"O Πάμπλο Νερούδα είναι πολύ πιθανό να δολοφονήθηκε"

"O Πάμπλο Νερούδα είναι πολύ πιθανό να δολοφονήθηκε" Facebook Twitter
0

Επίσημο έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών της κυβέρνησης της Χιλής αναγνωρίζει για πρώτη φορά ότι είναι πολύ πιθανό να δολοφονήθηκε ο μεγάλος ποιητής της χώρας Πάμπλο Νερούδα. Σύμφωνα με το έγγραφο, ο νομπελίστας ποιητής δεν πέθανε "εξαιτίας του καρκίνου του προστάτη», αλλά  «είναι σαφώς δυνατό και πολύ πιθανό να πέθανε από παρέμβαση τρίτων».

"O Πάμπλο Νερούδα είναι πολύ πιθανό να δολοφονήθηκε" Facebook Twitter

Ο θάνατος του επήλθε την Κυριακή 23 Σεπτεμβρίου του 1973 σε νοσοκομείο του Σαντιάγο της Χιλής και ενώ λίγες ώρες πριν ετοιμαζόταν να αναχωρήσει για το Μεξικό, όπου σύμφωνα με την έκθεση του υπουργείου, θα σχημάτιζε ενδεχομένως εξόριστη κυβέρνηση, καταγγέλλοντας τις ενέργειες του δικτάτορα Αουγκούστο Πινοσέτ, ο οποίος είχε πραγματοποιήσει πραξικόπημα στις 11 Σεπτεμβρίου.

"O Πάμπλο Νερούδα είναι πολύ πιθανό να δολοφονήθηκε" Facebook Twitter

Αυτά είναι τα κύρια συμπεράσματα του εγγράφου που εστάλη στον ανακριτή Mario Άρμα Εσπινόζα, υπεύθυνο για την έρευνα για το θάνατο του Πάμπλο Νερούδα (1904 - 1973). Το έγγραφο, με ημερομηνία 25 Μαρ 2015, αποτελεί μέρος των εμπιστευτικών φακέλων υποθέσεων της περιόδου. Αυτή η μεγάλη αποκάλυψη περιλαμβάνεται στη νέα βιογραφία του Νερούδα, γραμμένη από τον ιστορικό Μάριο Αμόρος Αλικάντε με τίτλο «Neruda. Ο πρίγκιπας των ποιητών».

"O Πάμπλο Νερούδα είναι πολύ πιθανό να δολοφονήθηκε" Facebook Twitter
Φωτογραφία από την κηδεία του ποιητή

Ο δικαστής αναγνωρίζει ότι υπάρχει μια σειρά συμπτώσεων και αποδεικτικά στοιχεία που οδηγούν στο συμπέρασμα για δολοφονία, ωστόσο δηλώνει ότι δεν είναι 100% σίγουρος και περιμένει τις επιστημονικές αποδείξεις για επιβεβαίωση.

"O Πάμπλο Νερούδα είναι πολύ πιθανό να δολοφονήθηκε" Facebook Twitter
O Neruda και η σύζυγός του Matilde Urrutia

«Στις 23 Σεπτεμβρίου η υγεία του επιδεινώθηκε ξαφνικά  και πέθανε μέσα σε έξι ώρες», δηλώνει ο δικαστής Εσπινόζα, προσθέτοντας ότι είναι εν αναμονή των εξετάσεων για ένα βακτήριο, του  Staphylococcus aureus, που βρέθηκε στο σώμα του ποιητή. " Αυτός είναι ένας ξένος για τις θεραπείες του καρκίνου, ένας μικροοργανισμός μπορεί να γίνει ιδιαίτερα τοξικός και να επιταχύνει το θάνατο», λέει.

Σύμφωνα με την έκθεση του Προγράμματος Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Υπουργείου Εσωτερικών της Χιλής, την ημέρα πριν από το ταξίδι του Νερούδα στο Μεξικό, ο ποιητής "πεθαίνει και αναγνωρίζεται ως αιτία θανάτου, χωρίς περαιτέρω δοκιμές ή ελέγχους, ο καρκίνος του. Ωστόσο, μπορεί να αναρωτιέστε αν η ασθένεια έχει παρουσία ως μια αποτελεσματική αιτία θανάτου ή απλώς ως αιτιολόγηση του αιφνίδιου θανάτου, που πρόλαβε αυτό το ταξίδι του νομπελίστα ταξίδι στο Μεξικό".

Η υπόθεση Νερούδα άνοιξε το 2011, όταν ο οδηγός του ποιητή, Manuel Araya, αποκήρυξε τη δολοφονία. Στη συνέχεια, το Κομμουνιστικό Κόμμα της Χιλής κατέθεσε καταγγελία. Ζήτησε εκταφή που έγινε στις 8 Απριλίου 2013.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

*Ακόμη και το πιο σφοδρό ξυράφι υπήρξε κάποτε λουλούδι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ακόμη και το πιο σφοδρό ξυράφι υπήρξε κάποτε λουλούδι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Από το σοκ της Peaches μέχρι τη σιωπηρή δύναμη σωμάτων που άντεξαν χωρίς να εξηγηθούν, ο Πάνος Μιχαήλ εξερευνά τι σημαίνει να κατοικείς το σώμα σου χωρίς διαπραγμάτευση. Ένα πολυποστ της ΟΑΣΗΣ για την επιθυμία ως πολιτισμό και την αντοχή ως μορφή αλήθειας.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Το δέρμα που κατοικώ/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Το δέρμα που κατοικώ/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε αυτό το πολυποστ, ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει τη σύγχρονη κουλτούρα μέσα από εκείνο το μικρό σκοτεινό διάκενο όπου κάτι λείπει και ακριβώς γι’ αυτό γίνεται ορατό. Από τη Charli XCX που παλεύει να ξαναβρεί το σώμα της μέσα στο ίδιο της το είδωλο, μέχρι τη Cindy Sherman που αποκάλυψε νωρίς τη βία της μίμησης· από τη σωματική ένταση του HYACYN μέχρι τη λαϊκή, ανθρώπινη ματιά του Martin Parr. Ένα queer πολυποστ για την επιμονή της παρουσίας σε μια εποχή που δεν αντέχει την ατέλεια.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Πόσο κοστίζει να βγαίνεις στην Αθήνα;

Culture / Πόσο κοστίζει να βγαίνεις στην Αθήνα;

Από τις θεατρικές σκηνές και τις σκοτεινές αίθουσες μέχρι τα μεγάλα dance events και τα πιο περιζήτητα τραπέζια της Αθήνας, πόσο κοστίζει πραγματικά η επαφή με όσα συμβαίνουν στην πόλη; Πού βρισκόμαστε σε σχέση με λίγα χρόνια πριν και πού σε σχέση με το εξωτερικό;
THE LIFO TEAM
Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Portraits 2025 / Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Kάποιοι το κάνουν για χρόνια, άλλοι εμφανίζονται πρώτη φορά ή είναι ακόμα στην αρχή της θαυμαστής τους πορείας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το 2024 έκαναν τη διαφορά και απ' ό,τι φαίνεται το 2025 θα συνεχίσουν ακάθεκτοι. Η ομάδα της LifΟ μίλησε μαζί τους.
THE LIFO TEAM
«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.