχαίος δημοσιογράφος / κοσμικογράφος, αλλά διευθυντής του Interview, του περιοδικού που είχε ιδρύσει ο Άντι Γουόρχολ. Ήταν επίσης στενός του φίλος, δεξί του χέρι και τακτικός συνοδός του στις διάφορες εξόδους του μέχρι τον θάνατο του διάσημου καλλιτέχνη το 1987.

Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκείνα τα χρόνια ο Κολατσέλο δεν είναι απλά οι προσωπικές αναμνηστικές του εικόνες από τελετουργίες επιφανών προσωπικοτήτων– αποτελούν ιστορικά ντοκουμέντα μιας περιόδου της αμερικανικής κουλτούρας όπου τα πάντα έμοιαζαν να έχουν μια συναρπαστική υφή γκλάμορους παρακμής.

Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκείνα τα χρόνια ο Κολατσέλο δεν είναι απλά οι προσωπικές αναμνηστικές του εικόνες από τελετουργίες επιφανών προσωπικοτήτων (πάρτι, γάμοι, ορκωμοσίες) – αποτελούν ιστορικά ντοκουμέντα μιας περιόδου της αμερικανικής κουλτούρας όπου τα πάντα έμοιαζαν να έχουν μια συναρπαστική υφή γκλάμορους παρακμής.

Πολλές από τις φωτογραφίες συγκεντρώθηκαν για να παρουσιαστούν στην έκθεση που εγκαινιάστηκε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας με τίτλο "Pictures From Another Time: Photographs by Bob Colacello, 1976 – 82" στην γκαλερί του Vito Schnabel (γιου του γνωστού ζωγράφου και σκηνοθέτη Τζούλιαν Σνέιμπελ) στο Μανχάταν.

Με αφορμή την έκθεση, ο Κολατσέλο μίλησε στο περιοδικό Vanity Fair – του οποίου παραμένει άλλωστε τακτικός συνεργάτης – και είπε μεταξύ άλλων τα εξής, ξετυλίγοντας τις αναμνήσεις του από μια εποχή και μια κουλτούρα που μοιάζει πολύ μακρινή...

«Μπορώ να πω ότι είμαι ευγνώμον που όταν ήμουν νέος στη Νέα Υόρκη, δεν υπήρχαν τηλέφωνα με φωτογραφικές κάμερες, διότι αν υπήρχαν πολλά από αυτά που συμβαίνανε δημόσια, δε νομίζω ότι θα είχαν συμβεί».

Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s Facebook Twitter
Γκλόρια Σουόνσον, Cartier Party, Νέα Υόρκη, 1979

«Η αίσθησή μου είναι ότι τότε οι άνθρωποι είχαν περισσότερο αυτοσαρκασμό και χιούμορ ακόμα και με φλέγοντα πολιτικά ζητήματα. Δεν κυριαρχούσε μια στεγνή ιδεολογική ατζέντα. Νομίζω ότι ως κοινωνία έχουμε χάσει το χιούμορ μας».

«Ο Άντι με ήθελε δίπλα του επειδή μπορούσα να μιλήσω με τους πάντες και επίσης είχα πολύ γερή μνήμη. Δεν θυμόμουν τόσο τι φορούσαν ή τι πίνακες είχαν στο σπίτι τους, μπορούσα όμως να θυμηθώ αυτούσιες ολόκληρες συζητήσεις. Συχνά μου έλεγε ο Άντι 'ευτυχώς έχω εσένα και δεν χρειάζεται να κουβαλάω μαγνητόφωνο- είσαι το ανθρώπινο μαγνητοφωνάκι μου'».

«Η δεκαετία του '70 ήταν σα να εκπληρώνει διάφορες κατακτήσεις της προηγούμενης δεκαετίας. Η σεξουαλική επανάσταση και η ευρεία χρήση ναρκωτικών πραγματώθηκαν στα '70s, έγιναν η νόρμα. Και όλοι οι πλούσιοι που έμεναν στην Παρκ Άβενιου και στην Πέμπτη Λεωφόρο ήθελαν να διοργανώνουν ή να πηγαίνουν σε πάρτι και να γνωρίζουν νεολαία και καλλιτέχνες».

«Ένα από τα υπέροχα στοιχεία της προσωπικότητας του Άντι Γουόρχολ ήταν ότι δεν ήθελε να κρέμονται δικά του έργα στο σπίτι του. Ήταν πραγματικά σεμνός και ταπεινόφρων, με την πιο ευρεία έννοια των όρων. Αν κάτι δεν ήταν γρήγορο, εύκολο, φτηνό και καινούριο, δεν είχε νόημα να γίνει κατά τη γνώμη του. Αν κάτι είναι πολύ ακριβό και απαιτεί πολύ από τον χρόνο σου, αυτό σημαίνει ότι δεν είναι το σωστό πράγμα για σένα. Και όταν τον πλησίαζαν νεαρά παιδιά για συμβουλή και του έλεγαν 'θέλω να γίνω φωτογράφος αλλά δεν έχω καλή μηχανή', εκείνος τους απαντούσε 'να φωτογραφήσεις τότε με την φτηνή σου κάμερα. Απλά κάνε το. Ξεκίνα...».

Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s Facebook Twitter
Ο Άντι στο ξενοδοχείο Bristol της Βόννης, 1976
Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s Facebook Twitter
Ο Άντι με τον Καγκελάριο της Δυτικής Γερμανίας, Βίλι Μπραντ, Βόννη, 1976
Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s Facebook Twitter
Ο Άντι με τον Τρούμαν Καπότε, Fiorucci, Νέα Υόρκη, 1977
Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s Facebook Twitter
Η Λάιζα Μινέλι με την Μαρίσα Μπέρενσον στον γάμο της δεύτερης, Μπέβερλι Χιλς, 1976
Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s Facebook Twitter
Ο Τζον Πολ Γκέτι ο Τρίτος μετά την περιβόητη απαγωγή του, ΛΟς Άντζελες, 1978
Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s Facebook Twitter
Η Rolls-Royce του Άντι. Ρόουντ Άιλαντ, 1976
Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s Facebook Twitter
Αυτο-πορτραίτο, Νέα Υόρκη, 1976
Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s Facebook Twitter
Ο Gregg Allman και η Cher κατά το πάρτι μετά την ορκωμοσία του Προέδρου Κάρτερ, Λευκός Οίκος, 1977.
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα»

Φωτογραφία / Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα»

Μια μεγάλη έκθεση στη Ρώμη αποκαλύπτει τον «χαμένο κόσμο» του μεγάλου εικαστικού φωτογράφου, ο οποίος αφού τράβηξε μερικές από τις πιο εξαίσιες φωτογραφίες της «χρυσής ιταλικής εποχής», εγκατέλειψε για πάντα την κάμερά του εξαιτίας της επέλασης των παπαράτσι

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Φωτογραφία / Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Παρακολουθώντας τη συζήτηση μεταξύ του φωτογράφου Juergen Teller και της καλλιτεχνικής διευθύντριας της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτης Παναγιωτάκου, στο πλαίσιο της έκθεσης «you are invited» στο Onassis Ready, μας αποκαλύφθηκε πού συναντιέται ο Πάπας Φραγκίσκος με τον O.J. Simpson και η Linda Evangelista με τον Καραβάτζιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Χους εις τέφραν, εις ύδωρ. Στα νερά του Γάγγη κλείνει ο κύκλος

Φωτογραφία / Άλλη μια μέρα στον Γάγγη που καίνε νεκρούς

Μια φωτογραφική περιπλάνηση στο Βαρανάσι και στον κόσμο του, με τελικό προορισμό τον Γάγγη, όπου η καύση νεκρών, παρότι ενέχει το στοιχείο του μεταφυσικού, μοιάζει με μία ακόμα καθημερινή δραστηριότητα.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΣ
Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Φωτογραφία / Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Οι φωτογραφίες της Sophy Rickett με τις νεαρές γυναίκες που το 1995 ουρούσαν δημοσίως στις ζώνες εξουσίας του Λονδίνου φορώντας εταιρική ενδυμασία, εκτίθενται αυτές τις μέρες στην βρετανική μητρόπολη.
THE LIFO TEAM
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT