Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν Facebook Twitter
0

Τίποτε δεν είναι πραγματικά νεκρό, αν το κοιτάξεις σωστά. Ο Ίβο βαν Χόβε απελευθερώνει τη ζωτική ενέργεια των κλασικών κειμένων στον 21ο αιώνα.


Αναζητά επίμονα τον πυρήνα τους και τα ανασυνθέτει επί σκηνής με όρους σημερινούς, συνυφασμένους με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Στόχος του δεν είναι η αποδόμηση ή η πρόκληση, αλλά η ανανέωση της παράδοσης, η ήττα της φθοράς που επιφέρει ο χρόνος, η ανακάλυψη μιας νέας φόρμας που θα κινητοποιήσει τους θεατές να ερωτευτούν ξανά το κλασικό, να το βιώσουν ως απόλυτα σύγχρονο.


«Νομίζω πως αν ο Τενεσί Ουίλιαμς ή ο Άρθουρ Μίλερ ζούσαν σήμερα, θα επιθυμούσαν κάτι πρωτοποριακό» σχολιάζει σε συνέντευξή του στην «Guardian». «Αν απλώς αναπαράγεις αυτό που οραματίστηκαν στη δική τους εποχή, δεν θα έχει την ίδια δυναμική τώρα. Θέλω να πάω πέρα από τα όρια, ν' ανεβάσω την απόλυτη παράσταση... Αυτό είναι ένα όνειρο, φυσικά. Δεν θα υλοποιηθεί ποτέ».

«Δεν είμαι προβοκάτορας» δήλωνε πριν από μερικά χρόνια. «Η ζωή είναι πολύ σύντομη για να βάζεις ως σκοπό σου την πρόκληση. Αντιθέτως, προσπαθώ να κοιτάζω στο βάθος των έργων και να σκέφτομαι πώς πρέπει να παρουσιαστούν στο σήμερα».

Ο εξηντάχρονος Βέλγος σκηνοθέτης συνιστά μια ασυνήθιστη περίπτωση πειραματιστή που κατέκτησε όχι μόνο τις εναλλακτικές σκηνές και τα «ψαγμένα» φεστιβάλ της Ευρώπης αλλά κατάφερε ταυτόχρονα να κερδίσει το ένα βραβείο μετά το άλλο για τις παραγωγές του στα πιο εμπορικά θέατρα της Αγγλίας και της Αμερικής.

Είναι σπάνιο φαινόμενο αυτό, ο καλλιτέχνης που διαγράφει διττή θριαμβευτική πορεία στα «εντός» και στα «εκτός», γοητεύοντας τόσο τους ανήσυχους θεατρόφιλους του Άμστερνταμ και της Αβινιόν όσο και το μαζικό κοινό του Μπρόντγουεϊ ή του Γουέστ Εντ.

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν Facebook Twitter
Ο Ίβο βαν Χόβε αναζητά επίμονα τον πυρήνα των κλασικών κειμένων και τα ανασυνθέτει επί σκηνής με όρους σημερινούς, συνυφασμένους με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.


Ξεκινώντας την καριέρα του στις αρχές της δεκαετίας του '80, ο Ίβο βαν Χόβε ανήκει σε μια γενιά ταλαντούχων Βέλγων καλλιτεχνών, όπως η Αν Τερέζα ντε Κέερσμαεκερ και ο Γιαν Φαμπρ, που εισέβαλαν ορμητικά στο προσκήνιο των παραστατικών τεχνών με αφετηρία τους την Αμβέρσα. Τότε γνώρισε και τον εξίσου χαρισματικό σκηνογράφο του, τον Γιαν Βερσβέιβελντ, με τον οποίο διατηρεί επαγγελματική και ερωτική σχέση από το 1980.

Η πρώτη παράσταση στην οποία συνεργάστηκαν βασιζόταν σε κείμενο που είχε γράψει ο ίδιος ο Βαν Χόβε (Geruchten, δηλαδή «Φήμες»). Προσέλκυσε ελάχιστους θεατές, σήμανε όμως την αρχή μιας λαμπρής πορείας, σημαντικός σταθμός της οποίας αποδείχτηκε το 2001 η ανάληψη της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή της Toneelgroep Amsterdam.

Πρόκειται για τη σημαντικότερη θεατρική ομάδα της Ολλανδίας, την οποία ο επιφανής σκηνοθέτης οδήγησε έκτοτε σε πρωτοφανή άνθηση, περιοδεύοντας μαζί τους ανά τον κόσμο.


Ανεξάρτητα από τους Toneelgroep όμως, ο Βαν Χόβε διαγράφει παράλληλα την ατομική του τροχιά, συνεργαζόμενος με θέατρα και οργανισμούς όπερας στις πιο ανεπτυγμένες πολιτιστικά χώρες του κόσμου. Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν η Comédie-Française επέστρεψε στην Αβινιόν μετά από 23 χρόνια απουσίας(!), ζήτησαν από τον Βαν Χόβε να καθοδηγήσει τους ηθοποιούς του θιάσου.

Η παράσταση που παρουσίασαν εκεί το 2016, οι Καταραμένοι, βασισμένη στο σενάριο της ομότιτλης ταινίας του Λουκίνο Βισκόντι, αποθεώθηκε ως «αριστούργημα».

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν Facebook Twitter
Όταν η Comédie-Française επέστρεψε στην Αβινιόν μετά από 23 χρόνια απουσίας(!), ζήτησαν από τον Βαν Χόβε να καθοδηγήσει τους ηθοποιούς του θιάσου. Η παράσταση, οι «Καταραμένοι», βασισμένη στο σενάριο της ομότιτλης ταινίας του Λουκίνο Βισκόντι, αποθεώθηκε ως «αριστούργημα».

Διακρίθηκε για την έξοχη χρήση του χώρου, της μουσικής και των τεχνικών μέσων, καθώς και για τις δυνατές, αβίαστες ερμηνείες συνόλου.

Αντί για την αναπαράσταση μιας πολυτελούς μεγαλοαστικής έπαυλης, ο σκηνοθέτης και ο σκηνογράφος του προτίμησαν έναν «άδειο χώρο» με πορτοκαλί πάτωμα και μια τεράστια οθόνη LED, στην οποία προβάλλονταν λεπτομέρειες από τα πρόσωπα των ηθοποιών. Ένα μουσικό σύνολο έπαιζε ζωντανά «παρακμιακή» μουσική του Σένμπεργκ και του Μπεργκ.

Κάθε φορά που γινόταν ένας φόνος, τα φώτα της πλατείας άναβαν στο φουλ, ενώ το άψυχο σώμα τοποθετούνταν τελετουργικά σε ένα από τα έξι φέρετρα που καταλάμβαναν το αριστερό μέρος της σκηνής. Μόλις το φέρετρο σφραγιζόταν, οι θεατές έβλεπαν στην οθόνη τις εκφράσεις αγωνίας του «παγιδευμένου» σώματος.

  

Οι ίδιοι οι φόνοι δεν αναπαρίσταντο ποτέ ενώπιον των θεατών, με εξαίρεση τη Νύχτα των μεγάλων μαχαιριών (το ιστορικό τριήμερο μαζικών δολοφονιών των αντιπάλων του Χίτλερ το 1934).

Το κομμάτι αυτό παρουσιάστηκε ως ομοφυλοφιλικό αιματοβαμμένο όργιο που συνδύαζε ζωντανή και μαγνητοσκοπημένη δράση. Ο κριτικός της εφημερίδας «Le Monde» επαίνεσε την «πρωτόγνωρη σύζευξη επικού και δραματικού θεάτρου», καθώς και τον αριστοτεχνικό τρόπο ενσωμάτωσης κινηματογραφικών μεθόδων στη θεατρική πράξη.


«Η ιστορία των Καταραμένων είναι η αρνητική αντανάκλαση καθετί όμορφου και καλού που υπάρχει στον κόσμο» δήλωνε ο Βαν Χόβε σε συνέντευξή του στο site του Φεστιβάλ της Αβινιόν.

«Είναι η "άλλη πλευρά"... Η ιδέα ότι η οικονομική ευημερία είναι πιο σημαντική από την ευημερία της ανθρωπότητας, την ομορφιά των ανθρωπίνων σχέσεων, συνιστά ένα παράξενο φαινόμενο που με έλκει τρομερά να το παρακολουθήσω και να το περιγράψω».

Ο Σαίξπηρ, ο Ίψεν και ο Μίλερ

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν Facebook Twitter
Ανεβάζοντας πριν από δύο χρόνια την «Έντα Γκάμπλερ» στο Εθνικό Θέατρο του Λονδίνου, εξόρισε από το θεατρικό τοπίο τους κορσέδες και τα φυτά σαλονιού και τοποθέτησε την ηρωίδα –ξυπόλυτη, φορώντας μόνο ένα νεγκλιζέ– σ' έναν χώρο γυμνό, λευκό, ψυχρό, απόλυτα εστέτ, με μερικές χρυσές «ανταύγειες» στον φωτισμό κι ένα παλιό πιάνο να δεσπόζει στα δεξιά της σκηνής.

Η επικαιροποίηση της πολιτικής διάστασης των μεγάλων κειμένων στέκεται συχνά στο επίκεντρο της δουλειάς του διάσημου Βέλγου. Στην Αγγλία, εκεί όπου στέκονται με δυσπιστία απέναντι στους «ριζοσπαστικούς» σκηνοθέτες, γοήτευσε το κοινό, όταν το 2009 παρουσίασε έναν εξάωρο μαραθώνιο με τις λεγόμενες «ρωμαϊκές» τραγωδίες του Σαίξπηρ –Κοριολανός, Ιούλιος Καίσαρ, Αντώνιος και Κλεοπάτρα–, έτσι όπως οι Άγγλοι δεν τις είχαν ξαναδεί.

Ο σκηνοθέτης μετέτρεψε τον ζοφερό κόσμο της εξουσίας, της ίντριγκας και της προδοσίας σε ένα multimedia υπερθέαμα: «Όλη η ζωή είναι μια παράσταση, μια διαρκής, σχεδόν οπερατική σαπουνόπερα που εκτυλίσσεται σε μια αίθουσα συνεδρίων γεμάτη με οθόνες τηλεόρασης, φυτά, μπεζ καναπέδες και τραπέζια που εκπέμπουν την αίσθηση ότι ανά πάσα στιγμή θα δοθεί μια συνέντευξη Τύπου» σχολίαζε η Λιν Γκάρντνερ.

Η κριτικός επαινούσε τον τρόπο με τον οποίο ο σκηνοθέτης κατάφερε να κάνει το κοινό να αισθανθεί ότι συμμετέχει στη δράση, πως ήταν δηλαδή οι ανώνυμοι πολίτες της Ρώμης.

«Ο Ίβο βαν Χόβε επινοεί εκ νέου αυτές τις τραγωδίες [...] δημιουργώντας όχι μόνο την εντύπωση ότι ο Σαίξπηρ είναι σύγχρονός μας αλλά ότι ολοκλήρωσε τη συγγραφή των κειμένων του μόλις σήμερα το πρωί».

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν Facebook Twitter
Στο «Ψηλά από τη γέφυρα» του Άρθουρ Μίλερ παγίδευσε τους ήρωές του μέσα σε ένα τετράγωνο.


Η διαπεραστική ματιά του Βαν Χόβε αναζητά πάντα την ουσία, αφαιρώντας καθετί περιττό, κάθε «φιοριτούρα». Ανεβάζοντας πριν από δύο χρόνια την Έντα Γκάμπλερ στο Εθνικό Θέατρο του Λονδίνου, εξόρισε από το θεατρικό τοπίο τους κορσέδες και τα φυτά σαλονιού και τοποθέτησε την ηρωίδα –ξυπόλυτη, φορώντας μόνο ένα νεγκλιζέ– σ' έναν χώρο γυμνό, λευκό, ψυχρό, απόλυτα εστέτ, με μερικές χρυσές «ανταύγειες» στον φωτισμό κι ένα παλιό πιάνο να δεσπόζει στα δεξιά της σκηνής.

Η σκηνοθεσία εστίασε στη δαιμονική πλευρά μιας γυναίκας που αποφασίζει να σπάσει τα δεσμά της μικροαστικής υποκρισίας που την πνίγει: «Η απελπισία την έχει ξεπλύνει. Είναι εθισμένη στην αηδία» σημείωνε χαρακτηριστικά η Σουζάνα Κλαπ του «Observer» για την ερμηνεία της Ρουθ Γουίλσον.

Εξίσου λιτό, διαπεραστικό και έντονο αποδείχτηκε το ανέβασμα του έργου Ψηλά από τη γέφυρατου Άρθουρ Μίλερ, το 2014. Οι κριτικοί σχολίαζαν ενθουσιασμένοι τον τρόπο με τον οποίο ο Βέλγος σκηνοθέτης «έβαλε φωτιά» σ' ένα κείμενο που νομίζαμε πως το ξέραμε καλά, το είχαμε τακτοποιήσει στα συρτάρια της ευαισθησίας μας και δεν περιμέναμε πλέον να μας χαρίσει καμία έκπληξη.

Το διάβασε ως μια κλειστοφοβική ιστορία, με τους ήρωες παγιδευμένους μέσα σε ένα «τετράγωνο» (ένα «ρινγκ του μποξ» ή ένα «κελί φυλακής» το χαρακτήρισαν), όπου τα σώματα και οι επιθυμίες τους συγκρούονται, γεννώντας αρχέγονα πάθη.

Ανασταίνοντας τον Λάζαρο

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν Facebook Twitter
Το «Lazarus» ανέβηκε στο New York Theatre Workshop και ήταν κάτι σαν σίκουελ της ταινίας του Νίκολας Ρεγκ Ο άνθρωπος που έπεσε στη Γη, στην οποία ο νεαρότατος τότε Μπάουι είχε δημιουργήσει την αλλόκοτη και γοητευτική περσόνα του εξωγήινου Τόμας Νιούτον.

Το 2015, όταν ο Ίβο βαν Χόβε έλαβε ένα μέιλ που τον καλούσε ν' αναλάβει το νέο πρότζεκτ του Ντέιβιντ Μπάουι, θεώρησε ότι επρόκειτο για φάρσα. Ο Λεπτός Λευκός Δούκας βρισκόταν τότε ακόμη εν ζωή.

«Δεν το πίστεψα» δήλωνε αργότερα ο Βέλγος καλλιτέχνης στους «New York Times». «Νόμισα ότι ήταν ένα από αυτά τα κόλπα που κάνουν οι ηθοποιοί στον υπολογιστή μου για να με πειράξουν».

Στην πορεία, βέβαια, αποδείχτηκε πως το μέιλ ήταν πέρα για πέρα αληθινό. Όταν οργανώθηκε η συνάντηση με τον Μπάουι, ο Βαν Χόβε προσπάθησε «να μην είναι αγχωμένος, αλλά φυσικά ήμουν πάρα πολύ» — o Μπάουι ήταν πάντα ένα από τα ινδάλματά του.

 
Το «Lazarus» ανέβηκε στο New York Theatre Workshop και ήταν κάτι σαν σίκουελ της ταινίας του Νίκολας Ρεγκ Ο άνθρωπος που έπεσε στη Γη, στην οποία ο νεαρότατος τότε Μπάουι είχε δημιουργήσει την αλλόκοτη και γοητευτική περσόνα του εξωγήινου Τόμας Νιούτον.

Στο μιούζικαλ –γεμάτο με τα υπέροχα τραγούδια του Μπάουι– συναντούμε και πάλι τον Νιούτον, ο οποίος έχει παραμείνει στη Γη, «με το μυαλό του ποτισμένο στο αλκοόλ, στοιχειωμένος από μια παλιά αγάπη», όπως δήλωνε ο Βαν Χόβε.

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν Facebook Twitter
Για τον εξάωρο μαραθώνιο με τις λεγόμενες «ρωμαϊκές» τραγωδίες του Σαίξπηρ ο Ίβο βαν Χόβε μετέτρεψε τον ζοφερό κόσμο της εξουσίας, της ίντριγκας και της προδοσίας σε ένα multimedia υπερθέαμα

Η υποδοχή στάθηκε αμφιλεγόμενη, ειδικά όσον αφορούσε την κατανόηση της ιστορίας («εύχομαι καλή τύχη σε όποιον θεατή καταφέρει να ακολουθήσει το νήμα της πλοκής» έγραφε ένας κριτικός για το λιμπρέτο του Έντα Γουόλς), αν και το περιοδικό «Rolling Stone» διακήρυττε την απόλυτη επιτυχία του εγχειρήματος:

«Επί της ουσίας, το Lazarus είναι ένας δίωρος διαλογισμός για τη θλίψη και τη χαμένη ελπίδα, διαθέτει όμως τόσες εξωφρενικές ανατροπές, που δεν σε αφήνει ποτέ να πλήξεις»: άνθρωποι διαπερνάνε τοίχους από γάλα, ιδιόρρυθμες γυναίκες μυρίζουν τα εσώρουχα των άλλων, νεαρές γκέισες, έφηβα φαντάσματα και ταλαιπωρημένοι θαμώνες κλαμπ εισβάλλουν ανά περιόδους στη σκηνή συνθέτοντας το ασυνήθιστο ψυχολογικό τοπίο του κεντρικού ήρωα.

Τον ρόλο του Νιούτον υποδύθηκε ο Μάικλ Σ. Χολ, γνωστός από τη σειρά «Dexter», ο οποίος συνέλεξε εξαιρετικά θετικές κριτικές, τόσο για τις υποκριτικές όσο και για τις φωνητικές του ικανότητες.

Το σινεμά γίνεται θέατρο

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν Facebook Twitter
Ιδιαίτερη αδυναμία επιδεικνύει στον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.

Ο Ίβο βαν Χόβε επιδεικνύει επίσης σταθερό ενδιαφέρον για τη θεατρική μεταφορά κλασικών ευρωπαϊκών ταινιών. Εκτός από τους Καταραμένους, έχει παρουσιάσει τρία ακόμη έργα του Βισκόντι: τον Ρόκο και τ' αδέρφια του (2009), το Λυκόφως των θεών (2011) και τους Διαβολικούς Εραστές (2016).

Επίσης, το Antonioni Project (2008), βασισμένο στην περίφημη «τριλογία της αποξένωσης» του Ιταλού μετρ (Η Περιπέτεια, Η Νύχτα, Η Έκλειψη), το Θεώρημα του Παζολίνι (2009), τη Νύχτα Πρεμιέρας, τα Πρόσωπα (2005) και τους Συζύγους (2012) του Τζον Κασσαβέτη.

Χαρακτηριστικό της προσέγγισης του Βαν Χόβε είναι πως χρησιμοποιεί πάντοτε ως σημείο αφετηρίας τα σενάρια των αντίστοιχων ταινιών και όχι το τελικό δημιούργημα, αποφεύγοντας έτσι κάθε προσπάθεια «μίμησης».

Ιδιαίτερη αδυναμία επιδεικνύει στον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν: το 2005 ανέβασε το Σκηνές από έναν γάμο, το 2009 το Κραυγές και ψίθυροι, ενώ το 2012 το Μετά την πρόβα και την Περσόνα, ένα δίπτυχο με κοινό άξονα τη σχέση τέχνης και ζωής, φαντασίας και πραγματικότητας, το οποίο θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε φέτος στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών (1-3 Ιουνίου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών).

«Το Μετά την πρόβα, επειδή μας είναι λιγότερο οικείο και επειδή αφορά την ίδια τη φύση του θεάτρου, αφήνει ένα σαφώς ισχυρότερο αποτύπωμα από τη μάλλον κοπιώδη προσπάθεια του Βαν Χόβε να αιχμαλωτίσει εκ νέου την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα της Περσόνας» σημειώνει ο Μάικλ Μπίλνγκτον στην κριτική του.

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν Facebook Twitter
Φανατική θαυμάστριά του δηλώνει και η Κέιτ Μπλάνσετ: «Το έργο του είναι μοναδικό, ωμό, σοκαριστικό, αιφνιδιαστικό, ξεκαρδιστικό –όλα όσα θέλεις να είναι μια θεατρική εμπειρία – και δεν δειλιάζει μπροστά στο άσχημο ή στο βλάσφημο».


Να σημειωθεί τέλος ότι, εκτός από τον χώρο του θεάτρου, ο Βαν Χόβε διαπρέπει και στον κόσμο της όπερας, ένα είδος με το οποίο ασχολείται ήδη από το 1999, όταν ανέβασε τη Λούλου του Άλμπαν Μπεργκ. Έκτοτε συνεργάζεται με κορυφαίες ευρωπαϊκές σκηνές, στις οποίες παρουσιάζει έργα των Μότσαρτ, Βάγκνερ, Βέρντι, Γιάνατσεκ και άλλων μεγάλων συνθετών.

Το 2014 σκηνοθέτησε στο Teatro Real την παγκόσμια πρεμιέρα του Brokeback Mountain, νέας όπερας που βασίστηκε στο ομότιτλο μυθιστόρημα της Άνι Πρου –γνωστό σ' εμάς από την κινηματογραφική μεταφορά του διά χειρός Ανγκ Λι– σε μουσική Τσαρλς Γουόρινεν.


Ο Βαν Χόβε επιμένει ότι δεν αποσκοπεί στην πρόκληση. «Δεν είμαι προβοκάτορας» δήλωνε πριν από μερικά χρόνια. «Η ζωή είναι πολύ σύντομη για να βάζεις ως σκοπό σου την πρόκληση. Αντιθέτως, προσπαθώ να κοιτάζω στο βάθος των έργων και να σκέφτομαι πώς πρέπει να παρουσιαστούν στο σήμερα».

Φανατική θαυμάστριά του δηλώνει και η Κέιτ Μπλάνσετ. «Το έργο του είναι μοναδικό, ωμό, σοκαριστικό, αιφνιδιαστικό, ξεκαρδιστικό –όλα όσα θέλεις να είναι μια θεατρική εμπειρία – και δεν δειλιάζει μπροστά στο άσχημο ή στο βλάσφημο» σχολιάζει η διάσημη ηθοποιός στο site της Toneelgroep Amsterdam.


Φλογερός μινιμαλιστής, ακούραστος ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής, λάτρης των σπουδαίων συγγραφέων και σκηνοθετών του σινεμά, αμφιλεγόμενος και ερεθιστικός, ο Ίβο βαν Χόβε συνιστά μια ιδιαίτερη περίπτωση επιτυχημένου δημιουργού που καλεί διαρκώς τη φαντασία μας στα άδυτα του συναρπαστικού κόσμου του.

Info:

Toneelgroep Amsterdam - Ivo van Hove

Μετά την πρόβα - Περσόνα / διασκευές έργων του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

1-3 Ιουνίου, 21:00

Διάρκεια: 150' (με 20' διάλειμμα)

Με ελληνικούς υπέρτιτλους

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ