30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι

30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι Facebook Twitter
Έχουν μία από τις μακροβιότερες εκπομπές στο ραδιόφωνο, τη «Solid Steel», που ξεκίνησε από τον πειρατικό βρετανικό σταθμό Kiss Fm to 1988, το 2000 μεταπήδησε στο BBC για δύο χρόνια και πλέον τη βρίσκει κανείς online.
0

Αν και έχουν περάσει 30 χρόνια από τότε που οι Coldcut προσγειώθηκαν στο μουσικό στερέωμα, η μουσική τους όχι μόνο δεν ακούγεται καθόλου ξοφλημένη ή μπαγιάτικη αλλά συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Για παράδειγμα, αν κάτσεις να ακούσεις το «Let us play!», παθαίνεις ένα μικρό σοκ, μια και σε αρκετές στιγμές του μοιάζει σαν να έχει κυκλοφορήσει πριν από μερικούς μήνες και όχι πριν από 20 χρόνια, συγκεκριμένα το 1997.


Οι Coldcut όμως δεν θεωρούνται σημαντικοί επειδή η μουσική τους ακούγεται φρέσκια όσα χρόνια κι αν περάσουν. Αυτό μπορείς να το πεις για πολλά συγκροτήματα. Είναι σημαντικοί επειδή διαμόρφωσαν την ποπ μουσική όπως την ακούμε σήμερα αλλά και τον τρόπο που φτιάχνεται. Το λονδρέζικο ντουέτο πάντοτε είχε το βλέμμα του στραμμένο στο μέλλον, από τις πρώτες του μουσικές απόπειρες, το 1987.


Η καινοτομία που έφεραν με την τεχνική που ανέπτυξαν στη δημιουργία της μουσικής, κάτι σαν ένα μουσικό κολάζ δηλαδή, κόβοντας και ράβοντας κομμάτια από διάφορα είδη, από χιπ-χοπ και τζαζ μέχρι σάουντρακ και κλασικά ροκ κομμάτια, προκάλεσε μια γενικότερη ριζική αλλαγή που κυριάρχησε τις επόμενες δεκαετίες − και κυριαρχεί ακόμα.

Οι Coldcut σύστησαν στο κοινό ερμηνεύτριες όπως η Yazz και η Lisa Stansfield. Η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Stansfield ξεκίνησε την καριέρα της με το «People, hold on» που έκαναν μαζί.


Ήταν από τα πρώτα σχήματα, μαζί με τους M/A/R/R/S και τους Αμερικανούς συναδέλφους τους Beastie Boys, που λάνσαραν απροκάλυπτα τη χρήση των samples στη mainstream μουσική. Έκαναν εν ολίγοις τα samples μόδα, για να το πούμε πιο απλά.


Πέρα όμως από αυτό, θεωρούνται σπουδαίοι και για τη Ninja Tune, τη δισκογραφική που ίδρυσαν το 1990 και αποτελεί μία από τις θρυλικές και μακροβιότερες ανεξάρτητες εταιρείες. H Ninja Tune, από την αρχή της λειτουργίας της, έγινε συνώνυμη της πρωτοπορίας λόγω της εμμονής της με τη διαδραστική τεχνολογία και τα οπτικοακουστικά μέσα, καθώς και λόγω του εκλεκτικού και ασυμβίβαστου ρόστερ καλλιτεχνών που κυκλοφορεί.


Δεν ξέρω, βέβαια, αν σήμερα έχει την ίδια αίγλη όπως παλιότερα, ακόμα όμως θυμάμαι μια εποχή γύρω στα μέσα των '00s όταν υπήρχε κόσμος που περίμενε ευλαβικά κάθε νέα κυκλοφορία της ή ενθουσιαζόταν σαν τρελός με κάθε νέο μουσικό που υπέγραφε και έμπαινε στο δυναμικό της.

30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι Facebook Twitter
Ο Matt Black γνώρισε τον Jonathan More το 1986. Ο More δούλευε στο δισκοπωλείο Reckless Records στην Berwick Street, όπου ο Black σύχναζε ως πελάτης.

Εν όψει της εμφάνισης του ιστορικού αυτού γκρουπ στο Gagarin205 την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου, κάνουμε μια αναδρομή στις πιο καθοριστικές στιγμές από τη χαοτική και πλούσια καριέρα τους.


• Ο Matt Black γνώρισε τον Jonathan More το 1986. Ο More δούλευε στο δισκοπωλείο Reckless Records στην Berwick Street, όπου ο Black σύχναζε ως πελάτης. Ο Black δούλευε ως προγραμματιστής και ο More ήταν πρώην δάσκαλος εικαστικών πριν φτιάξουν τους Coldcut.


Και οι δύο τους ήταν DJs της rare groove σκηνής που φημιζόταν για τα εκλεκτικά sets, γεμάτα θησαυρούς από σπάνιους και άγνωστους σόουλ και τζαζ δίσκους που έφερναν στο φως οι εκπρόσωποί της για τις ανάγκες κάθε βραδιάς.


• Η πρώτη τους δουλειά ήταν το κομμάτι «Say kids, what time is it?» που κυκλοφόρησε το 1987. Σε αυτό είχαν μιξάρει το κομμάτι «King of the swingers» από το «Βιβλίο της Ζούγκλας» με το break από το «Funky Drummer» του James Brown.

 

Coldcut - Say Kids What Time Is It?

Θεωρείται ο πρώτος breaks δίσκος που έγινε στη Βρετανία και η καινοτομία τους αυτή έκανε το SPIN να τους ανακηρύξει τους πρώτους Βρετανούς καλλιτέχνες που κατάλαβαν ακριβώς την cut-up αισθητική του χιπ-χοπ. Οι M/A/R/R/S, στο ίδιο πνεύμα, λίγους μήνες μετά, έβγαλαν το ιστορικό πλέον «Pump up the volume» που έφτασε στην κορυφή των βρετανικών τσαρτ την ίδια χρονιά.

• Το πιο ιστορικό κομμάτι των Coldcut ήταν το «Beats+ Pieces» που κυκλοφόρησαν το 1987 στην πρώτη ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία που ίδρυσαν και ονόμασαν «Ahead of our time». Τότε, για πρώτη φορά, το ντουέτο χρησιμοποιεί το όνομα Coldcut.


O τίτλος του συγκεκριμένου κομματιού περιέγραφε απόλυτα τον τρόπο που προσέγγιζαν τη μουσική και την ιδιαίτερη cut-up τεχνική που ανέπτυξαν. Ανέγραψαν ειρωνικά στο εξώφυλλο του σινγκλ το σλόγκαν «sorry, but this just isn't music» («συγγνώμη, αλλά αυτό δεν είναι μουσική»), αναφερόμενοι στους επικριτές αυτού του νέου είδους που ξεπηδούσε εκείνη την εποχή.


Για τους Chemical Brothers, το «Beats+ Pieces» ήταν το πρώτο bigbeat δισκάκι που κυκλοφόρησε στην ιστορία της μουσικής. Το bigbeat ήταν ένα είδος ηλεκτρονικής μουσικής στο οποίο οι μουσικοί χρησιμοποιούσαν πολλά βαριά breakbeats με λούπες από synth. Συνδέθηκε κυρίως με τα acid house και techno μουσικά είδη.

 

Coldcut - Beats And Pieces


• Η επιτυχία ήρθε όταν έκαναν remix στο χιπ-χοπ κομμάτι των Eric B. & Rakim «Paid in full». Κυκλοφόρησε και αυτό τον Οκτώβριο του 1987 και πλέον θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο για το χιπ-χοπ στη Βρετανία. Ανέβηκε στη 15η θέση στα βρετανικά τσαρτ.


Οι Coldcut, επίσης, σύστησαν στο κοινό ερμηνεύτριες όπως η Yazz και η Lisa Stansfield. Η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Stansfield ξεκίνησε την καριέρα της με το «People, hold on» που έκαναν μαζί.


• Σύμφωνα με την «Guardian», η συλλογή remix που κυκλοφόρησαν το 1996 με τίτλο «Journeys by DJ: 70 minutes of madness» είναι ένα άλμπουμ-ορόσημο που παραμένει μέχρι σήμερα μέτρο σύγκρισης για κάθε ανάλογη προσπάθεια που κυκλοφορεί. Στο ίδιο άρθρο ο Dorian Linksey γράφει ότι: «Έγιναν οι πρώτοι ποπ σταρ της βρετανικής χορευτικής σκηνής στη χώρα, την εποχή που κανείς δεν έβγαζε λεφτά από αυτή».

• Η Ninja Tune γεννήθηκε μέσα από την απογοήτευσή τους με την Arista, τη μεγάλη εταιρεία όπου είχαν υπογράψει στις αρχές της καριέρας τους. Ήθελαν να πάρουν τον έλεγχο της μουσικής τους στα χέρια τους και να ανεξαρτητοποιηθούν από τον έλεγχο των πολυεθνικών δισκογραφικών. Άρχισαν να χτίζουν τη Ninja Tune, επηρεασμένοι από μια περιοδεία τους στην Ιαπωνία, μαζί με τον Νorman Cook aka Fatboy Slim – τότε ήταν γνωστός ως Beats International.


Έκαναν τρία χρόνια να κυκλοφορήσουν μουσική με το όνομα Coldcut λόγω απαγορευτικής ρήτρας του προηγούμενου συμβολαίου τους, ενώ από το 1992 την εταιρεία διευθύνει ο Peter Quicke. Ως εταιρεία άρχισε να αποκτάει μεγαλύτερο κύρος μετά τα πρώτα πέντε άλμπουμ που κυκλοφόρησε εκεί ο DJ Food.


Με τη Ninja Tune οι Coldcut συνέχισαν την παράδοση που είχαν από παλιότερα να κυκλοφορούν περιορισμένες εκδόσεις βινυλίων. Η εταιρεία βοήθησε στην άνθηση του trip-hop και του ορχηστρικού χιπ-χοπ. Μάλιστα, οι ίδιοι οι Coldcut είχαν δική τους λέξη για το trip-hop: το αποκαλούσαν «funkjazztical tricknology».

30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι Facebook Twitter
Outside the echo chamber, 2017


• Εκτός όμως από τη μουσική, έχουν ασχοληθεί εκτενέστατα και με την τεχνολογία. Τη δεκαετία του '90, παράλληλα με τους Coldcut, οι Black και More δημιούργησαν το ανενεργό πλέον γκρουπ Hex. Ήταν μια multimedia ομάδα που είχε να κάνει με τα νέα τεχνολογικά μέσα. Ο Black, μάλιστα, είναι ένας από τους εφευρέτες του λογισμικού VJAMM που άρχισαν να χρησιμοποιούν στις συναυλίες τους.


Ακόμη, συνέθεσαν μουσική για βιντεοπαιχνίδια, όπως το «Rez» της Sega, ενώ πρόσφατα δημιούργησαν ένα app για παραγωγή μουσικής με smartphones που ονόμασαν Ninja Jam.


Τέλος, έχουν μία από τις μακροβιότερες εκπομπές στο ραδιόφωνο, τη «Solid Steel», που ξεκίνησε από τον πειρατικό βρετανικό σταθμό Kiss Fm to 1988, το 2000 μεταπήδησε στο BBC για δύο χρόνια και πλέον τη βρίσκει κανείς online.

Info:

Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου – Gagarin 205 / Αθήνα

Special guest: Cayetano (GR)

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ