«You Say You Want a Revolution?»

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Ο John Sebastian στη συναυλία του Woodstock, 1969, © Henry Diltz/ Corbis
0


Μια έκθεση που γοητεύει επαναστάτες με αλλά και χωρίς αιτία, με τίτλο «You Say You Want a Revolution? Records and Rebels 1966-1970», παρουσιάζεται στο Victoria and Albert Museum, στο Λονδίνο. Η μεγάλη αυτή έκθεση διερευνά τη σημασία και τον αντίκτυπο των τελών της δεκαετίας του '60 σε μερικές από τις σημαντικότερες μουσικές και συναυλίες του 20ού αιώνα, εξετάζοντας παράλληλα και την επιρροή της κρίσιμης πενταετίας στη μόδα, τον κινηματογράφο, το design και τον πολιτικό ακτιβισμό. Σύμφωνα με τον Martin Roth, τον διευθυντή του V&A, πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες εκθέσεις στις οποίες έχει ποτέ εμπλακεί: «Αυτή η φιλόδοξη αποτύπωση της αντικουλτούρας του τέλους του 1960 δείχνει την απίστευτη σημασία εκείνης της επαναστατικής περιόδου στη ζωή μας σήμερα. Η δημιουργική αυτή έκθεση θα ρίξει νέο φως στις ευρύτατες κοινωνικές, πολιτιστικές και πνευματικές αλλαγές στα τέλη της δεκαετίας του 1960 που ακολούθησαν μετά τη λιτότητα των μεταπολεμικών χρόνων, όχι μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο». Το μουσείο μάς καλεί να κάνουμε ένα ταξίδι σε επτά διαφορετικές επαναστάσεις που πραγματοποιήθηκαν μέσα σε πέντε εκπληκτικά χρόνια, από το 1966 μέχρι το 1970:


Επανάσταση στην ταυτότητα της νεολαίας

Τον Απρίλη του 1966 το περιοδικό «Time» χαρακτήρισε το Λονδίνο «Swinging City», αντανακλώντας τη μετατόπισή του στο επίκεντρο της προσοχής του κόσμου. Τα βρετανικά κοινωνικά και καλλιτεχνικά ήθη βρίσκονταν σε αναβρασμό. Η ακμάζουσα πολιτιστική σκηνή και η μόδα του Swinging London τη δεκαετία του '60 επικεντρώνεται στην άνοδο των μπουτίκ με είδη ένδυσης, όπως το Bazaar της Μαίρη Κουάντ −που καθιερώνει τα μίνι− στην King's Road και η Biba στην Carnaby Street, οι οποίες προσφέρουν πολύχρωμα νέα σχέδια για τη νεότερη γενιά.


Επανάσταση στο κεφάλι

Η «διεύρυνση» του πνεύματος μέσω της χρήσης ναρκωτικών αποτέλεσε τη βάση για νέους δημιουργικούς πειραματισμούς στη μουσική, την τέχνη, τον κινηματογράφο και τη λογοτεχνία. Όπως τονίζει η Victoria Broackes, συνεπιμελήτρια της έκθεσης: «Αυτή είναι μια εποχή που η έκθεση στα ναρκωτικά δεν γινόταν για καθαρά ψυχαγωγικούς σκοπούς. Τα χρησιμοποιούσαν για να διευρύνουν τα όρια και να ανοίξουν τις πόρτες της αντίληψης. Θα εξετάσουμε τις επιπτώσεις αυτών των ανακαλύψεων μετά το τέλος του ταξιδιού − οι άνθρωποι άρχισαν να εξερευνούν την πνευματικότητα της Ανατολής». Το underground κίνημα στα τέλη της δεκαετίας του 1960 βασίστηκε στη φιλοσοφία της γενιάς των Beat, τα ναρκωτικά, τη μουσική και τις εξωτικές θρησκείες. Ψυχεδελικά κλαμπ, όπως το Roundhouse και το UFO Club στο Λονδίνο, συνδύαζαν τη μουσική με σόου με φώτα, αβανγκάρντ σινεμά και χορευτικά συγκροτήματα. Αυτό με τη σειρά του ενέπνευσε νέα ζωντάνια στα έργα τέχνης και το design. Εκείνο το πνεύμα πειραματισμού μοιράστηκαν μπάντες που χρησιμοποιούσαν νέες τεχνολογίες και ήχους.

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης © Victoria and Albert Museum, London

Επανάσταση στον δρόμο

Τη δεκαετία του 1960 η πολιτική και η μάχη ενάντια στο κατεστημένο είχαν βγει στους δρόμους. Τον Μάη του '68 η γαλλική κυβέρνηση έπεσε σχεδόν λόγω της μαζικής απεργίας των φοιτητών και των εργαζομένων και η αναταραχή εξαπλώθηκε σε όλη την Ευρώπη. Οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιτάχθηκαν στον πόλεμο του Βιετνάμ. Το 1969 το ξέσπασμα των θαμώνων του gay bar Stonewall Inn στη Νέα Υόρκη κατά της αστυνομίας ήταν ένα σημείο καμπής για τους ακτιβιστές υπέρ των δικαιωμάτων των ομοφυλοφίλων. Οι ομάδες για την απελευθέρωση των γυναικών διαδήλωναν απαιτώντας ισότητα. Οι Μαύροι Πάνθηρες υποστήριζαν την ανάγκη να έχουν οι μαύροι όπλα για αυτοπροστασία, ενώ ο αγώνας για τα πολιτικά δικαιώματα εξελίχθηκε σε νέες εκστρατείες κατά της φτώχειας των κατοίκων των προαστίων της πόλης.


Επανάσταση στην κατανάλωση

Η ταχεία αύξηση της προσωπικής περιουσίας και η άφιξη της πιστωτικής κάρτας τροφοδοτούν την επέκταση του καταναλωτισμού, που όλο και περισσότερο συνδέεται με τον πατριωτισμό. Το 1967 στο Μόντρεαλ και το 1970 στην Οσάκα οι παγκόσμιες εκθέσεις προσφέρουν εικόνες ενός καταναλωτικού μέλλοντος και υποδέχονται εκατομμύρια επισκέπτες σε μια τεράστια βιτρίνα προϊόντων βιομηχανικού σχεδιασμού και τεχνολογίας. Η άνοδος στις πωλήσεις τηλεοράσεων έφερε μέσα στα σπίτια των ανθρώπων τη σε πραγματικό χρόνο ειδησεογραφική κάλυψη του πολέμου του Βιετνάμ και τις αποστολές στο φεγγάρι. Οι παγκόσμιες εκθέσεις και οι αποστολές στο φεγγάρι θα μπορούσαν να θεωρηθούν υπέρμαχοι μιας «μοντερνιστικής άποψης», αλλά στο τέλος της δεκαετίας συναντάμε μια παράλληλη, αυξανόμενη απογοήτευση με τον μοντερνισμό μεταξύ των νέων, που υποκινείται από μια αυξημένη πολιτική δέσμευση.

Επανάσταση στον τρόπο ζωής

Σε αντίθεση με την καταναλωτική κουλτούρα που συναντάμε στις πόλεις, αριθμός-ρεκόρ ανθρώπων συγκεντρώνεται για να ακούσει μουσική σε υπαίθρια φεστιβάλ, σε πάρκα και συχνά στην ύπαιθρο. Αυτό προήλθε από το ουτοπικό όραμα της ζωής ως μέρος μιας κοινότητας, στη φύση. Η ενότητα αυτή της έκθεσης διερευνά την ανεκτική, ελευθεριακή, χίπικη κουλτούρα των φεστιβάλ της δεκαετίας του 1960 που ήταν σε πλήρη αντίθεση με τη συντηρητική διαβίωση των μεταπολεμικών χρόνων. Ένα από τα πιο διάσημα από αυτά ήταν το τριήμερο Woodstock Festival «της ειρήνης και της μουσικής» το 1969. Οι συναυλίες του Woodstock σήμερα θεωρούνται αναπόσπαστες με την εφευρετική αντικουλτούρα και την πολιτική σκέψη της δεκαετίας του '60.

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Ο John Sebastian στη συναυλία του Woodstock, 1969, © Henry Diltz/ Corbis


Επανάσταση στην επικοινωνία

Η Δυτική Ακτή της Αμερικής ήταν η γενέτειρα μιας ποικιλίας εναλλακτικών κοινοτήτων. Οι κοινότητες, που πολλαπλασιάζονταν στην Καλιφόρνια και αλλού, στηρίχτηκαν στο ψυχεδελικό ροκ, στη σεξουαλική απελευθέρωση, στην απόρριψη των θεσμών και στη φιλοσοφία της «επιστροφής στη φύση». Ενισχύονταν, επίσης, από την πεποίθηση ότι το να μοιράζονται πιο δίκαια οι φυσικοί πόροι του πλανήτη και η ανθρώπινη γνώση ήταν η βάση για ένα καλύτερο μέλλον. Αυτή η ιδεολογία ενέπνευσε τους πρωτοπόρους των σύγχρονων προσωπικών υπολογιστών, ενώ η συνειδητοποίηση ότι είναι ευθύνη του ανθρώπου η προστασία του πλανήτη είχε ως αποτέλεσμα τη Διεθνή Ημέρα της Γης και την ίδρυση της Greenpeace το 1970. Η οικολογία και η επανάσταση της χρήση προσωπικών υπολογιστών και του κυβερνοχώρου είναι κομμάτι της κληρονομιάς που άφησαν οι χίπηδες και οι ιδέες του κοινοτισμού της δεκαετίας του '60. Το V&A εξασφάλισε με προσωρινό δάνειο έναν σπάνιο Apple 1 υπολογιστή του 1976. Στην έκθεση περιλαμβάνεται και ένα σύγχρονο αντίγραφο του πρώτου ποντικιού υπολογιστή, μαζί με ένα φιλμ του 1968, όπου ο εφευρέτης του, Doug Engelbart, υποστηρίζει με βεβαιότητα: «Το αποκαλούμε ποντίκι προς το παρόν, είμαι σίγουρος όμως ότι κάποιος θα καταλήξει σε ένα καλύτερο όνομα».


Μια επανάσταση σε εξέλιξη

Κοιτάζοντας πίσω, η δεκαετία του '60 εξακολουθεί να παράγει έντονη συζήτηση. Οι ρίζες πολλών από τις σημερινές βασικές ανησυχίες −από την οικολογία μέχρι τους προσωπικούς υπολογιστές και τον νεοφιλελευθερισμό− μπορούν να εντοπιστούν σε αυτή την εποχή. Από την άλλη, η δεκαετία του '60 μοιάζει να είναι η τελευταία φορά που η μόδα, η πολιτική, η μουσική και η τεχνολογία έφεραν μαζί μια αλλαγή.

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Blow Up, 1966. © MGM / THE KOBAL COLLECTION


Μέσα σε αυτές τις ενότητες οι επιμελητές της έκθεσης «ιχνογραφούν» τη μετεξέλιξη της βρετανικής κοινωνίας. Το 1965 η ομοφυλοφιλία και η άμβλωση ήταν παράνομες στη Βρετανία, το αντισυλληπτικό χάπι ήταν διαθέσιμο μόνο για τις παντρεμένες γυναίκες, το διαζύγιο ήταν δύσκολο να επιτευχθεί, ίσχυε η θανατική ποινή για φόνο, οι φυλετικές διακρίσεις ήταν διαδεδομένες και το θέατρο μπορούσε ακόμα να λογοκρίνεται. Μέχρι το 1970 το Ηνωμένο Βασίλειο είχε μετατραπεί σε μια χώρα με πολύ μεγαλύτερη ανοχή. Μέσα σε πέντε μόλις χρόνια, πολλά από τα δεδομένα είχαν αλλάξει.


Το σημείο εκκίνησης της έκθεσης είναι το 1966, όταν η χρήση LSD ήταν ακόμη νόμιμη, ενώ κυριαρχεί η μουσική. Φιλοξενούνται, δε, περισσότεροι από διακόσιοι δίσκοι βινυλίου του DJ του Radio 1, John Peel, πρωτοπόρου ραδιοπειρατή που άσκησε μεγάλη επιρροή με την εκπομπή του «The Perfumed Garden» στο Radio London, φέρνοντας το κοινό σε επαφή με την progressive και την ψυχεδελική μουσική. «Αποτελούν τη σπονδυλική στήλη της έκθεσης» τονίζει η Victoria Broackes. «Αυτό συμβαίνει γιατί η έκθεση εξερευνά μια περίοδο κατά την οποία η κοινωνία και η μουσική πορεύτηκαν χέρι-χέρι. Η μουσική ήταν μια ζωτικής σημασίας μορφή επικοινωνίας μεταξύ των νέων και η μουσική θα είναι αναπόσπαστο τμήμα της έκθεσης». Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν τον Τζίμι Χέντριξ να παίζει σόλο τον Εθνικό Ύμνο των Ηνωμένων Πολιτειών στο Woodstock αλλά και να δουν το διάρκειας 14 ωρών «Technicolor Dream», ένα multimedia happening με επικεφαλής τους Pink Floyd, που παρουσιάστηκε στο Alexandra Palace το 1967.

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Η Christine Keeler φωτογραφημένη από τον Lewis Morley, 1963. © Lewis Morley/National Media Museum/Science & Society Picture Library


Ένα από τα πιο σημαντικά και σπάνια εκθέματα παραχωρήθηκε από τη χήρα του Τζορτζ Χάρισον, Ολίβια, που δανείζει, για πρώτη φορά, το ροδακινί κοστούμι που φορούσε ο σύζυγός της στο εξώφυλλο του «Sgt. Pepper» – βρίσκεται δίπλα στο ζωηρό κίτρινο κοστούμι του Τζον Λένον και κοντά στους χειρόγραφους στίχους του «Lucy in the Sky with Diamonds». Η Ολίβια Χάρισον έχει δωρίσει, επίσης, την αλληλογραφία του «σκαθαριού» με καθηγητή του Cambridge σχετικά με την αναζήτηση ενός υψηλότερου πνευματικού μονοπατιού, καθώς και ένα ημερολόγιο γραμμένο κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης του «Sgt. Pepper». Στην έκθεση έχει βάλει το χεράκι της και η NASA, η οποία δάνεισε μια πέτρα από το φεγγάρι και τη διαστημική στολή που φόρεσε στην αποστολή του Apollo 8 ο William Anders, ο άνθρωπος που το 1968 τράβηξε τη διάσημη φωτογραφία «Earthrise».


Από μια «πόλη για γέρους», σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Πίτερ Έβανς, το Λονδίνο έγινε με ιλιγγιώδη ταχύτητα το επίκεντρο του κόσμου και η έκθεση στο V&A είναι αφιερωμένη σε αυτή την κοσμογονία. «Η μόδα, η τέχνη, τα πάντα γνώρισαν έκρηξη» έχει πει για το Swinging London ο Αμερικανός Ντένις Χόπερ, πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης του «Ξένοιαστου Καβαλάρη», που βρέθηκε αρκετές φορές εκεί τη δεκαετία του '60. «Η μουσική ήταν εκπληκτική, οι αίθουσες χορού και τα τζαζ κλαμπ ήταν κατάμεστα, ήταν κάτι απίστευτο. Και στην Αμερική υπήρχαν δυνατές συγκινήσεις, αλλά στην ουσία προέρχονταν από την Αγγλία. Δεν έχω βρεθεί σε κάποιο μέρος που να είχε ανάλογη επίδραση πάνω μου από πολιτιστική άποψη. Όλο αυτό είχε να κάνει με την κουλτούρα, τη ζωγραφική, τη μουσική, τη γλυπτική, τη μόδα, τα ρούχα. Θα έλεγα ότι για πέντε χρόνια όλοι τούς έβλεπαν από μακριά, κανείς δεν μπορούσε να τους πλησιάσει. Το Λονδίνο υπαγόρευε κουλτούρα σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο».

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Kαρτ ποστάλ από την World Expo στο Μόντρεαλ το 1967 © Victoria and Albert Museum, London
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Διαδηλωτές κατά του πολέμου στο Βιετνάμ έξω από το κτίριο του Πενταγώνου το 1967. Φωτο: Bernie Boston/The Washington Post /Getty Images
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Πόστερ για το The Crazy World of Arthur Brown at UFO, 16 και 23 Ιουνίου, από τους Hapshash and the Coloured Coat, 1967, Λονδίνο (Michael English & Nigel Waymouth). Φωτο: © Victoria and Albert Museum, London
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Το φόρεμα Souper, 1966. Φωτο: Kerry Taylor Auctions
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Οι Rolling Stones έξω από το Tin Pan Alley Club στο Λονδίνο, 1963. Φωτο: Terry O'Neill/Iconic Images
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Το πόστερ Acid Test σχεδιασμένο από τον Wes Wilson, 1966. Φωτο: Courtesy of Steward Brand
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
To κοστούμι του George Harrison από το το εξώφυλλο του «Sgt. Pepper». Φωτο: Richard Davis/V&A
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Επανάσταση, The Beatles. Φωτο: Illustrated Lyrics Revolution (1968).

Ιnfo:

You Say You Want a Revolution? Records and Rebels 1966-1970

V&A Museum

Έως τις 27 Φεβρουαρίου 2017

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ