Αυθυπέρβαση, με έξοδο από χρυσό κλουβί: στα βαθιά της ατομικής έκθεσης του Φίλιππου Θεοδωρίδη Facebook Twitter

Αυθυπέρβαση, με έξοδο από χρυσό κλουβί: στα βαθιά της ατομικής έκθεσης του Φίλιππου Θεοδωρίδη

0

Αυτό συμβαίνει μερικές φορές. Το να γνωρίζεις κάποιον, να γνωρίζεις και το έργο του και ως εκ τούτου να πιστεύεις ότι γενικά βρίσκεται σε μια τόσο όμορφη, τόσο πλατιά, τόσο ευθεία καλλιτεχνική οδό, που δεν έχει το παραμικρό κίνητρο να αποκλίνει από αυτήν. Κι έτσι, επειδή τα πιστεύεις όλα αυτά, περιέρχεσαι σε μια φάση αμεριμνησίας και χωρίς πια να τον παρακολουθείς από κοντά, επειδή θεωρείς ότι πλοηγείται από αυτόματο πιλότο υψίστης ακριβείας −τον οποίο ο ίδιος αποτελεί για τον εαυτό του−, φαντάζεσαι ότι συνεχίζει την πορεία του με χάρη, σαν φρεγάτα με φουσκωμένα τα πανιά, που, ήρεμα, διακριτικά και αθόρυβα, γλιστρά πάνω στα γαλαζοπράσινα νερά της Καραϊβικής. Μέχρι που ξαφνικά μπαίνεις σε μια γκαλερί για να δεις τη νέα του δουλειά κι αμέσως βγαίνεις για να επαληθεύσεις ότι έχεις έρθει στη σωστή γκαλερί, επειδή αυτό που είδες είναι τόσο διαφορετικό, τόσο Άλλο από αυτό που πίστευες ότι θα αντικρίσεις.


Κι ενώ κανονικά θα έπρεπε κάποιος να πανηγυρίζει κάθε φορά που βλέπει το Άλλο! Ενώ θα όφειλε να βγαίνει κάθε φορά από το σπίτι του με την ελπίδα ότι δεν θα αντικρίσει παρά μόνο το Άλλο, στην πράξη το υπέροχο και μεγαλόψυχο αυτό θεωρητικό σχήμα ρετάρει, κι έτσι το μη αναμενόμενο φαντάζει στον ορίζοντα –για μερικά δευτερόλεπτα τουλάχιστον− σαν μικρή ανωμαλία.


Ο Φίλιππος Θεοδωρίδης γεννήθηκε στην Κύπρο το 1978. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ στην Αθήνα και στο Λονδίνο. Είναι ιδρυτικό μέλος του Egg Studio στην Αθήνα, που είναι ένα συνεργατικό σχήμα γραφιστών και καλλιτεχνών. Εκτός από ζωγράφος, λοιπόν, είναι και εικονογράφος, βραβευμένος για τη δουλειά του. Και αυτό που είναι προφανές από τα έργα του είναι οι εξαιρετικές ικανότητές του στο σχέδιο και γενικότερα στην παραστατική ζωγραφική. «Το ήθελα όμως αυτό; Ή μήπως προσπαθούσα να αποδείξω κάτι σε κάποιους; Αν μπορούσα, σήμερα θα τα έσκιζα εκείνα τα έργα μου», λέει ο ίδιος για την παραστατική δουλειά που παρουσίασε στην τελευταία ατομική του έκθεση το 2011.

Στην περίπτωσή του Φίλιππου Θεοδωρίδη η αυθυπέρβαση δεν τον ξέβρασε σε ένα πεδίο στο οποίο ο ίδιος δεν κυριαρχεί, αντιθέτως μοιάζει να συνέβη μια εξάπλωση του προσωπικού του βασιλείου σε έναν τόπο −εκείνον των τάσεων των αφαιρετικών και κυρίως ανεικονικών− ο οποίος μέχρι τότε έμοιαζε να του είναι αδιάφορος.


Υπάρχει, πράγματι, για κάθε καλλιτέχνη – ή, πιο σωστά, για κάθε άνθρωπο− μια κρίσιμη στιγμή κατά τη διάρκεια του δραματικού «πατινάζ» μεταξύ γεννήσεως και θανάτου, κατά την οποία κοιτάζει όσα έχει αφήσει πίσω και εξαιτίας της θέας τους τον καταλαμβάνει ένα χαρακτηριστικό είδος απόγνωσης, επειδή νιώθει ότι εκείνη τη φανταστική πύλη που πάντα υποπτευόταν ότι θα διαβεί, για να βρεθεί κάπου πιο «οριστικά», ούτε την προσπέρασε κατά λάθος, αλλά ούτε και τη βλέπει μπροστά του. Αυτή την κρίσιμη στιγμή, πάντως, θα μπορούσε να τη φανερώσει και ένα εξωτερικό ερέθισμα. Είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο που το αντιλαμβάνεται κάποιος όποτε κοιτάζει τη μεγάλη βεντάλια των προσωπικών του τραγωδιών σε πλήρες ανάπτυγμα.

Αυθυπέρβαση, με έξοδο από χρυσό κλουβί: στα βαθιά της ατομικής έκθεσης του Φίλιππου Θεοδωρίδη Facebook Twitter
Ένα πολύ σημαντικό θέμα είναι πάντα και τι θυμίζουν τα έργα στους άλλους. Διότι είναι πράγματι γεγονός, ζούμε στην εποχή που το κοινό, ό,τι κι αν δει, του θυμίζει κάτι άλλο που έχει ήδη δει! Το τι ακούει ο Θεοδωρίδης είναι κάτι το ασύλληπτο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Συγκινητικό παράδειγμα τέτοιας περίπτωσης είναι εκείνο του Γάλλου ζωγράφου και πρωτοπόρου του κυβισμού Fernand Léger (1881-1955), ο οποίος πολέμησε στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Το 1916, στη μάχη του Βερντέν, υπήρξε θύμα του διαβόητου καυστικού αερίου μουστάρδας με το οποίο επιτίθεντο οι Γερμανοί στον τόσο χημικό πόλεμο που ήταν ο Α' Παγκόσμιος. Στο αναρρωτήριο, ο Léger δεν σταμάτησε να σχεδιάζει (άλλους στρατιώτες κυρίως) με εξονυχιστική λεπτομέρεια, με μια τόσο αναλυτική καταγραφή, που την επιτυγχάνουν μόνο όσοι πιστεύουν ότι γι' αυτούς δεν θα υπάρξει αύριο. Με αφορμή εκείνα τα σχέδια, λοιπόν, ο Léger είχε πει (σε ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά): «Με κατέπληξε η θέα της καταστροφής, υπό το φως του ήλιου, ενός πυροβόλου όπλου διαμετρήματος 75 χιλιοστών. Εκείνη η μαγεία του φωτός όταν αντανακλάται στο λευκό μέταλλο. Κι αυτό μόνο ήταν όσο μου χρειάστηκε για να ξεχάσω την αφηρημένη τέχνη μου της περιόδου 1912-1913». Έκτοτε εγκατέλειψε τις αρχές του κυβισμού για να αφοσιωθεί σε αυτό που θα γινόταν το προσωπικό του ιδίωμα. Αυτό που για εκείνον θα ήταν η μεγάλη αλήθεια του.

 
Για τον Φίλιππο Θεοδωρίδη «η μαγεία του φωτός όταν αντανακλάται στο λευκό μέταλλο» εμφανίστηκε με τη μορφή ενός βάζου. «Κατά την κρίσιμη εκείνη στιγμή, το πιο ζωντανό σημείο ήταν μια νεκρή φύση» λέει για το βάζο που εικονίζεται σε έναν πίνακα, ο οποίος όμως εκτίθεται στον πρώτο όροφο της γκαλερί (σχεδόν μόνος του) και όχι στον δεύτερο, όπου βρίσκονται τα υπόλοιπα έργα της έκθεσης. «Κι όμως, ήταν το πιο ωραίο πράγμα πια και το μόνο που μου κινούσε την επιθυμία να το σχεδιάσω». Παράξενες δεν είναι οι «καρτ ντε βιζίτ» που επιλέγει ν' αφήσει ο θάνατος; Διαλέγει μία για τον καθένα ξεχωριστά! Ασεβής και ψυχρός πάντα προς την ομορφιά. «Ξεκινώντας από το βάζο, έφτιαξα μερικά έργα απερίγραπτης λεπτομέρειας. Αυτή η καταναγκαστική αποτύπωση των εικόνων άρχισε τελικά να με ενοχλεί. Μου θύμιζε εργόχειρο ή ό,τι άλλο μπορείς να κάνεις για να σκοτώσεις τον χρόνο σου, σε μια στιγμή που εγώ ήθελα να τον διαστείλω. Επέλεξα, λοιπόν, ως αφετηρία ένα χρώμα. Την επιθυμία για μια έκρηξη χρώματος αφύσικου. Εξερευνητικά, ίσως και λίγο τυχαία, χωρίς τη σκέψη, αλλά με το ένστικτο να με καθοδηγεί. Στο τέλος, ένιωθα άβολα μπροστά στα έργα. Ήξερα ότι τα είχα τελειώσει, αλλά δεν ήξερα πια αν ήταν δικά μου». Αυτό όμως είναι ένα καλό κριτήριο για να βεβαιωθεί κάποιος ότι του πέτυχε η αυθυπέρβαση.

Αυθυπέρβαση, με έξοδο από χρυσό κλουβί: στα βαθιά της ατομικής έκθεσης του Φίλιππου Θεοδωρίδη Facebook Twitter
Leftovers of a Landscape © Philippos Theodorides
Αυθυπέρβαση, με έξοδο από χρυσό κλουβί: στα βαθιά της ατομικής έκθεσης του Φίλιππου Θεοδωρίδη Facebook Twitter


Και στην περίπτωσή του Φίλιππου Θεοδωρίδη η αυθυπέρβαση δεν τον ξέβρασε σε ένα πεδίο στο οποίο ο ίδιος δεν κυριαρχεί, αντιθέτως μοιάζει να συνέβη μια εξάπλωση του προσωπικού του βασιλείου σε έναν τόπο −εκείνον των τάσεων των αφαιρετικών και κυρίως ανεικονικών− ο οποίος μέχρι τότε έμοιαζε να του είναι αδιάφορος. «Οι μορφές που διακρίνονται σε αυτούς του πίνακες κάτι υπαινίσσονται όμως! Απλώς δεν οδηγούν σε αφήγηση. Μια σύνδεση με τις προηγούμενες δουλειές μου είναι ο τρόπος με τον οποίο εισβάλλει στη σύνθεση μία φιγούρα, ένα φυτό ή ένα τοπίο. Γι' αυτό και αποφάσισα να δώσω στην έκθεση τον τίτλο "απομεινάρια ενός τοπίου" ("leftovers of a landscape")».


Βέβαια, ένα πολύ σημαντικό θέμα είναι πάντα και τι θυμίζουν τα έργα στους άλλους. Διότι είναι πράγματι γεγονός, ζούμε στην εποχή που το κοινό, ό,τι κι αν δει, του θυμίζει κάτι άλλο που έχει ήδη δει! Το τι ακούει ο Θεοδωρίδης είναι κάτι το ασύλληπτο. «Μοιάζει με Ματίς», «μοιάζει με Μόραλη», «μοιάζει με Ντε Κούνινγκ» και πάει λέγοντας, με μόνο τέτοιου μήκους κύματος παλαβούτσικες ομοιότητες, οι οποίες όλες −έτσι, εν σειρά− είναι τόσο κωμικές και ασυνάρτητες, που μετά την αρχική ψυχρολουσία που προκαλούν, τουλάχιστον στο τέλος επιδρούν ανακουφιστικά στον καλλιτέχνη, ο οποίος πείθεται, διά της εις άτοπον, ότι τα έργα του μοιάζουν κυρίως στα δικά του.

Αυθυπέρβαση, με έξοδο από χρυσό κλουβί: στα βαθιά της ατομικής έκθεσης του Φίλιππου Θεοδωρίδη Facebook Twitter
Leftovers of a Landscape © Philippos Theodorides
Αυθυπέρβαση, με έξοδο από χρυσό κλουβί: στα βαθιά της ατομικής έκθεσης του Φίλιππου Θεοδωρίδη Facebook Twitter
Αυθυπέρβαση, με έξοδο από χρυσό κλουβί: στα βαθιά της ατομικής έκθεσης του Φίλιππου Θεοδωρίδη Facebook Twitter
Leftovers of a Landscape © Philippos Theodorides

 

Ιnfo:

Leftovers of a Landscape

Γκαλερί Μαρτίνος

Πινδάρου 24, Αθήνα

Μέχρι τις 30 Νοεμβρίου

Είσοδος ελεύθερη

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ