Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία

Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter
0

Τα έργα του Στέφανου Ρόκου είναι πολύ προσωπικά και κρύβουν ιστορίες, σκέψεις, προβληματισμούς και αναφορές. Είναι ανθρωποκεντρικά, αφηγηματικά και τα διακρίνει σχεδόν πάντα μια λεπτή δόση χιούμορ και ειρωνείας. Διατηρούν μια ισορροπία φωτός και σκιάς. Είναι ειλικρινή και με προσοχή στην λεπτομέρεια. «Μου αρέσει που είναι ζωγραφική και όλα περνάνε από τα δικά μου χέρια. Μου αρέσει που το 2015 εγώ ξύνω τα μολύβια, διαλέγω το χαρτί, ανακατέβω τα χρώματα και που τα υλικά μου είναι αληθινά. Η τεχνολογία με συναρπάζει, αλλά στην δική μου τέχνη χρειάζομαι άμεση σχέση με τα υλικά μου», λέει στην Lifo ο Στέφανος Ρόκος λίγο πριν τα εγκαίνια της ατομικής του έκθεσης "Revert to Disarray in Antwerp" στην Αμβέρσα, στην γκαλερί Museumstraat25. Εκεί θα παρουσιάσει ορισμένα έργα που είχε εκθέσει στην «Neu Gallery» του Λονδίνου και δύο καινούργια, που συνδέονται με την ατομική έκθεση που θα κάνει στην Αθήνα τον Φεβρουάριο.

Πώς προέκυψε η έκθεση στο Βέλγιο και πόσο σημαντικό είναι αυτό για σένα;

Η σχέση μου με το Βέλγιο, και συγκεκριμένα με την Αμβέρσα, είναι πολύ στενή και προσωπική για παραπάνω από 15 χρόνια και θεωρώ την έκθεση ιδιαίτερα σημαντική για εμένα. Εκτός του ότι η Αμβέρσα είναι μια μικρή πόλη με εξαιρετικά δυναμική και πρωτοποριακή καλλιτεχνική σκηνή σε πολλές μορφές Τέχνης, όπως είναι τα εικαστικά, η μουσική, το θέατρο και ο χορός, έχω αναπτύξει όλα αυτά τα χρόνια μια επαγγελματική και κυρίως φιλική σχέση με Βέλγους καλλιτέχνες που κάθε φορά εξελίσσεται και ανανεώνεται με τον χρόνο. Με την οικογένεια Bernaerts, τους ιδιοκτήτες δηλαδή της γκαλερί Museumstraat25, ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή πριν από έναν χρόνο, στα εγκαίνια της έκθεσης ενός πολύ καλού μου φίλου μουσικού και εικαστικού, του Stef Kamil Carlens. Με επισκέφθηκαν αργότερα στο εργαστήριό μου στην Αθήνα για να δουν τα έργα μου από κοντά, και κλείσαμε την έκθεση γι' αυτόν τον Οκτώβριο.

Αυτό που έχω διαπιστώσει με θαυμασμό είναι οτι την ελπίδα την δημιουργούν οι νέοι, ακόμα κι αν φαίνεται να μην υπάρχει καθόλου. Και το ακόμα πιο πρωτόγνωρο για την ελληνική πραγματικότητα των τελευταίων πολλών χρόνων είναι οτι η κοινωνικοπολιτική κρίση της εποχής μας αντιμετωπίζεται με την τέχνη ολοένα και περισσότερο.

Ζωγραφίζεις τον κόσμο όπως τον φαντάζεσαι ή όπως θα ήθελες να είναι;

Ζωγραφίζω ό,τι με απασχολεί την συγκεκριμένη περίοδο, χωρίς να σκέφτομαι ή να προσπαθώ το αποτέλεσμα να παριστάνει μια ιδεατή πραγματικότητα. Συμφωνώ ότι τις περισσότερες φορές η τελική εικόνα είναι με έναν τρόπο απολαυστική, γιατί ασχέτως με την θεματολογία του έργου δημιουργώ με αισθητικούς κανόνες την σύνθεση, την σχέση των χρωμάτων και το σχέδιο, για τον απλό λόγο οτι όσο βαρύ και να είναι το θέμα και ο προβληματισμός μου, όσο σκοτεινές και να είναι κάποιες φορές οι σκέψεις μου, προτιμώ την ομορφιά από την ασχήμια, βρίσκοντας ή επινοώντας πάντα κάτι θελκτικό σε κάτι φαινομενικά αποκρουστικό. Ίσως λοιπόν η δική μου ιδανική ιδεατή πραγματικότητα να είναι το απόσταγμα μιας ηλεκτρισμένης κατάστασης που καταλήγει να έχει θετικό πρόσημο.

Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter
Ζωγραφίζω ό,τι με απασχολεί την συγκεκριμένη περίοδο, χωρίς να σκέφτομαι ή να προσπαθώ το αποτέλεσμα να παριστάνει μια ιδεατή πραγματικότητα.

Τι θέλεις να πεις μέσα από τα έργα σου;

Σε κάποιους ανθρώπους θα ήθελα να μιλήσω παραπάνω για κάποια έργα μου, συνήθως όμως δεν το κάνω. Ίσως να έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον να διατηρήσουν την αρχική τους εντύπωση. Εξάλλου εγώ έφτιαξα την εικόνα και της έδωσα έναν τίτλο, αυτό νομίζω αρκεί. Πιστεύω στην εξέλιξη με μικρά σταθερά βήματα και σε βάθος χρόνου, όπως πιστεύω και στις μικρές μεγάλες αλλαγές. Αυτοί οι στίχοι του Nick Cave με εκφράζουν:

Cause people often talk about being scared of change
But for me I'm more afraid of things staying the same
'Cause the game is never won
By standing in any one place for too long.

Σε εμπνέει πιο πολύ η χαρά ή ο πόνος;

Με εμπνέουν οι παραστάσεις που μου προκαλούν χαρά και τα συναισθήματα που μου προκαλούν πόνο.

Ο έρωτας τι ρόλο παίζει στην ζωή σου;

Αναζητώντας τον ιδεατό έρωτα στην ζωή μου και θεωρώντας οτι 2-3 φορές τον έχω συναντήσει, συνεχίζω να εμπνέομαι από αυτόν χωρίς να κάνω σχέδια και χωρίς να πιέζω καταστάσεις.

Τι δεν θα διαπραγματευόσουν με τίποτα;

Δεν θα συνεργαζόμουν-συναναστρεφόμουν ποτέ με έναν άνθρωπο φασίστα, ρατσιστή. Όλα τα άλλα που μέχρι τώρα ακολουθώ –όσο μπορώ και όσο είναι εφικτό– μένοντας πιστός στις ιδέες μου και που είμαι περήφανος γι' αυτά, πιστεύω ότι κάτω από κάποιες συνθήκες θα μπορούσα να τα διαπραγματευτώ, όσο κι αν δεν θα το ήθελα καθόλου

Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter

Πώς σχολιάζεις τους Έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς σου; Ξεχωρίζεις κάποιον γιατί;

Έχουν περάσει 15 χρόνια μετά την αποφοίτησή μου από την Α.Σ.Κ.Τ., έχω διαπιστώσει με χαρά οτι η γενιά μου έχει επιμείνει παρά τις αντίξοες συνθήκες και έχει επιβάλει το έργο της στην σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική πραγματικότητα. Χαίρομαι να πηγαίνω σε εκθέσεις φίλων, παλιών συμφοιτητών και να βλέπω την εξέλιξη του έργου τους. Όπως επίσης και σε νεότερους από εμένα καλλιτέχνες, στους οποίους βλέπω μια ουσιαστική, καθημερινή επαφή με την τέχνη. Όπως όμως δυσκολεύομαι να διαλέξω τα αγαπημένα μου έργα, τις αγαπημένες μου ταινίες ή τα αγαπημένα μου τραγούδια, έτσι αδυνατώ να ξεχωρίσω έναν καλλιτέχνη.

 

— Σε τρομάζει το μέλλον;

Το μέλλον το βλέπω σαν ένα μυστήριο που ανυπομονώ να το ζήσω. Εξακολουθώ να κάνω σχέδια για το μέλλον, σαφώς άλλου είδους και με διαφορετική ωριμότητα απ' ό,τι έκανα στα 20 μου. Υπάρχουν στόχοι που θέλω να εκπληρώσω τα επόμενα χρόνια και που πραγματοποιούνται, ανανεώνονται ή ανατρέπονται όπως περνάει ο καιρός. Μ' αρέσει να φαντάζομαι το μέλλον, είμαι όμως πάντα προετοιμασμένος να δεχθώ μια πλήρη αλλαγή των σχεδίων λόγω συνθηκών. Μου αρέσει να επινοώ καταστάσεις που δεν μπορώ να υπολογίσω οτι θα συμβούν. Θα ήθελα να ζήσω κάτι συγκλονιστικό, μια ανακάλυψη, ένα επιστημονικό συμπέρασμα που η γενιά μου δεν μπορεί αυτήν τη στιγμή να συλλάβει. Αυτό δεν με τρομάζει, αντιθέτως το θεωρώ εξαιρετικά συναρπαστικό. Με τρομάζει ο θάνατος και οι αρρώστιες και η πιθανότητα καταστροφής εννοιών που θεωρούμε δεδομένες αλλά που πάντα κρέμονται από μια κλωστή, όπως η δημοκρατία, η ειρήνη, το περιβάλλον και ο άνθρωπος.

 

Πώς βλέπεις τα πράγματα στην Ελλάδα για τους νέους; Θα έφευγες από την Ελλάδα;

Αυτό που έχω διαπιστώσει με θαυμασμό είναι οτι την ελπίδα την δημιουργούν οι νέοι (και συμπεριλαμβάνω στους νέους και την δική μου την γενιά), ακόμα κι αν φαίνεται να μην υπάρχει καθόλου. Και το ακόμα πιο πρωτόγνωρο για την ελληνική πραγματικότητα των τελευταίων πολλών χρόνων είναι οτι η κοινωνικοπολιτική κρίση της εποχής μας αντιμετωπίζεται με την τέχνη ολοένα και περισσότερο. Μου περνάει συχνότατα από το μυαλό να φύγω και να ζήσω στο εξωτερικό, αυτήν την στιγμή όμως θεωρώ ιδανική και πρακτική λύση να δουλεύω με έδρα την Αθήνα και να προσπαθώ σιγά σιγά να παρουσιάζω ολοένα και περισσότερο την δουλειά μου στο εξωτερικό.

Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter
Chess
Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter
Choices
Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter
Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter

Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter

 

Η ατομική έκθεση του Στέφανου Ρόκου με τίτλο "Revert to Disarray in Antwerp" θα παρουσιαστεί στην γκαλερί Museumstraat25, στην Αμβέρσα στο Βέλγιο από τις 6-17 Οκτωβρίου 2015. http://www.stefanosrokos.gr/

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ