Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή

Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
0
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Πορτραίτο άνδρα, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)

Ένας νέος Έλληνας δημιουργός αποφάσισε να φέρει το έργο του El Greco στην ψηφιακή εποχή, με το σύντομο βίντεο φιλμ "Domenicos".


Είκοσι τέσσερα διάσημα έργα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, όπως "Τα δάκρυα του Αποστόλου Πέτρου", "Το όραμα Αγ. Ιωάννη", "Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού" κ.α., επεξεργάζονται ψηφιακά από τον Ζούαν Κούρτι και αποκτούν "ζωή" και κίνηση σε ένα πεντάλεπτο βίντεο που "αφηγείται" μία σύντομη ιστορία γύρω από τη ζωή του Χριστού.

Συλλαμβάνω μία ιδέα και προσπαθώ να την υλοποιήσω με σεβασμό στο ίδιο το έργο που επεξεργάζομαι, και στους ανθρώπους που θα δουν το αποτέλεσμα. Ελπίζω το βίντεο να δίνει ένα έναυσμα για να δημιουργήσει κάποιος που θα το δει κάτι καινούριο.


Who is who:


Ο Ζούαν Κούρτις έχει Συριακή καταγωγή, και γεννήθηκε το 1983 στο Κάιρο της Αιγύπτου. Προερχόμενος από μία οικογένεια με παρελθόν στην τέχνη του θεάτρου και του κινηματογράφου, ασχολήθηκε από νωρίς με την ζωγραφική πριν καταλήξει να σπουδάσει σκηνοθεσία.

Καταπιάνεται με την μέθοδο του stop motion, και το 2006 βραβεύτηκε στο Athens Video Art Festival για την μικρού μήκους ταινία του "Ταξίδι στη Σελήνη" – εμπνευσμένη από το έργο του αγαπημένου του Ζωρζ Μελιές. Σε κάθε του μικρή η μεγαλύτερη δημιουργία ο Ζούαν υπογράφει και την μουσική σύνθεση.

Το "Domenicos" είναι η πρώτη του επίσημη απόπειρα με την τεχνοτροπία της επεξεργασίας εικόνας και μετατροπής της έπειτα σε βίντεο.

Πώς ακριβώς "ζωντάνεψες" τους πίνακες του El Greco;

O κάθε πίνακας ήταν και μια ξεχωριστή σκηνή που έπρεπε να περάσει από τρία διαφορετικά στάδια για την ολοκλήρωσή του βίντεο.

Αρχικά επεξεργάστηκα τις εικόνες ώστε να αποκοπούν οι χαρακτήρες από τους πίνακες και ανακατασκευαστούν τα τοπία τους. Έπειτα πέρασα ένα ένα τα έργα σε 3D πρόγραμμα επεξεργασίας ώστε να αποκτήσουν κίνηση.

Το κομμάτι αυτό έγινε καρέ καρέ ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστική η κίνηση των χαρακτήρων. Τέλος, όλο το επεξεργασμένο υλικό πέρασε από το στάνταρ πρόγραμμα του μοντάζ που χρησιμοποιώ στα φιλμ μικρού μήκους.


Γιατί διάλεξες συγκεκριμένα το έργο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου γι' αυτό το πρότζεκτ;

Ήταν σχεδόν μοιραίο. Η έμπνευση προήλθε από την έκθεση τριών έργων του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου στο Βυζαντινό Μουσείο, όπου είχα βρεθεί τυχαία εκείνο το διάστημα. Τότε είδα από κοντά το Τρίπτυχο της Μόντενα και μου γεννήθηκε η επιθυμία να ετοιμάσω ένα βίντεο ξεχωριστό απ' ό,τι είχα κάνει μέχρι τότε.

Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Τα δάκρυα του Αποστόλου Πέτρου, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)

Και η πρώτη φορά που ήρθες σε επαφή με το έργο του;

Γνώρισα τον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο μέσα από τα σχολικά βιβλία. Το σκοτεινό του ύφος με τρόμαζε τότε, και θυμάμαι ότι απέφευγα τις σελίδες με τα έργα του. Πολύ αργότερα, όταν ξεκίνησα τη ζωγραφική, το σκοτεινό αυτό στοιχείο όχι μόνο δεν με τρόμαζε αλλά με ενέπνεε και προσπαθούσα να το χρησιμοποιήσω κι εγώ στη ζωγραφική μου, αποτυπώνοντας το συναίσθημα της παιδικής μου ηλικίας.

Ποιος είναι ο σκοπός του "Domenicos";

Δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος σκοπός, πρόκειται μάλλον για την ανάγκη μου να πραγματοποιήσω το όραμα που έχω κατά νου. Συλλαμβάνω μία ιδέα και προσπαθώ να την υλοποιήσω με σεβασμό στο ίδιο το έργο που επεξεργάζομαι, και στους ανθρώπους που θα δουν το αποτέλεσμα. Ελπίζω το βίντεο να δίνει ένα έναυσμα για να δημιουργήσει κάποιος που θα το δει κάτι καινούριο.

Ετοιμάζεις κάποιο άλλο παρόμοιο βίντεο;

Μόλις τελείωσα το καινούριο μικρό μήκους φιλμ "Θούριος", με θέμα την Επανάσταση του 1821. Είναι δημιουργημένο με την ίδια animation τεχνοτροπία του "Domenicos", και η "ιστορία" λέγεται αυτή τη φορά μέσα από 36 πίνακες. Σ' αυτή την περίπτωση χρησιμοποίησα καινούριες μεθόδους επεξεργασίας, ώστε οι κινήσεις των χαρακτήρων να είναι ακόμα πιο αληθοφανείς και εντυπωσιακές.

"Θούριος" trailer

Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Η ταφή του κόμητος του Οργκάθ, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Το όραμα του Αγίου Ιωάννη, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Αγωνία στον κήπο, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
H Θεραπεία του Τυφλού, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ