Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
0

Τι είναι τελικά ο David Shrigley; εικαστικός, εικονογράφος, γελοιογράφος, γλύπτης; Στην περίπτωσή του η απάντηση δε μπορεί να δοθεί με ευκολία. Αν ρωτούσαμε τον ίδιο, πιθανότητα θα παίρναμε μια απάντηση με το γνωστό χιούμορ του, αυτό με το οποίο αφήνει κόκκαλο ακόμα και τους Βρετανούς δημοσιογράφους. Ας ξεκινήσουμε την ιστορία με ένα παράδειγμα: Το έργο του Really Good,  ένας μπρούτζινος αντίχειρας με ύψος 32 πόδια θα καταλάβει τη θέση της Τέταρτης Πλίνθου στην Τραφάλγκαρ, το 2016.

«Τι πιστεύετε για το έργο σας;» τον ρωτούν. «Έχω την ελπίδα ότι αυτό το κομμάτι θα κάνει την Trafalgar Square, το Λονδίνο, το Ηνωμένο Βασίλειο και τον κόσμο ολόκληρο ένα καλύτερο μέρος», απαντά στους δημοσιογράφους, οι οποίοι αναρωτήθηκαν για άλλη μια φορά εάν πρόκειται για μια σοβαρή ή ειρωνική δήλωση και έσπευσαν να σημειώσουν τη φράση που συνήθως τον ακολουθεί «...ο γνωστός για το χιούμορ του Βρετανός καλλιτέχνης». 

Και πρόσθεσε, μπερδεύοντας εντελώς τα πράγματα: «Δε μπορώ να σταματήσω να σκέφτομαι ότι είναι πραγματικά μια μεγάλη ιδέα. Το πράγμα που έχω κάνει είναι κατά κάποιο τρόπο πραγματικά ηλίθιο».

Αν και πολλοί δε μπορούν να πάρουν την τέχνη του στα σοβαρά, η υποψηφιότητά του για το Turner Prize έκανε όσους μέχρι τότε απλώς χαμογελούσαν μαζί του, να τον κατατάξουν στους ξεχωριστούς Βρετανούς γλύπτες.

O David Shrigley έχει το δικό του μοναδικό τρόπο και είναι ένας από τους λίγους ανθρώπους που τραβάει μια απλή μολυβιά και συνδέει την τέχνη με το κόμικ.

Αν και πολλοί δε μπορούν να πάρουν την τέχνη του στα σοβαρά, η υποψηφιότητά του για το Turner Prize έκανε όσους μέχρι τότε απλώς χαμογελούσαν μαζί του, να τον κατατάξουν στους ξεχωριστούς Βρετανούς γλύπτες.

O David Shrigley γεννήθηκε το 1968 στο Macclesfield. Ζει από παιδί στην στη Γλασκώβη και σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών της πόλης. Μπορεί να μην ξέρει κάποιος το όνομά του, αλλά είναι σίγουρο ότι έχει δει έστω μια φορά τα σκίτσα του. Το φανατικό κοινό του τον έβρισκε τα σκίτσα του στην σαββατιάτικη έκδοση της Γκάρντιαν, σε κάρτες, ακόμα και σε στούντιο των tattoo-artists. Μπορείς να αγαπήσεις ή να μισήσεις τα σχέδιά του. Ή να τα βρεις ανησυχητικά.

 

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Η τεχνική με την οποία έχει επιλέξει να σχολιάσει το ασήμαντο, το ανώφελο και το παράξενο είναι περιορισμένη. Ένα χαρτί και ένα μολύβι. Αυτό το στιλ, το σχεδόν παιδικό με την κωμική επίδραση ή την πικρή διαπίστωση αποκλείεται να αγνοηθεί τελικά. όπως και η φράση που το συνοδεύει. Το σχέδιο του Shrigley είναι σκωπτικό, σκοτεινό, βαθύ. Είναι μια μορφή τέχνης με την πιο απλή μορφή και φόρμα. Απλώς αμίμητο. «Kακώς είχε αγνοηθεί για μεγάλο διάστημα το στιλ του», λέει η διευθύντρια της Tate Britain, Penelope Curtis. «Το έργο του ήταν πάντα αστείο και ως εκ τούτου περιθωριακό. Ακριβώς επειδή είναι αστείο, δε σημαίνει ότι δεν είναι και καλό». Ο ανήσυχος αυτός καλλιτέχνης δεν περιορίζεται στα σκίτσα του. Ασχολείται με τη γλυπτική, τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο. Με τον ίδιο τρόπο, δημιουργώντας έργα υψηλής νοημοσύνης και  μακάβριου χιούμορ. Αν και έχει το ένα του πόδι στην ποπ κουλτούρα, κανείς δε μπορεί να τον χαρακτηρίσει ποπ καλλιτέχνη.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
cocaine and heroin, αλάτι και πιπέρι

 Όταν η Σχολή Καλών Τεχνών της Γλασκώβης έπιασε φωτιά, τουϊτάριζε με μανία, θρηνώντας τη σχολή του. Για τους καθηγητές του είχε πει ότι «είναι εντελώς άσχετοι με την τέχνη». Ο ίδιος το έχει εξηγήσει πολλές φορές το πόσο δύσκολο είναι να επιβιώσει στον κόσμο των καλών τεχνών ένας κομίστας. Ειδικά της κατηγορίας του. Μιας κατηγορίας που χρησιμοποιεί σαν εργαλείο κυρίως την ειρωνεία και όχι το αστείο. Σε μια εποχή που στην Γλασκώβη δεν υπήρχε τίποτα άλλο από παραστατική ζωγραφική, ο Shrigley δεν ήθελε να γίνει άλλος ένας ζωγράφος με λαδωμένο μαλλί. Ήθελα να γίνει ο Άντι Γούρχολ ή ένας ντανταϊστής, ένας Μαρσέλ Ντισάν. Όταν μοιραζόταν ένα φλατ με τον Jonathan Monk, έκαναν εκθέσεις στην τουαλέτα με προσκαλεσμένους καλλιτέχνες τον Douglas Gordon και τον  Richard Wright. Την γκαλερί-τουαλέτα την αποκαλούσαν My Little Toilet.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Τατουάζ με σκίτσο του Shrigley

Η ανθρώπινη συμπεριφορά όσο περνάνε τα χρόνια τον εκπλήσσει όλο και λιγότερο και τον απογοητεύει όλο και περισσότερο. «Σε μια πτήση για Λονδίνο διάβαζα τη Daily Mail. Αυτή η εφημερίδα είναι σχεδόν αυτό που θα ήθελα να πλάσω ως χαρακτήρα. Υπάρχει μέσα όλος ο παραλογισμός του Ηνωμένου Βασιλείου: παραφροσύνη και άνθρωποι που ζουν ΄έχοντας μια εντελώς παραποιημένη εικόνα του κόσμου. Είναι ξεκαρδιστικό, αλλά οι άνθρωποι που διαβάζουν αυτή την εφημερίδα δεν  το βλέπουν σαν παράξενη κωμωδία. Αυτός είναι ο κόσμος στον οποίο ζούμε».

 

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
'Life Model 2012' η υποψηφιότητά του για το Turner Prize, 2012

239 σχέδια του, τα οποία επέλεξε ανάμεσα σε 800  κοσμούν από τις 6 Ιουνίου, το εστιατόριο Sketch στο  Mayfair, ένα γεωργιανό αρχοντικό με πολυτελή μπαρ και εστιατόρια, που μετατρέπεται σε γκαλερί τέχνης από το 2012, όταν εγκαινίασε μια συνεργασία με εικαστικούς καλλιτέχνες. Το 2012, υπεύθυνος για την μεταμόρφωση του Sketch ήταν ο Μartin Greed. Τα θέματά του, ο θάνατος, η βία, η σεξουαλική διαστροφή δεν είναι ό,τι καλύτερο για απογευματινό τσάι, έτσι αυτή τη φορά υπήρξε λίγο πιο «προσεκτικός». Καλού κακού έφτιαξε μερικά σχέδια για να αντικαταστήσουν κάποια άλλα σε περίπτωση που οι πελάτες διαμαρτυρηθούν.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Τα τελευταία χρόνια δουλεύει σκληρά και βρίσκει ανακουφιστικό να ξέρει ότι κουβαλάει μαζί του τα αγχολυτικά που δεν παίρνει ποτέ. «Tο καλύτερο που μπορεί να μου συμβεί είναι να δουλεύω και να κάνω ήρεμα τα σχέδια μου ή ένα γλυπτό χωρίς το άγχος του dead line”.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Scetch restaurant

Ελάχιστοι καλλιτέχνες σήμερα, μπορούν να συνδυάσουν  στο έργο τους τα στοιχεία του Shrigley. Την ορθογραφία και την ανορθογραφία του κόσμου, μια σύνθετη αλλά όχι επίπλαστη αφέλεια, το παιδί που συναντάει με την ευφυΐα του την ευφυΐα ενός ενήλικα, το σωστό και το λάθος. Δεν ακολουθεί κανένα πρότυπο σκιτσογράφου, κανέναν ήδη γνωστό κανόνα. Αντιθέτως: γδέρνει την επιφάνεια της πραγματικότητας και της ευταξίας με τον παχύ μαύρο μαρκαδόρο του. Και με το ίδιο του το σχέδιο, με την αμεσότητά του  ακυρώνει την έπαρση του σύγχρονου εννοιολογικού καλλιτέχνη, το ύφος τύπου Χιρστ και Λούκας καθώς αρνείται πεισματικά να μπει στην ίδια βιομηχανία. «Το σχέδιο ήταν διασκεδαστικό όταν ήμουν στο νηπιαγωγείο, εξακολουθεί να είναι και σήμερα που είμαι ενήλικας», λέει συχνά. Αυτή είναι η άποψή του και για τον κόσμο της τέχνης. Τον θεωρεί μια φούσκα.

 

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
tea time στο Scetch

 Κάνοντας ένα ακόμη ειρωνικό σχόλιο για τη φύση της δικής του «ανείπωτης» γραμμής υποστηρίζει ότι υπάρχει μόνο ένα τσιγαρόχαρτο που χωρίζει την αποδεκτή από τη μη αποδεκτή συμπεριφορά. Ο ίδιος απλώς τεκμηριώνει την πραγματικότητα δίνοντας ένα προκλητικό χτύπημα, αλλά αυτό είναι το είδος του παράλογου που τον ενδιαφέρει. Σε έναν κόσμο κορεσμένο με εικόνες, τα έργα του έχουν καταφέρει να είναι άμεσα αναγνωρίσιμα. Μπορεί κάποιος να μην έχει πατήσει ποτέ σε γκαλερί και να έχει πάρει μια ευχετήρια κάρτα με ένα σχέδιο του Shrigley, να έχει δει τα βίντεο των Blur και των Bonnie 'Prince' Billy ή τα κινούμενα σχέδια για την μάρκα ρούχων Pringle.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Η τέχνη για τον Shrigley, είναι ένα αισιόδοξο ελπιδοφόρο πράγμα. Η φιλοσοφία πίσω από τα ανθρωπάκια του, πασπαλίζει με άχνη ζάχαρη τις σκοτεινότερες περιοχές της ανθρώπινης ψυχής με διαβρωτικό χιούμορ.Θέλετε να μάθετε την τελευταία του θεωρία; "Λιγότερος θάνατος, λιγότερο χέσιμο. Λιγότερες προσβλητικές λέξεις. Πολλά πράγματα για το μαγείρεμα".

Pringle of Scotland Animation από τον  David Shrigley 

 

 

Bonnie 'Prince' Billy - Agnes Queen Of Sorrow (2004) 

 

How Are You Feeling?  David Shrigley 

 

 

David Shrigley και  Blur.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ