Μια απλή εξήγηση για τον θάνατο της δημοσιογραφίας

1

Σε όλον τον κόσμο η ενημέρωση αντιμετωπίζει προβλήματα πάσης φύσεως: ηθικά, δεοντολογικά, αλλά κυρίως οικονομικά. Άλλοτε κραταιοί της έντυπης δημοσιογραφίας όπως ο Observer, η Telegraph, το ΤΙΜΕ είτε φλερτάρουν με το λουκέτο είτε εμφανίζονται κάθε χρόνο με παθητικό στα ταμεία τους. 

Σύμφωνα με την εξαιρετική ανάλυση του Stig Abell στο "Newsnight" του BBC, το πρόβλημα - και καθώς ο Τύπος στήριζε πάντα την ύπαρξη του στη διαφήμιση- ξεκίνησε από τη μέρα που τα μέσα ενημέρωσης έχασαν το βασικό εργαλείο ή παιχνίδι τους για να παραμείνουν στην αγορά: το αναγνωστικό κοινό, τους ακροατές, τους τηλεθεατές. 

Γιατί πολύ απλά μπήκαν άλλοι παίκτες σ' αυτό το παιχνίδι εκατομμυρίων που έκαναν καλύτερο ταίριασμα διαφημίσεων - κοινού, ήξεραν ακριβώς πού να στοχεύσουν τη διαφήμιση τους και πόσο ακριβά (ή μάλλον φθηνά) να πουλήσουν αυτή τη στόχευση. Στο τέλος της ημέρας δεν έχει καμία σημασία αν το BuzzFeed είναι ένα δημοφιλές site με εκατομμύρια αναγνώστες. 

Ή αν η Washington Post είναι η εφημερίδα που τα ρεπορτάζ της κερδίζουν τα Πούλιτζερ. 

«Δεν υπάρχουν ειδήσεις, ανακοίνωσε ο εκφωνητής ειδήσεων στις 18 Απριλίου του 1930 μέσα από τον ραδιοφωνικό σταθμό του BBC και έτσι οι ακροατές άκουσαν κλασική μουσική και ρεσιτάλ πιάνου. Αυτό θα ήταν αδιανόητο στις μέρες μας, που σκρολάρουμε με πάθος στα τηλέφωνα μας, καθώς πάντα θα υπάρχουν όλο και περισσότερες ειδήσεις», λέει ο Abell. 

«Αυτό θα σήμαινε ότι η δημοσιογραφία είναι στα καλύτερά της, όμως, μόνο έτσι δεν είναι. Η οικονομική βάση των Μέσων είναι κατεστραμμένη. Ακόμη κι αν η διαφήμιση από τα έντυπα μετακινήθηκε online, αυτό δεν σημαίνει ότι βοήθησε τα ενημερωτικά sites. Κυρίως, οι τεχνολογικοί κολοσσοί ευνοήθηκαν από αυτή την αλλαγή, όπως το Google και το Facebook.

»Πρακτικά αυτοί οι δύο στέλνουν κυκλοφορία στα sites, συγκεντρώνοντας ωστόσο το 90% της διαφημιστικής δαπάνης. Η εξήγηση είναι απλή: κάνουν στόχευση προϊόντος - καταναλωτή καλύτερα απ' οποιαδήποτε άλλη εφημερίδα».

Κατά τον ίδιο, όταν χάνεται το χρήμα, χάνεται η εξουσία. Όταν χάνεται η εξουσία, εξαφανίζεται και το κύρος. Μέσα χωρίς κύρος και αναγνώστες, όσο έγκυρες ειδήσεις κι αν δημοσιεύουν, εξαφανίζονται. Στο τέλος δεν υπάρχουν ειδήσεις. Και ποιος θα παίξει πιάνο σήμερα..; 

Διεθνή
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έκκληση 25 χωρών για άμεσο τερματισμό του πολέμου στη Γάζα

Διεθνή / Έκκληση 25 χωρών για άμεσο τερματισμό του πολέμου στη Γάζα

Στο επίκεντρο των επικρίσεων ο θάνατος εκατοντάδων Παλαιστινίων κοντά σε εγκαταστάσεις διανομής τροφίμων – «Ο πόλεμος πρέπει να τελειώσει τώρα», αναφέρουν οι υπουργοί Εξωτερικών σε κοινή δήλωση
LIFO NEWSROOM
Γάζα: Πάνω από 130 νεκροί σε 24 ώρες - Νέα χτυπήματα από το Ισραήλ

Διεθνή / Γάζα: Πάνω από 130 νεκροί σε 24 ώρες - Νέα χτυπήματα από το Ισραήλ

Το Ισραήλ προχώρησε στην ανανεωμένη επίθεσή του παρά δημοσιεύματα στον εβραϊκό Τύπο που ανέφεραν ότι Ισραηλινοί αξιωματούχοι θεωρούσαν πως η Χαμάς ήταν κοντά σε συμφωνία για κατάπαυση του πυρός
LIFO NEWSROOM
Ισραήλ και Ιράν μετατρέπουν τα social media σε όπλο: Η ψυχολογική μάχη πίσω από την επίθεση στη φυλακή Εβίν

Διεθνή / Ισραήλ και Ιράν μετατρέπουν τα social media σε όπλο: Η ψυχολογική μάχη πίσω από την επίθεση στη φυλακή Εβίν

Η ισραηλινή επίθεση στη φυλακή Εβίν στο Ιράν συνοδεύτηκε από επιχείρηση παραπληροφόρησης με ψευδή βίντεο, AI bot και deepfake, αποκαλύπτοντας μια νέα εποχή ψηφιακού πολέμου
LIFO NEWSROOM
ΗΠΑ: Καταγγελίες για βασανιστήρια μεταναστών σε φυλακές της ICE - Τους αναγκάζουν να γονατίσουν και να φάνε σαν σκυλιά

Διεθνή / ΗΠΑ: Καταγγελίες για πλήρη εξαθλίωση των μεταναστών σε φυλακές της ICE - Τους αναγκάζουν να τρώνε σαν σκυλιά

Απάνθρωπες συνθήκες που επιδεινώθηκαν σημαντικά μετά την ορκωμοσία του Τραμπ - Εκατοντάδες κρατούμενοι δεν έχουν χώρο να καθίσουν και μένουν όρθιοι, μηδαμινή πρόσβαση σε ιατρική φροντίδα, μπάνιο ή επαρκές φαγητό
LIFO NEWSROOM
Ντόναλντ Τραμπ: Δημοσίευσε AI βίντεο που δείχνει τον Μπαράκ Ομπάμα με χειροπέδες στη φυλακή

Διεθνή / Ντόναλντ Τραμπ: Δημοσίευσε AI βίντεο που δείχνει τον Μπαράκ Ομπάμα με χειροπέδες στη φυλακή

Το deepfake βίντεο που απαθανατίζει τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ να φοράει τη χαρακτηριστική πορτοκαλί στολή των κρατουμένων και να κοιτά απεγνωσμένος μέσα από το κελί του, κάνει τον γύρο των social media
LIFO NEWSROOM
Air India: «Όταν κοιμάται βλέπει ότι βρίσκεται στο αεροπλάνο, θυμάται να πεθαίνουν» λέει συγγενής του μοναδικού επιζώντα

Διεθνή / Air India: «Όταν κοιμάται βλέπει ότι βρίσκεται στο αεροπλάνο- θυμάται να πεθαίνουν» λέει συγγενής του μοναδικού επιζώντα

Συγγενής του μοναδικού επιζώντα από το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, υποστηρίζει πως ο 40χρονος ένα μήνα μετά, κάθε βράδυ ξαναζεί τα γεγονότα της μοιραίας πτήσης
LIFO NEWSROOM
Τζέφρι Έπσταϊν: Πρώην δικηγόρος του ζητά να δοθεί ασυλία στην Γκισλέιν Μάξγουελ

Διεθνή / Τζέφρι Έπσταϊν: Πρώην δικηγόρος του ζητά να δοθεί ασυλία στην Γκισλέιν Μάξγουελ

Ο ίδιος κάλεσε το υπουργείο Δικαιοσύνης να δώσει στη δημοσιότητα περισσότερα αρχεία από την έρευνά του σε βάρος του μεγαλοεπενδυτή για διακίνηση ανθρώπων και ακολούθως, προέτρεψε την κυβέρνηση να χορηγήσει ασυλία στην πρώην σύντροφό του
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Παλιά υπήρχε μονοπώλιο των μέσων στην παρουσίαση της είδησης καθώς και της ανάλυσης αυτής.Όταν ο καθείς από εμάς μπορεί να καταστεί μέσο, λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων, τότε δεν είναι παράλογο να υπάρχει απώλεια εσόδων και άρα εξουσίας και κύρους.Εκεί ανοίγονται δύο επιλογές: είτε τα ΜΜΕ λειτουργούν σαν ένα κλειστό σύστημα και λένε "είδηση είναι ότι λέμε εμείς και όλα τα άλλα είναι εν δυνάμει φήμες" σε μια απόπειρα να αυξήσουν την εγκυρότητά τους (όπου εννοείται δεν θα δημοσιεύουν ΠΟΤΕ ανακρίβειες και ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες) είτε επενδύουν στην ανάλυση όπου κάθε άρθρο / ρεπορτάζ θα είναι ένα μικρό διδακτορικό / ντοκιμαντέρ. Δεδομένο είναι ότι δεν θα επιστρέψεις ποτέ στην παλιά κατάσταση οικονομικά. De facto ο πιτσιρικάς στα Εξάρχεια που ανεβάζει βιντεάκι από τα επεισόδια θα είναι εκεί πριν το βαν του ΣΚΑΪ. Αυτό δεν αλλάζει. Τα ΜΜΕ μπορούν να αλλάξουν. Η Lifo είναι από τα καλύτερα παραδείγματα προσαρμογής, με πολλά περιθώρια βελτίωσης.Τα ΜΜΕ στην Ελλάδα, ηλεκτρονικός και έντυπος τύπος, επένδυσαν πολύ στο sensationalism που έφερε κέρδη άμεσα αλλά ταύτισε το προϊόν με το χαμηλό επίπεδο και με την εδραία πεποίθηση ότι anyone can do it. Από Ακρίτα σε Μικρούτσικο και από Παπαδάκη σε Παπαχρήστου.