Ο Πάμπλο Νερούδα μέσα από την αδημοσίευτη «Ωδή στο Βιβλίο» I & II

Ο Πάμπλο Νερούδα μέσα από την αδημοσίευτη «Ωδή στο Βιβλίο» I & II Facebook Twitter
0
Ο Πάμπλο Νερούδα μέσα από την αδημοσίευτη «Ωδή στο Βιβλίο» I & II Facebook Twitter
Τον Μάιο του 1979 οι εκδόσεις Gutenberg βραβεύτηκαν για την ελληνική έκδοση «Γενικό Άσμα-Κάντο Χενεράλ» του Χιλιανού ποιητή Πάμπλο Νερούδα (1904-1973) στην έκθεση «Τα ωραιότερα βιβλία του κόσμου 1978» της Λειψίας.

ΩΔΗ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ (Ι)

Στον Γιώργο Δαρδανό
Με αγάπη
Δανάη

Βιβλίο, όταν σε κλείνω
ανοίγω τη ζωή.
Ακούω
κοφτές κραυγές
στα λιμάνια.
Το χαλκομετάλλευμα
σκίζει την έρημο,
κατεβαίνει
στην Τοκοπίγια.
Είναι νύχτα.
Ανάμεσα στα νησιά
ο ωκεανός μας
καρδιοχτυπάει
με τα ψάρια του.
Αγγίζει τα πόδια,
τους μυς,
τ' ασβεστώδικα πλευρά
της πατρίδας.
Όλη νύχτα κολλάει
στους όχτους της
και με το χάραμα της μέρας
ξημερώνεται τραγουδώντας
λες και ξυπνάει
μια κιθάρα.
Εμένα με καλεί
ο κρότος του ωκεανού
εμένα με καλεί
ο άνεμος,
κι ο Ροδρίγες με καλεί,
ο Χοσέ Αντόνιο,
πήρα ένα τηλεγράφημα
από το Συνδικάτο «Ορυχείο»,
κι εκείνη,
εκείνη που αγαπώ
(δε θα σας πω τ' όνομά της)
με καρτερεί
στο Μπουκαλέμου.

Βιβλίο,
εσύ δεν μπόρεσες
να με τυλίξεις στο χαρτί,
δε με γέμισες τυπογραφία
με εντυπώσεις ουράνιες,
δεν μπόρεσες
να τετραγωνίσεις (καδράρεις)
τα μάτια μου,
φεύγω από σένα
και πάω να πληθύνω τα δάση
με τη βραχνή φαμελιά
του τραγουδιού μου,
να δουλέψω μέταλλα
πυρωμένα,
ή να φάω κρέας
ψημένο κοντά
στη βουνίσια φωτιά.

Αγαπώ τα βιβλία
τα εξερευνητικά,
βιβλία με δάσος ή χιόνι,
βυθό ή ουρανό,
αλλά
μισώ
το βιβλίο αράχνη
όπου η σκέψη έδωσε σύρμα
φαρμακερό
για να μπλεχτεί η νεαρή,
η τριγυρίστρα μύγα.
Βιβλίο, άσε με λεύτερον.
Δεν θέλω να κυκλοφορώ
ντυμένος τεύχος,
δεν έρχομαι από έναν τόμο,
τα τραγούδια μου
δεν έχουν φάει τραγούδια,
καταβροχθίζουνε
παθιασμένα γεγονότα,
τρέφονται με ύπαιθρο,
βγάζουνε τροφή
από τη γη
και τους ανθρώπους.

Βιβλίο, άσε με να διαβαίνω
τις στράτες,
με σκόνη στα παπούτσια
και χωρίς μυθολογία:
γύρνα στη βιβλιοθήκη σου,
εγώ πάω στους δρόμους.

Έμαθα τη ζωή
Απ' τη ζωή,
τον έρωτα τον έμαθα
από ένα μόνο φιλί,
και δεν μπόρεσα
να διδάξω σε κανέναν
τίποτα άλλο
εξόν απ' ό,τι έζησα,
όταν από κοινού
με τους ανθρώπους
βρισκόμουνα,
όταν
μ' αυτούς αγωνίστηκα:
όταν τους έκφρασα
όλους
μέσα
στο τραγούδι μου.

Νερούδα
Δανάη

Ο Πάμπλο Νερούδα μέσα από την αδημοσίευτη «Ωδή στο Βιβλίο» I & II Facebook Twitter
Ο Πάμπλο Νερούδα μέσα από την αδημοσίευτη «Ωδή στο Βιβλίο» I & II Facebook Twitter

ΩΔΗ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ (ΙΙ)

Βιβλίο,
ωραίο,
βιβλίο
ελάσσον δάσος,
φύλλο το φύλλο,
μυρίζει το χαρτί σου
στοιχείο,
είσαι πρωινό
και νυχτιάτικο,
δημητριακό,
ωκεάνιο,
μες στις παλιές
σελίδες σου
αρκουδοκυνηγοί,
φωτιές πλάι
στο Μισισιπή,
μονόξυλα
στα νησιά,
αργότερα δρόμοι
και δρόμοι,
αποκαλύψεις,
λαοί
επαναστατημένοι
ο Ρεμπώ σα λαβωμένο
αιμόφυρτο ψάρι,
να σπαρταράει στο βούρκο,
και η ομορφιά
της αδερφοσύνης
−πέτρα την πέτρα−
να υψώνει
το ανθρώπινο κάστρο,
πόνοι που υφαίνουν
τη σταθερότητα,
πράξεις αλληλέγγυες,
βιβλίο
κρυμμένο
από τσέπη
σε τσέπη,
λάμπα
παράνομη,
κόκκινο αστέρι.

Εμείς
οι διαβάτες ποιητές
εξερευνούμε
τον κόσμο,
μας δέχτηκε η ζωή
σε κάθε θύρα,
πήραμε μέρος
στον επίγειο αγώνα.
Ποια ήταν η νίκη μας;
Ένα βιβλίο,
ένα βιβλίο γεμάτο, με
ανθρώπινες επαφές, με
πουκάμισα,
ένα βιβλίο
χωρίς μοναξιά
με ανθρώπους
κι εργαλεία,
ένα βιβλίο
είναι η νίκη.
Ζει και πέφτει
όπως όλοι οι καρποί
και δεν έχει μόνο φως,
και δεν έχει μόνο σκιά,
σβήνει
ξεφυλλίζεται,
χάνεται,
ανάμεσα στους δρόμους
και κατρακυλάει
στη γη.
Βιβλίο
της αυριανής ποίησης,
Έχε ξανά
χιόνι και μούσκλια
στις σελίδες σου,
έτσι που
τα βήματα
ή τα μάτια
να χαράζουν αχνάρια:
ας περιγράψουμε ξανά
τον κόσμο,
της πηγής,
μες απ' τη βλάστηση,
τους ψηλούς δρυμούς,
τους πολικούς πλανήτες,
και τον άνθρωπο
στις στράτες,
στις καινούργιες στράτες,
να προχωρεί
στη σέλβα,
στο νερό,
στον ουρανό,
στη γυμνή
θαλάσσια μοναξιά,
τον άνθρωπο
να ανακαλύπτει
τα έσχατα μυστικά,
τον άνθρωπο
που ξαναγυρίζει
μ' ένα βιβλίο,
τον κυνηγό
που γυρίζει μ' ένα βιβλίο,
τον αγρότη
που οργώνει
μ' ένα βιβλίο

Νερούδα
Δανάη

 Προσωπικό αρχείο Γιώργου Δαρδανού - Μεταγραφή: Εύη Μαλλιαρού

Ο Πάμπλο Νερούδα μέσα από την αδημοσίευτη «Ωδή στο Βιβλίο» I & II Facebook Twitter
Ο Πάμπλο Νερούδα μέσα από την αδημοσίευτη «Ωδή στο Βιβλίο» I & II Facebook Twitter

Τον Μάιο του 1979 οι εκδόσεις Gutenberg βραβεύτηκαν για την ελληνική έκδοση «Γενικό Άσμα-Κάντο Χενεράλ» του Χιλιανού ποιητή Πάμπλο Νερούδα (1904-1973) στην έκθεση «Τα ωραιότερα βιβλία του κόσμου 1978» της Λειψίας. Με αφορμή αυτή την τιμητική διάκριση η μεταφράστρια του Νερούδα, Δανάη Στρατηγοπούλου, αφιέρωσε την αδημοσίευτη μέχρι σήμερα χειρόγραφη «Ωδή στο βιβλίο» Ι και ΙΙ στον εκδότη Γιώργο Δαρδανό. Διαβάζοντας και τα δύο μέρη της «Ωδής στο βιβλίο», εκτός από τον ρυθμό, τη μουσικότητα, τις δεξιοτεχνικές εναλλαγές εικόνων, βλέπουμε στο πρώτο μέρος (Ι) έντονο το ερωτικό στοιχείο π.χ. «Έμαθα τη ζωή/ απ'τη ζωή,/ τον έρωτα τον έμαθα/ από ένα μόνο φιλί», ενώ στο δεύτερο (ΙΙ) τονίζονται περισσότερο η συντροφικότητα και η πνευματική ελευθερία, π.χ. «εμείς/ οι διαβάτες ποιητές/ εξερευνούμε/ τον κόσμο». Το βιβλίο παρουσιάζεται στην «Ωδή» ως ένα υλικό στοιχείο που έχει τη δύναμη να δώσει μια υπόσταση ποιητική στην καθημερινότητα του ανθρώπου και στον αγώνα του για καλυτέρευση της ζωής του.


Το 1948, ο Νερούδα, επικηρυγμένος από τον Πρόεδρο της Χιλής Γονσάλες Βιδέλα, φυγαδεύεται σε κρυψώνες όπου γράφει το τρίτομο έπος μαχόμενης ποίησης με τίτλο «Γενικό Άσμα». Τελικά, ο ποιητής, κυνηγημένος, εγκαταλείπει τη Χιλή το 1949, περνώντας τη φοβερή Κορδιλιέρα των Άνδεων. Με σχέδια του επίσης παράνομου Ιταλο-χιλιανού καλλιτέχνη Χοσέ Βιτουρέλι, το «Γενικό Άσμα» πρωτοεκδίδεται στο Μεξικό το 1950. Η Α' ελληνική έκδοση κυκλοφορεί στην Αθήνα το 1973, έτος θανάτου του ποιητή (Β' έκδοση, 1974) από τον Γιώργο Δαρδανό, επίσης εικονογραφημένη με τα σχέδια του Βιτουρέλι (τα ίδια χρησιμοποιεί ο Μίκης Θεοδωράκης για τον δίσκο του μελοποιημένου «Κάντο Χενεράλ»). Η μετάφραση-εισαγωγή και τα εξηγητικά του «Γενικού Άσματος» έγιναν από τη Δανάη Στρατηγοπούλου, η οποία είχε διδάξει στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Σαντιάγκο ελληνική δημοτική ποίηση και ελληνική μουσική. Το 2004, γιορτάζοντας τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Πάμπλο Νερούδα, οι εκδόσεις Gutenberg επανακυκλοφόρησαν την επετειακή Γ' έκδοση του «Γενικού Άσματος».

Ο Πάμπλο Νερούδα μέσα από την αδημοσίευτη «Ωδή στο Βιβλίο» I & II Facebook Twitter
Η Δανάη Στρατηγοπούλου με τον Πάμπλο Νερούδα


Το 1950 ο Νερούδα λαμβάνει το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης μαζί με τον Πικάσο κι άλλους καλλιτέχνες. Κατόπιν, ταξιδεύει ανά τον κόσμο και γράφει αδιάκοπα, εμψυχώνοντας τους λαούς που βιώνουν την καταπίεση ανελεύθερων καθεστώτων, κατορθώνοντας με την ποίησή του να παραμένει στην επικαιρότητα της εποχής του. Το 1971 η Γερουσία της Χιλής τον διορίζει πρεσβευτή της χώρας του στο Παρίσι. Την ίδια χρονιά παίρνει το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Το 1972 επιστρέφει στην πατρίδα του για να βοηθήσει τον Σαλβαδόρ Αλιέντε που αγωνίζεται για τη Δημοκρατία της Χιλής. Πεθαίνει το 1973, λίγο μετά τον Αλιέντε.


Παραθέτω εδώ ένα μικρό χαρακτηριστικό απόσπασμα από την ενότητα «Εγώ είμαι» στον τρίτο τόμο του «Γενικού Άσματος» με τίτλο «Εγώ θα ζήσω» (1949, σελ. 201):

Εγώ δεν θα πεθάνω. Τώρα,
τούτη τη μέρα τη γεμάτη ηφαίστεια
κινάω για τα πλήθη, για τη ζωή.
Αφήνω ταχτοποιημένα εδώ
τούτα τα πράγματα,
σήμερα που οι πιστολάδες σεργιανίζουν
με τη «δυτική κουλτούρα» υπό μάλης,
με τα χέρια που σκοτώνουν στην Ισπανία,
και τις κρεμάλες που αιωρούνται στην Αθήνα,
και την ατιμία που κυβερνάει τη Χιλή
και παύω πια να λέω
Θα μείνω εδώ
με λέξεις και λαούς και δρόμους
που με προσμένουνε ξανά,
και που χτυπούν με χέρια έναστρα
την πόρτα μου.
Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ