Ο Βαν Γκογκ αυτοκτόνησε, ή σκοτώθηκε τυχαία από έναν 16χρονο μαθητή;

Ο Βαν Γκογκ αυτοκτόνησε, ή σκοτώθηκε τυχαία από έναν 16χρονο μαθητή; Facebook Twitter
0

 

 

Τελικά ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ αυτοκτόνησε, ή σκοτώθηκε τυχαία από έναν 16χρονο μαθητή; Κι, ενώ, ένα βιβλίο του είχε κυκλοφορήσει τον Οκτώβριο του 2011 μας είχε σχεδόν πείσει πως επικρατέστερη είναι η δεύτερη εκδοχή, οι ερευνητές του Μουσείου Βαν Γκογκ επιμένουν πως πρέπει να επιστρέψουμε στο αρχικό σενάριο και να κατατάξουμε τον σπουδαίο μετα-ιμπρεσιονιστή στους αυτόχειρες της τέχνης.

Σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη στις 27 Ιουλίου 1890, ο Ολλανδός ζωγράφος βυθισμένος στην κατάθλιψη αυτοπυροβολείται στα 37 του χρόνια στο στήθος και δύο ημέρες αργότερα αφήνει την τελευταία του πνοή στην αγαπημένη και χιλιοζωγραφισμένη του πόλη Auvers-sur-Oise. Πριν από μερικά χρόνια και πάλι μέσω μιας βιογραφίας με τίτλο «Vincent Van Gogh: A Life» που είχαν κυκλοφορήσει τον Οκτώβριο του 2011 οι Steven Naifeh και Gregory White Smith μάθαμε πως ο Βαν Γκογκ φονεύθηκε από δύο έφηβους οι οποίοι πάνω στο παιχνίδι τον πυροβόλησαν κατά λάθος.


Στις 960 σελίδες τους οι δύο ερευνητές της βιογραφίας «Vincent Van Gogh: A Life» επικαλούνταν μαρτυρίες αλλά και στοιχεία που αφορούσαν τον τόπο που βρέθηκε το άψυχο σώμα του ζωγράφου αλλά και το σημείο που δέχτηκε τη σφαίρα. Τότε, το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ, περιορίστηκε σε μια δήλωση που ανέφερε ότι η θεωρία τους ήταν «δραματική» και «ενδιαφέρουσα», αλλά υπάρχουν "πολλά ακόμα ερωτήματα αναπάντητα». Αλλά φυσικά δεν εμεινε με τα χέρια σταυρωμένα. Ισα ίσα που ανέθεσε σε δύο δικούς του ερευνητές να διαπιστώσουν αν τελικά η βιογραφία έλεγε την αλήθεια.

Και πράγματι έπειτα από δύο χρόνια ερευνών το μυστήριο γύρω από το θάνατο του Βίνσεντ Βαν Γκογκ παίρνει άλλη τροπή καθώς οι δύο εμπειρογνώμονες αμφισβητούν ευθέως την πρόσφατη βιογραφία και τα όσα υποστήριζε σχετικά με τον φόνο του από τους 16χρονους. Μπορεί τα συμπεράσματα να μην έχουν δημοσιευτεί ακόμα αλλά τα ευρήματά τους λένε ξεκάθαρα πως η θεωρία της ανθρωποκτονίας από αμέλεια, ή ακόμα και του φόνου, απλά δεν ευσταθούν. Σύμφωνα με δηλώσεις τους στο περιοδικό "Burlington Magazine", οι Louis van Tilborgh και Teio Meendendorp δήλωσαν ότι η αυτοκτονία "είναι το μόνο σενάριο που ευσταθεί, τόσο ψυχολογικά και ιστορικά".

Οι δύο ερευνητές του Μουσείου επιχειρηματολόγησαν μιλώντας για τη φύση του τραύματος, την ποιότητα της σφαίρας, τις σχέσεις του ζωγράφου με τον αδελφό του Τεό, καθώς και μια επιστολή που βρέθηκε στην τσέπη του κι η οποία άφηνε σαφείς ενδείξεις για την αυτοκτονία του. Επίσης, πρόσθεσαν ότι κρίνοντας από την ταραγμένη του ψυχική ισορροπία το πιο εύλογο ήταν να ήθελε ο Βαν Γκογκ να αυτοκτονήσει.

Ενα είναι μόνο βέβαιο: 123 χρόνια μετά το τελευταίο κεφάλαιο αυτού του μυστηρίου δεν έχει ακόμα γραφτεί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ