Τέχνης Παλμοί III: Η τέχνη εισβάλλει στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο μέσα από μία δυναμική έκθεση 29 καλλιτεχνών

Τέχνης Παλμοί III: Η τέχνη εισβάλλει στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο μέσα από μία δυναμική έκθεση 29 καλλιτεχνών Facebook Twitter
O γενικός διευθυντής του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου, Παναγιώτης Μινογιάννης.
0

Το ότι η Τέχνη μπορεί να μετουσιωθεί σε ελπίδα, δύναμη και παρηγοριά για ένα σώμα που ασθενεί και την ψυχή που δίνει τον δικό της αγώνα στο κρεβάτι ενός νοσοκομείου είναι κάτι που εδώ και χρόνια υποστηρίζεται μέσα από πολυάριθμες επιστημονικές μελέτες.

Στην Ελλάδα γίνεται πράξη φέτος, μέσα από τη δυναμική και ταυτόχρονα βαθιά ανθρώπινη κίνηση 29 καλλιτεχνών του Συνδέσμου Υποτρόφων του Ιδρύματος Ωνάση, που μέσω της έκθεσης «Τέχνης Παλμοί ΙΙΙ» παρουσιάζουν έργα τους στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο (23 Νοεμβρίου 2016 - 22 Ιανουαρίου 2017), παραθέτοντας την έμπνευσή τους ως συμπληρωματικό φάρμακο στην αγωνία, τον πόνο και τον φόβο που γεννά η ασθένεια.

Πρακτικά, πρόκειται για την 3η έκθεση, που, εκτός του ότι αποτελεί φόρο τιμής στον αείμνηστο εμπνευστή της αρχικής ιδέας, τον μουσειολόγο και αρχιτέκτονα Γιάννη Ρούσο, και ένεση ελπίδας στους ασθενείς, στους συγγενείς τους και στο επιστημονικό προσωπικό, συνδέει το Ίδρυμα Ωνάση για ακόμη μια φορά με τις πολλαπλές δράσεις των ανθρώπων και τις θεσμικές προεκτάσεις του στην ελληνική κοινωνία.

Η λέξη «κρίση» υποδηλώνει ότι θα γυρίσουμε σε μια κανονικότητα, όπως αυτή πριν από το 2010. Ζούμε μια νέα πραγματικότητα και, όπως έλεγε ο Ωνάσης, δεν πρέπει να περιμένουμε να γίνει η θάλασσα λάδι.

Σίγουρος για τον κινηματικό ρόλο που μπορούν να παίξουν τέτοιου είδους δράσεις στον ευρύτερο χώρο της Υγείας εμφανίζεται ο γενικός διευθυντής του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου, Παναγιώτης Μινογιάννης. Υπότροφος του Συνδέσμου και ο ίδιος, μιλώντας στη LifO αναφέρεται και στο στατικό μοντέλο πολιτικής που ακολουθείται στην Υγεία τα τελευταία χρόνια, υποστηρίζοντας ότι είναι κάτι που αντιμετωπίζεται μόνο με απελευθέρωση υγιών δυνάμεων και εκσυγχρονισμό.

Τέχνης Παλμοί III: Η τέχνη εισβάλλει στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο μέσα από μία δυναμική έκθεση 29 καλλιτεχνών Facebook Twitter
Πηνελόπη Κουβαρά, «Corde amare»

— Ποιο είναι το απτό αποτέλεσμα από την είσοδο της Τέχνης μέσα σ' έναν χώρο ανθρώπινου πόνου;

Υπάρχουν πολλές μελέτες που αναδεικνύουν τη δύναμη που δίνει η Τέχνη τόσο στον ασθενή όσο και στον συγγενή και στον εργαζόμενο στον χώρο της Υγείας. Η Τέχνη σού δίνει μια αίσθηση κανονικότητας, όταν είσαι άρρωστος, όταν βρίσκεσαι στην πιο δύσκολη στιγμή σου, σε επαναφέρει και σου υπενθυμίζει πώς είναι η κανονική ζωή, σου δίνει δύναμη και κυρίως μια αίσθηση υπέρβασης των δυνάμεών σου. Είναι μια αίσθηση δημιουργίας και προβληματισμού που κάνει τον ασθενή να εστιάζει στο αύριο. Κι όταν είσαι άρρωστος είναι καλό να εστιάζεις στο αύριο, να πιστεύεις ότι θα υπάρξει αύριο. Αλλά, πάνω απ' όλα, είναι μια αίσθηση αλληλεγγύης, ότι μια κοινωνία δεν ξεχνάει τους αρρώστους της. Είτε μέσα από μια έκθεση ζωγραφικής είτε μέσα από μουσικά δρώμενα, μπορείς να έχεις ως ασθενής τη σιγουριά ότι δεν σε ξεχνάνε, δεν σε αφήνουν να παλέψεις μόνος. Τέτοια δρώμενα δημιουργούν μια αίσθηση αποφόρτισης στους συγγενείς και στους εργαζόμενους, οι οποίοι καθημερινά δίνουν τον δικό τους αγώνα κι έχουν να διαχειριστούν θέματα ζωής και θανάτου. Δεν είναι εύκολη δουλειά και, κυρίως, δεν είναι δουλειά που γίνεται μεμονωμένα. Αντιμετωπίζουμε το οτιδήποτε ως σύνολο, ως γκρουπ που αγωνίζεται πάνω στον ίδιο σκοπό.

— Μπορούμε να πούμε ότι μέσω της έκθεσης δημιουργείται ένας τρόπος συμπληρωματικής θεραπείας, κάτι που μπορεί να λειτουργήσει και ως κίνημα;

Ναι, θεωρώ ότι αυτό που κάνουμε εδώ μπαίνει στην ατζέντα, δημιουργείται προηγούμενο και αρχίζει και συζητιέται. Προσωπικά, το εντάσσω σε ένα ευρύτερο κομμάτι μιας πιο ολιστικής προσέγγισης του ασθενούς, προφανώς συμπληρωματικό της Ιατρικής... Αλλά το να μπορέσεις να ηρεμήσεις την ψυχή κάποιου, να του δώσεις αυτή την αίσθηση κανονικότητας στην οποία αναφέρομαι, είναι ένα ρεύμα το οποίο ήδη παρατηρούμε τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα Υγείας, δηλαδή δεν βλέπουμε απλώς την αρρώστια ως αρρώστια αλλά συνολικά τον ασθενή, ως πρόσωπο, ως άνθρωπο. Αυτό δεν έχει να κάνει αποκλειστικά με την Τέχνη. Αφορά την επιστήμη και τις καινοτομίες που έρχονται: γονιδιακά φάρμακα για τον καρκίνο, πολύ συγκεκριμένες ενδείξεις για καινοτόμες διαδικασίες σε σχέση με την καρδιά που μέχρι χθες δεν είχαμε και εστιάζουν σε πολύ συγκεκριμένα γκρουπ ασθενών, η εξέλιξη της τεχνολογίας που μας δίνει τη δυνατότητα με ένα app να πετύχουμε όχι μόνο την πρόληψη αλλά και την προαγωγή της υγείας και εξατομικεύει την παρακολούθηση ποιοτικών μετρήσεων από απόσταση. Όλα αυτά οδηγούν σε ένα πιο ολοκληρωμένο και κυρίως πιο προσωποκεντρικό μοντέλο αντιμετώπισης. Είναι όλα αυτά που σταδιακά αλλάζουν την παραδοσιακή Ιατρική. Το βλέπουμε διεθνώς, σιγά-σιγά και στη χώρα μας. Τώρα, αν θα αποτελέσει συστηματικά στόχο της πολιτικής υγείας και αν θα αλλάξουν το υπόδειγμα και η άσκηση της Ιατρικής, δεν μπορώ να το ξέρω, όμως το θεωρώ ευκταίο. Πιστεύω ότι εδώ, στο Ωνάσειο, το παλεύουμε και το προσπαθούμε και το βλέπουμε να ριζώνει σταδιακά.

Τέχνης Παλμοί III: Η τέχνη εισβάλλει στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο μέσα από μία δυναμική έκθεση 29 καλλιτεχνών Facebook Twitter
Ισαάκ Μαυρίδης, «Απουσία»
Τέχνης Παλμοί III: Η τέχνη εισβάλλει στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο μέσα από μία δυναμική έκθεση 29 καλλιτεχνών Facebook Twitter
Νικόλας Ποδιάς, «Wallpaper»

— Τι σημαίνει να είναι κανείς υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση, τόσο από άποψη ευθυνών όσο και από άποψη προοπτικής;

Είναι διπλή χαρά το να έχω βρεθεί στην καριέρα μου γενικός διευθυντής του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου και παράλληλα στο ξεκίνημα των σπουδών μου να έχω υποστηριχθεί με υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάση. Είναι τεράστια τιμή και ταυτοχρόνως τεράστιο χρέος. Το χρέος είναι να δημιουργήσεις, να αφήσεις κάτι και να προσπαθήσεις να βοηθήσεις κι άλλους, όπως βοηθήθηκες κι εσύ στα πρώτα σου βήματα, ώστε να συμβεί εν τέλει αυτό που θέλουμε εδώ: να γίνουμε ο λόγος να απελευθερώσει καθεμία και καθένας τις δυνάμεις του. Το Ίδρυμα Ωνάση πίστεψε σε πολλούς από εμάς, σε διάφορα γνωστικά πεδία, έσπειρε σπόρους, αυτή η σπορά κάθε χρόνο μεγαλώνει. Μεγαλώνει ο αριθμός των υποτρόφων, και όχι μόνο στην τέχνη αλλά και στις επιστήμες, στην παιδεία, παντού. Το χρέος μας –καθενός στη δική του διαδρομή– είναι να κουβαλήσουμε αυτές τις αξίες ως τρόπο δουλειάς, ως εργασιακή ηθική, ως γνώμονα. Θέλω να αποφύγω τη λέξη «όραμα», αλλά αν το να είμαστε ομαδικοί, το να μην κλεινόμαστε στο καβούκι μας και στα μικροσυμφέροντά μας, το να βοηθάμε, το να θέτουμε υψηλούς στόχους και να μη φοβόμαστε τον ανταγωνισμό, ίσα-ίσα να τον προκαλούμε και να πιστεύουμε ότι μπορούμε να κερδίσουμε, είναι όραμα, τότε ας το διατυπώσουμε έτσι. Αυτά είναι χαρακτηριστικά του Ωνάση, το να 'χεις πάθος για τη ζωή και να είσαι καλός σε οτιδήποτε με το οποίο αποφασίζεις να ασχοληθείς. Εγώ, αυτήν τη δύσκολη περίοδο, δεν θέλω να την αποκαλώ «κρίση». Η λέξη «κρίση» υποδηλώνει ότι θα γυρίσουμε σε μια κανονικότητα, όπως αυτή πριν από το 2010. Ζούμε μια νέα πραγματικότητα και, όπως έλεγε ο Ωνάσης, δεν πρέπει να περιμένουμε να γίνει η θάλασσα λάδι. Όσοι είμαστε υπότροφοι νομίζω ότι αυτό το πράγμα το έχουμε ευθύνη και χρέος, να προσπαθήσουμε να σαλπάρουμε με φουρτούνα, να δαμάσουμε όποιο πρόβλημα σε όποιο πεδίο ή συλλογικότητα ανήκουμε.

 — Κατά την άποψή σας, στην παρούσα φάση ποιες είναι οι μεγαλύτερες παθογένειες του ελληνικού συστήματος υγείας;

Στο Δημόσιο –και έχω υπηρετήσει στο Δημόσιο ως διοικητής, για 4 χρόνια, την περίοδο της οικονομικής προσαρμογής– πολλά πράγματα πρέπει να αλλάξουν, και κυρίως τα στεγανά που υπάρχουν εκεί, όπως, για παράδειγμα, το τι εστί νοσοκομείο τον 21ο αιώνα. Για μένα, το βασικότερο πρόβλημα θα είναι πάντα οι κατακερματισμένες υπηρεσίες, με τον ασθενή, στην πιο δύσκολη στιγμή της ζωής του, να βρίσκεται σε μια χαώδη κατάσταση που τον παραπέμπει από το ένα σύστημα στο άλλο. Δυστυχώς, έχουμε ένα σύστημα νοσοκομειοκεντρικό και όχι ασθενοκεντρικό, πράγμα που σημαίνει ότι δεν παρακολουθεί τον ασθενή πριν αρρωστήσει, κατά τη διάρκεια της ασθένειάς του και μετά στην αποθεραπεία. Μιλάμε για ένα στατικό μοντέλο στην Υγεία, τη στιγμή που τα πάντα γύρω μας αλλάζουν, οι δομές, η επιστημοσύνη, οι καινοτομίες. Αυτό ξεπερνιέται. Από την άλλη, το μοντέλο λειτουργίας του Ωνασείου –στο οποίο έχει πρόσβαση κάθε ασθενής μέσω της κοινωνικής του ασφάλισης, τη στιγμή που προσφέρονται υπηρεσίες εφάμιλλες ή και καλύτερες από αυτές ιδιωτικού νοσοκομείου– θεωρώ ότι δίνει περισσότερους βαθμούς ελευθερίας στη διοίκηση απ' ό,τι το παραδοσιακό μοντέλο που συναντά κανείς στο ελληνικό Δημόσιο. Αυτό το μοντέλο μπορεί να προσφέρει διοικητική αυτονομία και παράλληλα, ως μάνατζερ, να παραμένεις υπόλογος στην κοινωνία, για την ακρίβεια στην πολιτεία, για το πώς διαχειρίζεσαι πόρους σε έναν εξαιρετικά ευαίσθητο τομέα, όπως αυτός της Υγείας.

Τέχνης Παλμοί III: Η τέχνη εισβάλλει στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο μέσα από μία δυναμική έκθεση 29 καλλιτεχνών Facebook Twitter
Εσθήρ Λέμη, «Φυλλοκαρδιακή επάρκεια»

Στην έκθεση που θα λάβει χώρα στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουρχικό Κέντρο συμμετέχουν οι καλλιτέχνες Ελένη Γραφάκου, Ελένη Γώγου, Θοδωρής Ζαφειρόπουλος, Άγγελος Καλογερίας, Διονύσης Καμπόλης, Μαρία-Άννα Κολλύρη, Κλημανθία Κονταξάκη, Πηνελόπη Κουβαρά, Έλλη Κουτσουκέλη, Κωστής, Ελένη Λακκιώτη, Εσθήρ Λέμη, Ισαάκ Μαυρίδης, Χριστίνα Μήτρεντσε, Ιωάννης Μιχαλούδης, Ελένη Μουζακίτη, Πάνος Μπαλωμένος, Ράνια Μπέλλου, Εντύτα Μώνσιορ, Χριστίνα Παπαγεωργίου, Βιβή Παπαδημητρίου, Λάμπρος Παπανικολάτος, Ηώ Πάσχου, Λία Πέτρου, Νικόλαος Ποδιάς, Λουκία Ρίτσαρντς, Αγγελική Σβορώνου, Ζωή Σουλιώτου, Νίκος Τσιαπάρας. Παράλληλα με την έκθεση, στον χώρο του Ωνασείου θα γίνεται εθελοντική αιμοδοσία σε συνεργασία με το Τμήμα Αιμοδοσίας του Γενικού Νοσοκομείου Νίκαιας Πειραιά «Άγιος Παντελεήμων (από την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2016, 10:00-14:00).

Ιnfo:

ΤΕΧΝΗΣ ΠΑΛΜΟΙ ΙΙΙ
Η ασθένεια της τέχνης
Η τέχνη της ασθένειας

ΩΝΑΣΕΙΟ ΚΑΡΔΙΟΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

Λεωφ. Συγγρού 356 Καλλιθέα, 210 3713011 210 9493188

23/11/16-22/01/17

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM