Ο Γιάννης Ευσταθιάδης μας ξεναγεί στο μουσικό σύμπαν του Λόριν Μάαζελ

Ο Γιάννης Ευσταθιάδης μας ξεναγεί στο μουσικό σύμπαν του Λόριν Μάαζελ Facebook Twitter
Ήταν ο πρώτος Αμερικανός διευθυντής ορχήστρας που ο μισθός του ήταν ένας επταψήφιος αριθμός και ο πρώτος Αμερικανός που διηύθυνε Βάγκνερ στο Μπάυρωυτ.
0

 

Ο βίος, η πολιτεία και βέβαια ο θάνατος ενός μεγάλου και διάσημου μαέστρου πάντα αφορά περισσότερους απ’ όσους αγαπούν την κλασική μουσική αφού το σύμπαν μιας μεγάλης ορχήστρας λειτουργεί εξ ορισμού και ως ένα “star system”.  Η πραγματικότητα αυτή, αφορούσε κατ’ εξοχήν τον μαέστρο Λόριν Μάαζελ που απεβίωσε την Κυριακή 13 Ιουλίου σε ηλικία 84 ετών.

 

Ο Λόριν Μάαζελ αν και αινιγματικός και εν πολλοίς απρόσιτος, ίσως και αντιπαθητικός στους κύκλους των ορχηστρών και των μουσικών, υπήρξε  ο πρώτος μαέστρος-σταρ με διακριτικά διαφορετικό τρόπο από τα “ιερά τέρατα” στη διεύθυνση της ορχήστρας που επεδίωξε με λύσσα να διαδεχτεί. Ήταν ο πρώτος Αμερικανός διευθυντής ορχήστρας που ο μισθός του ήταν ένας επταψήφιος αριθμός, ο πρώτος Αμερικανός που διηύθυνε Βάγκνερ στο Μπάυρωυτ και βέβαια ο πρώτος που οδήγησε τη μεγάλη Φιλαρμόνικη της Νέας Υόρκης στη Βόρειο Κορέα για συναυλία δημιουργώντας σάλο για την απόφασή του αυτή.

 

Σκεφτήκαμε να κάνουμε μια αναδρομή στο έργο του με οδηγό τον κ. Γιάννη Ευσταθιάδη, έναν άνθρωπο που γνωρίζει όσο ελάχιστοι στη χώρα μας την κλασική μουσική. Εμβληματική φυσιογνωμία της διαφήμισης, συγγραφέας, ποιητής (εξέδωσε πριν από λίγους μήνες τη νέα του ποιητική συλλογή “Εκατό” (Μελάνι) και παραγωγός της εκπομπής “Η Νήσος των Θησαυρών” στο Τρίτο Πρόγραμμα, μια εκπομπή στην κυριολεξία θησαυρός όπου ακούμε σπάνιες ηχογραφήσεις, ο κ. Ευσταθιάδης (ο οποίος στο πρόσφατο παρελθόν είχε αναφερθεί στη σχέση του με τη μουσική στη LIFO από τη στήλη “Οι Αθηναίοι”) μας είπε για τον Λόριν Μάαζελ:

 

 

 "Ευρύτατο ρεπερτόριο, δεσποτικός χαρακτήρας"


“Ο Λόριν Μάαζελ, υπήρξε, βέβαια, παιδί θαύμα κάτι που τελικά είναι “επικίνδυνο” για την εξέλιξη ενός μουσικού αλλά ευτυχώς το ξεπέρασε. Είχε απίστευτη μνήμη (μιλούσε κοντά έξι γλώσσες) γιαυτό και διεύθυνε χωρίς παρτιτούρα. Ως μουσικός και διευθυντής ορχήστρας πέρασε στην κυριολεξία απ’ όλες τις μεγάλες ορχήστρες και όπερες του κόσμου.

 

Θα έλεγα ότι αυτό που τον χαρακτηρίζει ως μουσικό είναι το ευρύτατο ρεπερτόριο του, από τον Μπαχ αλλά πολύ λίγο ασχολήθηκε με τους νεώτερους συνθέτες της πρωτοπορίας. Το ρεπερτόριό του επίσης περιλάμβανε 40 όπερες. Μολονότι η δισκογραφία του είναι εκτενέστατη, έχει συγκριτικά πολύ λίγες ερμηνείες σε συνεργασία με σολίστ (να δηλώνει κάτι για τον μάλλον δεσποτικό χαρακτήρα του, αναρωτιέμαι).Είναι ίσως ο μόνος μαέστρος που συνεργάστηκε όχι ευκαιριακά, αλλά κατά καιρούς μόνιμα με όλες τις μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες: D.G., Decca, Philips, EMI, CBS (συνήθως στο παρελθόν οι μεγάλοι μαέστροι ήταν διά βίου συνδεδεμένοι με μία εταιρεία –Τοσκανίνι/RCA, Bruno Walter/Columbia– ή κάποιοι αργότερα με δύο, π.χ., Karajan.EMI & D.G.). Οι ηχογραφήσεις του με τις δύο πρώτες –D.G, Decca– παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

 

Κάποιες επιλογές από τη δισκογραφία του:

 

  • Το τρίπτυχο Ρωμαίος & Ιουλιέτα από Τσαϊκόφσκι, Berlioz και Προκόφιεφ (Φιλαρμονική Βερολίνου) D.G.
  • Ravel. Η όπερα «Το παιδί και τα μάγια» (ή κατ’ άλλους «οι μαγγανείες») με την Εθνική Ραδιοφωνική Ορχήστρα της Γαλλίας. D.G.

 

 

  • Ravel. «Δάφνις και Χλόη», με την Ορχήστρα του Κλήβελαντ (Decca).
  • Gershwin, συμφωνική μουσική με την Ορχήστρα του Κλήβελαντ (Decca).
  • Gershwin, Porgy and Bess, όλη η όπερα με την Ορχήστρα του Κλήβελαντ (Decca).
  • Sibelius, οι συμφωνίες, με τη Φιλαρμονική της Βιέννης (Decca).
  • R. Strauss, συμφωνικά ποιήματα με την Ορχήστρα Φιλαρμόνια (ΕΜΙ).
  • Στραβίνσκι, Πουλί Φωτιάς και Αηδόνι + Falla, Τρίκωχο καπέλο, με τη Συμφωνική Ορχήστρα της ραδιοφωνίας του Βερολίνου (πρώην RIAS), D.G.
  • Franck Συμφωνία, με τη Συμφωνική Ορχήστρα της ραδιοφωνίας του Βερολίνου (πρώην RIAS), D.G.

 

Αν πρέπει να διατυπώσω κάποιες επιφυλάξεις για έργα που διεύθυνε, θα αφορούσαν ολόκληρη την ηχογράφηση του Μπαχ (Βραδενβούργια, σουίτες, λειτουργία, ορατόρια)  στα μέσα της δεκαετίας του 1960 για τη Philips και τον Don Giovanni του”

 

Βίντεο από τη συναυλία της Φιλαρμονικής της Νέας Υόρκης στη Βόρειο Κορεα. Πρελούδιο στην γ’πράξη της όπερας Λόενγκριν του Βάγκνερ:

 

 

________

Η φωτογραφία είναι από την προσωπική σελίδα του www.maestromaazel.com/.  Στα ψηφιακά αρχεία  της Φιλαρμονικής της Νέας Υόρκης  μπορείτε να δείτε φωτογραφίες από διάφορα στιγμιότυπα της καρριέρας του.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT