Ο Άρης Σερβετάλης και η Έφη Μπίρμπα μιλούν για τον Ριχάρδο Β' και έχουν πολλά να πουν

Ο Άρης Σερβετάλης και η Έφη Μπίρμπα μιλούν για τον Ριχάρδο Β' και έχουν πολλά να πουν Facebook Twitter
Αντίθετα με άλλους βασιλιάδες, ο Ριχάρδος Β' είναι ένα πρόσωπο πιο κοντά στην ανθρώπινη βάσανο, γιατί δοκιμάζεται στη λυδία λίθο της εξουσίας.
1

Επιχείρησαν να παρουσιάσουν μια ιστορία πλούσια σε μηνύματα και ηθικά διδάγματα για τον ρόλο της εξουσίας και την αλλοίωση του ανθρώπου μέσα απ' αυτήν, με έναν ήρωα του Σαίξπηρ στο επίκεντρο που δεν είναι και τόσο δημοφιλής. Όπως φαίνεται, το αθηναϊκό κοινό είχε ανάγκη από κάτι πρωτότυπο και κάθε άλλο παρά χιλιοπαιγμένο. Αυτό ακριβώς είναι ο Ριχάρδος Β', ο επηρμένος αλλά στο τέλος γυμνός από κάθε έννοια βασιλιάς που υποδύεται στη σκηνή ο Άρης Σερβετάλης, σε σκηνοθεσία της Έφης Μπίρμπα.


Ορμώμενη από τις ανθρώπινες καταστάσεις, τα πάθη, την κατάρρευση της ηθικής τάξης και τον μέγα μηχανισμό της Ιστορίας που αποδεικνύεται ισχυρότερος από τα πρόσωπα και την εξουσία, η σκηνοθεσία επικεντρώνεται στην τραγικότητα της εκθρόνισης του βασιλιά, της απογύμνωσής του από το αξίωμά του, από κάθε πλάνη, και τον συνειδησιακό σεισμό που έπεται, σημειώνει η ομάδα Res Ratio Network που υπογράφει μία από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της χρονιάς.


Μετά την πολύ θερμή υποδοχή που επιφύλαξε το κοινό και τα αλλεπάλληλα sold-out, ο Ριχάρδος Β' συνεχίζει το ταξίδι του στο Θέατρο Ροές, μέχρι τις 9 Απριλίου 2017.


Με αφορμή την παράταση των παραστάσεων, ο Άρης Σερβετάλης και η Έφη Μπίρμπα μιλούν για το έργο, τα συναισθήματα που προκαλεί και τα κρυφά του μηνύματα και μας δίνουν μια γεύση για το τι διαδραματίζεται επί σκηνής.

Έρχεται κόσμος βαθιά συγκινημένος μετά την παράσταση, συνδέεται με το πάθος του προσώπου ολοκληρωτικά, μας μιλούν για τη δύναμη των εικόνων που εκμαιεύουν τα ισχυρά νοήματα του έργου. Κι αυτό μας προκαλεί μεγάλη ικανοποίηση.


— Συχνά τα πρόσωπα εξουσίας τα συνδέουμε με σκληρούς χαρακτήρες και άτομα αδίστακτα, που πάση θυσία θα πάρουν αυτό που θέλουν. Τι χαρακτήρας είναι ο ήρωας που υποδύεστε;

Α.Σ.: Αντίθετα με άλλους βασιλιάδες, ο Ριχάρδος Β' είναι ένα πρόσωπο πιο κοντά στην ανθρώπινη βάσανο, γιατί δοκιμάζεται στη λυδία λίθο της εξουσίας. Αναγκάζεται να δώσει εκούσια τον τίτλο του βασιλιά στον ξάδερφό του, τον σφετεριστή του θρόνου, γιατί η ζωή του ήταν μια παρτίδα σκάκι. Έχασε θεαματικά και χωρίς να το καταλάβει από κάποιον ικανότερο. Δείχνει αρχικά ένα πρόσωπο αφελούς κι επιφανειακού, για να ανακαλύψει και ο ίδιος λίγο πριν από το τέλος του τη ματαιότητα της προηγούμενής του κατάστασης. Ο Γιαν Κοτ λέει πως «ο Ριχάρδος στην πορεία του προς το πάθος γίνεται σαν σφουγγάρι, απορροφά όλα τα προβλήματα του καιρού μας». Αυτό νιώθω ότι χαρακτηρίζει και συμπυκνώνει το προφίλ του χαρακτήρα.


— Πώς συνδέετε την Ιστορία με τη σημερινή πραγματικότητα;

Α.Σ.: Περισσότερο τη συνδέω με την προσωπική μου πραγματικότητα, όχι την κοινωνική. Το έργο βρίθει πληροφοριών που παίρνω για μένα τον ίδιο, τον προσωπικό αγώνα που δίνω για να αποποιούμαι τον δικό μου τίτλο, να σχετίζομαι με τη ματαιότητα των δεδομένων μου, των κεκτημένων μου. Ο βασιλιάς Ριχάρδος γίνεται κύριος και βασιλιάς του τίποτα. Χρειάζεται καθημερινή δουλειά πάνω σ' αυτά που ο Σαίξπηρ έβαλε ως συστατικά στο έργο του.


— Υπάρχει κάποιο ηθικό δίδαγμα, τι μας «διδάσκει» η ιστορία του Ριχάρδου Β';

Α.Σ.: Αυτό ακριβώς μας καλεί ν' απαντήσουμε μέσα από τον Ριχάρδο του, τι έπεται μιας απώλειας, τι γίνεται αν χαθούν αυτά που μας ορίζουν ως ανθρώπους. «Τίποτα δεν μπορούμε να πούμε πια δικό μας εκτός από τον θάνατο/ τι άλλο μένει σε μένα για ν' αφήσω εκτός από ένα κορμί εκθρονισμένο κι ένα κομμάτι άγονη γη που θα γίνει σκέπη και χωνευτήριο στα κόκαλά μας». Μ' αυτήν τη συνειδητοποίηση μένει στο τέλος ο Ριχάρδος, μετά από μια ολόκληρη ζωή ματαιοπονίας.

Ο Άρης Σερβετάλης και η Έφη Μπίρμπα μιλούν για τον Ριχάρδο Β' και έχουν πολλά να πουν Facebook Twitter
Το κλασικό είναι πάντα της παρούσης στιγμής, αρκεί να είμαστε ευαισθητοποιημένοι στο ζήτημα που αναφέρεται. Το κλασικό ορίζεται ως τέτοιο γιατί είναι πάντα φλέγον. Ο Σαίξπηρ είναι μέγιστος και η παράσταση προσπαθεί να υπάρξει μέσα στην περιοχή του φλέγοντος.


— Έχετε περάσει από κάποια αντίστοιχη φάση σε προσωπικό επίπεδο; Και πώς είναι να πιάνεις πάτο; Υπάρχει άνοδος μετά από μια τέτοια εμπειρία απώλειας;

Ναι, βιωματικά μιλώντας, αναγνωρίζω όλη τη διαδρομή του Ριχάρδου προς το πάθος. Ο πάτος είναι οικεία περιοχή που μάλλον πρέπει ν' αποδεχτούμε για να ισορροπήσουμε στην καθημερινότητα. Η ησυχία έρχεται μόνο μέσα από την αποδοχή αυτής της πραγματικότητας. Και μετά συνεχίζεις...


— Τι σας λέει συνήθως ο κόσμος μετά την παράσταση; Ποιες είναι οι αντιδράσεις;

Έρχεται κόσμος βαθιά συγκινημένος μετά την παράσταση, συνδέεται με το πάθος του προσώπου ολοκληρωτικά, μας μιλούν για τη δύναμη των εικόνων που εκμαιεύουν τα ισχυρά νοήματα του έργου. Κι αυτό μας προκαλεί μεγάλη ικανοποίηση.

— Γιατί επιλέξατε τον Ριχάρδο Β', όταν ο πιο γνωστός ήρωας είναι ο Ριχάρδος Γ';

Ε.Μ.: Το σαιξπηρικό κείμενο στον Ριχάρδο Β' είναι απελευθερωμένο από τις απαιτήσεις της θεατρικής σύμβασης, στα όρια της κινηματογραφικής δομής όπου το μη γραμμικό μοντάζ είναι μέρος της ιδέας του σκηνοθέτη. Ο Σαίξπηρ ως αβανγκάρντ σκηνοθέτης και συγγραφέας των έργων του. Αυτές είναι αρετές που κάνουν τον Ριχάρδο Β' ελκυστικό για μια θεατρική αντιμετώπιση πιο ανοιχτή σε συνδέσεις και συνεπώς πιο κοντά στα νοήματα.


— Ποια η προσέγγισή σας στο έργο;

Ε.Μ.: Ο Ριχάρδος, ο τρελός του-η συνείδησή του, ο υπήκοος, ο σφετεριστής του θρόνου. Η ψυχική τοπιογραφία του προσώπου, το ιερό του τίτλου και η απογύμνωση από αυτόν, ο ήχος της σάλπιγγας σύμφυτος της φωνής του προσώπου. Οι τελευταίες απόπειρες του βασιλιά να μην πέσει στην ανυπαρξία. Ο Φαέθων σκοτίζεται. Το να απολέσεις τον εαυτό είναι ο μόνος δρόμος να συναντηθείς μαζί του.

Ο Άρης Σερβετάλης και η Έφη Μπίρμπα μιλούν για τον Ριχάρδο Β' και έχουν πολλά να πουν Facebook Twitter
Το σαιξπηρικό κείμενο στον Ριχάρδο Β' είναι απελευθερωμένο από τις απαιτήσεις της θεατρικής σύμβασης, στα όρια της κινηματογραφικής δομής όπου το μη γραμμικό μοντάζ είναι μέρος της ιδέας του σκηνοθέτη.


— Τι μηνύματα θέλει να περάσει η παράσταση;

Ε.Μ.: Το μπεκετικό «ο ομιλών εαυτός επιβεβαιώνει την ύπαρξή του» είναι η περιοχή στην οποία αφιερώνεται ο Ριχάρδος Β' του Σαίξπηρ. Αυτό κάνει ο Ριχάρδος. Είναι η αρχή της ψυχανάλυσης, η ερώτηση «ποιος είμαι;». Το βιβλικό επεισόδιο του κηπουρού όπου ο μέγας Σαίξπηρ κάνει τη σύνδεση κηπουρός/βασιλιάς - κήπος/βασίλειο. Στην καταβύθισή του ο Ριχάρδος καταγράφει τον μηχανισμό των συλλογισμών του, οι λογισμοί βαθαίνουν. Αλλοιώνεται η ακοή του. Χρειάζεται χρόνο στη σιωπή, δημιουργικό χρόνο μόνος λίγο πριν από το τέλος. Όσο οδεύουμε προς την κάθαρση, αποκαλύπτεται η σήψη.


— Είναι επίκαιρη, πιστεύετε, η παράσταση; Με ποιον τρόπο;

Το κλασικό είναι πάντα της παρούσης στιγμής, αρκεί να είμαστε ευαισθητοποιημένοι στο ζήτημα που αναφέρεται. Το κλασικό ορίζεται ως τέτοιο γιατί είναι πάντα φλέγον. Ο Σαίξπηρ είναι μέγιστος και η παράσταση προσπαθεί να υπάρξει μέσα στην περιοχή του φλέγοντος.


— Πώς είναι να σκηνοθετείς τον σύζυγό σου;

Ε.Μ.: Στις πρόβες είμαστε συνεργάτες, η συνθήκη είναι πολύ καθαρή από την πρώτη μας συνεργασία. Τον κοιτάζω, τον θαυμάζω, απαιτώ την υπέρβασή του, νιώθω πολλές φορές σαν προπονητής. Οι απαιτήσεις της πρόβας είναι υψηλές αλλά η εργατικότητά του είναι αντίστοιχη. Είναι σπουδαίο να ξέρει ένας σκηνοθέτης ότι έχει συνεργάτες-αθλητές, έτοιμους να συναντηθούν με τα όριά τους. Ο Άρης κάνει πρωταθλητισμό πολλά χρόνια τώρα.

Info:

Θέατρο Ροές

Ιάκχου 16, Γκάζι, 210 3474312

Τετ.-Κυρ. 21:00

Διάρκεια: 90 λεπτά

Πέμπτη-Κυριακή τιμή γενικού εισιτηρίου €17, €12 (φοιτητικό), €10 (άνεργοι-ατέλεια)

Κάθε Τετάρτη ενιαίο προνομιακό εισιτήριο €10

Προπώληση εισιτηρίων: www.viva.gr, 11876, Public, Seven Spots, Reload, Media Markt, Ευριπίδης Βιβλιοπωλεία

Παίζουν: Νίκος Καμόντος, Ερμής Μαλκότσης, Άρης Σερβετάλης, Ιωάννα Τουμπακάρη, Αχιλλέας Χαρίσκος

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Kontakthof: Ένας τόπος συνάντησης ανθρώπων που αποζητούν επαφή

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια